Eergisteren was Pater Rafael Braun plots controversieel geworden. De man die door Máxima als familievriend en inspirator was genoemd stond plots te boek als fascist die martelen goedgepraat had. Nu de feiten over het daadwerkelijk handelen van de man boven water komen blijkt daar helemaal niks van de kloppen. Integendeel, Rafael Braun heeft zich zelfs ten tijde van de dictatuur al nadrukkelijk uitgesproken tegen de dictatuur en martelpraktijken. Kenmerken die beter passen bij een inspirator dan bij een abjecte fascist.
Desalniettemin had 2 vandaag gisteren een woordvoerster van de Dwaze Moeders opgetrommeld die met woede onder haar opgekamde grijze haar wist te vertellen dat het een schandaal was dat 'deze priester' op het huwelijk een rol zou spelen. Dat dus door een vrouw die heel goed, in ieder geval beter dan wij had kunnen weten wie Rafael Braun werkelijk was tijdens de dictatuur. Die ons op de nationale TV een enorme leugen zat te verkopen. Nu worden deze dames nogal snel aangehaald als mensen sls Bouhuys ons Nederlanders komen vertellen hoe vreselijk een bepaald persoon (bijvoorbeeld papa Z) wel niet was geweest en dat het schandalig is als je je ermee afgeeft.
Mijn vraag is ondertussen; nu gebleken is hoe leugenachtig ze in hun eigen straatje zitten te praten, waarom zouden we ze überhaupt nog geloven als ze weer eens met een beschuldiging komen?
Mijn mening staat in de topic titel.
quote:Ik begrijp niet waarom je je zo kwaad maakt. Zijn voor jou Dwaze Moeders vrouwen die een kind hebben verloren, of vrouwen die politiek gelijk willen krijgen? Denk je nou echt dat er mensen zijn die zich laten betalen om met stront te gooien, of zou het zo kunnen zijn dat er in Argentinie nog steeds mensen rondlopen die voldoening willen krijgen. Die wel zouden willen weten wat er met hun kind is gebeurd.
Op vrijdag 25 januari 2002 00:54 schreef HiZ het volgende:
Desalniettemin had 2 vandaag gisteren een woordvoerster van de Dwaze Moeders opgetrommeld die met woede onder haar opgekamde grijze haar wist te vertellen dat het een schandaal was dat 'deze priester' op het huwelijk een rol zou spelen. Dat dus door een vrouw die heel goed, in ieder geval beter dan wij had kunnen weten wie Rafael Braun werkelijk was tijdens de dictatuur. Die ons op de nationale TV een enorme leugen zat te verkopen. Nu worden deze dames nogal snel aangehaald als mensen sls Bouhuys ons Nederlanders komen vertellen hoe vreselijk een bepaald persoon (bijvoorbeeld papa Z) wel niet was geweest en dat het schandalig is als je je ermee afgeeft.Mijn vraag is ondertussen; nu gebleken is hoe leugenachtig ze in hun eigen straatje zitten te praten, waarom zouden we ze überhaupt nog geloven als ze weer eens met een beschuldiging komen?
Mijn mening staat in de topic titel.
quote:weinig subtiel.
een woordvoerster van de Dwaze Moeders opgetrommeld die met woede onder haar opgekamde grijze haar
quote:Waar ik me kwaad over maak dat mensen die kennelijk politieke doelen beogen dat doen onder het mom dat ze dat doen vanwege het verdwijnen van hun kinderen. Wie vertegenwoordigen deze mensen eigenlijk?
Op vrijdag 25 januari 2002 01:46 schreef OllieA het volgende:[..]
Ik begrijp niet waarom je je zo kwaad maakt. Zijn voor jou Dwaze Moeders vrouwen die een kind hebben verloren, of vrouwen die politiek gelijk willen krijgen? Denk je nou echt dat er mensen zijn die zich laten betalen om met stront te gooien, of zou het zo kunnen zijn dat er in Argentinie nog steeds mensen rondlopen die voldoening willen krijgen. Die wel zouden willen weten wat er met hun kind is gebeurd.
Ik vind je opmerking:
[..]weinig subtiel.
En mijn opmerking was niet subtiel nee, maar dat is een beschuldiging van het verdedidgen van foltering ook niet. Mijn opmerking was snerend, wat zij deed was een poging tot karaktermoord.
quote:Door met leugens te strooien? Komen die kinderen daardoor terug? Of worden er daardoor schuldigen berecht?
Op vrijdag 25 januari 2002 02:24 schreef OllieA het volgende:
Misschien vertegenwoordigen ze hun verdwenenen kinderen?
quote:En ik twijfel aan de oprechtheid van hun motieven. Wellicht niet van allemaal, maar wel van de woordvoerders. Wat voor belang dienen die door zulke blatante leugens te verspreiden.?
Op vrijdag 25 januari 2002 02:41 schreef OllieA het volgende:
't Was een oprechte vraag! Ik snap echt niet wat je wilt. Zijn al die mensen die vraagtekens hebben bij Oranje-Argentinie een soort van fellowtravellers?? En zie je het verdriet niet van de dwaze moeders?
quote:noem het blatante leugens, ik noem het een grijs middengebied waar pater Braun zich nu in bevindt. vergeet niet dat een hoop verdwenen mensen linkse politici, intellectuelen, journalisten etc. waren. dit gekoppeld aan het feit dat al snel na het herstel van de democratie amnestiewetten werden aangenomen, die de berechting van en het onderzoek naar mensenrechtenschendingen bemoeilijkten zo nietr onmogelijk maakten.
Op vrijdag 25 januari 2002 02:55 schreef HiZ het volgende:En ik twijfel aan de oprechtheid van hun motieven. Wellicht niet van allemaal, maar wel van de woordvoerders. Wat voor belang dienen die door zulke blatante leugens te verspreiden.?
de huidige economische, politieke, en intellectuele high society, waartoe zowel de Braun als de Zorreguieta's behoren doet er alles aan om rook gordijnen op te werpen en houden elkaar de hand boven het hoofd. een kritische benadering is dus wel degelijk op zijn plaats.
Trouwens, waarom werd dat mens gepresenteerd als van de 'Dwaze Moeders' terwijl het op z'n minst nodig was geweest om te zeggen of zij wel of niet bij de Linea Fundadora hoorde of niet. Dat schijnt nogal wat uit te maken.
quote:tja, ik heb het programma niet gezien, en baseer me dan ook meer op Jan van Thielen (die vage biograaf die in de VN pater Braun in opspraak bracht) en mijn eigen kennis. ik ben het met je eens dat de journalist met bewijs moet gaan komen. tot die tijd lijkt enige reserve me wel op zijn plaats. VN is namelijk een serieus blad en de redactie zal zich wel gewapend hebben tegen eventuele gevolgen van het gewraakte artikel. zeker nadat ook de actualiteiten programma's het verhaal hebben opgepikt, zal er duidelijkheid moeten komen.
Op vrijdag 25 januari 2002 10:34 schreef HiZ het volgende:Trouwens, waarom werd dat mens gepresenteerd als van de 'Dwaze Moeders' terwijl het op z'n minst nodig was geweest om te zeggen of zij wel of niet bij de Linea Fundadora hoorde of niet. Dat schijnt nogal wat uit te maken.
quote:En jij dacht dat de BVD niet het hele verleden van een priester die redacteur van een blad onder het Videla regime had doorgespit op foute meningen? Ik ben geen bewonderaar van Kok, maar hij is ook weer niet zo stom dat hij een tijdbom willens en wetens binnenhaalt. Onder normale omstandigheden is een Argentijnse priester, zeker een die uit de socio-economische elite komt verdacht tot het tegendeel bewezen is. Deze man is een gunstige uitzondering op de regel. En als ik Kok was geweest had ik dat zeker uit laten zoeken voor ik meneer had toegelaten in de Nieuwe Kerk.
