We kennen allemaal de hot-rod van Jay Leno met de 29 liter motor uit een Patton Tank met 800 pk.
Maar wie kent John Dodd's "Beast" met een 27 liter Rolls Royce Merlin motor?
Begin jaren 70, besloot een britse auto-enthousiast, John Dodd genaamd, om een auto te bouwen met een 27 liter Rolls Royce Merlin motor. Deze motor is bekend geworden als de motor die de Spitfires vliegtuigen aandreef. De eerste signalen dat hij daarin geslaagd was, waren de talrijke meldingen van eigenaren van dure Porsches, Ferraris en Lamborghinis die op topsnelheid op de duitse autobahn werden voorbij geblazen door een enorme en erg niet-aerodynamische auto, die minstens 320 km/u reed.
De Rolls Royce Merlin motor werd (o.a.) gebruikt in de Spitfire:
![]()
en de Centurion Tank:
![]()
In 1972 werd de auto geregistreerd als Rolls-Royce. De auto had had een glasvezel carrosserie, die deed denken aan een uit de kluiten gewassen Ford Capri met een Rolls-Royce grille.
![]()
![]()
De motor leverde 750 pk bij 2500 toeren, met een max. toerental van 2800, het koppel was onbekend.
Stationair had deze geweldig goed gebalanceerde motor slechts een toerental van 120 toeren per minuut.
De wettelijke toegelaten snelheid op de britse snelwegen (70mph/112 km/u) haalde deze auto met een luie 720 toeren per minuut. De versnellingsbakverhoudingen leren ons dat the Beast een top zou hebben van meer dan 432 km/u.
The Beast op de Santa Pod Dragstrip, waar hij onder de 12 seconden reed, maar de strip was tekort om het ware potentieel van de auto te tonen:
![]()
![]()
The Beast was vaak te vinden op de duitse autosnelwegen en maakte daar het leven zuur van vrijwel elke supercar eigenaar. Het gerucht deed de ronde dat de duitse politie zelfs aan Rolls-Royce had gevraagd om hun nieuwe auto niet meer te testen op de duitse autosnelwegen.
Rolls Royce was absoluut "not amused" met het gebruik van de radiator grille op de auto, maar voordat het tot een rechtzaak kom komen werd in 1975 The Beast verwoest door een brand in de garage van John Dodd. Dodd liet het hier niet bij, en bouwde de auto opnieuw op, met een nog wildere carrosserie, in de vorm van een stationwagen, uiteraard wederom met de Rolls Royce grille prominent op de neus.
The Beast in zijn nieuwe verschijning:
![]()
![]()
Rolls Royce zetten de rechtzaak door en in 1983 moest John Dodd voorkomen. Dodd reed elke dag naar de rechtbank in The Beast en kwam regelmatig stil te staan in Londen door oververhitting van de motor door de files in de binnenstad. Helaas verloor Dodd de rechtzaak en hij werd verplicht om de Rolls Royce grille te verwijderen.
Kort daarop emigreerde Dodd naar het spaanse Malaga, waar hij nog 10 jaar rond reed met The Beast alvorens zijn zoon in de jaren 90 de auto geheel restaureerde.
De auto zonder de Rolls Royce grill in de jaren 80 (met de initialen van John Dodd in de grille:
![]()
![]()
Met het motorblok uit de wagen:
![]()
Na de restauratie in 2000: