abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47121629
Ik werk nu 6 weken bij een bedrijf waar ik me niet op mijn plek voel.. Mijn proeftijd is 2 maanden en ik wil maandag gaan zeggen dat ik er mee ophoud en terug ga naar mijn vorige baan, dit heb ik al geregeld)
Wie heeft er ervaring met opzeggen tijdens je proeftijd? Moet je dan nog uitwerken? Ik wil het wel netjes afhandelen hoor, ga ze daar niet zomaar laten zitten maar ik zie wel op tegen het gesprek en weet niet zo goed wat mijn rechten en plichten zijn. Ik heb de CAO wel nagekeken, (levensmiddelenbedrijf)
Maar ik weet het dus niet zeker. Iemand ervaring mee?
pi_47121731
Zo maar laten zitten?!?

Doe normaal, het is je proeftijd. Gewoon netjes in een gesprek zeggen waarom het niks wordt en dan lekker naar huis.

En voor de rest is het natuurlijk niet hypocriet om te zeggen dat je ze niet zo maar wilt laten zitten maar ondertussen de rest allemaal al geregeld hebt.
pi_47121773
Oh, dit staat er in de CAO:

zonder opzegging en daarom zonder opzegtermijn:

* tijdens een overeengekomen proeftijd van ten hoogste 2 maanden indien de werkgever of de werknemer dit verlangt;

Dus dat zou betekenen dat ik zomaar weg kan. In mijn arbeidsovereenkomst staat het volgende:

In deze arbeidsovereenkomst geldt een proeftijd van twee maanden, elk van beide partijen kan de arbeidsovereenkomst met inachtneming van de opzeggingstermijn, zoals geregeld in de CAO voor het levensmiddelenbedrijf, tussentijds opzeggen.

Dus hier hebben ze het weer wél over een opzeggingstermijn..
  zaterdag 10 maart 2007 @ 13:14:40 #4
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_47121786
Opzeggen kan per direct, zelfs zonder opgave van reden. Je mag ook direct naar huis als je dat wilt.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zaterdag 10 maart 2007 @ 13:15:56 #5
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_47121810
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 13:14 schreef Tinkepink het volgende:
Opzeggen kan per direct, zelfs zonder opgave van reden. Je mag ook direct naar huis als je dat wilt.
precies! Daar is het dan ook een proeftijd voor.
Waarom heb je het er niet naar je zin ts?
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
  zaterdag 10 maart 2007 @ 13:16:06 #6
88233 Steve
Still the best.
pi_47121816
Je kunt gewoon direct opzeggen. Dat is ook de bedoeling van de proeftijd.
"Atb is lief, groetjes Peri."
pi_47121834
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 13:12 schreef Vitalogy het volgende:
Zo maar laten zitten?!?

Doe normaal, het is je proeftijd. Gewoon netjes in een gesprek zeggen waarom het niks wordt en dan lekker naar huis.

En voor de rest is het natuurlijk niet hypocriet om te zeggen dat je ze niet zo maar wilt laten zitten maar ondertussen de rest allemaal al geregeld hebt.
Hahah, ja inderdaad wel beetje hypocriet. Maar ik ga natuurlijk geen oude schoenen weggooien voor ik nieuwe heb. Dus ik wilde wel zeker weten dat ik niet zonder werk zou komen te zitten.
Ik voel me er gewoon een beetje lullig over, ze steken er heel veel werk in om me alles te leren en me in te werken. Daarom durf ik niet zo goed te zeggen dat ik er geen zin meer in heb. Maar dat is volgens jou dus geen probleem?
pi_47121909
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 13:14 schreef Jumbooh het volgende:

Ja, voor de periode ná je proeftijd.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_47121926
Hoi, bedankt alvast voor jullie reactie's! Voel me al wat opgeluchter.
Ik heb het niet naar mijn zin omdat het blijkbaar niet de branche is waarin ik me thuis voel. Ik merk nu dat ik helemaal niet zo commercieel ben ingesteld en liever terug ga naar mijn oude branche. (horeca)
Het is gewoon een gevoel, ik wil dit niet! En ik kan het beter meteen zeggen, anders hebben ze me helemaal ingewerkt en ga ik dan weg.
Mijn collega's zijn wel heel aardig hoor. Maar het is dus echt niks voor mij, dit werk.
pi_47121933
quote:
Oh, dit staat er in de CAO:

zonder opzegging en daarom zonder opzegtermijn:

