FOK!forum / Wetenschap & Technologie / Wat valt eerder om, een volle of een lege trein?
Maanvismaandag 12 maart 2007 @ 19:01
In het kader van : Treinongeval Amsterdam Muiderpoort ben ik wel benieuwd welke trein is omgevallen. Dit is een uitgelezen kans om dat te beredeneren.

Ikzelf denk dat een lege trein eerder omvalt, tenzij 't zo'n dubbeldekker is en er heel veel mensen bovenin zitten. Wat denken jullie?
pro2callmaandag 12 maart 2007 @ 19:03
ik denk een lege....

evt poll?
Radjeshmaandag 12 maart 2007 @ 19:04
Lege denk ik
mausiemaandag 12 maart 2007 @ 19:06
Ik denk volle. Meer kantel gewicht I guess
Richard_dubbelBmaandag 12 maart 2007 @ 19:07
Ik denk een overvolle intercity
Market_Gardenmaandag 12 maart 2007 @ 19:12
quote:
Op maandag 12 maart 2007 19:06 schreef mausie het volgende:
Ik denk volle. Meer kantel gewicht I guess
Mwa, t zwaartepunt wordt verlaagt denk ik omdat al die mensen op de vloer drukken zegmaar. Als ze andersom tegen t plafond zouden zitten, dan wel ene volle
Ex-Lekkerlandermaandag 12 maart 2007 @ 19:23
quote:
Op maandag 12 maart 2007 19:12 schreef Market_Garden het volgende:

[..]

Mwa, t zwaartepunt wordt verlaagt denk ik omdat al die mensen op de vloer drukken zegmaar. Als ze andersom tegen t plafond zouden zitten, dan wel ene volle
mee eens
Omdat het extra gewicht op de vloer van een lege trein ontbreekt zal deze eerder omvallen.

Daartegenin: als een volle trein toch al kantelt vallen op een gegeven moment alle mensen naar 1 kant waardoor het gewicht aan 1 kant dus toeneemt en de trein alleen nog maar harder gaat kantelen.

Was het ongeluk van vandaag dan toch geen ongeluk maar een vooropgezet experiment?
thomaSemaandag 12 maart 2007 @ 19:33
quote:
Op maandag 12 maart 2007 19:12 schreef Market_Garden het volgende:

[..]

Mwa, t zwaartepunt wordt verlaagt denk ik omdat al die mensen op de vloer drukken zegmaar. Als ze andersom tegen t plafond zouden zitten, dan wel ene volle
quote:
Op maandag 12 maart 2007 19:23 schreef Ex-Lekkerlander het volgende:

[..]

mee eens
Omdat het extra gewicht op de vloer van een lege trein ontbreekt zal deze eerder omvallen.

Daartegenin: als een volle trein toch al kantelt vallen op een gegeven moment alle mensen naar 1 kant waardoor het gewicht aan 1 kant dus toeneemt en de trein alleen nog maar harder gaat kantelen.

Was het ongeluk van vandaag dan toch geen ongeluk maar een vooropgezet experiment?
jullie hebben je huiswerk goed gedaan
Funzmaandag 12 maart 2007 @ 22:57
En gaan we er ook van uit dat de mensen stil blijven zitten of dat ze massaal in paniek één kant op gaan? (Waardoor de trein dus eerder omvalt?)
sannidonderdag 15 maart 2007 @ 13:50
quote:
Op maandag 12 maart 2007 19:12 schreef Market_Garden het volgende:

[..]

Mwa, t zwaartepunt wordt verlaagt denk ik omdat al die mensen op de vloer drukken zegmaar. Als ze andersom tegen t plafond zouden zitten, dan wel ene volle
helemaal goed Einstein.
Mister1977donderdag 15 maart 2007 @ 14:47
Het zwaartepunt speelt een rol, maar ook de traagheid van het hele systeem om een versnelling in een bepaalde richting mogelijk te maken.

Ik weet niet of veel mensen ervoor zorgen dat het zwaartepunt lager komt te liggen. De vloer ligt immers vrij hoog en het zwaarste deel van een wagon is het chassis (onderste balken, wielen, wielophanging). Meer mensen zou betekenen dat er extra gewicht bijkomt boven het zwaartepunt. Ik persoonlijk denk dus dat een lege wagon natuurlijk minder weegt maar ook een lager zwaartepunt heeft dan een volle.

Het is wel zo dat bij een botsing een zwaardere wagon moeilijker kantelt omdat er een grote kracht voor nodig is de zaak om te duwen. De hoek waarbij een wagon moet kantelen om volledig om te vallen wordt dan bepaald door de hoogte van het zwaartepunt.

Mijn idee is dus dat een volle wagon bij een kleinere hellingshoek omvalt maar dat er een grotere kracht voor nodig is om een bepaalde hellingshoek te bereiken. De aard van de botsing zelf speelt dus ook een heel belangrijke rol bij de vraag of een volle wagon moeilijker of gemakkelijker zal kantelen.

Dan speelt nog eens mee (zoals boven aangegeven) dat mensen niet vastgegespt in een stoel zitten en het zwaartepunt dus ook nog eens verandert tijdens de botsing.
Schonedaldonderdag 15 maart 2007 @ 22:38
Bij het omvallen van voertuigen die een zekere snelheid hebben speelt ook een rol of ze een bocht maken.
Hoe groter de snelheid en hoe scherper de bocht des te groter het kantelmoment wordt.
Bewegende lading speelt ook een rol, ik denk hierbij aan een tankauto, de bewegende vloeistof zal altijd aan de buitenkant van de cirkelvormige beweging gaan zitten en de auto helpen omkiepen.
Om dit tegen te gaan zijn in de tank slingerschotten ingebouwd die de beweging van de vloeistof tegengaan.
Bij schepen kan je dit ook zien, gaat de lading schuiven dan heeft dat een zich zelf versterkend effect, dat geldt ook voor passagiers als die naar een kant lopen kan het schip ook omkiepen.
Dat gebeurt vooral als het schip water heeft gemaakt.
SpecialKdonderdag 15 maart 2007 @ 23:29
Dubbeldekkertrein waarin de iedereen bovenin zit gepropt valt sneller om dan eentje waarbij het gewicht beter is verdeeld over de verschillende verdiepingen of bij een lege trein.

Beredenatie:
Je kan het makkelijk testen met een blokje piepschuim. Plak daar maar eens een baksteen aan vast. Leg je het op de grond. Je krijgt 'em bijna niet op z'n kant. Maar als je de baksteen boven houd dan valt 'ie na een beetje wiebelen al om.