quote:
Op zondag 25 februari 2007 16:43 schreef brooklynzoo het volgende:Ik vraag me deze zaken al een tijdje af en ben benieuwd naar de input van anderen.
Ik vraag me dit ook al een tijdje af, en ik denk er als volgend over:
Het is ongelofelijk stom dat we steeds zo 'nuchter' zijn. Sommige mensen zullen hier geen probleem mee hebben, omdat ze nu eenmaal zo zijn. Maar andere mensen willen misschien 'minder nuchter' zijn omdat ze zich er meer zichzelf bij voelen, maar kunnen dit niet omdat ze tegengehouden worden door de omgeving. Zodra ze het toch proberen gaan ze direct raar bekeken worden, en gaan ze dus terug naar wat men van ze verwacht. Gevolg dat mensen hierdoor ongelukkig worden, omdat ze moeilijk zichzelf kunnen zijn. Mensen worden zowat gedwongen een houding aan te nemen die door de maatschappij opgelegd wordt. (Niet van toepassing op alle mensen, maar toch op veel lijkt me.)
Zelf ervaar ik dit enorm in mijn familie. Ik kan nooit echt mezelf zijn. Enerzijds omdat ik een redelijke bangerik ben, anderzijds omdat als ik iets 'raars' (wat ik dus vrij normaal zou vinden) doe steeds van die rare reacties krijg. Met als gevolg dat ik schrik heb om dat nog eens te doen, en dus niet mezelf meer kan zijn. Waardoor ik me minder gelukkig voel... Ik gedraag me dus zoals men het van mij verwacht, maar hierbij voel ik me niet mezelf, en helemaal niet goed dus.
Voorbeeldje in het algemeen: stel je begint ineens op straat te dansen. Vele mensen zullen je dan direct als raar aanzien. Maar als jij jezelf bent door dat te doen, dan zou je dat toch moeten kunnen doen. Door de reacties van anderen ga je je tegengehouden voelen, en eventueel zelfs ongelukkig...