* tijdens een overeengekomen proeftijd van ten hoogste 2 maanden indien de werkgever of de werknemer dit verlangt;

Dus dat zou betekenen dat ik zomaar weg kan. In mijn arbeidsovereenkomst staat het volgende:

In deze arbeidsovereenkomst geldt een proeftijd van twee maanden, elk van beide partijen kan de arbeidsovereenkomst met inachtneming van de opzeggingstermijn, zoals geregeld in de CAO voor het levensmiddelenbedrijf, tussentijds opzeggen.

dat laatste slaat op de periode na de proeftijd. In de proeftijd kan zowel werknemer en werkgever zonder opgave van reden per direct opzeggen
elk oordeel heeft z'n nadeel
  zaterdag 10 maart 2007 @ 13:23:59 #11
165062 Jumbooh
wanna play?
pi_47121998
Wyhaa! Daar drink ik er vanavond een op!
Nu nog gaan vertellen aan mijn baas. Maar dat zal wel goed komen dan, ben nu al opgelucht! Tnx all!
pi_47125043
Ja joh, als jij gewoon maandag eerlijk opbiecht dat deze baan je niet aanstaat, dan kan dat toch? Voel je ecth niet bezwaard zoiets te zeggen. Vraag om even een gesprekje onder 4 ogen en je vertelt hem dat dit niet jouw ding is. Als het een goede baas is, begrijpt hij het. Een slechte begrijpt het niet, maar dat maakt dan toch geen zak meer uit, de volgende dag ben jij weg .
pi_47125099
Daar is je proeftijd voor
En omgekeerd kan jouw baas je er ook gewoon uitschoppen als het hem niet meer aanstaat...
  zaterdag 10 maart 2007 @ 17:08:44 #14
165062 Jumbooh
wanna play?
pi_47127477
Ik kan me er dus ook uit laten schoppen.. hihi. Dan ga ik gewoon niet meer.

Nee hoor, ik ga Maandag meteen een gesprek vragen. En dan weer naar huis, weekend vieren
pi_47140640
Voel je vooral niet bezwaard. Je moest eens weten hoeveel bazen tegen werknemers zeggen dat ze morgen niet meer terug hoeven komen. Goed dat je voor jezelf hebt gekozen. Plezier in het werk is echt veel waard.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 11 maart 2007 @ 03:57:06 #16
165062 Jumbooh
wanna play?
pi_47146086
Gelukkig! Ik zie er nog steeds wel tegenop maar zal aan jullie posts denken als ik maandag ga zeggen dat ik weg ga.
Ik laat wel weten hoe het is afgelopen. Ik heb het wel vaker meegemaakt, dat ik zo'n soort gesprek moest aangaan, en het gaat me gewoon nooit goed af. Durf niet zo eerlijk te zijn. Ook al weet ik dat ik me nergens schuldig over hoef te voelen, ik vind het toch eng.
Maar ik ben zeker heel erg blij met jullie reactie's!
  zondag 11 maart 2007 @ 10:18:14 #17
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_47147477
quote:
In deze arbeidsovereenkomst geldt een proeftijd van twee maanden, elk van beide partijen kan de arbeidsovereenkomst met inachtneming van de opzeggingstermijn, zoals geregeld in de CAO voor het levensmiddelenbedrijf, tussentijds opzeggen.[/i]
Dit zijn twee zinnen. Er moet eigenlijk een punt tussen staan. Proeftijd is overigens wettelijk bepaald als er niets is overeengekomen. Hier houdt men zich aan de wettelijke regels.

