abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 februari 2007 @ 13:21:55 #1
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_46523893
Okee...

Ik heb een volkstuin gehuurd. Daar wil ik een schuurtje/berging op hebben. Ik weet ook al welke: de Keter Gemini 6x6. Dit is een kunststof berging die me perfect lijkt, en minder onderhoud vraagt dan een blokhut.

Okee...

Voor ik dat ding laat bezorgen (wat op zich al een toestand zal worden! Ik heb geen auto en maar weinig bedrijven bezorgen op een volkstuintje-zonder-adres) moet er wel e.e.a. worden voorbereid. De grond waarop het komt te staan, is ongelijk, hobbelig.

Hier moet ge-egaliseerd worden! Het is heel verleidelijk daarvoor een Stoere Man te hulp te vragen, maar een flinke meid doet het zelf (de Stoere Man die alsnog wil helpen, is welkom )
Maar... HOE!

Is het een kwestie van de ergste hobbels wegscheppen (vette kleigrond met polletjes...) en dan verder egaliseren met gewoon zand?
Moeten er tegels op, of is de vloer van de Keter goed genoeg om zo op die ge-egaliseerde grond te zetten?

Kortom: ik weet helemaal niet hoe ik dit aan moet pakken...

Wie kan me een les "grond voorbereiden voor Keter-schuurtje, voor Dummies" geven...?
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_46524697
Uit het oogpunt van vochtoptrekken is het raadzaam om je huisje op betontegels te zetten, deze zijn over algemeen 60x40, of 33x33 cm.(worden vaak in het tweede hands circuit gartis weggegeven, mits je ze op komt halen , ben er net zelf 500 kwijt )

Verder met het oogpunt van "harde wind, help me schuurtje waait weg "op de hoeken een paal(liefst hardhout een meter ofzo diep de grond in boren/rammen, en vastmaken aan je huisje als het staat.

Voor de fundering: in principe is grond soort toereikend( neem aan dat kleigrond voldoende stevig is, en dat het niet een laag van 30cm is die gestort is ten tijde van de "bouw"van het volkstuincomplex. Dan zou er dus evt. slappere grond onder kunnen zitten nl (bijv. veengrond)

Vlakken fundering, laat een karretje wit zand komen, en graaf iets van 10cm diep uit in de klei grond. Opvullen met wit zand(20cm), haal opsluitbanden 30 cm hoog, en graaf deze op de uiterste randen van je fundering in. Met een houten lat en een waterpas stel je de banden waterpas rondom. Zorg dat het witte zand tot circa de hoogte van de betontegels van de fundering vanaf de bovenkant van de opsluitbanden komt. Nu kun je met een rubberhamer, lat en waterpas de tegels tussen de opsluitbanden leggen.

Alles klaar? fijn split halen (zak van 25 kilo bijv.) en deze tussen de voegen van de tegels vegen, bewateren, en nogmaals eroverheen vegen, zo dringt de split goed tussen de tegels en staan ze lekker "stevig" tegen elkaar aan.

Voor de fundering gebruik je "wit"zand omdat dit minder vocht opneemt , en dus bij vorst minder uitzet dan gewone donkere aarde(je zou dan je fundering omhoog kunnen zien gaan, vorst weg, komt weer naar beneden, maar niet overal gelijk, ergo schots en scheef......

De opsluitbanden, zijn zoals de naam al aangeeft voor het opsluiten van je witte zand, anders loopt het zand met regen vanaf je fundatie over de andere aarde en wordt je fundering ondermijjntr en kan instorten. Bandjes kosten overigens haast niks, dus zeker aan te raden. Verder mooi huisje, plastic heeft weinig onderhoud nodig natuurlijk( wel regelmatig sopje erover anders wordt het net zo goed groezelig .....

Succes
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_46524853
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 13:21 schreef dutch-mamma het volgende:
Ik heb een volkstuin gehuurd. Daar wil ik een schuurtje/berging op hebben. Ik weet ook al welke: de Keter Gemini 6x6. Dit is een kunststof berging die me perfect lijkt, en minder onderhoud vraagt dan een blokhut.

Voor ik dat ding laat bezorgen (wat op zich al een toestand zal worden! Ik heb geen auto en maar weinig bedrijven bezorgen op een volkstuintje-zonder-adres)
Gewoon de straat aangeven waar het in de buurt ligt, en je mobiele nummer achterlaten, dan kun je de chauffeur er zelf naartoe loodsen
quote:
De grond waarop het komt te staan, is ongelijk, hobbelig.
Hier moet ge-egaliseerd worden! Het is heel verleidelijk daarvoor een Stoere Man te hulp te vragen, maar een flinke meid doet het zelf (de Stoere Man die alsnog wil helpen, is welkom )
Maar... HOE!

Is het een kwestie van de ergste hobbels wegscheppen (vette kleigrond met polletjes...) en dan verder egaliseren met gewoon zand?
Moeten er tegels op, of is de vloer van de Keter goed genoeg om zo op die ge-egaliseerde grond te zetten?

Kortom: ik weet helemaal niet hoe ik dit aan moet pakken...

Wie kan me een les "grond voorbereiden voor Keter-schuurtje, voor Dummies" geven...?
Ik zou eerst bepalen hoe hoog je de blokhut wilt zetten op je terrein, want je moet zorgen dat ie niet op het laagste punt komt te staan.
Dan graaf je circa 5 cm grond af (de ruimte van je hut zelf, en nog 50 cm daaromheen, redelijk waterpas (lange waterpas is erg handig om mee te nemen)
Vervolgens gooi je het gegraven gat weer dicht met zand. Dit zand goed aanlopen, dat het dus niet zo makkelijk meer zakt. Vervolgens met de waterpas je zandbed uitvlakken.
Op het zandbed leg je vervolgens betontegels, die je ff een klap met de rubber hamer geeft, zodat ie vastligt.

