RickySway | donderdag 8 maart 2007 @ 10:48 |
Emotiv Systems onthulde vandaag een hersen/computer besturingssysteem bestaande uit een helm en software tijdens de Game Developers Conference in San Francisco. Het "Project Epoc" Systeem kan objecten laten bewegen aan de hand van de gedachten van de gamer, je gezichtsuitdrukkingen vertonen in het spel en reageren op drukte of rust van de gamer's mentale staat zegt het bedrijf. Sensoren in de helm vangen electrische signalen van het brein op. De systeemsoftware analyseert deze signalen and stuurt draadloos de opgevangen signalen door naar een receiver. Deze receiver zit in de USB poort van de computer of game console, volgens Emotiv-productmanager Randy Breen. Net als met schrift- en spraaksherkenningssoftware, heeft de machine zelf een leertraject, welke de vertaling van wat de speler denkt blijft verbeteren. Echter, het apparatus is daarnaast zeer afhankelijk van de visualisatie van de gamer zelf. Het systeem blijkt het beste te werken met kinderen en "anderen die open staan voor hun capaciteiten" volgens Breen. Het blijkt dat de gamers welke sterk geloven in hun mogelijkheid om de virtuele wereld te manipuleren betere resultaten opwekken tijdens het gebruik. 'De detectie werkt het beste wanneer je aan een bepaalde actie denkt in een voor jezelf herkenbare manier en deze in gedachten blijft herhalen', zegt Breen. 'We hebben een aantal kinderen het produkt laten uitproberen, en zei geven direct de beste resultaten af', zegt Breen. 'Deels komt dit doordat kinderen niet dezelfde hersengrenzen hebben opgebouwd als dat ouders hebben opgebouwd. Veel kinderen kunnen het bewegen van een object met hun gedachten in fantaseren en er vervolgens in geloven. 'Ouderen, aan de andere kant, zijn meer definitief in hun denken en worden zo 'begrenst' in hun realisatie dat ze ongelovelijke dingen kunnen doen.' Volgens Breen. Terwijl bijna iedereen ten minste 1 actie direct kan uitvoeren met het apparaat, sluit Breen niet uit dat sommige ouderen flinke oefensessies nodig hebben om bijvoorbeeld 3 acties tegelijkertijd uit te voeren. De helm welke getoont werd op de Conference is slechts een prototype welke demonstreert aan spelontwikkelaars wat er met de nieuwe technologie mogelijk wordt. Terwijl Emotiv nog niet klaar is om hun samenwerking met andere bedrijven aan te kondigen, vertelde Breen wel dat het produkt in 2008 op de markt zal komen. Tegelijkertijd met het debuut, lanceerde het bedrijf een kit voor spelontwikkelaars op woensdag. Emotiv kondigde ook aan dat het bezig is met het ontwikkelen van hun technologie voor andere industriën, inclusief de medische industrie, beveiliging, marktonderzoek en interactieve televisie. Emotiv, opgericht in 2003, heeft zowel in Sydney, Australië als in San Francisco kantoren staan. Het bedrijf telt onder zijn investeerders onder andere de Australische regering. Eén van de vier oprichters is Allan Snyder, directeur van "The Centre for the Mind", een gezamelijke onderneming van de Australische Nationale Universiteit en de Universiteit van Sydney. Steven Duvall, the technisch directeur van Intel Capital's International Sector, handelt als adviseur voor het bedrijf Emotiv. bron | |
RickySway | donderdag 8 maart 2007 @ 10:48 |
Toen ik dit las had ik al snel een brede glimlach op m'n gezicht. Als groot fan van superheldenverhalen heb ik me al aardig verdiept in "zweefdingen" zoals Telekineses en andere psychokineses, het bewustzijn etcetera. Dit apparaat leest die gedachten uit en zet ze om tot handelingen voor je "Mario-poppetje" in het spel op je scherm. Fantastisch Dergelijke stimulatie zal als je het mij vraagt een enorme impact hebben hierop. Ik rvaag me af of whizkids zoals we die nu kennen ook voor dit apparaat zullen 'ontstaan'. Kids die 50 handelingen tegelijkertijd kunnen visualiseren en deze kunnen laten uitvoeren. Hoe lang duurt het tot deze hersengymnastiek dan leidt tot het mogelijk oppakken van een object in de échte wereld? Ik ga dit met grote aandacht volgen, en ben alvast aan het sparen voor 2008. Zodra dit produkt in de winkel ligt, wordt de Nintendo Wii natuurlijk helemaal fantastisch. Spellen als 'Second Life' lijken mij een een 'Second Chance' te krijgen als dit werkelijk zo wonderlijk wordt als het artikel mij doet laten denken. | |
Forkbender | donderdag 8 maart 2007 @ 17:22 |
tvp | |
jogy | maandag 12 maart 2007 @ 12:25 |
Dit is inderdaad best stoer ja, zal mij benieuwen wat eruit komt, zeker aangezien je je hersenen dan echt op een hele andere manier gebruikt. | |
Doderok | maandag 12 maart 2007 @ 13:33 |
Waarschijnlijk handig als oefenmiddel om een leugendetector te misleiden. ![]() ![]() | |
jogy | maandag 12 maart 2007 @ 13:34 |
