abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 maart 2007 @ 09:51:52 #51
86400 hollander76
(Don't Don't Do It)
pi_47256458
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 09:47 schreef Stommie het volgende:
mennnn, het is nog heul geen tijd voor dit soort bier...

Een echte bierman weet welk bier je rond wel jaargetijde drinkt
Maar het is ook geen tijd meer voor Grolsch Herfstbok, en de Springbock (Lentebok) heb ik nog niet in de winkels zijn liggen..... dus wat dan?

Alhoewel Herfstbok wel is
My white lines go a long way
Either up your nose or through your vein
With nothin to gain except killin' your brain
pi_47258659
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 09:50 schreef bramos-elvis het volgende:

[..]

Ja, dat is doodleuk donker-witbier genoemd. Weizen is gewoon één van de 3 soorten witbier
quote:
Veel mensen weten niet goed wat nou precies het verschil is tussen witbier en Weizenbier. Kunt u uitleggen wat het verschil is tussen witbier en Weizenbier?

Het is goed dat u die vraag stelt. Dan kunnen we meteen eventuele misverstanden wegwerken. Beide bieren zijn tarwebieren, maar de verschillen tussen het Duitse 'Weizen' en het Belgische 'Wit' zijn toch aanzienlijk.

'Weizen' betekent tarwe en Weizenbier bevat dan ook minimaal 50% tarwemout. Het heeft daardoor een extra volle schuimkraag. Het Duitse bier mag op grond van het Reinheits-gebot geen andere grondstoffen bevatten dan graansoorten, water en hop. Het troebele bier is bleekgeel tot blond van kleur en het heeft een frisse, lichtzurige en volmondige smaak.

Het Belgische 'Wit' duidt op de kleur van het bier. In België wordt het witbier gebrouwen van ongemoute tarwe en daar mogen wel toevoegingen aan gedaan worden, meestal koriander en sinaasappelschillen. Het Belgische witbier bevat minder tarwe dan de Duitse Weizen, is zoetzurig en kruidig van smaak en is troebel.
Bron

Weizenbier betekend dus inderdaad niet witbier, het staat voor tarwebier. En daar heb je ook een donkere variant van.
There is no love sincerer than the love of food.
  woensdag 14 maart 2007 @ 11:39:38 #53
67478 Radjesh
Dire Straits!
pi_47259597
Grolsch is gewoon niet lekker bier.
pi_47259716
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 08:47 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Is dat Weizen trouwens al eens landelijk verkrijgbaar? Bij Grolsch wisten ze me vorig jaar te vertellen dat het alleen in Enschede e.o. verkocht zou worden. Toen hadden ze het hier wel, maar dat was volgens de medewerker van Grolsch een fout geweest, mijn slijter had het niet mogen hebben eigenlijk.

Maar het beviel me wel goed, dus ik zou het wel weer eens willen kopen, ik zie het alleen nooit ergens staan.
Lijkt me bs. Ze hebben het hier (Tilburg) heel het jaar door..
  woensdag 14 maart 2007 @ 12:29:08 #55
76173 bramos-elvis
FC Eindhoven 1909-2009
pi_47261253
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 11:13 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

[..]

Bron

Weizenbier betekend dus inderdaad niet witbier, het staat voor tarwebier. En daar heb je ook een donkere variant van.
Weizenbier betekent (letterlijk) wel Witbier.

weiß [bijv.nw. bijw.] -> wit, bleek van gelaatskleur, bleek.

Weizen (of Weiss) is wel een soort witbier, die uit beieren. Daarnaast zijn er nog 2 andere soorten: Weisse (met ringel S) uit Berlijn en 'Witbier uit Bels' (Hoegaarden).

Jij beschouwt de term witbier als 'Belgisch Witbier', dit komt (neem ik aan) doordat Belgische witbieren (cq. Belgisch type) hier voornamelijk gedronken worden (Hoegaarden en Wiekse).

Weizen kan niet op Belgische wijze gemaakt worden omdat dit niet volgens het Duitse reinheitsgebot gebrouwen kan worden. Belgisch witbier bevat fruitschillen.

Weizen kent de lichte ongefilterde variant (Hefe-Weizen), een lichte gefilterde variant (Kristallweizen) en een donkere variant (Dunkelweizen) kent.

Accept you're dead and start living
  woensdag 14 maart 2007 @ 12:50:35 #56
166463 Stommie
dat zeg ik..
pi_47261937
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 09:51 schreef hollander76 het volgende:

[..]

Maar het is ook geen tijd meer voor Grolsch Herfstbok, en de Springbock (Lentebok) heb ik nog niet in de winkels zijn liggen..... dus wat dan?

Alhoewel Herfstbok wel is
Herfstbok vindt ik niet zo,

trouwens wie heeft het biertje (lager) Kirin-Beer al eens gehad.... das japans bier en dat vind ik keeeeeeeeeeeeeeeenker lekker
.
pi_47263290
HEERLIJK
pi_47263434
Op een mooie (zomer)dag tegen de avond aan, een Weizen erbij terwijl je in de tuin aan het luieren bent
  woensdag 14 maart 2007 @ 13:37:30 #59
65351 B_BOY
De kater komt later.
pi_47263449
bittburger
Remlof is een Spellings Nsb'er
pi_47263522
waar haal je die? ik kan in nederland nooit weissen vinden.
pi_47263698
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 13:40 schreef Byte_Me het volgende:
Elke supermarkt (hier in enschede) en uiteraard elk terras
pi_47263900
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 13:45 schreef Mastertje het volgende:

[..]

Elke supermarkt (hier in enschede) en uiteraard elk terras
weissen he, geen witbier. hier in eindhoven kan ik op een enkel terras erdinger krijgen. in supermarkten heb ik het nog niet gevonden.
pi_47263937
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 13:51 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

weissen he, geen witbier. hier in eindhoven kan ik op een enkel terras erdinger krijgen. in supermarkten heb ik het nog niet gevonden.
weissen? of echt grolsch wiezen? ik heb net 4 beugels bij de super de boer gehaald, precies zoals in de OP...
pi_47265717
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 13:52 schreef Mastertje het volgende:

[..]

weissen? of echt grolsch wiezen? ik heb net 4 beugels bij de super de boer gehaald, precies zoals in de OP...
grolsch weizen of erdinger of wat dan ook. zal het nog eens proberen.
pi_47265856
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 13:40 schreef Byte_Me het volgende:
Bij Zomers en Zomers in de Karrenstraat in Den Bosch hebben ze sowieso Erdinger en Weihenstephaner.
  woensdag 14 maart 2007 @ 15:12:27 #66
167723 sanni
Acima de seu
pi_47266727
Luister bobbies, ik hou dan mischien meer van de pils zoals jullie het noemen maar je maakt
mij niet wijs dat bier dat zo mooi is verpakt,wordt aangeprezen zo ranzig smaakt dat ik gelijk
het uitspuug. Mischien is die smaak dan wel niet voor mij maar ik kan mij andere biersoorten
wel herinneren waar ik best tevreden over was. Denk aan dat witte bier wat veel in de zomer
wordt gedronken. Niet slecht imo. Dus ligt het aan dit bier wat ik van Grolsch heb gekocht.
5 euro + weggegooid seg ik maar
pi_47267305
Dubbel
pi_47267309
Ga het dan niet lopen vergelijken met pils...
  woensdag 14 maart 2007 @ 15:35:46 #69
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_47267526
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 09:38 schreef hollander76 het volgende:

[..]

Die 4-packs in de OP zijn gewoon verkrijgbaar in de betere supermarkten hoor. In principe zou je het door het hele land moeten kunnen krijgen, of regio Utrecht moet in de omgeving van Enschede liggen tegenwoordig
Ok, dat is fijn. Binnenkort even enkele flessen halen. Prima bier. Maar een jaar geleden (of meer, in oktober/november 2005 was ik bij Grolsch) was het nog niet landelijk verkrijgbaar.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_47274573
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 20:14 schreef Hyperdude het volgende:
Ken je klassiekers

[afbeelding]

Wel ff wachten tot het 20 graden is.
Erdinger is heel erg lekker bier, met name de donkere variant is een aanrader. Dat iemand het laffe pils beter vindt smaken dan Weizenbier zegt genoeg over een onderontwikkelde smaak.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')