Nou die gratis les vind ik niet heel geweldig. Ik ben best bereid om te betalen voor wat ik veroorzaakt heb, maar dan wel PRECIES wat ik schuldig ben, en niet meer.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 19:01 schreef Biancavia het volgende:
Gratis les: Hoe ga ik om met Incassobureaus?
quote:Op vrijdag 9 maart 2007 19:01 schreef teamlead het volgende:
Incasso Unie is een lachertje. Een kennis van me die destijds werkeloos was, kreeg ooit een brief van hun dat ze zijn werkgever getraceerd hadden en loonbeslag wilden gaan leggen. Toen hij belde om te vragen hoe laat hij waar moest beginnen met werken, was de hele vordering heel snel verdwenen
gewoon sturen en als ze niet betalen een incassoprocedure opstartenquote:Op vrijdag 9 maart 2007 19:06 schreef Phuturistixxx het volgende:
[..]
![]()
Het kloterige is dat ik in het verleden wel meer te maken heb gehad met hen. Als ik nu bedenk hoeveel geld ik ten ontrechte heb betaald aan dat bureau...
Zat nog aan een vordering naar hun te denken![]()
Waarom zou ik er werk van maken? Ik heb wel wat beters te doen dan werk maken van een incasso-bureau. Als het terecht is betaal ik. Als het onterecht is betaal ik voor zover ik het er mee eens ben aan hun opdrachtgever en verzoek ik om nadere motivatie of bewijsstukken.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 18:57 schreef Phuturistixxx het volgende:
Ik vroeg me nu af hoeveel mensen dit in de gaten hebben en hoeveel mensen daarvan werk maken? Ik heb nog geen bericht terug van de incasso-unie, ben benieuwd....
Dat verbaast me dan wel. Ik vond ze juist vrij redelijk. Een van de weinige incassobureaus die een policy heeft van "we gaan eerst praten, en dan eventueel pas betalen".quote:Op vrijdag 9 maart 2007 19:01 schreef teamlead het volgende:
Incasso Unie is een lachertje. Een kennis van me die destijds werkeloos was, kreeg ooit een brief van hun dat ze zijn werkgever getraceerd hadden en loonbeslag wilden gaan leggen.
quote:Toen hij belde om te vragen hoe laat hij waar moest beginnen met werken, was de hele vordering heel snel verdwenen
Dat laatste bedoel ik dus met 'er werk van maken'. Eigenlijk wordt je opgelicht als er allerlei kosten worden aangevoerd waarvan de helft misschien maar legetiem is.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 22:19 schreef Alicey het volgende:
[..]
Waarom zou ik er werk van maken? Ik heb wel wat beters te doen dan werk maken van een incasso-bureau. Als het terecht is betaal ik. Als het onterecht is betaal ik voor zover ik het er mee eens ben aan hun opdrachtgever en verzoek ik om nadere motivatie of bewijsstukken.
Nou niet dus. Eerste brief die ik kreeg bevatte bijna 80 euro aan 'inkasso ksoten'.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 11:46 schreef duivelin1 het volgende:
als je die 25 euro nu aan t bedrijf betaald, zal inkasso unie niet zo moeilijk doen. Trouwens, Inkasso Unie geeft dacht ik eerst nog de kans het zonder kosten te betalen, daarna krijg je pas een brief met de verhogingen.
Daarom heb ik ook een klachtenbrief geschreven en ben ik daar tegen in bezwaar gegaan. Tevens heb ik om een specificatie van de kosten gevraagd.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 12:04 schreef marcb1974 het volgende:
Is dat niet wat heel veel aan incasso kosten? Volgens mij mogen ze niet eens zoveel rekenen
Jepquote:Op zaterdag 10 maart 2007 12:08 schreef duivelin1 het volgende:
waar was t voor dan, die 25 euro?
Tja, en toch blijft het hun eigen verantwoordelijkheid om op tijd te betalen.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 11:31 schreef Phuturistixxx het volgende:
Ik denk dat heel veel mensen gewoon betalen en op die manier dus nog verder de penarie in worden geholpen.
Ja klopt. Maar omdat iemand niet op tijd betaald, mag je naast de kosten die dat met zich meebrengt aan aanmaningen en overige kosten, je gewoon nog een 'boete' bedrag heffen als incasso bureauquote:Op zaterdag 10 maart 2007 12:54 schreef Alicey het volgende:
[..]
Tja, en toch blijft het hun eigen verantwoordelijkheid om op tijd te betalen.
Je mag heffen wat je wilt. Of je het kunt afdwingen dat iemand dat betaalt is weer een andere vraag. In principe kun je voor wat buitengerechtelijke kosten aangaat uitgaan van de staffel voor kantonrechters zoals vermeld in het rapport Voorwerk II.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 12:56 schreef Phuturistixxx het volgende:
[..]
Ja klopt. Maar omdat iemand niet op tijd betaald, mag je naast de kosten die dat met zich meebrengt aan aanmaningen en overige kosten, je gewoon nog een 'boete' bedrag heffen als incasso bureau
Als de schuldenaar het niet betaalt wordt het wel in rekening gebracht bij de opdrachtgever. Medewerkers van een incassobureau willen ook graag een boterham eten.quote:Een incasso bureau die helemaal geen schade heeft geleden? Want reken maar dat wat de incasso unie 'extra' rekent niet naar de opdrachtgever gaat.
Vind je dat een bedrijf dat benadeeld wordt door wanbetaling zelf voor de kosten moet opdraaien?quote:Dus sorry, maar wat je nu zegt vind ik ik onzin.
dat DIE kosten wel gewoon betaald moeten worden. En DIE kosten staan ten 1e beschreven in de algemene voorwaarden van het bedrijf. Vijf euro voor de aanmaning en 35,- euro voor overige kosten. DIE kosten ben ik volledig bereid te betalen. Echter de kosten die de incasso unie mij probeerd te laten betalen is het dubbele, en DAT is dus onzin.quote:je naast de kosten die dat met zich meebrengt aan aanmaningen en overige kosten
Misverstand inderdaad.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 14:45 schreef Phuturistixxx het volgende:
Ik betaal de hoofdsom, de rente over die hoofdsom en de kosten die het staffel of de algemene voorwaarden aangeven, en niet meer. Lijkt me niet meer dan redelijk?
Wat een onzin. Ik heb wel al twee keer aangegeven waarom dire 75 euro veel te veel is...quote:Op zaterdag 10 maart 2007 18:55 schreef Kaneel het volgende:
Sorry, maar meer dan terecht. Je had moeten betalen. Maar 75 euro mogen ze volgens mij wel rekenen.
Maar valt het louter opnieuw sturen van een briefje, want meer doet zo'n incassobureau in het begin niet, wel onder buitengerechtelijke kosten?quote:Op zaterdag 10 maart 2007 13:04 schreef Alicey het volgende:
In principe kun je voor wat buitengerechtelijke kosten aangaat uitgaan van de staffel voor kantonrechters zoals vermeld in het rapport Voorwerk II.
Niet dus.quote:8.3
De werkgroep meent dat als uitgangspunt dient te worden genomen dat verrichtingen voorafgaand aan het geding worden gezien als voorbereiding van de gedingstukken en instructie van de zaak. Wil er sprake zijn van afzonderlijk voor vergoeding in aanmerking komende kosten, dan zal het moeten gaan om verrichtingen die meer omvatten dan een enkele (eventueel herhaalde) aanmaning, het enkel doen van een –niet aanvaard- schikkingsvoorstel, het inwinnen van eenvoudige inlichtingen of het op de gebruikelijke wijze samenstellen van het dossier. Een combinatie van (een) aanmaning(en) en het doen van (een) schikkingsvoorstel(len) of het daadwerkelijk voeren van schikkingsonderhandelingen kan wel tot toewijzing van buitengerechtelijke kosten leiden.
Wat dat Incassobureau doet, kunnen ze zelf ook: nogmaals een briefje sturen. Dat bedrijf kiest ervoor om het in zo'n vroeg stadium (na één aanmaning) al uit handen te geven, dan betalen ze het zelf ook maar.quote:Vind je dat een bedrijf dat benadeeld wordt door wanbetaling zelf voor de kosten moet opdraaien?
Nee, maar wanneer het op een procedure aankomt doet het incassobureau wel meer werkzaamheden.quote:Op zondag 11 maart 2007 16:04 schreef Zelva het volgende:
Maar valt het louter opnieuw sturen van een briefje, want meer doet zo'n incassobureau in het begin niet, wel onder buitengerechtelijke kosten?
Na een aanmaning lijkt mij redelijk om het dan uit handen te geven. Als iemand na 2 herinneringen en een aanmaning niet betaalt heeft diegene voldoende kans gehad om in het geval dat het simpelweg vergeten was dit alsnog te corrigeren.quote:Wat dat Incassobureau doet, kunnen ze zelf ook: nogmaals een briefje sturen. Dat bedrijf kiest ervoor om het in zo'n vroeg stadium (na één aanmaning) al uit handen te geven, dan betalen ze het zelf ook maar.
Ah, maar die worden dus vantevoren al in rekening gebracht, maar als je het bedrag inclusief buitengerechtelijke incassokosten dan betaalt dan is dat onterecht, er volgt immers geen procedure, waarna ze die buitengerechtelijke incassokosten weer terug gaan betalen?quote:Op zondag 11 maart 2007 16:17 schreef Alicey het volgende:
Nee, maar wanneer het op een procedure aankomt doet het incassobureau wel meer werkzaamheden.
Wat is het verschil tussen een aanmaning en een herinnering? Volgens mij heeft TS maar één keer een bericht gehad dat er een bedrag niet betaald was.quote:Als iemand na 2 herinneringen en een aanmaning niet betaalt heeft diegene voldoende kans gehad om in het geval dat het simpelweg vergeten was dit alsnog te corrigeren.
Dat laatste zou ik niet van uitgaan.quote:Op zondag 11 maart 2007 21:36 schreef Zelva het volgende:
Ah, maar die worden dus vantevoren al in rekening gebracht, maar als je het bedrag inclusief buitengerechtelijke incassokosten dan betaalt dan is dat onterecht, er volgt immers geen procedure, waarna ze die buitengerechtelijke incassokosten weer terug gaan betalen?
Een herinnering zitten verder geen consequenties aan vast, een aanmaning wel doorgaans.quote:Wat is het verschil tussen een aanmaning en een herinnering? Volgens mij heeft TS maar één keer een bericht gehad dat er een bedrag niet betaald was.
Je kunt dat incassobureau gewoon vragen om een specificatie. Leveren ze niets? Gewoon alleen de hoofdsom en wettelijke rente betalen.quote:Op zondag 11 maart 2007 19:56 schreef Phuturistixxx het volgende:
Mja voor zover de incasso kosten daadwerkelijk incassokosten zijn is het mij nog niet helemaal duidelijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |