abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48137163
Er is vast wel een bestaande linux "live" distributie op cd bestaan die alles in een ram-disk zet. Configuratie zal dan wel op je CF kaart of floppie passen (is niet helemaal het zelfde wat je wil, maar werkt ook). Even zoeken, want je zal vast niet de eerste zijn die dit wil proberen.
pi_48140764
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 23:30 schreef Geqxon het volgende:
Ik heb hier een Pentium MMX 200Mhz bakkie, die zonder HDD fluisterstil is. Ik wil op een 512MB CF kaart (via IDE) hier Linux op installeren om een HP PSC 750 printer/scanner aan te sturen, en in de toekomst SABnzbd op te draaien.

Wat gokken jullie als kans van slagen om dit als noob te gaan doen?
Vroeger (toen ik nog klein was..) bestond er zoiets als freesco, wat vanaf een floppy draaide. Maar dat is volgens mij meer een router, of ie printers aan kan sturen weet ik eigenlijk niet.

En iets installeren op een CF kaart heb ik nog nooit gedaan eigenlijk....succes in ieder geval
PSN: Cidolfas - FFXIV: Cidolfas Windu
pi_48143644
quote:
Op maandag 9 april 2007 05:26 schreef devzero het volgende:
Er is vast wel een bestaande linux "live" distributie op cd bestaan die alles in een ram-disk zet. Configuratie zal dan wel op je CF kaart of floppie passen (is niet helemaal het zelfde wat je wil, maar werkt ook). Even zoeken, want je zal vast niet de eerste zijn die dit wil proberen.
Ik heb uiteraard gezocht, maar ik wou gewoon weten of het do-able is voor iemand met een lage kennis van Linux.
quote:
Op maandag 9 april 2007 11:57 schreef Cid het volgende:

[..]

Vroeger (toen ik nog klein was..) bestond er zoiets als freesco, wat vanaf een floppy draaide. Maar dat is volgens mij meer een router, of ie printers aan kan sturen weet ik eigenlijk niet.

En iets installeren op een CF kaart heb ik nog nooit gedaan eigenlijk....succes in ieder geval
Het gaat over IDE, dus dat laatste zal geen extra obstakel worden
pi_48143923
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 23:26 schreef Qunix het volgende:

[..]

Hoe moet ik dit doen?
in een terminal `dmesg > /tmp/dmesg.log` doen, en dan de inhoud van /tmp/dmesg.log hier posten. Maar aangezien je geen keyboard hebt.. Ik voorzie problemen
pi_48144791
quote:
Op maandag 9 april 2007 13:36 schreef slakkie het volgende:

[..]

in een terminal `dmesg > /tmp/dmesg.log` doen, en dan de inhoud van /tmp/dmesg.log hier posten. Maar aangezien je geen keyboard hebt.. Ik voorzie problemen
Na Debian 3.xx gedaan te hebben heb ik de gister uitgekomende Debian 4 geprobeerd. Die doet het redelijk maar is niet wat ik wil. Ik weer terug naar Ubuntu maar dit maal v 7 beta. Die doet het nu wel inclusief NTFS partities zoals ik wil en met Beryl. Top!
pi_48165637
kan iemand me vertellen hoe ik weer kan booten op mijn losse harddisk met ubuntu?
de bootrommel stond op de hd waar nu xp op staat, per ongeluk gesloopt.
hoe plaats ik grub en een juiste /boot?
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  dinsdag 10 april 2007 @ 09:28:08 #182
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_48167656
Op de een of andere manier is de tijd op mijn computer elke keer als ik in Suse Linux 10.1 opstart een half uur later. Dit is sinds dat het zomertijd is geworden. Nu kan ik zo gauw die instelling niet vinden, maar hij doet het ook elke keer weer, ook als ik tussendoor niet in windows opstart (dual boot).
De tijd staat op local time (niet UTC). Als ik zelf de tijd weer terugzet moet ik het root password ingeven, dus welk proces kan er dan tijdens booten alsnog bij komen? Kan ik dit ergens opzoeken in de logs?

stukje uit boot.msg:
Loading AppArmor profiles done
Retry device configuration<notice>killproc: kill(777,29)
Creating /var/log/boot.msg
doneSetting up the hardware clockdone
done

[ Bericht 17% gewijzigd door Visitor.Q op 10-04-2007 09:33:57 ]
  dinsdag 10 april 2007 @ 10:14:55 #183
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_48168637
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 02:17 schreef mighty_myte het volgende:
kan iemand me vertellen hoe ik weer kan booten op mijn losse harddisk met ubuntu?
Via een bootflop moet het kunnen denk ik:
Hier een linkje: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224345

Alleen moet je denk ik de beschikking hebben over een systeem dat is gestart. Lukt dat?
Anders zou je die door een ander moeten laten maken.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_48168639
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 02:17 schreef mighty_myte het volgende:
Dus je wil booten van je HD waar XP op staat, en deze laten verwijzen naar Ubuntu? Of is je HD waar XP op staat helemaal stuk en wil je alleen je Ubuntu schijf gebruiken?
pi_48168686
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 09:28 schreef Visitor.Q het volgende:
Op de een of andere manier is de tijd op mijn computer elke keer als ik in Suse Linux 10.1 opstart een half uur later. Dit is sinds dat het zomertijd is geworden. Nu kan ik zo gauw die instelling niet vinden, maar hij doet het ook elke keer weer, ook als ik tussendoor niet in windows opstart (dual boot).
De tijd staat op local time (niet UTC). Als ik zelf de tijd weer terugzet moet ik het root password ingeven, dus welk proces kan er dan tijdens booten alsnog bij komen? Kan ik dit ergens opzoeken in de logs?

stukje uit boot.msg:
Loading AppArmor profiles done
Retry device configuration<notice>killproc: kill(777,29)
Creating /var/log/boot.msg
doneSetting up the hardware clockdone
done
Antwoord op je vraag heb ik zo niet, maar "root" kan tijdens het booten overal bij
pi_48180890
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 09:28 schreef Visitor.Q het volgende:
Op de een of andere manier is de tijd op mijn computer elke keer als ik in Suse Linux 10.1 opstart een half uur later.

Setting up the hardware clock
Staat de tijd in je bios ook goed? Het kan zijn dat je installatie wel de tijd leest van de bios, maar die later niet terug schrijft. Als dan je bios een half uur voorloopt, dan kun je wel tijdelijk je klok goed zetten, maar na een reset is die weer verkeerd.
  dinsdag 10 april 2007 @ 16:22:44 #187
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_48180967
Hoe declareer je een variable? Kan het niet echt vinden, maar dat kan aan mij liggen.
quote:
#!/bin/sh

uur='date +%H'
dag='date +%d'
maand='date +%m'
jaar='date +%Y'

echo Het is $uur op $dag - $maand - $jaar ; exit 0
Waarom werkt zoiets niet Krijg als uitvoer:

Het is date +%H op date +%d - date +%m - date +%Y

edit.. de ' haakjes moeten natuurlijk ` haakjes zijn zie ik net Maar dan nog werkt het niet

[ Bericht 16% gewijzigd door maniack28 op 10-04-2007 16:31:26 ]
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_48181232
Je doet het goed, maar in plaats van apostrofes moet je backticks (`) gebruiken.
  dinsdag 10 april 2007 @ 16:32:32 #189
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_48181326
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 16:29 schreef JeRa het volgende:
Je doet het goed, maar in plaats van apostrofes moet je backticks (`) gebruiken.
typvaut eruit en ja hij werkt Had zelf het antwoord al gevonden, maar toch bedankt lol

edit, wat nu als ik $dag wil gebruiken in een websiteadres? Is dat zoiets als:

wget http://www.blaat.nl/$dag
of met `$dag` of met "$dag" of met "`$dag`" ? Zie de logica nog niet helemaal

Gewoon $dag dus

[ Bericht 15% gewijzigd door maniack28 op 10-04-2007 16:37:41 ]
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  dinsdag 10 april 2007 @ 16:56:18 #190
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_48182285
Ik ga dit topic echt volspammen
quote:
if [ $uur -lt "15"]; then
run=18
else
run=18
fi

echo run is $run ; exit 0
Hij zeikt over ` die missing zijn, maar ik zie niet waar die zitten

[ Bericht 15% gewijzigd door maniack28 op 10-04-2007 17:03:11 ]
pi_48182699
Is dat je hele script?

