abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46600196
Ik woon in een huis uit de glorieuze jaren 30 toen het gebruik van kalkzandsteen in de bouw helaas hoogtij vierde.
Het probleem is dat mijn huis hierdoor inmiddels veel weg heeft van een zandkasteel.
Als ik een gat wil boren met een diameter van 1 cm, wordt dit uiteindelijk meestal een gat met een diameter van meer dan 5 cm. Heeft iemand ervaring met het boren in dit soort belachelijk slappe muren en tips?

Een ander probleem is dat op sommige plekken stukken van de muur zijn afgebroken.
Alhoewel dit het huis een Mediterrane (Libaneze) sfeer geeft, zou ik het toch graag repareren.
Weet iemand hoe ik dit het beste kan doen? Kan ik hiervoor gewoon alabastine gebruiken of roodband, of moet ik echt met cement aan de slag?
Groeten,

Eddy
STRIJD MEE TEGEN HET STALINISME
GOOI DIE TOMAAT
TEGEN JANS MARXISTISCHE GELAAT
pi_46604222
Kalkzandsteen viert volgens mijn nog steeds hoogtij in de bouw. Heel erg zacht is het ook niet (wel wat zachter dan baksteen en zeker dan beton) heb je niet muren van cellenbeton / ytong blokken? Dat is nl wel zo zacht dat als je gaat boren je al snel (vooral als de boor bot is / verkeerde boor) je meer bezig ben je muur af te breken dan een gat te boren. Ook de juiste pluggen zijn daarin zeer belangrijk.

Om goed in zachte materialen te boren kun je het beste een metaalboor zonder kloppen gebruiken of een goede kwaliteit steenboor (slijt minder snel) zonder klopen.

Ik weet niet waarmee je de muur het beste kunt repareren hangt er vanaf hoe groot de gaten zijn en wat je er mee wilt.
pi_46604780
Kun je een foto maken van een stukje muur (Zonder stucwerk uiteraard). Ik vermoed dat het geen kalkzandsteen is, dat is helemaal niet zo zacht als je omschrijft.

Ik denk eerder dat het -wat we hier noemen- tufsteen is. Een soort beton/grind mengsel met een erg open structuur. En dat is inderdaad beroerd spul. Ik heb hier alle binnenmuren die daarvan gemaakt waren (En dat waren alle niet dragende wanden) weggehaald en opnieuw opgebouwd van Ytong of Gibo blokken. Ytong voor de normale slaapkamers, Gibo voor de badkamer en keuken.
pi_46605750
Tufsteen is een natuursteen soort wat ontstaat uit afzettingen van vulkanisch materiaal. Is vrij oranje tot bruin van kleur wat soms naar grjid nijgt. Wel zeer zacht meteriaal. Wordt voornemelijk gebruikt voor snijden van beelden en voor decoraties voor o.a. tuinen.

vrijdag 23 februari 2007 @ 21:02:22 #5
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46605856
In zulke muren moet je niet proberen om gaten te boren voor schroeven. De beste en sterkste manier is gewoon zonder pluggen de schroef erin. Een schroef met hoge draad werkt het beste, en geloof me, het werkt. Eventueel wel een mini gaatje voorboren, maar voor de rest de schroef zn werk laten doen. Ons huis is ook zo gebouwd en op deze manier heb ik al alles vast gekregen. een goede boormachine met laag toerental en veel kracht is wel aan te raden.

Als het over dit soort stenen gaat that is:
pi_46606080
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 20:59 schreef tnimble het volgende:
Tufsteen is een natuursteen soort wat ontstaat uit afzettingen van vulkanisch materiaal. Is vrij oranje tot bruin van kleur wat soms naar grjid nijgt. Wel zeer zacht meteriaal. Wordt voornemelijk gebruikt voor snijden van beelden en voor decoraties voor o.a. tuinen.

[afbeelding]
Met de term tufsteen die ik bedoel worden dus kleine brokjes grind en beton bedoeld die lijmd lijken te zijn met 'tuf', spuug, speeksel. Dat dat slecht lijmt spreek voor zich, en heeft tot effect dat als je er een gat in wilt maken je altijd een 10 keer groter gat hebt dan gepland.

Ik bedoel meer dit, wat rechtsonder op de foto op de grond ligt:

[ Bericht 7% gewijzigd door Marsepein op 23-02-2007 21:13:54 ]
pi_46606183
Ja je bedoelt van die troep muren die gemaakt zijn wat puin uit de sloop. Vooral in van die wederopbouw huisjes. Het heeft een naam ...beton. (beton is alles wat bestaat uit een steen achtig bindmiddel en vulmiddel voor constructieve doeleinden)
pi_46606297
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 21:02 schreef MMach het volgende:
In zulke muren moet je niet proberen om gaten te boren voor schroeven. De beste en sterkste manier is gewoon zonder pluggen de schroef erin. Een schroef met hoge draad werkt het beste, en geloof me, het werkt. Eventueel wel een mini gaatje voorboren, maar voor de rest de schroef zn werk laten doen. Ons huis is ook zo gebouwd en op deze manier heb ik al alles vast gekregen. een goede boormachine met laag toerental en veel kracht is wel aan te raden.

Als het over dit soort stenen gaat that is:
[afbeelding]
Dat zijn zo te zien bakstenen die niet op hoge temperatuur onder druk gebakken zijn. De revier klei wordt in een houtbak gedaan, omkeren zodat de stenen los komen en vervolgens in de zon gebakken wordt. Zeer goedkoop maar zeer zacht en makkelijk te beschadigen.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 22:05:06 #9
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46607823
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 21:16 schreef tnimble het volgende:

[..]

Dat zijn zo te zien bakstenen die niet op hoge temperatuur onder druk gebakken zijn. De revier klei wordt in een houtbak gedaan, omkeren zodat de stenen los komen en vervolgens in de zon gebakken wordt. Zeer goedkoop maar zeer zacht en makkelijk te beschadigen.
Wij noemen het hier assestenen. Je kan ze nog altijd kopen,maar dan in een licht gewijzigde vorm met gaten in. Ze zijn loodzwaar en vrij groot, zo'n 40-50cm lang, 25cm hoog en 15cm breed, een beetje gelijk die grote ytongstenen. maar ik weet niet echt waar de TS het op heeft omdat iedereen er zo maar een naam op plakt.
Mss is een fototje handig.
pi_46632231
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb helaas geen fototoestel liggen hier, maar morgen probeer ik er 1 te lenen om wat foto's te maken. Wat ik wel weet is dat deze problemen spelen bij alle wanden in mn huis, zowel dragend als niet-dragend.
Ik heb het bouwrapport er nog eens op na geslagen maar hierin staat helaas niets over de soort muren.
Het lijkt overigens inderdaad wel wat op dat tufsteen, zoals in het plaatje van marsepein.
GOOI DIE TOMAAT
pi_46705384
Ik heb wat foto's gemaakt en ge-upload.
Ze zijn helaas niet al te duidelijk,maar hopelijk is dit voor een van de experts al voldoende om te bepalen of het om tufsteen, kalkzandsteen of wat dan ook gaat.
Dit zijn ze:

Stuk van de bovenkant van een verdikking in de muur dat is afgebroken:

Afgebrokkeld stuk muur

Overbelichte close-up afgebrokkeld stuk muur

Wie kan hieruit opmaken om wat voor soort steen het gaat???
Groeten,

Eddy
GOOI DIE TOMAAT
pi_46705695
Ik kan geen tabak maken van die foto's jammer genoeg.
Maar mij lijkt het erop dat het pleisterwerk zeer slecht is en er allemaal af zou moeten.
Dan kun je meteen de staat van de muur zien.

Tip bij boren:

Gebruik een goede SDS-boormachine.
Gebruik een hoge kwaliteit SDS-dimantboor.
Bij een nieuwe boor of HEEL weinig toerenmaken MET klopstand. Of klopstand UITZETTEN.
Met beleid en gevoel boren, dan boor je nog een mooi gat in een porselijnen vaas
pi_46711484
Foto's laten helaas niet zo heel erg zien. Wel duidelijk dat het stucwerk behoorlijk aan de slechte kant is. Daar zal je zeker als je niet voorzichtig met goede boren en een goede boormachine behoorljke gaten in maken. Wat er achter zit zou iets van puib beton, cellen beton blokken of een oudere stuc of pleister laag kunnen zijn.
pi_46714386
Ik denk dat jouw grootste probleem de kiezels in de muur zijn, daar loopt je boormachine op weg omdat de omliggende stuclaag ed erg slecht zijn. En door het weglopen van de boormachine krijg je ongewilt een groter gat dan gepland.

Probeer het eens door een plankje tegen de muur te klemmen en dan door het plankje heen het gat in de muur te boren. Je boor kan dan niet weglopen. Waarschijnlijk moet je de klopstand gebruiken en dan weinig kracht zetten.
pi_46722264
Bedankt voor de tips. Komend weekend ga ik jullie booradviezen in de praktijk toetsen.
Het weghalen van al het pleisterwerkzal moeilijk gaan voorlopig, omdat ik niet al te best ter been ben op het moment. Ik zoek dus een makkelijke oplossing, en ga het denk ik proberen met wat alabastine. Hopelijk blijft dat een aantal jaren zitten.
GOOI DIE TOMAAT
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')