abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46847999
Ik heb op mijn onderarmen ter hoogte van mijn polsen en aan de buitenkant van mijn handen, aderen lopen die duidelijk zichtbaar zijn. Je ziet de blauwe kleur van de aderen en omdat ik dunne handen heb zie je dat de huid waaronder de aderen lopen naar buiten steekt als een soort van reliëf..

Ik vroeg me af of mensen die dit soort aderen hebben, ongezond leven of juist gezonder zijn.?
  † In Memoriam † vrijdag 2 maart 2007 @ 15:24:15 #2
138647 Sebasser
Sugar coated sweetness.
pi_46848044
Kan je ook je ribben zien?
of iig de afdruk van je ribben?

Want dan moet je toch echt wat aankomen.
  vrijdag 2 maart 2007 @ 15:24:49 #3
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_46848064
heeft niet iedereen dat gewoon
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
  vrijdag 2 maart 2007 @ 15:26:33 #4
36752 timmeeeh
provocateur et penseur
pi_46848148

Bij iedereen kan je blauwe aderen zien, vooral bij de polsen.
Heb je nooit andere mensen ontmoet ofzo?
"Maar ja, echt ontspannen zaten we niet meer te bingoën"
pi_46848151
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 15:24 schreef Sebasser het volgende:
Kan je ook je ribben zien?
of iig de afdruk van je ribben?

Want dan moet je toch echt wat aankomen.
klopt.. , ook aan de bovenkant van mijn voeten zie je de aders duidelijk zichtbaar lopen..
  † In Memoriam † vrijdag 2 maart 2007 @ 15:29:59 #6
138647 Sebasser
Sugar coated sweetness.
pi_46848312
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 15:26 schreef timmeeeh het volgende:

Bij iedereen kan je blauwe aderen zien, vooral bij de polsen.
Heb je nooit andere mensen ontmoet ofzo?
Alsof je bij de postbode en de supermarkt bezorger naar zijn polsen en andere delen van het lichaam gaat kijken voor aderen...
  vrijdag 2 maart 2007 @ 15:38:02 #7
118784 denka
Vrijheid! Blijheid!
pi_46848632
Zelfs Angelina Jolie heeft het..

Actually I don't remember being born, It must have happened during one of my black outs..
pi_46856514
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 15:23 schreef Christiano25 het volgende:
Ik heb op mijn onderarmen ter hoogte van mijn polsen en aan de buitenkant van mijn handen, aderen lopen die duidelijk zichtbaar zijn. Je ziet de blauwe kleur van de aderen en omdat ik dunne handen heb zie je dat de huid waaronder de aderen lopen naar buiten steekt als een soort van reliëf..

Ik vroeg me af of mensen die dit soort aderen hebben, ongezond leven of juist gezonder zijn.?
Natuurlijk is dat normaal. Die kleur krijg je door de combinatie van de kleur van de aderwand en het bloed. (bloed zonder enkele zuurstofmolecuul is blauw)
  Vis een optie? vrijdag 2 maart 2007 @ 21:45:31 #9
70532 loveli
N
pi_46861208
Ts vraagt niet of het normaal is of niet, maar of je er iets aan kunt aflezen.
In mijn familie hebben mensen met aderen die duidelijk zichtbaar zijn (vooral ook op de voeten), meestal ook snel last van spataderen.
crap in = crap out
pi_46873023
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 15:38 schreef denka het volgende:

[afbeelding]
dit heb ik dus ook..
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 21:45 schreef loveli het volgende:
Ts vraagt niet of het normaal is of niet, maar of je er iets aan kunt aflezen.
In mijn familie hebben mensen met aderen die duidelijk zichtbaar zijn (vooral ook op de voeten), meestal ook snel last van spataderen.
ik dacht dat spataderen alleen bij dikke mensen voorkwamen..
pi_46873109
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 19:34 schreef DDM het volgende:

[..]

Natuurlijk is dat normaal. Die kleur krijg je door de combinatie van de kleur van de aderwand en het bloed. (bloed zonder enkele zuurstofmolecuul is blauw)
Juist ja, blauw bloed , (dat is alleen om de plaatjes in de boeken duidelijker te maken). Als je me niet gelooft moet je maar eens op een laboratorium gaan kijken, hoe minder zuurstof in het bloed des te donkerder het is, helaas niet blauw, maar gewoon rood.
pi_46873169
quote:
Op zaterdag 3 maart 2007 11:49 schreef crapula het volgende:

[..]