Denk er aan dat er een spatie na de [ en voor de ] moet.
1if [ $uur -lt 15 ]; then

de reden is heel simpel: [ is een commando en alles tot de ; zijn argumenten
  dinsdag 10 april 2007 @ 18:51:51 #192
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_48186122
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 16:32 schreef maniack28 het volgende:

[..]

typvaut eruit en ja hij werkt Had zelf het antwoord al gevonden, maar toch bedankt lol

edit, wat nu als ik $dag wil gebruiken in een websiteadres? Is dat zoiets als:

wget http://www.blaat.nl/$dag
of met `$dag` of met "$dag" of met "`$dag`" ? Zie de logica nog niet helemaal

Gewoon $dag dus
Het was een voorbeeld he..
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_48188745
Heb net m'n Ubuntu install geprobeerd te upgraden van 6.06 naar 6.10, alleen er kwamen een aantal errors (zie hieronder), en de laatste error zei dat het systeem misschien niet meer zou werken. Nu ben ik bang om hem uit te zetten, omdat ik denk dat ie dan niet meer aan zou kunnen gaan. Weet iemand wat ik hiermee aan moet?

E: /var/cache/apt/archives/samba_3.0.22-1ubuntu4.1_i386.deb: subproces nieuw pre-removal script gaf een foutwaarde 102 terug

Kon de upgrades niet installeren

De upgrade wordt nu afgebroken. Uw systeem bevindt zich mogelijk in een onbruikbare toestand. Er is een hersteloperatie uitgevoerd (dpkg --configure -a).

Rapporteer deze fout voor het pakket 'update-manager' en voeg hierbij de bestanden die zich in /var/log/dist-upgrade/ bevinden.

installArchives() failed

En deze kreeg ik op een gegeven moment ook nog te zien in de Terminal toen ik Nautilus probeerde te starten:

(gksudo:9425): Gtk-WARNING **: Kan themamodule in modulepad: ‘ubuntulooks’ niet vinden,
(nautilus:9426): GnomeUI-WARNING **: While connecting to session manager:
Authentication Rejected, reason : None of the authentication protocols specified are supported and host-based authentication failed.

(nautilus:9426): libgnomevfs-WARNING **: Failed to open session DBUS connection: Did not receive a reply. Possible causes include: the remote application did not send a reply, the message bus security policy blocked the reply, the reply timeout expired, or the network connection was broken.
Volume monitoring will not work.

(nautilus:9426): Liboobs-CRITICAL **: There was an unknown error communicating with the backends: The name org.freedesktop.SystemToolsBackends was not provided by any .service files

(nautilus:9426): Liboobs-CRITICAL **: There was an unknown error communicating with the backends: The name org.freedesktop.SystemToolsBackends was not provided by any .service files

(nautilus:9426): Gtk-WARNING **: Kan themamodule in modulepad: ‘ubuntulooks’ niet vinden,

En vooral dit komt op veel plekken terug:
(gksudo:9425): Gtk-WARNING **: Kan themamodule in modulepad: ‘ubuntulooks’ niet vinden,

P.S. En houd aub rekening met het feit dat ik pas sinds 1,5 week Linux gebruik

EDIT: Logjes bijgevoegd.

Inhoud van /var/log/dist-upgrade: Link, link en link.

[ Bericht 4% gewijzigd door tomwas54 op 10-04-2007 22:24:13 ]
pi_48189030
Eindelijk overgestapt op Linux, alleen een beetje jammer dat mijn printer niet out of the box in Feisty herkent wordt
pi_48196004
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 19:59 schreef tomwas54 het volgende:
[i]E: /var/cache/apt/archives/samba_3.0.22-1ubuntu4.1_i386.deb: subproces nieuw pre-removal script gaf een foutwaarde 102 terug

Kon de upgrades niet installeren

De upgrade wordt nu afgebroken. Uw systeem bevindt zich mogelijk in een onbruikbare toestand. Er is een hersteloperatie uitgevoerd (dpkg --configure -a).
Upgrade van samba gaat niet goed. Gebruik je samba? Je kunt proberen samba los te upgraden of eerst de ouder versie proberen te uninstallen en daarna de nieuwe te installeren. Vergeet niet om een backup te maken van configurate/smb password files.
quote:
(nautilus:9426): libgnomevfs-WARNING **: Failed to open session DBUS connection: Did not receive a reply. Possible causes include: the remote application did not send a reply, the message bus security policy blocked the reply, the reply timeout expired, or the network connection was broken.
Volume monitoring will not work.
Heb je dbus draaien? Als het goed is dan zou "ps aux | grep dbus-daemon" 2 processen moeten laten zien waarvan 1 met "--system".
pi_48197053
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 22:30 schreef devzero het volgende:

[..]

Upgrade van samba gaat niet goed. Gebruik je samba? Je kunt proberen samba los te upgraden of eerst de ouder versie proberen te uninstallen en daarna de nieuwe te installeren. Vergeet niet om een backup te maken van configurate/smb password files.
[..]

Heb je dbus draaien? Als het goed is dan zou "ps aux | grep dbus-daemon" 2 processen moeten laten zien waarvan 1 met "--system".
Ik heb Samba maar gewoon gedeinstalleerd, aangezien ik niet denk dat ik die nog nodig heb.

En ik zou niet weten wat dbus is, dus bewust heb ik het in ieder geval niet draaien. En ps aux | grep dbus-daemon laat 3 processen ,waarvan wel 1 --system. Zie maar:

104 4193 0.0 0.2 2324 1124 ? Ss 17:11 0:02 /usr/bin/dbus-daemon --system
tommie 5012 0.0 0.2 2320 1036 ? Ss 17:11 0:00 dbus-daemon --fork --print-pid 8 --print-address 6 --session
tommie 14102 0.0 0.1 2800 752 pts/0 S+ 22:43 0:00 grep dbus-daemon
  dinsdag 10 april 2007 @ 22:57:52 #197
25527 FallenAngel666
Think of the kittens!
pi_48197856
Het over het weekend m'n oude XP bak omgetoverd in een Fedora dev server, draait vooralsnog lekker met:

SSH
SAMBA
VSFTPD
Apache 2.2.3
Tomcat 5.5.23 (met connector naar Apache)
J2SE 6.0 SDK (als default VM)
MySQL 5.0.37

Best goed te doen allemaal. Installatie wijst zichzelf (maar dat was ik al gewend van RedHat 9) en software installeren gaat via yum (yumex) echt heel erg eenvoudig. Alle dependancies worden lekker automagitistisch voor je uitgezocht
Voor wat configuratie details moet je wel vuistdiep de man-pages in, maar er is genoeg info te vinden.
Eigenlijk een schaamteloze tvp voor als ik nog eens wat expertise nodig heb

[ Bericht 51% gewijzigd door FallenAngel666 op 10-04-2007 23:05:11 ]
Signature:
Maximaal
4
regels
pi_48199654
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 22:45 schreef tomwas54 het volgende:
Ik heb Samba maar gewoon gedeinstalleerd, aangezien ik niet denk dat ik die nog nodig heb.
Hoogstwaarschijnlijk is die dan als dependency geinstalleerd. Je merkt vanzelf wel of het nodig is of niet
quote:
En ik zou niet weten wat dbus is, dus bewust heb ik het in ieder geval niet draaien. En ps aux | grep dbus-daemon laat 3 processen ,waarvan wel 1 --system. Zie maar:
dbus is een daemon die wordt gebruikt door gnome. Zo te zien draaien alle 2 processen gewoon (de 3de regel is je grep). Als er iets mis mee is, dan kun je de foutmeldingen krijgen die je liet zien in je oorspronkelijke post. Heb je sinds je upgrade je machine al een gereboot?
  dinsdag 10 april 2007 @ 23:41:44 #199
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_48199740
heeft iemand trouwens een goede howto voor samba? Ik heb geen idee hoe je dat vanuit windows moet gebruiken, zelfs niet met die webinterface
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_48199981
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 23:39 schreef devzero het volgende:

[..]

Hoogstwaarschijnlijk is die dan als dependency geinstalleerd. Je merkt vanzelf wel of het nodig is of niet
[..]

dbus is een daemon die wordt gebruikt door gnome. Zo te zien draaien alle 2 processen gewoon (de 3de regel is je grep). Als er iets mis mee is, dan kun je de foutmeldingen krijgen die je liet zien in je oorspronkelijke post. Heb je sinds je upgrade je machine al een gereboot?
Had Samba zelf geinstalleerd, omdat ik die eerst wel even nodig had, maar nu niet meer.

[ Bericht 6% gewijzigd door tomwas54 op 11-04-2007 21:00:51 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')