abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 23 januari 2003 @ 21:03:48 #226
16049 BJB
cluods in the haed
pi_8075024
quote:
Op donderdag 23 januari 2003 14:49 schreef Robino het volgende:
Ik hou best van duistere films, evenals ingewikkelde films, maar je kan bij DD gewoon niet zeker weten dat jouw visie de juiste is. Als ik dit topic doorlees, kom ik wel 20 verschillende verklaringen tegen, en iedere poster is er van overtuigd dat hij of zij de film begrepen heeft, en al die andere 'domme, oppervlakkige Pathe-gangers' niet.
Een film waar mensen nog ellenlange discussie's over voeren om erachter te komen wat nou de clou is vind ik niet geniaal, eerder vaag.
Het mooie van deze film is juist dat er niet één 'juiste visie' of 'kloppende theorie' is, maar dat er zeker een handvol sluitende theorieën zijn betreffende deze film. Prachtig toch? Zéker de beste film van het afgelopen jaar!
  Moderator donderdag 23 januari 2003 @ 21:21:51 #227
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_8075372
Goeie film.

Het script zit natuurlijk erg goed in elkaar...leuke personagers...mooie muziek.

Wel vreemd dat deze film geen grotere release heeft gehad. Eigenlijk is de film nergens echt groot geworden. Meer een cultfilm nu. Ik denk ook dat 'ie het prima doet in de videotheken.

In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
pi_8077694
Ik heb deze film al weer een tijdje geleden gezien, twee keer in totaal, en had dit ook al eens op het movieforum van IMDB geplaatst, en misschien kunnen jullie hier ook nog even jullie gedachten op los laten.
Ik heb ff geen zin om het te vertalen naar Nederlands, dus sorry.

Dus, voor diegenen die hem gezien hebben...meer mysteries:

1)
When the first engine hit the house and you see it in close up, you see the camera focussing on that logo in the centre. Some hypnotic circle, or red eye, right? Does this have anything to do with the "red eye" flight which Donnies mother is mentioning over the answering machine while Donnie and Gretchen are having fun on the bed?

2)
When they stay in the hotel which the FAA has arranged for them, while the parents are watching the news, his father is mentioning something about one "FRANKie Feedler" against the mother.
"Frankie Feedler...you remember...from highschool...?"
"He died...on his way to the prom..."
"They said he was doomed"
"Jezus...the guy said the same thing about Donnie"

What's this about!?

3)
Frank and his eye. At the time that his parents are at his psychiatrist, Donnie is facing Frank in the bathroom I think, and cuts into his righteye with a knife. So some sort of herald of him being shot in that eye?

4)
Cherita part.
There is something more about her, I think, then what most of you think.
First of all, when Donnie had flooded the school and axed the statue, they are in class and in turns they have to write the phrase "they made me do it" on the board. When this scene starts, you first hear the name 'Sam Bylan' called.
Straight after, Donnie Darko is called to write on the board.
Now, when he walks away after writing it, the principal (or whatever) writes a questionmark behind his name and calls for Daye Dennis. But take a closer look on that list:

Sam Bylan
Cherita Chen
Donnie Darko
Daye Dennis

You see that this would be an alphabetical list on surname.
After Sam Bylan (where the scene enters with) Cherita Chen is on the list, and Donnie Darko is mentioned next on the list, so after Cherita.
So why don't they let Cherita write that phrase and just scrape through her name on the list?

Another thing concering Cherita, when Donnie is asking about time travelling against his physics teacher, who do you see taking a sudden interest, by taking off her earthingies and listens to them off outside?

5)
What is this short scene in which Drew Barrymore and Noah Wyle are mentioning:
"Donnie Darko?"
"I know"

6)
When Jim Cunningham is taking that lecture at school when Donnie is accusing him of beinf the anti-christ, Jim starts off with an example of a guy named Frank who searched for love at the wrong places. When the name Frank is mentioned, you see Donnie focussing of some kind.
Is this of any significance to Frank aswell? This confused me aswell.

7)
Last, why does Gretchen and Donnie's mother wave to eachother at the end? It couldn't be some sort of echo of recognising, since they have never met before.

pi_8079329
7)
Last, why does Gretchen and Donnie's mother wave to eachother at the end? It couldn't be some sort of echo of recognising, since they have never met before.

een soort kosmische resonantie denk ik... gewoon om een soort mysterieuze link tussen verschillende tijdslagen te creeren... soms willen mensen te concrete antwoorden op kleine dingetjes. dit soort scenes worden er expres tussen gestopt om het geheel wat meer mysterie te geven. zouden gretchen en donnie's moeder 'voelen' dat er iets niet in de haak is? het is een beetje het 'déja vu' gevoel dat de filmmaker wil scheppen.