Op vrijdag 25 januari 2002 10:41 schreef don_quichot het volgende:[..]
tja, ik heb het programma niet gezien, en baseer me dan ook meer op Jan van Thielen (die vage biograaf die in de VN pater Braun in opspraak bracht) en mijn eigen kennis. ik ben het met je eens dat de journalist met bewijs moet gaan komen. tot die tijd lijkt enige reserve me wel op zijn plaats. VN is namelijk een serieus blad en de redactie zal zich wel gewapend hebben tegen eventuele gevolgen van het gewraakte artikel. zeker nadat ook de actualiteiten programma's het verhaal hebben opgepikt, zal er duidelijkheid moeten komen.
quote:Kok laat prof. dr. Baud ook gewoon met de halve waarheid weg komen. In het hele rapport komt het wegvagen van het vakbondswezen in Argentinie tijdens de eerste jaren van de dictatuur nauwelijks aan de orde. Het wordt aangestipt met 'het zwijgen opleggen' en 'monddood' maken. terwijl er duizenden vakbondsmensen zijn verdwenen. Kok was destijds zelf vakbondsleider en had op grond van zijn functie de dictatuur niet overleefd. Ik vermoed dus dat er wel 'politieke' consessies gedaan worden.
Op vrijdag 25 januari 2002 10:48 schreef HiZ het volgende:En jij dacht dat de BVD niet het hele verleden van een priester die redacteur van een blad onder het Videla regime had doorgespit op foute meningen? Ik ben geen bewonderaar van Kok, maar hij is ook weer niet zo stom dat hij een tijdbom willens en wetens binnenhaalt. Onder normale omstandigheden is een Argentijnse priester, zeker een die uit de socio-economische elite komt verdacht tot het tegendeel bewezen is. Deze man is een gunstige uitzondering op de regel. En als ik Kok was geweest had ik dat zeker uit laten zoeken voor ik meneer had toegelaten in de Nieuwe Kerk.
quote:Was het doel van het rapport Baud om de hele Argentijnse geschiedenis eventjes dunnetjes over te doen, of een onderzoek naar de achtergrond van vader Zorreguieta? Het lijkt mij dat het het tweede was, en hoe tragisch de moord op vakbondsleiders ook is, Z heeft zich niet schuldig gemaakt aan vuile handen. Het was dan ook zinvoller om het onderzoek te richten op het ondereel waar hij wel zwaar verdacht was; namelijk het willens en wetens deelnemen aan een regering waarvan hij wist dat die zich schuldig maakte aan een vuile oorlog tegen het eigen volk. Op jouw manier kun je ook wel zeggen dat de periode onder Isabel Peron ook aan de orde had moeten komen. Of eigenlijk de hele geschiedenis van staatsgrepen in Argentinië.
Op vrijdag 25 januari 2002 11:02 schreef don_quichot het volgende:[..]
Kok laat prof. dr. Baud ook gewoon met de halve waarheid weg komen. In het hele rapport komt het wegvagen van het vakbondswezen in Argentinie tijdens de eerste jaren van de dictatuur nauwelijks aan de orde. Het wordt aangestipt met 'het zwijgen opleggen' en 'monddood' maken. terwijl er duizenden vakbondsmensen zijn verdwenen. Kok was destijds zelf vakbondsleider en had op grond van zijn functie de dictatuur niet overleefd. Ik vermoed dus dat er wel 'politieke' consessies gedaan worden.
quote:Wat is subversie in Argentinïe
Op vrijdag 25 januari 2002 11:08 schreef HiZ het volgende:Het was dan ook zinvoller om het onderzoek te richten op het ondereel waar hij wel zwaar verdacht was; namelijk het willens en wetens deelnemen aan een regering waarvan hij wist dat die zich schuldig maakte aan een vuile oorlog tegen het eigen volk.
Vooralsnog hebben Willem Alexander en Maxima zich niet bijzonder kritisch opgesteld naar de rol van Jorge Zorreguieta, staatssecretaris van Landbouw ten tijde van de bloedige dictatuur in Argentinië en die zegt destijds niet op de hoogte te zijn geweest van de massale schendingen van de mensenrechten tussen 1976-1983. Maxima en de kroonprins geloven hem op zijn woord en wat hen betreft is hiermee de kous af.
