quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 01:24 schreef MinderMutsig het volgende:[..]
Het gaat me niet zozeer om de tere kinderzieltjes die beschadigd zouden raken als ze een paar dagen in de kinderopvang zitten hoor. Ik denk zelfs dat heel veel kinderen het best kunnen gebruiken dat ze leren dat ze niet het middelpunt van het universum zijn. Neem kinderen of niet, breng ze naar de opvang of niet, het zal me een worst wezen.
Maar ik snap gewoon niet dat mensen zo graag kinderen willen en vervolgens het overgrote deel van hun tijd aan iets anders dan die kinderen besteden. Ik snap dat werken noodzakelijk, leuk en uitdagend is maar waarom je dan persé een kind aan die mix wilt toevoegen begrijp ik dus niet.
Veel jonge ouders in mijn omgeving zijn eigenlijk alleen weekend ouders. Ze werken beide fulltime, lopen alleen maar te klagen over de kosten van de kinderopvang waar ze dat kind zelf heen willen brengen want ze willen hun werk niet opgeven (zo belangrijk zijn kinderen blijkbaar ook weer niet dan), doen eigenlijk alleen iets leuks met het kind in het weekend (leen dan de kinderen van vrienden of familie, daar kan je ook mee naar de dierentuin) en zijn verder vooral met zichzelf bezig.
Volgens mij nemen heel veel mensen kinderen omdat 'het zo hoort' en komen er daarna pas achter dat een kind toch echt iets meer werk is dan een goudvis.
Ik denk echt dat als meer mensen (lees: vrouwen
![]()
) even de tijd zouden nemen om zich af te vragen of kinderen eigenlijk wel in het leven passen dat ze graag willen en misschien nog wel belangrijker waarom ze kinderen willen, een groot deel er vanaf zou zien. Maar er wordt niet nagedacht dus komen er allerlei kunstgrepen om het toch allemaal maar leuk te houden.
Iedereen wil alles, een keuze maken lijkt tegenwoordig onmogelijk.
Je bent pas een echte vrouw als je met twee kinderen op je heupen en je gsm in je hand voor het noodzakelijke contact met je werk nog snel even langs de supermarkt fietst om netjes op tijd het eten op tafel te zetten als je man thuis komt. Uiteraard is je man enorm geëmancipeerd want hij doet de afwas en strijkt zijn eigen overhemden. Je werkt eigenlijk alleen om de hypotheek en de kinderopvang te betalen en mist en passant nog even al die belangrijke momenten die je graag had willen meemaken van je kind omdat je een noodsituatie op je werk had.
Tjonge jonge wat hebben we het allemaal toch fijn.
Maar goed, ik snap sowieso niet waarom mensen het zo belangrijk vinden om kinderen te nemen. Laat staan waarom je iets dat je blijkbaar zo graag wilt en wat zo belangrijk voor je is zomaar in handen van iemand anders geeft.
Als ik zo je tekst lees, hoor en zie ik een grote bonk frustratie, waarom komt die vandaan? Je spreekt jezelf ook wel een klein beetje tegen.
Het is heel simpel, je wilt in je leven zoveel mogelijk leuke dingen doen, kinderen zijn leuk, fijn en onderdeel van de overlevingsdrang die mensen hebben, voortplanten is naast eten en drinken een oerbehoefte. Maar je wilt ook een leuke baan, een leuke sociaal leven, leuke dingen doen; dit alles moet je inelkaar zien te passen. Aangezien je maar een beperkte tijd hebt om dit alles te doen (de eerste 20~25jr van je leven zit je al op school), zal je concessies moeten doen, dit kan betekenen dat je minder gaat werken, geen kinderen neemt, dag-opvang (kinderdag verblijf, au-pair, opa/oma, enz) of zelfs helemaal stopt met werken.
Wat je ook kiest, het is nooit een ideale oplossing, het kost altijd geld (kinderen kosten vanaf hun geboorte totdat ze het huis uit gaan gemiddeld ruim 200.000 euro!) en tijd, juist die twee dingen waar je toch al nooit genoeg van hebt.
Ik ben het met je eens dat beide ouders die de kinderen alleen maar in het weekend zien, niet echt bepaald een oplossing is die ik zou aanbevelen, maar om die mensen meteen slechte ouders te noemen weet ik niet. Gezien de hoeveelheid moeite die mensen vaak doen om kinderen te krijgen, lijkt het me niet dat het een keuze is die tussen 2 happen afhaal-chinees gemaakt is.
Om het persoonlijk te betrekken, als ik op t punt zou staan om een grote stap in mijn cariere te kunnen zetten, wat zou betekenen dat ik niet minder kan gaan werken, dan zou ik dat voor lief nemen denk ik. Het is niet altijd een kwestie van niet willen, maar soms kan het gewoon niet, in sommige functies is het alles of niets, niet van 9 tot 5. Ik zou dan proberen een paar (halve) dagen thuis te werken, de kinderen afwisselend bij de opvang en opa/oma onderbrengen. Zodat de kinderen ook afwisseling hebben en met verschillende opvoedingen te maken krijgen. Over het algemeen geef je je kind ook niet zomaar uit handen, een kinderdag verblijf zoek je goed uit, een oppas/au-pair selecteer je, dus dat valt ook wel mee en als ze ouder dan 4 zijn, dan zitten ze ook op school, wat gebeurt er daar?
Het leven zit vol verrassingen, je kan niks van te voren plannen, soms lopen dingen anders dan je ze had gepland. En mensen zeuren graag, dus is de prijs niet te hoog, dan is de qualiteit wel te laag, er is altijd wel iets.