"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
  vrijdag 24 januari 2003 @ 00:57:39 #230
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_8079853
quote:
Op vrijdag 24 januari 2003 00:27 schreef MadScientist het volgende:
7)

een soort kosmische resonantie denk ik... gewoon om een soort mysterieuze link tussen verschillende tijdslagen te creeren...

Het feit dat Frank op het eind aan zijn 'herstelde' oog voelt, is ook zo'n "kosmische resonantie"
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
pi_8100249
wat zijn de motieven van Frank eigenlijk?

hij leidt Donnie precies naar de verkeerde stappen. Als Frank uit de toekomst komt, weet hij toch wat er gebeurt, en hoe hij dit kan veranderen?

en waarom weet Grandma Death niet wanneer Donnie's brief komt? Als zij di epijlen van iedereen kan zien, waarom niet van Donnie? Of komt dat omdat hij dit ook kan zien, en daardoor van die baan af kan wijken?

Als de natuur perfect was...
... zouden alle anorexialijders automatisch in vluchtelingenkampen worden geboren
pi_8101660
quote:
Op zaterdag 25 januari 2003 12:16 schreef Vision het volgende:
wat zijn de motieven van Frank eigenlijk?

hij leidt Donnie precies naar de verkeerde stappen. Als Frank uit de toekomst komt, weet hij toch wat er gebeurt, en hoe hij dit kan veranderen?

check de website, daar wordt dit soort zaken uitgelegd (je moet je wel een beetje door een puzzel heenklikken overigens, maar ik heb nog nooit een site gezien die zo goed de film complimenteerde)
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
pi_8102649
quote:
Op donderdag 23 januari 2003 14:49 schreef Robino het volgende:
Heb hem vorige week gehuurd en ik moet zeggen dat ik -hoewel ik hem niet slecht vond- er vooral gefrustreerd van raak. Ik hou best van duistere films, evenals ingewikkelde films, maar je kan bij DD gewoon niet zeker weten dat jouw visie de juiste is.
Zo hoort het ook. De beste films zijn de films waar je wekenlang over kan blijven denken, erover discussieren met iedereen en dan nog niet meer overhouden dan tientallen vage theorieen. Films waar iedereen het over eens is, zijn saai. Een film moet aan je blijven trekken, je keer op keer op het verkeerde been zetten, en je 's nachts wakkerhouden. Een goede film roept meer vragen op dan het antwoorden geeft. Maar dat geldt eigenlijk voor alle goede kunst, of het nou een schilderij, boek, muziekstuk of film is.

Helaas zijn de meeste mensen gewend om kunst als consumptiegoed te zien: een leuke, ongecompliceerde tijd hebben bij het consumeren en daarna willen ze er klaar mee zijn. Zo ontzettend jammer, maar dat is wel de reden dat DD geen grotere release had: slechts een paar kleine arty filmhuisjes waar hij draaide, dan blijven de grote filmzalen tenminste over voor de mission impossibles en james bond en andere hap-slik-weg filmpjes. DD is gewoon te moeilijk en te duister voor het grote publiek. Maar daar is niks mis mee. Iedereen zijn films.

Unox, the worst operating system.
pi_8102763
ben ik helemaal met je eens. ik zit (3 weken later) nog steeds te peinzen over een aantal zaken