Nederland bereidt zich ondertussen voor op een mooi feest, slechts een enkeling blijft de bagatelliserende houding van het koninklijk paar aanvallen zoals Jan Thielen die in Vrij Nederland van 26 januari betoogt hoe de kroonprins in Argentinië zich geliefd maakt als pleitbezorger voor de militairen die de staatsgreep pleegden en de mensenrechten schonden. Deze kringen, waartoe volgens hetzelfde artikel Jorge Zorrequieta nog steeds behoort door vriendschappelijke en zakelijke banden, ontkent categorisch de excessen van de militaire dictatuur. De oorlog die zij voerden was noodzakelijk en was een defensieve oorlog tegen subversieve elementen die het maatschappelijke en economische leven in Argentinië ondermijnden. Zorreguieta onderstreept de aanwezigheid van de gewapende subversiviteit in zijn brief van 3 maart 2001 als antwoord op het rapport van prof. dr. Baud. In dezelfde brief claimt Zorreguieta destijds het militaire bewind als een transitiefase te beschouwen in de overgang naar een democratisch stelsel.
Van de geschatte 30.000 vermisten, was slechts een klein percentage lid van de Montoneros of het ERP, de guerrilla bewegingen. Stuitender zijn de roemloze, politieke moorden en verdwijningen van ongewapende vakbondslieden, arbeiders en aanverwanten van verdachten. Uit cijfers van Amnesty International in 1978 gepubliceerd blijkt dat in het eerste jaar van de dictatuur reeds duizenden vakbondsleden en -activisten vermist werden en een veelvoud in de gevangenis zat; niet alleen de guerrillas werden slachtoffer. Baud vat dit samen als het monddood maken van de vakbonden.
De argumenten waarmee de strijdkrachten de coup op 24 maart 1976 en de daaropvolgende repressie legitimeerden, waren de ontwrichtende subversie van de linkerzijde en de slechte economische omstandigheden waarin Argentinië verkeerde. Uiteindelijk zou de dictatuur de basis blijken voor de huidige puinhoop in de Argentijnse economie, destijds ging men voortvarend aan de slag. Een van de eerste maatregelen die het nieuwe bestuur dan ook afkondigden, twee dagen na de staatsgreep, was een stakingsverbod en een wet die de collectieve belangenbehartiging van werknemers verbood. Het traditioneel goed georganiseerde vakbondsleven in Argentinië dat in de nasleep van het Peronisme veel invloed had, kon de nieuwe economische politiek dwarsbomen. Het breken van de macht van de arbeiders was een eerste vereiste om de nieuwe liberale economische orde te realiseren.
Er zijn wetenschappelijke publikaties waarin de werkwijze van het regime ten opzichte van de vakbonden wordt belicht. Stakingen werden met geweld gebroken, zoals die in de elektriciteitscentrale in Buenos Aires in oktober 1976. Hier verdwenen tientallen stakingsleiders, vakbondsleden en reguliere arbeiders. Sommige doken na een aantal weken weer op: zij zijn de gelukkigen die het na kunnen vertellen. Anderen, zoals Oscar Smith, worden tot op de dag van vandaag vermist. Het gewelddadig breken van stakingen werd niet doodgezwegen. Integendeel, de nationale media werd ingeschakeld om het nieuwe beleid uit te dragen, zoals in het geval van de moord op een stakende metrobeambte in 1977, die door een leger patrouille ter plekke werd geëxecuteerd, waarna radio en televisie dezelfde dag ieder half uur een officieel bulletin uitzonden om de dood van de staker te melden. De media werd dus doelbewust ingeschakeld om het verzet van de vakbonden te breken en de angst en terreur waren de wapens om de looneisen te drukken.
De schendingen van de mensenrechten waren inherent aan het overheidsbeleid en botsen met de selecte herinneringen aan die moeilijke tijd van Jorge Zorreguite en diens democratische stellingname achteraf. Het is naïef om vol te houden dat de verdwijningen slechts in het geheim plaatsvonden, uitgevoerd door militairen met een eigen agenda. Politici, werkgevers en werknemers waren er al in een vroeg stadium van de dictatuur van op de hoogte. De verklaring van Zorreguieta dat hij pas na 1984 geconfronteerd werd met de werkelijke aard van de dictatuur is meelijwekkend, net als het vertrouwen dat het koninklijk paar in hem stelt.