quote:Kan je daar niet gewoon een leugendetector voor gebruiken? Om te oefenen dus ![]() | |
Doderok | maandag 12 maart 2007 @ 13:56 |
quote:Die zijn voor de gewone burger niet te betalen vermoed ik. Vallen onder medische apparatuur. Als je de prijzen ziet voor twee-kanaals EEG toestellen voor hobbyisten: http://www.transparentcorp.com/products/eeg/ Reken maar dat je voor een 'professionele' leugendetector veel meer betaalt. Gezien de grote markt voor een gaming interface zou die heel wat mogelijkheden voor een lagere prijs kunnen bieden. | |
Megumi | maandag 12 maart 2007 @ 13:59 |
En hoe gaat dat OS heten. Windows Breinsta??? Zie de blauwe flikkeringen al in me ogen. Your left eye braincel has caused an drivererror. Please contact your hardware vendor. ![]() | |
mvdlubbe | zaterdag 7 juli 2007 @ 11:52 |
http://www.emotiv.com/ geeft bijzonder weinig informatie over wat het moet worden. Maar we zullen zien ![]() | |
Moondreamer | zondag 8 juli 2007 @ 17:51 |
Uiteraard zitten aan deze uitvindingen natuurlijk ook weer schaduwzijden, die misbruikt gaan worden ! | |
jogy | woensdag 16 april 2008 @ 12:57 |
quote:http://www.news.com.au/te(...)7539-5014117,00.html | |
Pappie_Culo | woensdag 16 april 2008 @ 13:02 |
die technologie bestaat al wat jaartjes | |
ATuin-hek | woensdag 16 april 2008 @ 13:27 |
quote:Zoals? | |
Bommenlegger | woensdag 16 april 2008 @ 18:17 |
Zoals nu staan de complotdenkers al weer in de rij om daar de duistere kanten van te zien... Hoe verrassend... | |
The_stranger | donderdag 17 april 2008 @ 09:32 |
quote:Ik zie echt niet in hoe dat zou kunnen. Het enige wat die techniek doet is uiteindelijk hersenpatronen "herkennen" en daar een actie aan koppelen. Die techniek is niet nieuw, er zijn bijv. al experimenten met verlamde mensen die hun rolstoel aansturen met hun gedachten. De mogelijkheden en grenzen worden niet alleen bepaald door wat jij met je hersenen kan, maar ook wat het apparaat aankan. Een object oppakken is ook al mogelijk met deze techniek, maar dan alleen als er een robot arm o.i.d. aan het systeem gekoppeld wordt. Dat zal niet veranderen, er zal altijd een stuk technologie moeten zijn om het object op te tillen, ongeacht hoe geavanceerd dat apparaat ook wordt.. | |
Vamps | donderdag 17 april 2008 @ 10:57 |
Om de hoeveel seconden denkt een mens ook weer aan sex? ![]() Laten we hopen dat dit systeem een porno-popup blocker heeft. ![]() | |
JohnDope | donderdag 17 april 2008 @ 22:08 |
Ik heb ook weer een primeurtje... Tenminste ik heb nog nooit ergens eerder deze theorie gehoord, maar ik denk dat ieder mens een unieke hersengolf uitzendt, netzoals dat de iris en vingerafdruk uniek is. Het zou dus wel stoer zijn als er een stukje elektronica wordt ontwikkeld die kan communiceren met dit soort hersengolven. En deze post zorgt er voor, dat wanneer deze theorie klopt, de credits mijn kant op komen en ik weer klim in de piramide ![]() | |
jogy | vrijdag 18 april 2008 @ 10:22 |
quote:Zoals altijd staan de complotontkenners alweer in de rij om de schaduwzijde van de techniek weg te wuiven alszijnde ondenkbaar. | |
ATuin-hek | vrijdag 18 april 2008 @ 11:28 |
quote:Dat is met deze techniek toch niet zo gek? ![]() | |
Petre | vrijdag 18 april 2008 @ 18:26 |
Lijkt me een leuke stap.ik gebruik nu al spraakherkenningssoftware om dit in te typen, maar gedachten gestuurde software lijkt mij nog makkelijker. niet zozeer voor invaliden maar ook voor mensen die veel moet intypen voor hun werk. Ook werkt het rsi tegen. Natuurlijk is er ook de dreiging dat het voor verkeerde zaken zal worden ingezet. | |
JohnDope | zondag 20 april 2008 @ 14:13 |
quote:Spraakherkenning werkt niet tegen RSI, want spraakherkenning lost het probleem niet op, die verplaatst het probleem naar de stem, want die is ook vatbaar voor rsi. | |
Peter | zondag 20 april 2008 @ 14:14 |
quote:Maar ik ben gewend aan veel praten op een dag, qua werken met de telefoon ![]() ![]() | |
JohnDope | zondag 20 april 2008 @ 14:15 |
quote:Met een computer is het toch anders, want ik heb door spraakherkenning een keer iemand zijn stem zien verliezen. | |
Peter | zondag 20 april 2008 @ 14:17 |
quote:Als je heel overdreven moet gaan praten wel ja. Dan kost het echt veel meer inspanning. | |
JohnDope | zondag 20 april 2008 @ 14:20 |
Je moet gewoon het probleem oplossen en niet verplaatsen. rsi is trouwens gewoon een hele snelle angstaanjagende marketingterm voor iets dat al bestaat zolang de mensheid oud is; overbelasting. | |
Peter | zondag 20 april 2008 @ 14:21 |
quote:Klopt ook, maar het is nog wel steeds vervelend ![]() | |
Knipoogje | dinsdag 13 mei 2008 @ 17:02 |
Veel verder dan dit is men volgens mij nog niet hoor... |