Ik had net een heel reply getypt, maar kan het maar niet samenvatten.
(Kut.)
Het komt erop neer dat vrijwel iedereen Freud schijnbaar niet zo serieus neemt en
grapjes over hem aan het maken is.
Terwijl (mischien) hij (Freud) mbt. tot zijn werk (terwijl hij alles neerploeterde) wellicht
gemakshalve korte verwijzingen maakte naar eerder uitgebreid beschreven onderzoek van hemzelf.
En daar voor het gemak de woorden piemol, of mischien wel het biologische symbool voor man zijn gebruikte.
Op die plaatsen zou hij dus gemakshalve verwijzen naar (wellicht ik weet het niet)
'kracht/overwicht of mannelijkheid' ipv. simpelweg
'piemol'Wat zou betekenen dat mensen zijn verwijzingen niet al te letterlijk moeten lezen. Wat een ander kijk op zijn werk geeft.
IRL. zijn dingen als groote, lengte en goed beter best ook een feit. En dat geld voor zowel mannen als
vrouwen. Dus ik denk dat er nog wel veel voor Freud en zijn werk te zeggen valt.
Het klinkt idd. humoristisch als je het woordje penis in Freuds werk letterlijk neemt.
Alsof hij constant zelf dacht aan grote penissen en hoeveelheden daarvan enzo
En mensen zijn ook volgzaam merk ik. Als je van meet af aan in de les over Freud begint en zegt dat
Freud een 'gek' was en ws. sexueel gefrustreerd was enzo.
Ga je als student ook zijn werk door een ietwat minder serieuze bril bekijken. En dat vind ik jammer.
Door die uitspraken verschijnen in tijdschriften en media dan ook steeds meer artikelen
die zijn gekheid mbt. penissen benadrukt. Wat hem nog meer belachelijk maakt.
Terwijl hij deed wat anderen niet deden. Namelijk sociaal maatschappelike ego zijn
denkbeelden niet laten beinvloeden. En dat is best wel cool.
Als je van statistiek houdt, is Freud dan een geval apart. Hoe betrouwbaar zijn bevindgingen
als je ze niet durft te tonen omdat ze ethisch niet door de beugel kunnen?
Hoeveel informatie en mischien belangrijke bevindeingen en onderzoek ben je daarmee
wellicht kwijtgraakt?
Hoeveel wetenschappers hebben in het verleden hun bevindingen niet van tafel geveegd omdat ze
"achteraf" dachten . " Naaah... Dat kan toch niet kloppen?, want (moraal, ethiek, van het gekke, bla..)"
Dan mbt. mijn Bla uit de OP.
Ik denk niet dat je drift tot seks en de daarbij behorende energie kan buigen en gebruiken voor andere activiteiten.
Al zou volgens Freud alle energie dat wij als mensen gebruiken gebasseerd zijn op seksuele energie in
meer of mindere mate. Ik zou daar niet aan moeten denken zeg.
Dus als ik de volgende keer weer zo ubergeil ben dat ik wel 13 jarige meisjes zou kunnen aanranden
(omdat ik geen vriendin voorhanden heb),
moet ik maar met vol overgave gaan schilderen ofzo
![]()
Tja, een postzegel verzameling heb ik niet.
[ Bericht 46% gewijzigd door Lipton-Anubis op 02-03-2007 14:24:51 ]
Als ik brak als een stuk metaal was het gelijk over. Nu lijd ik al 20 jaar.