Bij deze, mijn manier. Ik heb dit geschreven voor een opinie pagina voor een landelijk dagblad, maar ik moet het nog wat inkorten en ik denk dat ik wacht met het insturen totdat de bruiloft is geweest.
Voor de gemiddelde Argentijn vandaag is waar jij het over wilt hebben volstrekt irrelevant. Die is namelijk bezig het hoofd boven water proberen te houden in een zware economische crisis. De Argentijn vandaag heeft daardoor zowel voor dit huwelijk als de hele discussie die bepaalde mensen hier hoogmoedig zien als 'reden voor bespreeekbaar maken daar' presenteren, geen tijd. De Argentijnse kranten staan niet vol over het huwelijk, en de rol van Jorge Zorregieta of andere technocraten tijdens de (laatste) militaire dictatuur interesseert ze nog minder.
Waren jouw grootouders actief in het Verzet ?
quote:ik studeer geschiedenis en in mijn afstudeerscriptie zal ik het 'economische beleid' in Arg. onder de loep nemen. ik probeer iets positiefs te doen met mijn kennis en met mijn onbeperkte toegang tot kennis. leuk detail is dat de huidige economische crisis en dan met name het gedeelte van de buitenlandse schuld voor een groot gedeelte veroorzaakt is ten tijde van de dictatuur. het is een case study van hoe het niet moet. destijds was de economische crisis de verantwoording van een bloedig regime, en ik ben er niet zo zeker van dat dat anno 2002 niet weer gaat gebeuren.
Op vrijdag 25 januari 2002 12:38 schreef HiZ het volgende:
Voor de gemiddelde Argentijn vandaag is waar jij het over wilt hebben volstrekt irrelevant. Die is namelijk bezig het hoofd boven water proberen te houden in een zware economische crisis. De Argentijn vandaag heeft daardoor zowel voor dit huwelijk als de hele discussie die bepaalde mensen hier hoogmoedig zien als 'reden voor bespreeekbaar maken daar' presenteren, geen tijd. De Argentijnse kranten staan niet vol over het huwelijk, en de rol van Jorge Zorregieta of andere technocraten tijdens de (laatste) militaire dictatuur interesseert ze nog minder.
quote:ja, een van mijn opa's. maar hij heeft er nooit iets over verteld, en nu is hij dood, dus dat doet er niet toe. mijn ouders zijn actief lid bij Amnesty International, wat ik een erg inspirerende organisatie vind. de achterliggende persoonlijke drijfveer is mijn opvatting dat wanneer mensen alleen maar bezig zijn met het behalen van een groeivoet van 2 of 3 % er kennelijk geen tijd overblijft om stil te staan bij zaken die er echt toe doen, zoals mensenrechten. en de lackonieke houding die jij ten toon spreidt irriteert me wel, maar zal me niet tegen houden.
quote:God spare ons voor historici did denken dat ze het allemaal weten.
Op vrijdag 25 januari 2002 12:57 schreef don_quichot het volgende:[..]
ik studeer geschiedenis en in mijn afstudeerscriptie zal ik het 'economische beleid' in Arg. onder de loep nemen. ik probeer iets positiefs te doen met mijn kennis en met mijn onbeperkte toegang tot kennis. leuk detail is dat de huidige economische crisis en dan met name het gedeelte van de buitenlandse schuld voor een groot gedeelte veroorzaakt is ten tijde van de dictatuur. het is een case study van hoe het niet moet. destijds was de economische crisis de verantwoording van een bloedig regime, en ik ben er niet zo zeker van dat dat anno 2002 niet weer gaat gebeuren.
quote:Zal wel, ze waren allemaal bij het verzet na de oorlog. Brieven schrijven aan Mugabe is nogal een goedkope manier om je schuldgevoelens af te kopen. Jouw arrogante morele superioriteit is net zo irritant als die van de gemiddelde expert baardgroeien die imam van de week op TV mag zijn.
