abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47070946

Hengelo ( uitspraak (info·uitleg)) (Nedersaksisch: Hengel) is een gemeente in de provincie Overijssel in de landstreek Twente. De gemeente telt 81.431 inwoners (1 januari 2007, bron: CBS) op een oppervlakte van 61,78 km². Naast de stad Hengelo (officieel nooit stadsrechten verleend) omvat de gemeente ook de kernen Beckum en Oele. Ook de buurtschap Woolde, die grenst aan de bebouwde kom van Hengelo, valt onder de gemeente. De gemeente Hengelo maakt deel uit van het kaderwetgebied Regio Twente. De huidige burgemeester van Hengelo is drs. Frank A.M. Kerckhaert.

Historie:De havezate Huys van Hengelo, is tussen 1525 en 1530 gebouwd en is zeker drie keer centrum geweest van bittere gevechten in de Tachtigjarige Oorlog. Momenteel is alleen het fundament nog zichtbaar. Hoewel uit archeologisch onderzoek is gebleken dat er op de plaats waar de gemeente zich nu bevindt al een paar duizend jaar bewoning is geweest, is de gemeente Hengelo pas ontstaan in 1802. Op dat moment bestond het dorp uit niet meer dan een honderdtal boerderijen en kleine landarbeidershuisjes. De gemeente begon pas te groeien tijdens de Industriële Revolutie van de negentiende eeuw. Aanvankelijk is er ook in Hengelo nog redelijk wat textielindustrie, maar waar deze zich in de loop van de eeuw steeds meer gaat concentreren in Enschede, komt in het Hengelose economisch leven de nadruk steeds meer te liggen op de technische industrie. Bij dit laatste speelde de familie Stork een grote rol. In 1859 vestigde C.T. Stork een fabriek voor Machineonderdelen in Hengelo (Gebr. Stork & co). Na de komst van dit bedrijf volgde andere grote fabrieken als Hazemeijer, Heemaf, Koninklijke Nederlandse Zoutindustrie en Hollandse Signaalapparaten. Door deze ontwikkelingen groeide Hengelo bijzonder snel. Het vroegere dorp kreeg zelfs een stedelijk aanzien. In de Tweede Wereldoorlog werd Hengelo, vooral vanwege de strategische industrie die er gevestigd was, regelmatig gebombardeerd. Daarbij werd het centrum van de stad op 6 en 7 oktober 1944 zo goed als geheel vernietigd. Na de oorlog kreeg Hengelo het aanzien van een typische wederopbouwgemeente. Veel van de nog aanwezige oude gebouwen werden niet gespaard in de jaren zestig. Zo verdween het karakteristieke witte gemeentehuis om plaats te maken voor een modern ontwerp met een toren die lijkt op die van Siena en Florence. Een van de opvallendste bouwwerken die de tand des tijds overleefde is de Rooms-Katholieke basiliek uit 1890, gewijd aan de H. Lambertus. Op 11 februari 1992 stortte een F-16 op weg naar vliegbasis Twenthe neer op de Hengelose wijk Hasseler Es. Hierbij vielen geen slachtoffers. Begin jaren '80 werd er aan de rand van het Twentekanaal een vuistbijl gevonden. Deze is nu te bewonderen in het Natuurmuseum Natura Docet te Denekamp. De vuistbijl vormt een bewijs dat er reeds 75.000 jaar geleden bewoners (Neanderthalers) waren op de plaats waar nu Hengelo ligt.

Vervoer:Hengelo ligt aan de rijksweg 35 van Zwolle naar Enschede (Almelo-Enschede uitgevoerd als autosnelweg, de A35). De A1 takt bij knooppunt Buren af en loopt richting Oldenzaal en Bad Bentheim. Meer en minder bekende straten in Hengelo zijn te vinden in de categorie straat in Hengelo.

Hengelo is een spoorwegknooppunt voor de stoptreinen Zwolle-Enschede en Zutphen-Oldenzaal en de intercity van Amersfoort naar Enschede. De internationale trein van Amsterdam naar Berlijn stopt ook in Hengelo. Hengelo heeft twee stations: Hengelo en Hengelo Oost; er bestaan plannen voor twee nieuwe stations.

Het Twentekanaal loopt ten zuiden van Hengelo.[/img]
pi_47075356
Hengelo!
Noot noot.
pi_47075452
Hengelo

Vroeg me al af waar deze was
  donderdag 15 maart 2007 @ 19:39:21 #4
167723 sanni
Acima de seu
pi_47311528
Ha! daar ga ik morgen heen dus als iemand tips heeft wat de beste kroegen/eettentjes zijn
en desnoods specialiteiten - een man moet tenslotte eten niet waar - dan hoor ik het graag.
Ik weet wel dat die ene mooie c/w blonde zangeres er vandaag komt dus ik verwacht daar
minimaal een 10tal gelijksoortige schoonheden rond te zien lopen. na afloop van het werk.
pi_47311716
Ilse DeLange komt uit Almelo toch?

