Op donderdag 15 maart 2007 06:39 schreef Bus watcher het volgende:Ik heb net naar de gebeurtenissen tussen Jaap en Huub van dinsdagavond zitten kijken (stream 1).
Aanwezig zijn Jaap, Huub, Eric en Brian. Jaap blokkeert de doorgang voor Huub in de keuken. Huub vraagt vaak er langs te mogen en zegt dat blokkeren volgens de regels niet mag. Hij belt vervolgens naar de productie. Die bellen terug en zeggen dat er morgen besloten wordt. Later wil Eric ook bellen met een klacht. Jaap probeert dat te verstoren door de verbinding te verbreken. Jaap gebruikt voortdurend zijn fysiek om Huub te treiteren. Hij gaat met zijn buik tegen Huub aan staan. Er is een incident met een sigaret waarbij het de vraag is of sigaret naar de wang van Jaap gaat of Jaap naar de sigaret. Huub gooit een glas Bacardi Cola o.i.d. en zegt : Dit is me wel een officiële waarschuwing waard. Jaap juicht vervolgens : Van de week weer dit spelletje en Huub is gone. Huub loopt even weg. Jaap belt de productie. Huub wordt gebeld. Hij krijgt een officiële waarschuwing. Het vreemde is dat Jaap diverse malen uit dat hij zeker weet dat hij geen waarschuwing zal krijgen, alsof hij zijn acties vooraf met de productie heeft besproken. Er volgt een gesprek waarin Jaap en Huub elkaar uitdagen tot een gevecht met blote vuisten en een gevecht om de ander in het zwembad te duwen.
Jaap gaat door met herhaalde fysieke provocaties. Hij loopt met zijn buik tegen Huub aan die achteruit loopt. Huub zegt voortdurend : Ik wil niet dat je me aanraakt. Jaap blokkeert Huub weer een paar keer. Jaap pakt enkele malen een sigaret van Huub af. Hij zegt dat het geen persoonlijk bezit is. Eric en Huub zeggen dat het een genotsmiddel is waar je niet aan mag komen. Jaap zegt over de regels : Als het maar actie oplevert mag alles.
Huub heeft eerder rook in het gezicht van Jaap gezicht geblazen. Nu blaast Jaap naar Huub die rookt. Huub blaast weer rook in het gezicht van Jaap. Jaap doet of hij bezwijkt en gaat op zijn rug op de grond liggen. Huub zegt dan : Jou gun ik longkanker en emfyseem. Ik had deze opmerking van Huub al in één van de Cossen gelezen maar daar was hij niet in deze context geplaatst. Het was bovendien een reactie op de opmerking van Jaap aan het begin van het gesprek dat Huub longkanker zou krijgen omdat hij rookt (wat overigens weer een reactie was op de opmerkingen van Huub over de medische gevolgen van het gewicht van Jaap). Huub zegt even later nog dat hij het terug neemt. Jaap blijft fysiek provoceren. Buiten beeld blokkeert Jaap Huub weer. Huub loopt inmiddels om het keukeneiland heen. Jaap blijft fysiek provoceren. Hij achtervolgt Huub. In de Cossen las ik ook dat Huub Jaap meerdere malen rook in het gezicht blies. Maar dat gebeurde altijd als reactie op de fysieke provocaties van Jaap.
Als Huub op het keukeneiland zit maakt hij buiten beeld een voetbeweging als reactie op de fysieke provocatie van Jaap. Jaap gaat onmiddellijk bellen. Huub zegt tegen Brian dat hij zijn been uitstak en dat het afweer was. Huub zegt weer dat hij niet wil dat Jaap aan hem komt. Jaap wordt teruggebeld. Jaap na het telefoongesprek : We mogen niet meer bellen. Natasia verschijnt even : Waarom ga je niet gewoon naar je bed ? Eric noemt het gedrag van Jaap aanranding. Jaap gaat drinken en eten. Huub : Ik sta op het punt hem een klap op zijn bek te geven. Hij speelt het spel wel goed. Dat moet ik hem nageven. Huub tegen Jaap : Na het telefoontje blokkeer je mijn weg niet en ben je in één keer veel verder van me vandaan. Ik snap het niet. Hij vraagt Jaap naar het telefoontje. Jaap zegt dat hij geen officiële waarschuwing heeft en Huub wel. Huub test Jaap door hem te passeren. Jaap blokkeert hem niet.
Huub vraagt Jaap hoeveel serieuze gesprekken hij met Jaap heeft willen voeren. Jaap : Geen. Huub zes. Hij begint ze op te noemen. Jaap herhaalt alleen wat Huub zegt. Ik heb gekeken tot het moment dat Jaap zijn tanden ging poetsen.
Eric mengde zich een enkele keer in het gesprek aan de kant van Huub. Brian stond te glunderen en te giechelen bij de provocerende acties van Jaap t.o.v. Huub.
Mijn mening is dat als de regels dat de doorgang blokkeren niet mag en dat aan andermans genotsmiddelen zitten niet mag inderdaad bestaan, ik heb er niet eerder van gehoord, de productie Jaap n.a.v. zijn provocaties onmiddellijk een officiële waarschuwing had moeten geven. Het is inconsequent dat Huub na één overtreding reeds een officiële waarschuwing krijgt en Jaap na vele overtredingen een, naar ik aanneem, onofficiële. Het gooien van drank door Huub was een gevolg van de vele fysieke provocaties door Jaap en het feit dat de productie niet ingreep.
Ik dacht overigens dat Huub al minstens één waarschuwing had staan en dat een volgende zou betekenen dat hij zou moeten vertrekken maar blijkbaar zijn de regels weer veranderd.