[..]ja, een van mijn opa's. maar hij heeft er nooit iets over verteld, en nu is hij dood, dus dat doet er niet toe. mijn ouders zijn actief lid bij Amnesty International, wat ik een erg inspirerende organisatie vind. de achterliggende persoonlijke drijfveer is mijn opvatting dat wanneer mensen alleen maar bezig zijn met het behalen van een groeivoet van 2 of 3 % er kennelijk geen tijd overblijft om stil te staan bij zaken die er echt toe doen, zoals mensenrechten. en de lackonieke houding die jij ten toon spreidt irriteert me wel, maar zal me niet tegen houden.
PS. Dit topic heeft helemaal de juiste naam, bepaalde kringen voeren die mensen op als betrouwbare 'getuigen', maar getuigen die liegen zijn niet zo betrouwbaar. Ik weet in ieder geval dat ik als er weer zo'n blauwspoeling met een zachte jota langskomt, dat het zout uit het keukenkastje moet.
quote:je argumentloze antwoorden sieren je niet HiZ.
Op vrijdag 25 januari 2002 20:14 schreef HiZ het volgende:God spare ons voor historici did denken dat ze het allemaal weten.
het werk van mijn ouders heeft me doen realiseren dat het succes kan hebben. en het schikt me beter dan de langs kant gaan staan kijken hoe we alles laten gebeuren. en achteraf maar stellen dat we het niet doorhadden.
ignorance is a bliss.
quote:
Op vrijdag 25 januari 2002 12:38 schreef HiZ het volgende:
quote:
Op vrijdag 25 januari 2002 12:57 schreef don_quichot het volgende:
ja, een van mijn opa's. maar hij heeft er nooit iets over verteld, en nu is hij dood, dus dat doet er niet toe.
quote:Als het argumenteren niet meer zo lukt neemt hufterigheid maar al te vaak de overhand.
Op vrijdag 25 januari 2002 20:14 schreef HiZ het volgende:
Zal wel, ze waren allemaal bij het verzet na de oorlog. (...) Jouw arrogante morele superioriteit is net zo irritant als die van de gemiddelde expert baardgroeien die imam van de week op TV mag zijn.
quote:even nuancering. actief lid van de cd?
Op vrijdag 25 januari 2002 10:28 schreef don_quichot het volgende:soms komen feiten pas later aan het licht, zoals (zonder een waardeoordeel te geven) een bobsleeer die actief lid was van de CD,
quote:Of de echte dommerikken mengen zich in het gesprek, dat zie je ook vaak.
Op zaterdag 26 januari 2002 17:00 schreef OllieA het volgende:[..]
[..]
[..]Als het argumenteren niet meer zo lukt neemt hufterigheid maar al te vaak de overhand.
quote:Voor bepaalde mensen is het al genoeg om je fascist te vinden als je uit Argentinië komt, daarom dus.
Op zaterdag 26 januari 2002 17:13 schreef evert het volgende:[..]
even nuancering. actief lid van de cd?
sinds wanneer is het opvragen van informatie hetzelfde als actief lid zijn?
hij heeft op geen enkele lijst gestaan.
quote:Aangezien nuance, blijkens dit en het verbonden topic, tegenover jou verspilde moeite is, leek het me wel leuk om maar eens met jou te doen wat jij zo makkelijk over anderen doet; ongefundeerde oordelen afgeven.
Op zaterdag 26 januari 2002 12:56 schreef don_quichot het volgende:[..]
je argumentloze antwoorden sieren je niet HiZ.
het werk van mijn ouders heeft me doen realiseren dat het succes kan hebben. en het schikt me beter dan de langs kant gaan staan kijken hoe we alles laten gebeuren. en achteraf maar stellen dat we het niet doorhadden.
ignorance is a bliss.
Verder zou je als historicus ook mogen weten dat alleen de toekomst moeilijker te lezen is dan het verleden.
quote:Dat wordt nergens gezegd, het is nogal een verschil of je zomaar iemand bent uit Argentinie of iemand die actief heeft deelgenomen aan een regime wat 1000-en verdwijningen op zijn naam heeft staan. Dat laatste maakt je namelijk wel verdacht (nog niet schuldig overigens).
Op zaterdag 26 januari 2002 17:25 schreef HiZ het volgende:[..]
Voor bepaalde mensen is het al genoeg om je fascist te vinden als je uit Argentinië komt, daarom dus.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |