FOK!forum / Travel / Enqueteformulieren voor een reis
zomerbloem15dinsdag 27 februari 2007 @ 14:45
Hallo allemaal,

Vaak krijg je enqueteformulieren meegestuurd met je reispapieren. Stuur je die altijd terug? En zo niet waarom niet? Geen zin of geen tijd of misschien nog een andere reden?

Ik ben voor mijn opleiding een enqueteformulier aan het ontwikkelen en vind het interessant hoe jullie het vinden om het te ontvangen en wat je er dan ook daadwerkelijk mee doet.
Of vind je dat het tegenwoordig allemaal via internet moet gaan, zodat je het dan eerder gaat invullen?

Ik hoor graag jullie meningen!

Alvast bedankt!
Integritydinsdag 27 februari 2007 @ 14:47
Ik zou het gewoon per post opsturen en dan 10 keer zoveel als dat je nodig hebt. Stuur er een leuke pen mee met het logo erop en hou de database bij, zodat je in elk geval ook iets met promotie doet. Als je geluk hebt, krijg je 10 % weer vd verstuurde enquetes. Enquetes op het internet heeft het nadeel dat je stratificatie niet helemaal correct wordt.
spijkerbroekdinsdag 27 februari 2007 @ 14:51
Ik gooi ze regelrecht bij het oud papier.
zomerbloem15dinsdag 27 februari 2007 @ 14:52
waarom doe je dat spijkerbroek?
zomerbloem15dinsdag 27 februari 2007 @ 14:53
@ Integrity. Bedankt voor je reactie. Ik maak het voor een reisorganisatie maar zij sturen het al naar iedereen dus kan het niet 10 keer zo veel versturen haha maar aan die pen had ik inderdaad ook al zitten denken, je blijft dan misschien meer ingedachte van de klanten...
spijkerbroekdinsdag 27 februari 2007 @ 14:53
Omdat ik niet gevraagd hebt om enquetes. Ik heb gevraagd om een vakantie.
Als ik enquetes wil invullen, doe ik wel mee met zo'n testpanel ofzo.

PS: waarom staat dit in TRV? Wat heeft dit met travel te maken?
ikwilookwatzeggendinsdag 27 februari 2007 @ 14:54
Als de service slecht was laat ik dat wel horen.
spijkerbroekdinsdag 27 februari 2007 @ 14:56
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 14:54 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
Als de service slecht was laat ik dat wel horen.
Daar heb ik geen enqueteformulieren voor nodig. Ik weet ze wel te vinden dan
UIO_AMSdinsdag 27 februari 2007 @ 14:56
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 14:45 schreef zomerbloem15 het volgende:
Hallo allemaal,

Vaak krijg je enqueteformulieren meegestuurd met je reispapieren. Stuur je die altijd terug? En zo niet waarom niet? Geen zin of geen tijd of misschien nog een andere reden?

Ik ben voor mijn opleiding een enqueteformulier aan het ontwikkelen en vind het interessant hoe jullie het vinden om het te ontvangen en wat je er dan ook daadwerkelijk mee doet.
Of vind je dat het tegenwoordig allemaal via internet moet gaan, zodat je het dan eerder gaat invullen?

Ik hoor graag jullie meningen!

Alvast bedankt!
Reispapieren die opgestuurd worden? Ik boek vluchten, huur auto's, boek hotels, etcetera allemaal online. Even printen en je bent klaar. Enquêteformulieren zie ik dus nooit.

In hotels liggen wel eens enquêteformulieren op het nachtkastje, maar daar liggen ze na vertrek nog. Tenzij het echt slecht was.

[ Bericht 0% gewijzigd door UIO_AMS op 27-02-2007 15:15:22 ]
UIO_AMSdinsdag 27 februari 2007 @ 14:57
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 14:53 schreef spijkerbroek het volgende:
Omdat ik niet gevraagd hebt om enquetes. Ik heb gevraagd om een vakantie.
Als ik enquetes wil invullen, doe ik wel mee met zo'n testpanel ofzo.
Whehehe.
quote:
PS: waarom staat dit in TRV? Wat heeft dit met travel te maken?
Ach, zijdelings heeft het wel iets ermee te maken.
zomerbloem15dinsdag 27 februari 2007 @ 14:58
@ spijkerbroek omdat het over enquetes bij een vakantie gaat.

Je hebt inderdaad om de vakantie gevraagd maar je vindt het ook belangrijk dat de vakantie goed verloopt. Stel dat iemand voor jou een rot vakantie heeft gehad en niks heeft laten horen aan de reisorganisatie, kunnen ze daar niks aan doen omdat ze dat niet weten. Stel dat diegene dat wel had gedaan dan kunnen ze jou ook weer een leuke vakantie geven.
Omdat jij enthousiast ben over de vakantie weten zij dat ze het vaker zo moeten verkopen! Simpel dus, maar je moet de reactie van de klant wel krijgen
ikwilookwatzeggendinsdag 27 februari 2007 @ 14:59
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 14:56 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Daar heb ik geen enqueteformulieren voor nodig. Ik weet ze wel te vinden dan
Dat doe ik ook niet via een enquête formulier slimmie

En verder wat UIO_AMS zegt. Ik boek ook via internet en een hotel loop ik gewoon binnen.
spijkerbroekdinsdag 27 februari 2007 @ 15:02
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 14:58 schreef zomerbloem15 het volgende:
Je hebt inderdaad om de vakantie gevraagd maar je vindt het ook belangrijk dat de vakantie goed verloopt. Stel dat iemand voor jou een rot vakantie heeft gehad en niks heeft laten horen aan de reisorganisatie, kunnen ze daar niks aan doen omdat ze dat niet weten. Stel dat diegene dat wel had gedaan dan kunnen ze jou ook weer een leuke vakantie geven.
Omdat jij enthousiast ben over de vakantie weten zij dat ze het vaker zo moeten verkopen! Simpel dus, maar je moet de reactie van de klant wel krijgen
Dat doe ik dus niet via enqueteformulieren. Als ik ERG tevreden ben over een vakantie, loop ik ff binnen of stuur een mailtje. En ook als ik niet tevreden ben, doe ik dat.
UIO_AMSdinsdag 27 februari 2007 @ 15:03
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 14:58 schreef zomerbloem15 het volgende:
@ spijkerbroek omdat het over enquetes bij een vakantie gaat.

Je hebt inderdaad om de vakantie gevraagd maar je vindt het ook belangrijk dat de vakantie goed verloopt. Stel dat iemand voor jou een rot vakantie heeft gehad en niks heeft laten horen aan de reisorganisatie, kunnen ze daar niks aan doen omdat ze dat niet weten. Stel dat diegene dat wel had gedaan dan kunnen ze jou ook weer een leuke vakantie geven.
Omdat jij enthousiast ben over de vakantie weten zij dat ze het vaker zo moeten verkopen! Simpel dus, maar je moet de reactie van de klant wel krijgen
Is het niet de taak van de reisorganisatie om van tevoren zeker te weten dat alles goed zal gaan? Ook bij die iemand voor mij. En dus niet achteraf middels een enquête? Dit is een beetje de omgekeerde wereld.

[ Bericht 0% gewijzigd door UIO_AMS op 27-02-2007 15:14:27 ]
zomerbloem15dinsdag 27 februari 2007 @ 15:05
@ UIO_AMS tuurlijk moet een reisorganisatie dat zeker weten! Maar er kunnen altijd dingen gebeuren waardoor een reis anders beoordeeld wordt. Ik vind het moeilijk om even een voorbeeld te geven, maar bijvorobeeld het eten was niet goed in een bepaald hotel, dan is het belangrijk dat als dit vaker naar voren komt dat er actie ondernomen kan worden.
UIO_AMSdinsdag 27 februari 2007 @ 15:12
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 15:05 schreef zomerbloem15 het volgende:
@ UIO_AMS tuurlijk moet een reisorganisatie dat zeker weten! Maar er kunnen altijd dingen gebeuren waardoor een reis anders beoordeeld wordt. Ik vind het moeilijk om even een voorbeeld te geven, maar bijvorobeeld het eten was niet goed in een bepaald hotel, dan is het belangrijk dat als dit vaker naar voren komt dat er actie ondernomen kan worden.
Als ik al ooit een reis bij een reisbureau ga boeken, denk ik dat het voor een speciale gelegenheid zal zijn. Dat zou dus perfect moeten zijn. Ik ga er dan ook vanuit dat het reisbureau die expertise reeds in huis heeft. Anders zie ik voor de reisbureaus in deze wereld geen toegevoegde waarde meer.

Wat je dan wel weer als een soort persoonlijke nazorg kan doen is een paar dagen nadat die mensen terug zijn gekomen op te bellen om ze welkom terug te heten en te vragen of alles naar wens was. Dan krijg je ook de gewenste informatie en bouw je een soort band op met de reiziger.

Een invulformulier zou ik niet waarderen als ik een vermogen aan een 'bijzondere' reis heb uitgegeven.
Integritydinsdag 27 februari 2007 @ 15:12
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 14:53 schreef zomerbloem15 het volgende:
@ Integrity. Bedankt voor je reactie. Ik maak het voor een reisorganisatie maar zij sturen het al naar iedereen dus kan het niet 10 keer zo veel versturen haha maar aan die pen had ik inderdaad ook al zitten denken, je blijft dan misschien meer ingedachte van de klanten...
Nou geef iets leuks. Zoals een leuke draadlose mini muis (MET LOGO) of memory stick voor de 1e 50 inzenders.
zomerbloem15dinsdag 27 februari 2007 @ 15:18
@ UIO_AMS daar heb je zeker gelijk in. Het is een reisorganisatie met zeer bijzondere reizen die veel geld kosten. Ik begrijp je standpunt en dat is zeker iets wat ik ook kan voordragen! Door het persoonlijke bind je misschien je klanten en boeken ze misschien nog een keer (als ze veel geld hebben haha)
YPPYdinsdag 27 februari 2007 @ 15:42
Als ik het een goede enquete vind, stuur ik ze altijd terug. Die enkele keer waarbij we papieren krijgen dan. In hotels vul ik die formuliertjes ook bijna altijd in. Toen ik nog op een camping werkte, vond ik het altijd erg leuk die ingevulde briefjes te lezen. Vandaar dat ik er nu meestal een verhaaltje bij schrijf zelfs.
DutchTraindinsdag 27 februari 2007 @ 19:12
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 14:56 schreef UIO_AMS het volgende:
Reispapieren die opgestuurd worden? Ik boek vluchten, huur auto's, boek hotels, etcetera allemaal online. Even printen en je bent klaar. Enquêteformulieren zie ik dus nooit.
Krijg je die dan niet ook electronisch? Die vul ik altijd in, omdat ik ook altijd gebruik maak van websites waar je de beoordelingen van anderen op kan lezen.
MouseOverdinsdag 27 februari 2007 @ 19:18
De meeste kans maakt een enquete waar zo min mogelijk zinloze vragen op staan, en die onderaan een vakje "overige" heeft staan. Wat hokjes aankruisen vind ik erg onbevredigend en geeft me nog niet het idee dat ik m'n ei kwijt ben.
Dizzeedinsdag 27 februari 2007 @ 19:59
Nooit te beroerd om ze in te vullen. Ook op het vliegveld wel es gedaan. Tijdverdrijf.
Fogeldinsdag 27 februari 2007 @ 20:28
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 14:45 schreef zomerbloem15 het volgende:
Hallo allemaal,

Vaak krijg je enqueteformulieren meegestuurd met je reispapieren. Stuur je die altijd terug? En zo niet waarom niet? Geen zin of geen tijd of misschien nog een andere reden?
Ik bestel alles online en krijg dus geen reispapieren. Wel krijg ik af en toe een mailtje nadat ik een reis heb gemaakt maar daarin de vraag of ik aub een enquete in wil vullen (meestal met meteen de melding erbij dat je bij een volledig ingevulde enquete twee tickets kan winnen, of een hotelovernachting, iets in die geest). Van luchtvaartmaatschappijen vul ik ze meestal wel in, maar die van hotels niet tenzij ik heel erg ontevreden was (maar dan kom ik ook gewoon niet meer in dat hotel of in die keten).
Papieren (mini)enquetes vind ik vaak in de hotelkamer, maar die blijven daar dan ook oningevuld liggen, heb andere/betere dingen te doen dan aandacht aan besteden.
fietsmiepwoensdag 28 februari 2007 @ 20:41
Soms stuur ik ze terug; vaak 'vergeet'ik het; en is de reis al weer snel ver weg in het geheugen; zeker de mindere dingen vergeet ik snel.
Vavawoensdag 28 februari 2007 @ 20:52
De enqueteformulieren die ik per post terug moet sturen vergeet ik ook meestal. Als ik , zoals Fogel, een enquete achteraf krijg vul ik hem meestal wel gelijk in.
In een hotel vul ik eigenlijk altijd wel zo'n formuliertje in, of het nou goed of minder goed was! Ze hebben er altijd wat aan denk ik
#ANONIEMwoensdag 28 februari 2007 @ 22:41
Een gratis pen? Nou, joepie!

In plaats van honderden pennen te versturen boek je misschien meer resultaat als je onder de winnaars een cadeaubon van 100 euro verloot. Of zoiets.
Integritywoensdag 28 februari 2007 @ 22:45
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 22:41 schreef k_man het volgende:
Een gratis pen? Nou, joepie!

In plaats van honderden pennen te versturen boek je misschien meer resultaat als je onder de winnaars een cadeaubon van 100 euro verloot. Of zoiets.
Die pen heeft een ander doel, namelijk relatie. Daarnaast "help" je iemand met invullen, want de pen wordt erbij geplaatst. Ik zou geen loting doen, omdat de kans dan klein is. Waarom niet gewoon een cadeautje voor de 1e 50 inzenders? Werkt goed. Wij hebben in die tijd 675 brieven verstuurd en er rond de 80 terug gehad.
#ANONIEMwoensdag 28 februari 2007 @ 22:56
Het doel van de pen is relatie? Waar héb je het over?

Mij persoonlijk interesseert het geen fuck of ik een of ander reclamepennetje krijg. De kans om iets leuks te winnen is dan een stuk aantrekkelijker.
Fogelwoensdag 28 februari 2007 @ 23:00
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 22:56 schreef k_man het volgende:
Het doel van de pen is relatie? Waar héb je het over?

Mij persoonlijk interesseert het geen fuck of ik een of ander reclamepennetje krijg. De kans om iets leuks te winnen is dan een stuk aantrekkelijker.
100% mee eens!
Vavawoensdag 28 februari 2007 @ 23:23
Ach ja, ik zou de pen wel waarderen maar het zou geen reden zijn om dan juist wel die enquete in te vullen en terug te sturen. Kans maken op een cadeaubon of een andere leuke prijs doet het beter denk ik
Hikdonderdag 1 maart 2007 @ 14:48
Brieven stuur ik nooit terug, tenzij ik er iets voor kan winnen waar ik prijs op stel. Ik zie absoluut het nut van enquetes, maar krijg er meer dan voldoende en ben te lui om overal aan mee te doen.
Digitale enquetes doe ik wel vaak aan mee. Het is makkelijker om dat een beetje tussen de bedrijven door te doen. Deels doe ik graag mee omdat ik het graag laat weten als iets HEEL slecht was (zit nu al weer handenwrijvend te wachten op de Vliegtarieven enquete over mijn Alitalia vlucht ), maar ik deel ook graag complimentjes uit als iets heel goed was. Tenslotte heb ik voor mijn werk veel met enquetes te maken en zie ik graag hoe zo'n vragenlijst is samengesteld.

Zaken waar ik op let bij enquetes/waar ik me dood aan erger bij enquetes:
1. Veel enquetes zijn bedroevend slecht gemaakt. Je ziet onmiddellijk dat mensen die hem hebben gemaakt niets van statistiek begrijpen, niets van het onderwerp begrijpen of allebei. Als je zelf geen achtergrond hebt op dit terrein, laat je dan alsjeblieft bijstaan door iemand die dit wel heeft, want het staat buitengewoon onprofessioneel om een enquete te krijgen met: spelfouten, fouten in de vraagstelling, fouten in antwoordcategorien (wat als iemand in GEEN ENKELE categorie valt?), dubbele vragen, onduidelijke vragen, slechte opbouw in de vragen, inpertinente vragen, etc.

2. Het is belangrijk om heel goed na te denken wat je nou precies wilt weten (en nee, "gewoon: wat ze ervan vonden..." is niet genoeg! ) en voor wie de vragen zijn bedoeld. Leidt je vragenlijst netjes in, leg het doel van de enquete uit en vertel wat er gedaan wordt met de resultaten. Als je een idee hebt van je doelgroep, check dan ook nog eens of sommige vragen niet belachelijk zijn ("inkomen" is weinig relevant voor schoolgaande kinderen). Wees consistent in het gebruik van jij of u. Bedank mensen aan het einde van de enquete.

3. Laat duidelijk zien dat er wat met de resultaten wordt gedaan. Niets is zo frustrerend als tijd steken in het eerlijk invullen van een (vaak veel te lange) vragenlijst en dan nooit meer wat horen. Stuur mensen een update, een nieuwsbrief oid (alleen als ze daar prijs op stellen!) met de prachtige zaken die zijn verbeterd na de uitkomsten van de enquete. Wees ook eerlijk over de dingen die niet zo goed uit enquete kwamen! Vliegtarieven.nl heeft op haar site een "rating" van maatschappijen, gebaseerd op de enquetes die ze sturen. Hartstikke leuk als invuller, want je ziet gelijk resultaat.