Yo TS
![]()
laat mij dan even hier inhoudelijk op je betoog ingaan.
quote:
Op 6 februari 1998 reed de man zich dood, met wie ik graag nog een
keer een pilsje had gepakt. Jammer, zonde, helaas pindakaas, want d
eze man was oprecht geniaal te noemen. Ik heb het over Falco,
de beste artiest aller tijden. Waarom noem ik hem de beste artiest aller tijden?
Nou, ik heb er meerdere argumenten voor. Ten eerste is er natuurlijk het
muzikale aspect, Falco was ongelofelijk muzikaal. Verder had hij enorm
veel lef, en ten derde was Falco de meester van het sterkste muziekgenre
ooit, de symfonische rock.
Lef is altijd goed,daar komen de meeste grondleggers van diverse muziek
stromingen uit voort maar om symfonische rock het sterkste muziekgenre
te noemen en daarom ook Falco een meester daarin gaat tever.
Te ver omdat het sterkste muzieksoort de rock'n roll is omdat die een muziek
stroming is die zijn oorsprong had in de samensmelting van blues,country,gospel
e.d. en van waaruit weer Pop,Rock,Hardrock,Classic Rock,Hiphop e.d. is
uit voortgekomen.
quote:
Laat ik beginnen met uit te leggen waarom ik zeg dat Falco zo muzikaal was.
Wel, hij heeft aan het conservatorium gestudeerd. Dit zegt op zich genoeg,
want de toelatingsprocedure op zo'n muziekopleiding is enorm streng, en
alleen mensen met een uitzonderlijk gevoel voor muziek worden doorgelaten,
door de hemelpoorten van het conservatorium.
Vele groten uit de rijke muziekhistorie hebben nooit het conservatorium gevolgd
maar hebben wel wereldfaam. Namen hoef ik eigenlijk niet te noemen want daar
kun je ook zelf opkomen. Het conservatoruim moet je dan ook niet overdrijven
als zijnde een voorwaarde om een groot artiest te worden, Talent is nl. ook een
byzonder iets waar een conservatorium niet tegen op kan.
quote:
Falco duidelijk aanwezig in zijn muziek. Zo heeft hij het nummer Rock me
Amadeus gemaakt,waarin hij op geniale wijze improviseert en speels
gebruik maakt van allerlei slimme technieken als scratching en herhaling
van (delen van) de lyrics.
Duidelijk aanwezig zijn in je muziek is niets byzonders als je artiesten van de
jaren 40-50-60-70 hoort.
Scratching is ook niets nieuws aangezien artiesten als Herbie Hancock e.d.
dat allang deden voordat Falco ermee bekend werd.
quote:
Ook was Falco zeer veelzijdig, en dit duidt op een breed georiënteerde
muzikaliteit. In Rock me Amadeus komt ook dit goed naar voren.Falco
gebruikt samples uit klassieke muziek, rock, hiphop en een ware melting pot
van andere muziekstijlen om tot een briljante symfonie te komen. Ik zou zeggen:
beluister dit nummer eens,en geniet van Falco's muzikaliteit.
Te mager want je geeft maar 1 voorbeeld aan van zijn veelzijdighed en het
samensmelten danwel gebruik maken van vele samples was ook niet echt
vernieuwend aangezien het eerder werd gedaan.
quote:
Ook was Falco niet gespeend van een flinke dosis lef. In zijn hit Jeanny
komt dit goed naar voren, want hier zingt hij over een ontvoerd meisje en pedofilie,
vanuit het oogpunt van de ontvoerder. Dit veroorzaakte veel ophef in de hele wereld,
maar dat is juist een goede zaak. Want waar engagement dikwijls ophoudt bij schrijvers,
dichters en columnisten, houden veel muzikanten het op mooie of leuke liedjes.
Falco niet. Hij deinsde niet terug voor kritiek, en gaf zijn kijk op de wereld via zijn
muziek. Dit is een deugd voor elke artiest.
Muzieknummers van de betere soort gaat altijd over bepaalde gebeurtenissen.
De blues,Deltablues is daarvan doorweven als je heel ver teruggaat in de tijd.
Later in de jaren 50 had je Elvis,toen de Beatles,Stones en vooral niet te vergeten
de grootste protestzanger van die tijd, Bob Dylan. Die stelden bijvoorbeeld
maatschappelijke wantoestanden e.d. aan de kaak. Dus nee, zo byzonder is
Falco niet.
quote:
Falco was, naast muzikaal en moedig, ook nog eens als geen ander thuis
in het sterkste genre ooit: de symfonische rock. Deze muziekstijl combineert
het grootse, emotionele en meeslepende van de klassieke muziek met de kracht
van woorden en stevige muziek, die in de rock te vinden is. Zo vormt hij een genre
dat zijn weerga niet kent, en van dit genre was de klassiek geschoolde Falco een
ware meester. In nummers als Out of the dark zijn kracht, gecombineerde Duitse
en Engelse teksten en emotionele, bijna zachtaardige bombast te vinden, die
tezamen een nummer creëren dat vrijwel alle andere muziek achter zich laat.
Falco was, argumentabel, de ongeëvenaarde meester van de symfonische rock.
Zoals al eerder gezegd, Symfonische Rock is niet de sterkste muziekstroming.Je redenen
zijn hetzelfde als mensen die seggen dat Metal Rock de sterkste muziekstroming is. Ze seggen
dan alleen maar vanwege de hardheid(volume e.d.) van de muziek zelf. Maar dat is geen reden.
Een sterke muziekstroming is imo afhankelijk van de mate van beinvloeding die het heeft op
de muziek ansich. Dus als je segt jaren 50 dan seg je Elvis,60's The Beatles etc.
quote:
Veel mensen zullen dit betoog bagatelliseren en de argumentatie afdoen met
1 contra-redenering:
"Falco heeft weinig grote hits gehad, dus kan hij niet de grootste artietst aller tijden
zijn."
Nou....de mate van hits maken en breken mede elke muzikant. Maar ik heb eerder
aangegeven waarom Falco seker niet de grootste van zijn genre was.
quote:
Dit is honderdvoudig hopeloze humbug. Sinds wanneer bepaalt de grote massa,
die een nummer al dan niet tot hit maakt, of een artiest geniaal is?
De massa bepaalt het inkomen en mede de status van de artiest. De geniaalheid
komt vaak pas achteraf.
quote:
Een artiest kan lekkere nummers maken, maar dit betekent niet meteen dat hij ook
goed is. Hier komt veel meer bij kijken, zoals veelzijdigheid, engagement en natuurlijk
maximale muzikaliteit, eigenschappen waar Falco in grossierde.
Hoho..
" engagement "," maximale muzikaliteit "
Wat bedoel je met deze enigzins hoogdravende woorden?
quote:
De verkoopcijfers mogen bij de beoordeling van een artiest natuurlijk niet
over het hoofd gezien worden, maar dat doe ik ook niet. Bij Falco blijkt uit
de hits, die hij wel degelijk gehad heeft, dat het publiek zijn muziek adoreerde,
net zoals dat bij andere succesvolle muzikanten het geval was en is.
Nu spreek je jezelf tegen met de zin
" De verkoopcijfers mogen bij de beoordeling
van een artiest natuurlijk niet over het hoofd gezien worden " terwijl je eerder aangaf
dat de massa niet de kwaliteit van een artiest bepaalt. Contradictie dus.
Inzake de adoratie kan ik kort zijn: Alle artiesten genieten op een bepaalde wijze
adoratie dus zo byzonder is dat niet.
quote:
Door zijn muzikaliteit, moed en meesterschap van de symfonische rock is Falco
de grootste artiest aller tijden. Jammer dus, dat hij zich doodreed. Ik had graag
nog een keer een pilsje met 'm gepakt.
Je voorliefde en eenzijdigheid dringt teveel naar voren en je aangehaalde redenen zijn
te mager om je betoog als 'neutraal' en zorgvuldig te onderschrijven.