vanavond nog maar een keertje kijken

Als de natuur perfect was...
... zouden alle anorexialijders automatisch in vluchtelingenkampen worden geboren
pi_8102886
quote:
Op donderdag 23 januari 2003 23:09 schreef Smeich het volgende:
1)
When the first engine hit the house and you see it in close up, you see the camera focussing on that logo in the centre. Some hypnotic circle, or red eye, right? Does this have anything to do with the "red eye" flight which Donnies mother is mentioning over the answering machine while Donnie and Gretchen are having fun on the bed?
De vliegtuigmotor die Donnie wel of niet op zijn kop krijgt, komt van het vliegtuig waar Donnies moeder en zusje in zitten.
quote:
2)
When they stay in the hotel which the FAA has arranged for them, while the parents are watching the news, his father is mentioning something about one "FRANKie Feedler" against the mother.
"Frankie Feedler...you remember...from highschool...?"
"He died...on his way to the prom..."
"They said he was doomed"
"Jezus...the guy said the same thing about Donnie"
Ik weet het ook niet precies. Ik denk gewoon een voorloper op het feit dat Donnie inderdaad gaat sterven. Om een soort sfeer van doom te creeren, om de toon te zetten?
quote:
Another thing concering Cherita, when Donnie is asking about time travelling against his physics teacher, who do you see taking a sudden interest, by taking off her earthingies and listens to them off outside?
Cherita was straalverliefd op Donnie... In die scene waar Donnie haar oorwarmers afdoet en haar verzekert dat alles goed komt, ook voor haar, laat ze een boek vallen waar groot Donnie Darko opstaat, met allemaal hartjes enzo eromheen...
quote:
5)
What is this short scene in which Drew Barrymore and Noah Wyle are mentioning:
"Donnie Darko?"
"I know"
DD heeft zich opeens wel heel erg doen gelden. Briljante antwoorden tijdens de literatuurles, die opmerking over die oefening die die gymlerares in haar reet kon stoppen, de aanval op cunningham ("I think you're the fucking antichrist") en zijn interesse voor time travel, de opmerkingen en vragen die hij stelt aan de natuurkundeleraar... Beide leraren hebben door dat er iets bijzonders aan de hand is, op zijn minst dat DD een hele bijzondere jongen is.
quote:
6)
When Jim Cunningham is taking that lecture at school when Donnie is accusing him of beinf the anti-christ, Jim starts off with an example of a guy named Frank who searched for love at the wrong places. When the name Frank is mentioned, you see Donnie focussing of some kind.
Is this of any significance to Frank aswell? This confused me aswell.
Misschien, maar ik denk dat het er gewoon ingestopt is om de kijker even op te doen schrikken. Allerlei vage verwijzingen die niet uitgewerkt worden en waar niet verder op teruggekomen wordt, dragen bij aan de mysterieuze sfeer van de film. De bedoeling van de filmmaker is wel een beetje dat je overal aan gaat twijfelen, dat je overal iets achter gaat zoeken. "Niets is wat het lijkt" enzo...
  zondag 26 januari 2003 @ 01:33:22 #236
27026 xstatic1975
No pain no gain
pi_8111195
Film net gezien, wat een geweldige mindfucker
Gemakzuchtige conclusie: Het was allemaal een silly dream whaha en daarom moest hij zo lachen aan het eind.

Wat ik vreemd blijf vinden (op zich niet erg, er moet altijd wel wat te vissen blijven) is het volgende: Is Frank niet de veroorzaker van de hele 'Tangent Universe' chaos? Als hij Donnie niet had gewekt dan had die hele tijdlus zich toch niet eens voorgedaan?! Donnie was dan ook niet ge'squashed door de motor omdat het vliegtuig die niet verloor omdat Donnie hem niet dan niet meegenomen zou hebben uit de 'Tangent Universe'.
Of zou Donnie toch alles hetzelfde hebben gedaan (ook zonder Frank) als de motor niet gevallen zou zijn en zouden Gretchen enzo toch doodgaan en is Frank dan gewoon gestuurd door een hogere macht (aahhww) om Donnie zijn zonden/fouten te tonen zodat Donnie met zichzelf met zichzelf in het reine kon komen door zijn leven te geven en de anderen te sparen. Zucht, zo kennen we nog wel ff doorgaan.

Hoeveel mogelijke theorieen zijn er wel niet op die film , jeez de schrijver weet het zelf niet eens.

ps.
Grappig die Grandma Death. Vind je het gek dat ze oud en zo wijs werd. Zo kan ik het ook als ik constant in een loop blijf hangen

zondag 26 januari 2003 @ 13:37:49 #237
42899 dj-ango
Omgekeerde wereld
pi_8115197
Afgelopen vrijdag in de videorecorder gestopt. Wat een geweldige film! De Memento van 2002! Alles gaat dwars door elkaar en toch is de rode draad goed te vinden. Op het einde vallen alle puzzelstukjes in elkaar, je ziet hem lachen en weet...dit is een van de beste films van 2002!
Komt een bakker bij de man
  maandag 27 januari 2003 @ 16:25:13 #238
5590 Robino
Has left the Fok!-building
pi_8135090
quote:
Op zaterdag 25 januari 2003 15:27 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Zo hoort het ook. De beste films zijn de films waar je wekenlang over kan blijven denken, erover discussieren met iedereen en dan nog niet meer overhouden dan tientallen vage theorieen. Films waar iedereen het over eens is, zijn saai. Een film moet aan je blijven trekken, je keer op keer op het verkeerde been zetten, en je 's nachts wakkerhouden. Een goede film roept meer vragen op dan het antwoorden geeft. Maar dat geldt eigenlijk voor alle goede kunst, of het nou een schilderij, boek, muziekstuk of film is.

Dat is gewoon een kwestie van smaak. Memento heeft een soortgelijke rekbare plot en die vond ik wel geweldig. Donnie Darko vind ik minder, aangezien er zó veel theorien de ronde doen ('misschien kwam ie wel van mars, ik bedoel hij keek toch naar de sterren in die en die scene?') dat ik hem persoonlijk een stuk minder serieus neem dan Memento.
Ik krijg er het gevoel bij wat je overhoudt na een gemiddelde aflevering van the X-files: van alles is mogelijk en dat mag je als kijker zelf uitvogelen.
quote:
Helaas zijn de meeste mensen gewend om kunst als consumptiegoed te zien: een leuke, ongecompliceerde tijd hebben bij het consumeren en daarna willen ze er klaar mee zijn. Zo ontzettend jammer, maar dat is wel de reden dat DD geen grotere release had: slechts een paar kleine arty filmhuisjes waar hij draaide, dan blijven de grote filmzalen tenminste over voor de mission impossibles en james bond en andere hap-slik-weg filmpjes. DD is gewoon te moeilijk en te duister voor het grote publiek. Maar daar is niks mis mee. Iedereen zijn films.
Dat zijn wel 2 totaal verschillende extremen. Er zijn ook kruisingen, het ene sluit het andere niet uit. Memento had een aardige release, 12 monkeys is een goede denker die toch vrij grootschalig is, Cube krijgt zelfs een vervolg, etc.
pi_8183366
quote:
Op maandag 27 januari 2003 16:25 schreef Robino het volgende:
Donnie Darko vind ik minder, aangezien er zó veel theorien de ronde doen ('misschien kwam ie wel van mars, ik bedoel hij keek toch naar de sterren in die en die scene?') dat ik hem persoonlijk een stuk minder serieus neem dan Memento.
Dat vind ik een beetje raar. ik heb echt niet het idee dat je er andere dingen in kunt zien. sommige users op internet menen weer iets diepers te moeten zien maar het is gewoon een tijdlus/parallel universum en als je precies wil weten waarom bijv. Frank er zo'n rare rol in heeft moet je gewoon de website eens doorlopen. als je die rare theorieen gaat verzinnen zie je denk ik niet dat het tijdselement ook gewoon hand in hand gaat met het thema opgroeien, puberteit, onzekerheid, en dat dit alles mooi in een jaren '80 context is gezet.
pi_8345136
Ik weet niet of jullie dit al wisten. Maar wat ik heb begrepen van het forum van dvd.nl, is dat de R2 release van Donnie Darko bugged is, en dat er de goede versie binnen 2 weken beschikbaar komt. Je kan je kapotte R2 Donnie Darko DVD inruilen voor de juiste versie, die dus WEL alle features hebben, betere beeldkwaliteit en kloppende ondertiteling!
  zaterdag 8 februari 2003 @ 04:16:02 #241
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_8345811
quote:
Op zaterdag 8 februari 2003 02:44 schreef Mythrandir het volgende:
Ik weet niet of jullie dit al wisten. Maar wat ik heb begrepen van het forum van dvd.nl, is dat de R2 release van Donnie Darko bugged is, en dat er de goede versie binnen 2 weken beschikbaar komt. Je kan je kapotte R2 Donnie Darko DVD inruilen voor de juiste versie, die dus WEL alle features hebben, betere beeldkwaliteit en kloppende ondertiteling!
Eindelijk weer es goed nieuws.
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
pi_8371299
Ook als je geen bonnetje meer hebt ?
FROM ALL THE THINGS I HAVE LOST I MISS MY MIND THE MOST
pi_8383736
Wat ik me nou afvraag: Waarom in hemelsnaam een konijn???
En waarom is er gekozen voor de jaren 80, de verkiezingen...

Iemand die daar ideeen over heeft??

Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_8384607
quote:
Op maandag 10 februari 2003 11:16 schreef MissMSX het volgende:
Wat ik me nou afvraag: Waarom in hemelsnaam een konijn???
Misschien een verwijzing naar het konijn in Alice in Wonderland?
pi_8388470
quote:
Op maandag 10 februari 2003 11:56 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Misschien een verwijzing naar het konijn in Alice in Wonderland?

Ja, precies, ik moest daar gelijk aan denken toen ik Donnie Darko voor het eerst zag.

Waarom de jaren '80? voor de goede muziek?

pi_8392786
quote:
Op maandag 10 februari 2003 14:48 schreef Citroentje het volgende:

Waarom de jaren '80? voor de goede muziek?

Deze film is trouwens gewoon náást alle mogelijke theorieën nog prachtig! Dat zijn idd meestal de betere films. Als je er een eendimensionaal t/m 8-dimensionaal verhaal uit kan halen terwijl het gewoon uit prachtige plaatjkes bestaat...

Volgens mij gaat het deels iig over schizofrenie

Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  maandag 10 februari 2003 @ 18:55:36 #247
46375 Sai
vindt je een kutwijf.
pi_8394318
Evntjes los van alle theorieën; Ik vond het een geweldige film, en samen met Ghost World de beste film van 2002.
2002 doop ik dan ook tot het jaar van de goede gestoordetienerfilms.
Lof voor DD!
O+ Audrey O+ (en, in iets mindere mate, O+ Gene Tierney O+)
  woensdag 19 februari 2003 @ 02:14:54 #248
29986 Maleh
Plug'N'Play
pi_8575486
ik heb um zojuist gekeken en na Magnolia is dit een van mn favo films geworden.. het zijn onderwerpen die zo diep gaan dat je beter ff pen en papier erbij kan pakken voordat je voorbij je gedachte denkt..

er is 1 clue/link die ik zojuist bedenk en hier nog niet in de thread voor kwam..

-/Spoiler alert!\-

Donnie reist dus door de verschillende dimensie's als ie overleid, en Frank volgt um bij elke stap.. Frank wordt neergeschoten nadat ie het meisje heeft aangereden.. zou het motief voor de personage "Frank" niet zijn gemaakt op het moment dat Donnie um neer schoot? zodat het begin eigelijk in het midden begint(fear-love line?) en dat Frank um in de stappen stuurt waarbij ie um om zeep helpt(water dat Donnie naar de gun leid).. Dus dat maakt Donnie zo'n zelfde traveller als Frank .. maarre topfilm en ga um zeker nog een paar x kijken om dichter bij de volledige logica te komen... ennuh =

"Computer games don't affect kids, I mean if Pac Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms munching magic pills and listening to repetitive music."
pi_8575632
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 02:14 schreef Maleh het volgende:
ik heb um zojuist gekeken en na Magnolia is dit een van mn favo films geworden.. het zijn onderwerpen die zo diep gaan dat je beter ff pen en papier erbij kan pakken voordat je voorbij je gedachte denkt..

er is 1 clue/link die ik zojuist bedenk en hier nog niet in de thread voor kwam..

-/Spoiler alert!\-

Donnie reist dus door de verschillende dimensie's als ie overleid, en Frank volgt um bij elke stap.. Frank wordt neergeschoten nadat ie het meisje heeft aangereden.. zou het motief voor de personage "Frank" niet zijn gemaakt op het moment dat Donnie um neer schoot? zodat het begin eigelijk in het midden begint(fear-love line?) en dat Frank um in de stappen stuurt waarbij ie um om zeep helpt(water dat Donnie naar de gun leid).. Dus dat maakt Donnie zo'n zelfde traveller als Frank .. maarre topfilm en ga um zeker nog een paar x kijken om dichter bij de volledige logica te komen... ennuh =

Fout, fout, fout! (..denk ik dan weer )

Donnie is de enige tijdsreiziger hier, maar hij is zich daar zelf niet van bewust. De geest van Frank is zijn onderbewustzijn welke hem vertelt wat er staat te gebeuren.
De reden dat juist Frank de vertaling van zijn gave vertegenwoordigt is zelfgeinflecteerde ironie. Maar daar komt hij pas aan het einde van de film achter natuurlijk..

woensdag 19 februari 2003 @ 02:51:37 #250
29986 Maleh
Plug'N'Play
pi_8575810
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 02:26 schreef Lamon het volgende:

[..]

Fout, fout, fout! (..denk ik dan weer )

Donnie is de enige tijdsreiziger hier, maar hij is zich daar zelf niet van bewust. De geest van Frank is zijn onderbewustzijn welke hem vertelt wat er staat te gebeuren.
De reden dat juist Frank de vertaling van zijn gave vertegenwoordigt is zelfgeinflecteerde ironie. Maar daar komt hij pas aan het einde van de film achter natuurlijk..

ok, dat begrijp ik maar agz Frank zn gezicht pas in de bios vertoont kom je erachter dat zn oog gewond is.. het mes(volgens mij ervoor afspeeld) doet lijken alsof het mes de oorzaak is,maar dat is de kogel die Donnie er door heen jaagt later in de film.. dus dan is Frank ook een traveller die tussen die dimensie's waant.. maargoed, ik zal er morgen met een zuivere mind er verder over twisten..
"Computer games don't affect kids, I mean if Pac Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms munching magic pills and listening to repetitive music."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')