Emotiv Systems onthulde vandaag een hersen/computer besturingssysteem bestaande uit een helm en software tijdens de Game Developers Conference in San Francisco. Het "Project Epoc" Systeem kan objecten laten bewegen aan de hand van de gedachten van de gamer, je gezichtsuitdrukkingen vertonen in het spel en reageren op drukte of rust van de gamer's mentale staat zegt het bedrijf.
Sensoren in de helm vangen electrische signalen van het brein op. De systeemsoftware analyseert deze signalen and stuurt draadloos de opgevangen signalen door naar een receiver. Deze receiver zit in de USB poort van de computer of game console, volgens Emotiv-productmanager Randy Breen.
Net als met schrift- en spraaksherkenningssoftware, heeft de machine zelf een leertraject, welke de vertaling van wat de speler denkt blijft verbeteren. Echter, het apparatus is daarnaast zeer afhankelijk van de
visualisatie van de gamer zelf.
Het systeem blijkt het beste te werken met kinderen en "anderen die open staan voor hun capaciteiten" volgens Breen. Het blijkt dat de gamers welke sterk geloven in hun mogelijkheid om de virtuele wereld te manipuleren betere resultaten opwekken tijdens het gebruik.
'De detectie werkt het beste wanneer je aan een bepaalde actie denkt in een voor jezelf herkenbare manier en deze in gedachten blijft herhalen', zegt Breen.
'We hebben een aantal kinderen het produkt laten uitproberen, en zei geven direct de beste resultaten af', zegt Breen. 'Deels komt dit doordat kinderen niet dezelfde hersengrenzen hebben opgebouwd als dat ouders hebben opgebouwd. Veel kinderen kunnen het bewegen van een object met hun gedachten in fantaseren en er vervolgens in geloven.
'Ouderen, aan de andere kant, zijn meer definitief in hun denken en worden zo 'begrenst' in hun realisatie dat ze ongelovelijke dingen kunnen doen.' Volgens Breen.
Terwijl bijna iedereen ten minste 1 actie direct kan uitvoeren met het apparaat, sluit Breen niet uit dat sommige ouderen flinke oefensessies nodig hebben om bijvoorbeeld 3 acties tegelijkertijd uit te voeren.
De helm welke getoont werd op de Conference is slechts een prototype welke demonstreert aan spelontwikkelaars wat er met de nieuwe technologie mogelijk wordt. Terwijl Emotiv nog niet klaar is om hun samenwerking met andere bedrijven aan te kondigen, vertelde Breen wel dat het produkt in 2008 op de markt zal komen.
Tegelijkertijd met het debuut, lanceerde het bedrijf een kit voor spelontwikkelaars op woensdag. Emotiv kondigde ook aan dat het bezig is met het ontwikkelen van hun technologie voor andere industriën, inclusief de medische industrie, beveiliging, marktonderzoek en interactieve televisie.
Emotiv, opgericht in 2003, heeft zowel in Sydney, Australië als in San Francisco kantoren staan. Het bedrijf telt onder zijn investeerders onder andere de Australische regering. Eén van de vier oprichters is Allan Snyder, directeur van "The Centre for the Mind", een gezamelijke onderneming van de Australische Nationale Universiteit en de Universiteit van Sydney. Steven Duvall, the technisch directeur van Intel Capital's International Sector, handelt als adviseur voor het bedrijf Emotiv.
bron