Juist ja, blauw bloed , (dat is alleen om de plaatjes in de boeken duidelijker te maken). Als je me niet gelooft moet je maar eens op een laboratorium gaan kijken, hoe minder zuurstof in het bloed des te donkerder het is, helaas niet blauw, maar gewoon rood.
Ik heb vroeger ook geleerd dat bloed zonder zuurstof wel degelijk blauw is.
  zaterdag 3 maart 2007 @ 12:00:38 #13
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_46873355
quote:
Op zaterdag 3 maart 2007 11:43 schreef Christiano25 het volgende:

[..]

dit heb ik dus ook..
[..]

ik dacht dat spataderen alleen bij dikke mensen voorkwamen..
niet dus

Aderen zijn de bloedvaten die zorgen voor de terugstroom van het bloed naar het hart. De slagaderen vervoeren het bloed van het hart naar de weefsels.
Spataderen zijn verwijdde aderen en komen meestal aan de benen voor. Er wordt van spataderen gesproken wanneer aan de benen duidelijk zichtbare blauwe en verdikte, meestal kronkelig verlopende, aderen aanwezig zijn.

Wie krijgt ze ?
Een aantal factoren is van belang bij het ontstaan van spataderen:

Erfelijke aanleg
Spataderen zijn vaak erfelijk. Door aangeboren zwakte van de vaatwanden van de aderen kunnen spataderen ontstaan. Doordat de mens rechtop staat komt onder invloed van de zwaartekracht vooral veel druk te staan op de wanden van de aderen in de (onder)benen. Normaal gesproken wordt de druk van de ‘kolom’ bloed op de vaatwanden opgevangen door de klepjes in de aderen. Wanneer de vaatwanden niet stevig genoeg zijn kunnen de klepjes in de aders niet goed functioneren en vermindert of verdwijnt de functie ervan.

Staan
Mensen die (beroepshalve) veel moeten staan hebben een verhoogde kans op het ontwikkelen van spataderen.

Geslacht
Vrouwen ontwikkelen vaker spataderen dan mannen.

Zwangerschap
Tijdens de zwangerschap kunnen om verschillende redenen spataderen ontstaan:
De veranderde hormoonspiegels kunnen tijdens de zwangerschap de vaatwanden slapper maken
Door de groeiende baarmoeder kan de terugstroom van bloed uit de benen naar het hart minder goed plaatsvinden: er is in feite sprake van een soort stuwing in de benen.
Tijdens de zwangerschap is de hoeveelheid circulerend bloed bij de moeder groter.
De kans op het ontwikkelen van thrombose is tijdens de zwangerschap groter.

Thrombose
Bij thrombose ontstaat een bloedstolsel in de aders (meestal in de diepe aders). Dit kan vele oorzaken hebben.

Wanneer het stolsel is verdwenen zijn meestal ook de klepjes verdwenen op de plek waar de thrombose zat. Omdat de klepjes nu ontbreken ontstaat een hoge druk op de klepjes in de ader onder dit punt. Deze klepjes kunnen hierdoor ook weer stuk gaan. Langerzamerhand ontstaat een lang stuk ader dat geen functionerende klepjes meer heeft. Doordat de druk kan worden doorgegeven naar de oppervlakkig gelegen aders kunnen deze ook gaan verwijden: er zijn spataders ontstaan. Deze spataderen gaan meestal gepaard met andere afwijkingen aan de huid de het gevolg zijn van een gestoorde bloedafvoer, zoals donkere vlekken, eczeem en oedeem bij de enkels. Dit kan het voorstadium zijn van een open been.
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_46873360
quote:

[..]

wauw ik heb blauw bloed, misschien ben ik wel familie van de Oranjes..
pi_46873402
Je moet gewoon wat vaker de zon in
dan zie je de blauwe kleur ook niet meer
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  zaterdag 3 maart 2007 @ 12:02:37 #16
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_46873403
quote:
Op zaterdag 3 maart 2007 11:51 schreef grizegrijn het volgende:

[..]

Ik heb vroeger ook geleerd dat bloed zonder zuurstof wel degelijk blauw is.
Ik heb gewoon gezien dat bloed zonder zuurstof donkerrood is. Ook als het niet met de lucht in aanraking is geweest.
pi_46878504
quote:

[..]

Zeker juist Hoe verklaar je anders een blauwe plek of de blauwe kleuring die je ziet bij bijvoorbeeld Raynaud, wintertenen etc. Ook wel cyanose genoemd. Hemoglobine zonder zuurstof wordt blauw. Zo is het nou eenmaal. Met dat laboratorium van jou heeft dat geen bal te maken. Simpelweg omdat er een verchil is tussen capillairbloed en bloed wat door de grote venen loopt. Dat het rood is in een buisje komt door de directe verbindingen tussen slagaders en aders die dus geen capillairbed hebben. Dat bloed blijft namelijk rood. Daarnaast staat niet elk rode bloedcel (onder normale omstandigheden) zijn zuurstof af. Dan blijft het hemoglobine donkerrood. Nooit bij nagedacht waarom in een anatomische atlas de aderen blauw zijn? Dat heeft dus zijn reden.
pi_46904750
quote:
Op zaterdag 3 maart 2007 15:27 schreef DDM het volgende:
Zeker juist Hoe verklaar je anders een blauwe plek of de blauwe kleuring die je ziet bij bijvoorbeeld Raynaud, wintertenen etc. Ook wel cyanose genoemd. Hemoglobine zonder zuurstof wordt blauw. Zo is het nou eenmaal. Met dat laboratorium van jou heeft dat geen bal te maken. Simpelweg omdat er een verchil is tussen capillairbloed en bloed wat door de grote venen loopt. Dat het rood is in een buisje komt door de directe verbindingen tussen slagaders en aders die dus geen capillairbed hebben. Dat bloed blijft namelijk rood. Daarnaast staat niet elk rode bloedcel (onder normale omstandigheden) zijn zuurstof af. Dan blijft het hemoglobine donkerrood. Nooit bij nagedacht waarom in een anatomische atlas de aderen blauw zijn? Dat heeft dus zijn reden.
Verschil in zuurstofgehalte heeft niks te maken met of je aderen onder je huid blauw zijn of niet. Elke ader die onder je huid oppervlak doorloopt is "blauwer" dan het omringende weefsel. Puur omdat bloed meer rood absorbeert dan omliggend weefsel, zodat omliggend weefsel rood lijkt en aderen blauw.

[ Bericht 0% gewijzigd door Perceptor op 04-03-2007 14:43:43 ]
pi_46904959
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 15:38 schreef denka het volgende:

[afbeelding]
Die armen zijn eng!
  zondag 4 maart 2007 @ 15:19:03 #20
69559 61neorej
Geeft licht in het donker
pi_46906186
quote:
Op zaterdag 3 maart 2007 15:27 schreef DDM het volgende:

[..]

Het is gewoon rood hoor
Die blauwe gloed komt door je huid.
Dat die plaatjes blauw zijn heeft dus ook die reden.

De reden dat mensen van adel blauw bloed haddden was omdat ze vaak binnen zaten en daardoor een witte huid hadden. Hoe witter je huid hoe meer je die blauwe kleur ziet.
silence can say more than thousand words
pi_46915705
quote:
Op zondag 4 maart 2007 14:38 schreef Perceptor het volgende:

[..]

Verschil in zuurstofgehalte heeft niks te maken met of je aderen onder je huid blauw zijn of niet. Elke ader die onder je huid oppervlak doorloopt is "blauwer" dan het omringende weefsel. Puur omdat bloed meer rood absorbeert dan omliggend weefsel, zodat omliggend weefsel rood lijkt en aderen blauw.
Dat heeft het wel. Uiteraard heeft de kleur van een bloedvat te maken met de huid/ de kleur van de ader zelf, maar dat had ik ook al gezegd. Maar bij cyanose zijn de vingers blauw op haarvatniveau (onzichtbaar voor het menselijk oog) en niet op adererniveau.
Hemoglobine vol met zuurstof is helderrood, met een beetje zuurstof donkerrood en zonder zuurstof blauw/paars. De reden dat je altijd rood bloed ziet buiten het lichaam is zoals eerder gezegd te wijten aan het feit dat het bloed in een grote ader (want daar prik je altijd in) ook bloed krijgt waarin nog zuurstof zit. Dus de rode kleur overheerst dan. Nog belangrijker is het feit dat het hemoglobine buiten het lichaam meteen zuurstof bindt en dus meteen rood wordt. "Let" maar eens "op" wat er gebeurt als je iemand met een blauwe vinger (bijvoorbeeld bij Raynaud) een vingerprik geeft in een ruimte zonder zuurstof. Dan krijg je gewoon blauw/paars bloed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')