Conclusie, je kunt gewoon weg Een lekker gevoel is dat he?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_47147496
Een beetje ruggengraat is altijd goed...
  zondag 11 maart 2007 @ 10:26:14 #19
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_47147600
quote:
Op zondag 11 maart 2007 03:57 schreef Jumbooh het volgende:
Gelukkig! Ik zie er nog steeds wel tegenop maar zal aan jullie posts denken als ik maandag ga zeggen dat ik weg ga.
Ik laat wel weten hoe het is afgelopen. Ik heb het wel vaker meegemaakt, dat ik zo'n soort gesprek moest aangaan, en het gaat me gewoon nooit goed af. Durf niet zo eerlijk te zijn. Ook al weet ik dat ik me nergens schuldig over hoef te voelen, ik vind het toch eng.
Maar ik ben zeker heel erg blij met jullie reactie's!
Wie is de blangrijkste persoon in jouw leven? Dat ben JIJ ZELF! En ook het bedrijf heeft er niets aan als jij daar met tegenzin gaat zitten werken. Ze investeren nu in je, en doordat je het tijdig aangeeft kunnen zij op tijd naar iemand anders gaan zoeken.

Als je je echt bezwaard voelt kan je afspreken om bijvoorbeeld nog een week uit te werken, maar dat hoeft zeker niet! (Let op dat je minimaal een dag voordat de proeftijd verstrijkt weg bent)

En wat hierboven ook al gezegd is, je wil niet weten hoeveel bedrijven tegen hun personeel op de laatste dag van hun proeftijd zeggen "je hoeft morgen niet meer te komen". Een bedrijf wil maar een ding, en dat is winst maken. Mag jij in ruil daarvoor dan tenminste een plek waar je je goed bij voelt?

Jij: baas heb je even voor me?
Baas: ja natuurlijk
Jij: Ik ben bang dat ik helaas niet zulk goed nieuws heb
Baas:
Jij: Ik heb een aantal zaken in overweging genomen en ik ben tot de conclusie gekomen dat dit bedrijf beter af is als ik mijn contract meteen opzeg
Baas: O, hoezo?
Jij: zonder er nu reeds inhoudelijk op in te gaan kan ik je zeggen dat ik me niet op mijn plek voel hier. Dat ligt niet aan het bedrijf, niet aan de medewerkers, het is gewoon een gevoel. ik mis de cultural fit.
Baas: Maar hoe weet je dat nu al zo serieues? Je bent hier nog maar een paar weken!
Jij: Daar heb je een punt, aan de andere kant kan ik niet om mijn gevoel heen en lijkt het me beter om er nu reeds mee op te houden en te voorkomen dat jullie straks veel in me geinvesteerd hebben.
Baas:
Jij:

[ Bericht 29% gewijzigd door vogeltjesdans op 11-03-2007 10:33:18 ]
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  zondag 11 maart 2007 @ 11:29:47 #20
165062 Jumbooh
wanna play?
pi_47148710
Wauw, bedankt zeg! Als ik het zo breng klinkt het heel goed ja! *gaat het uit hoofd leren*

Ik denk dat een assertiviteitscursus niet slecht voor me zou zijn. Ben echt benieuwd hoe het morgen gaat. En ik kan niet wachten als het voorbij is!
pi_47148874
Pcies! Proeftijd is gewoon soort van niet goed, geld terug garantie!

En het is makkelijk gezegd, maar je hebt geen liefdes relatie met je baas! Als jij hem niet aanstaat of teveel geld kost, lig je er ook zo uit!
Gezocht: KAMER in UTRECHT
  zondag 11 maart 2007 @ 19:04:12 #22
101188 Jaeder
Int. wl. zt. int. disc.pr.
pi_47163798
Schrijf even een nette brief dat je de baan opzegt in de proeftijd, je hoeft geen redenen te noemen. Mocht je de diepe behoefte voelen de reden aan je baas te vertellen kun je dat altijd nog mondeling doen. Een reden kan later in je nadeel werken.

Maar zoals je zelf ook wilt, gewoon netjes en zakelijk afhandelen.
pi_66176463
quote:
Op zondag 11 maart 2007 19:04 schreef Jaeder het volgende:
Een reden kan later in je nadeel werken.
Op welke manier?

+ Het lijkt me toch lastig om zo snel al op te zeggen bij een bedrijf. Hebben ze net tijd in je gestoken (of misschien zelfs trainingen etc) om je in te werken, ga je ontslag nemen.

Hoe was het afgelopen TS?
Mysterieland!!!!!!!!!!!!!
pi_66177319
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 21:55 schreef Sweetbeach het volgende:

[..]

Hoe was het afgelopen TS?
Ja, nu na 2 jaar mag je het wel vertellen
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  dinsdag 17 februari 2009 @ 22:16:47 #25
238900 Koekz