En waarom staat het Expocenter als plaatje erbij? Doe dan het toonaangevende schitterende marktplein.

Geen idee wat je gaat doen, maar de TT (TrekTurk/ Automatiek) is na het stappen altijd wel een goed punt om langs te komen als je honger hebt. Als je 14 jarige meisjes wil versieren is 't Pleintje een goede plek om heen te gaan. En verder kan ik even niks slechts verzinnen.
pi_47314013
Genux en Good Fellows! Altijd leuk!
Noot noot.
  zaterdag 17 maart 2007 @ 03:03:49 #7
167723 sanni
Acima de seu
pi_47359659
Oh wist niet dat ze uit Almelo kwam,sorry en dank voor de correctie. Nou was dus
gisteren in Hengelo en echt een trekkersdorp met een pearden en.. Ik had daar
niet eens wireless-internet mogelijkheden Maar goed de dag duurde niet lang dus ik
was weer snel weg daar want er is niets maar dan ook niets te beleven als je grote
steden gewend bent.
pi_47360652
quote:
Op zaterdag 17 maart 2007 03:03 schreef sanni het volgende:
Oh wist niet dat ze uit Almelo kwam,sorry en dank voor de correctie. Nou was dus
niet eens wireless-internet mogelijkheden Maar goed de dag duurde niet lang dus ik
was weer snel weg daar want er is niets maar dan ook niets te beleven als je grote
steden gewend bent.

Meneer komt uit Stormvogels/Telstar city en is grote steden gewend...
pi_47373677
quote:
Op zaterdag 17 maart 2007 07:19 schreef Saekerhett het volgende:

[..]

Meneer komt uit Stormvogels/Telstar city en is grote steden gewend...
Noot noot.
pi_47398516
lekker eten bij de buurman, tegenover de abn bij het station !!
  zondag 18 maart 2007 @ 15:52:36 #11
172356 Chiponiz
Kop d'r veur ! >:)
pi_47400883
Hengelo, het Kalimero dorp
pi_47410545
quote:
Op zaterdag 17 maart 2007 03:03 schreef sanni het volgende:
steden gewend bent.
paarden in hengelo? *uhhhhh* ok
En geen wireless? gut toen kon je niet eens fokken dus?

En HENGELOOWW
pi_47413630
quote:
Op zondag 18 maart 2007 15:52 schreef Chiponiz het volgende:
Hengelo, het Kalimero dorp
Huh?
Aan je avatar te zien bedoel je vast Enschede.
pi_47415331
Ik snapte 'm ook al niet...
Noot noot.
pi_47436894
ach weet hij veel

beetje sloom topic dit hier he... niet genoeg spammers hier in hengelo??
pi_47446183
En het is nog wel zo'n mooie stad!
Noot noot.
pi_47449341

Iets meer dan 5 kilometer naar het westen. Dát is een mooi stadje.
pi_47450939
Open een eigen topic dan....
Noot noot.
pi_47454708
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:11 schreef Jojoortje het volgende:
Open een eigen topic dan....
Durf ik niet. Dus support ik Hengelo maar.
pi_47456013
quote:
Op maandag 19 maart 2007 19:29 schreef Jojoortje het volgende:
En het is nog wel zo'n mooie stad!
nee!! Hengeloers klagen toch juist altijd graag?
Niet zo positief dus dan he....

we hebben eigenlijk wel een beter plaatje nodig als het expo center hoor....
  maandag 19 maart 2007 @ 23:09:56 #21
124107 King_of_Kool
Hail to the King
pi_47456458
Rokade of zoiets,, Moby Dick
De ene doodgraver tegen de andere: Ik heb zo'n drukke week gehad, ik heb er 2 moeten laten lopen!
pi_47456956
quote:
Op maandag 19 maart 2007 23:09 schreef King_of_Kool het volgende:
Rokade of zoiets,, Moby Dick
hengelo coffeeshop stad???
pi_47457279
quote:
Op maandag 19 maart 2007 22:28 schreef Merson het volgende:
Durf ik niet. Dus support ik Hengelo maar. [afbeelding]
Goed zo!
quote:
Op maandag 19 maart 2007 22:58 schreef LilDutchPrincess het volgende:

nee!! Hengeloers klagen toch juist altijd graag?
Niet zo positief dus dan he....

we hebben eigenlijk wel een beter plaatje nodig als het expo center hoor....
Niet dat ik weet? Ik klaag nooit!
Noot noot.
pi_47457352
okay cliche in de strijd dan... marktplein?

hoevaak word daar wel niet over geklaagd? (of is dat alleen in mijn kennissen kring??)
pi_47457767
Ja oke oke... Daar mag over geklaagd worden, kan ook niet anders!
Noot noot.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')