abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46528771
Ik ben terug van een stage in Ecuador. Daar heb ik spaans geleerd en dit wil ik graag onderhouden. Daarvoor leek mij het handig om wat boekjes te gaan lezen. Nu is mijn spaans redelijk, maar ik weet niet hoe het lezen me afgaat. Ik wil dus met een redelijk makkelijk boek beginnnen, maar als mensen goede boeken weten die wat lastier zijn, graag! Wat voor boeken zijn een aanrader? En welke juist niet?

Ik weet dat dit niet echt een TRV topic is, maar denk dat hier wel de meeste kennis over deze vraag zit. als een mod vind dat hij ergens anders moet , ik wist zo gauw niet ene betere plek .
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_46685862
Schopje TTK
pi_46686018
quote:
Op maandag 26 februari 2007 08:59 schreef DutchTrain het volgende:
Schopje TTK
gracias
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_46696904
Er zijn toch wel Spaans-sprekende fokkers die boeken kunnen aanraden?

One of the few, je kan ook bij het kijken van een dvd de ondertiteling op Spaans zetten, het is dan wel geen letterlijke vertaling, maar je leest er wel veel Spaans door.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  vrijdag 9 maart 2007 @ 10:37:31 #5
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_47083994
Grappig dat deze is verplaatst vanuit TRV, want ik kwam 'm tegen in het feedback-topic daar (ik kom niet zo vaak in TTK ).

Anyway...

Ik ben zelf destijds begonnen met het lezen van Harry Potter in het Spaans. Verre van Spaanse literatuur, maar je moet het jezelf in het begin niet al te moeilijk maken, vind ik... Ik had ook een paar boeken/boekjes staan van Garcia de Marquez, maar dat frustreerde op een gegeven moment ontzettend, omdat ik ongeveer 100 woorden per pagina moest opzoeken. En dan leg je het boek uiteindelijk maar weg. Harry Potter is dan misschien niet hoogstaand, maar je blijft wel lezen...

Belangrijk is (natuurlijk) dat je iets leest wat je zelf interessant vindt. Als je iets wilt lezen dat echt van daar is zijn er massa's Latijns Amerikaanse schrijvers die erg de moeite waard zijn : Garcia de Marquez dus, maar ook Isabel Allende, Laura Esquivel, Carlos Fuentez en Mario Vargas Llosa... al zijn met name die laatste twee erg ambitieus (Carlos Fuentez is zelfs in het Nederlands een flinke pil! ). Waar veel mensen aan moeten wennen bij Latijns Amerikaanse schrijvers is het magisch realisme waar vrijwel al deze schrijvers gebruik van maken. Zelf vind ik wel dat het zeker de moeite waard is deze schrijvers in de oorspronkelijke taal te lezen, omdat dat soort dingen in de Spaanse taal nu eenmaal veel beter tot hun recht komen. Beschrijvingen in boeken van Garcia Marquez zijn echt adembenemend mooi in het Spaans en ook de moeite waard als je misschien niet alles begrijpt of het hele boek doorworstelt. Sterker nog: soms krijg je een heel sterk gevoel voor bepaalde woorden die je misschien niet verstaat, maar die je in zo'n beschrijving wel begrijpt...

Waarschijnlijk zijn voor een "beginner" de boeken van Allende en Esquivel het best te doen. Het boekje "Como agua para chocolate" (Rode rozen en tortillas in het Nederlands) vond ik zelf er mooi (ik heb het wel in het Nederlands gelezen!), is niet al te dik en te moeilijk. Wel erg magisch realistisch en romantisch dus je moet ervan houden. Allende heeft een soort "serie" geschreven die geloof ik zowel geschikt zijn voor kinderen als volwassenen. Het eerste deel heet "La ciudad de las bestias". Heb het zelf niet gelezen, maar kan me voorstellen dat dit ook geschikt is (heb 'm nog wel staan trouwens, toch eens in beginnen! ).

Andere mogelijkheid is poezie. In het Nederlands ben ik geen groot fan van poezie, maar Pablo Neruda is onovertroffen in zijn eigen taal. Wat ik erg leuk vind is dat hij (naast prachtige liefdesgedichten) ook gedichten heeft gemaakt over hele dagelijkse dingen. Zoals onderstaande "Ode aan de ui":
quote:
Cebolla
luminosa redoma,
pétalo a pétalo
se formó tu hermosura,
escamas de cristal te acrecentaron
y en el secreto de la tierra oscura
seredondeó tu vientre de rocío.
Bajo la tierra
fue el milagro
y cuando apareció
tu torpe tallo verde,
y nacieron
tus hojas como espadas en el huerto,
la tierra acumuló su poderío
mostrando tu desnuda transparencia,
y como en Afrodita el mar remoto
duplicó la magnolia
levantando sus senos,
la tierra
así te hizo,
cebolla,
clara como un planeta,
y destinada
a relucir,
constelación constante,
redonda rosa de agua,
sobre
la mesa
de las pobres gentes.

Generosa
deshaces
tu globo de frescura
en la consumación
ferviente de la olla,
y el jirón de cristal
al calor encendido del aceite
se transforma en rizada pluma de oro.

También recordaré cómo fecunda
tu influencia el amor de la ensalada
y parece que el cielo contribuye
dándote fina forma de granizo
a celebrar tu claridad picada
sobre los hemisferios de un tomate.
Pero al alcance
de las manos del pueblo,
regada con aceite,
espolvoreada
con un poco de sal,
matas el hambre
del jornalero en el duro camino.
Estrella de los pobres,
hada madrina
envuelta en delicado
papel, sales del suelo,
eterna, intacta, pura
como semilla de astro,
y al cortarte
el cuchillo en la cocina
sube la única lágrima
sin pena.
Nos hiciste llorar sin afligirnos.

Yo cuanto existe celebré, cebolla,
pero para mí eres
más hermosa que un ave
de plumas cegadoras,
eres para mis ojos
globo celeste, copa de platino,
baile inmóvil
de anémona nevada

y vive la fragancia de la tierra
en tu naturaleza cristalina.
Mooi toch? (Ook een interessante trouwens: heel veel Latijns Amerikaanse schrijvers schrijven over eten! )
Veel van zijn gedichten staan online trouwens en ik heb zelf ook een boekje (Veinte poemas de amor y una canción desesperada) waarbij op de rechterpagina een gedicht staat in het Spaans en op de linker de Engelse vertaling. Ook een goed begin!

Nadeeltje is wel dat je al terug bent. Spaanse boeken in Nederland kopen is niet goedkoop. In veel Zuid-Amerikaanse landen kun je, bijvoorbeeld op/nabij universiteitscampussen, goedkoop aan niet-geheel officiele drukken komen van Latijns Amerikaanse schrijvers of populaire vertalingen.

Lees-ze!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  vrijdag 9 maart 2007 @ 13:16:41 #6
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_47088755
Bedankt
Ik snap eigenlijk ook niet waarom ik er hier pas aan denk, had beter daar spaans talige boeken kunnen halen.

nogmaals voor je post
And that is the news.''
  vrijdag 9 maart 2007 @ 18:44:05 #7
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_47100945
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 13:16 schreef One_of_the_few het volgende:

Bedankt
Ik snap eigenlijk ook niet waarom ik er hier pas aan denk, had beter daar spaans talige boeken kunnen halen.
Als je lid van de openbare bibliotheek bent zou je ook daar kunnen kijken. In wat grotere plaatsen staat er altijd wel een rijtje met Spaanstalige boeken.
pi_47115569
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 10:37 schreef Hik het volgende:
Grappig dat deze is verplaatst vanuit TRV, want ik kwam 'm tegen in het feedback-topic daar (ik kom niet zo vaak in TTK ).
Hetzelfde overkomt mij!! Maargoed, we zijn hier dan toch uiteindelijk aanbeland, en dat was de bedoeling toch?

TS, zit je echt uitsluitend aan literatuur te denken om je Spaans te onderhouden?
Want je kunt natuurlijk ook de Spaanstalige kranten (zelfs via internet) gaan lezen;
en spaanstalige websites over onderwerpen die jou boeien bijvoorbeeld,
of je inschrijven op een spaanstalig forum ofzo...
Er zijn vast ook wel podcasts over literatuur te vinden met bijbehorende websites/weblogs, zodat je én Spaans kunt beluisteren, en kunt lezen...

Nouja, da's een beetje wat zo bij me bovenkomt.

(PS: Mocht het topic hier ook niet lopen, kun je het evt ook nog naar School & Studie doorverhuizen... )
 FR
pi_47261494
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 18:44 schreef freako het volgende:

[..]

Als je lid van de openbare bibliotheek bent zou je ook daar kunnen kijken. In wat grotere plaatsen staat er altijd wel een rijtje met Spaanstalige boeken.

Dat wil ik ook doen. het leek me daarom handig wat wel toen doen is en wat wel niet vor iemand die 4 maanden in een spaansltalig land is geweest.
And that is the news.''
pi_47261534
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 01:32 schreef Bora-Bora het volgende:

[..]

Hetzelfde overkomt mij!! Maargoed, we zijn hier dan toch uiteindelijk aanbeland, en dat was de bedoeling toch?

TS, zit je echt uitsluitend aan literatuur te denken om je Spaans te onderhouden?
Want je kunt natuurlijk ook de Spaanstalige kranten (zelfs via internet) gaan lezen;
en spaanstalige websites over onderwerpen die jou boeien bijvoorbeeld,
of je inschrijven op een spaanstalig forum ofzo...
Er zijn vast ook wel podcasts over literatuur te vinden met bijbehorende websites/weblogs, zodat je én Spaans kunt beluisteren, en kunt lezen...

Nouja, da's een beetje wat zo bij me bovenkomt.

(PS: Mocht het topic hier ook niet lopen, kun je het evt ook nog naar School & Studie doorverhuizen... )
Dat was de bedoeling ja Zo zie je maar waar je uit kan komen. Een andere vorm van Travel

Boeken lezen is 1 ding ja. Ik volg het nieuws via internet in het spaans. Een forum is een goed idee, had ik nog niet aan gedacht. gracias

[ Bericht 1% gewijzigd door One_of_the_few op 14-03-2007 12:38:12 (Engels in spaans.) ]
And that is the news.''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')