Vervolgens zet je hier je blokhut op

En als je alles nog uitgebreider wilt doen, lees dan de post van Cybersijp hierboven
pi_46525038
Wat gurb hierboven meld , kan ook natuurlijk. Is makkelijker, maar geeft wel wat minder "droogte"in het schuurtje naar mijn idee. En ik denk dat je in je schuurtje spulletjes heb liggen, staan, hangen die je netjes wil houden (en dan ook voor langere tijd ) dus dan is droog wegzetten wenselijk natuurlijk.

Je hebt in ieder geval nu een idee, hoe het aan te pakken, dus ik zou zeggen "you go Giiiiiiiiiiiiiiiiirrrrrlllll " (petje af hoor, zie het mijn vrouw nl. absoluut niet doen )
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_46525613
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 13:49 schreef Cybersijp het volgende:
Uit het oogpunt van vochtoptrekken is het raadzaam om je huisje op betontegels te zetten, deze zijn over algemeen 60x40, of 33x33 cm.(worden vaak in het tweede hands circuit gartis weggegeven, mits je ze op komt halen , ben er net zelf 500 kwijt )

Verder met het oogpunt van "harde wind, help me schuurtje waait weg "op de hoeken een paal(liefst hardhout een meter ofzo diep de grond in boren/rammen, en vastmaken aan je huisje als het staat.

Voor de fundering: in principe is grond soort toereikend( neem aan dat kleigrond voldoende stevig is, en dat het niet een laag van 30cm is die gestort is ten tijde van de "bouw"van het volkstuincomplex. Dan zou er dus evt. slappere grond onder kunnen zitten nl (bijv. veengrond)

Vlakken fundering, laat een karretje wit zand komen, en graaf iets van 10cm diep uit in de klei grond. Opvullen met wit zand(20cm), haal opsluitbanden 30 cm hoog, en graaf deze op de uiterste randen van je fundering in. Met een houten lat en een waterpas stel je de banden waterpas rondom. Zorg dat het witte zand tot circa de hoogte van de betontegels van de fundering vanaf de bovenkant van de opsluitbanden komt. Nu kun je met een rubberhamer, lat en waterpas de tegels tussen de opsluitbanden leggen.

Alles klaar? fijn split halen (zak van 25 kilo bijv.) en deze tussen de voegen van de tegels vegen, bewateren, en nogmaals eroverheen vegen, zo dringt de split goed tussen de tegels en staan ze lekker "stevig" tegen elkaar aan.

Voor de fundering gebruik je "wit"zand omdat dit minder vocht opneemt , en dus bij vorst minder uitzet dan gewone donkere aarde(je zou dan je fundering omhoog kunnen zien gaan, vorst weg, komt weer naar beneden, maar niet overal gelijk, ergo schots en scheef......

De opsluitbanden, zijn zoals de naam al aangeeft voor het opsluiten van je witte zand, anders loopt het zand met regen vanaf je fundatie over de andere aarde en wordt je fundering ondermijjntr en kan instorten. Bandjes kosten overigens haast niks, dus zeker aan te raden. Verder mooi huisje, plastic heeft weinig onderhoud nodig natuurlijk( wel regelmatig sopje erover anders wordt het net zo goed groezelig .....

Succes
duidelijkheid alom hier
en uiteraard foto's!! een chapeau'tje lijkt me wel op zn plaats als het je allemaal lukt zwaar werk, maar loont zeker wel de moeite
  woensdag 21 februari 2007 @ 17:30:58 #6
66422 dutch-mamma
pi_46531702
Allemaal geweldig bedankt voor de handleiding voor dummies!
Het zal, denk ik, maart of april worden eer we aan de slag kunnen (stiekem hoop ik nog op een handje hulp van een broertje), maar ik sta nu niet meer blanco naar die klei te kijken maar ik weet nu hóe...!

De tegels krijg ik van iemand van het volkstuincomplex (even op en neer met de kruiwagen), het zand en de banden moet ik regelen (gamma )

Als het gelukt is, meld ik me weer! En nogmaals enorm bedankt!
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
  woensdag 21 februari 2007 @ 20:03:38 #7
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_46536765
@DM, begin je dan in CUL ook een koken uit eigen tuin topic
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 21 februari 2007 @ 22:50:02 #8
66422 dutch-mamma
pi_46543098
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 20:03 schreef Martijn_77 het volgende:
Weet je waar het schuurtje ook voor dient?

Om mijn BBQ te bewaren tot ik er weer ben...!

Laat die lange zomeravonden maar komen!
pi_46551986
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 20:03 schreef Martijn_77 het volgende:
Of in UVT een topic openen natuurlijk.... [Homegrowers] Entheogene Planten [Deel 6] of Hasj & Wiet - Vragen en Antwoorden Deel Triple X + 1
  donderdag 22 februari 2007 @ 10:53:50 #10
167723 sanni
Acima de seu
pi_46552259
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 22:50 schreef dutch-mamma het volgende:

Weet je waar het schuurtje ook voor dient?

Om mijn BBQ te bewaren tot ik er weer ben...!

Laat die lange zomeravonden maar komen!
Denk dat je wens weleens heel erg vroeg in vervulling
zou gaan gezien ons weerklimaat de laatste tijd.
  donderdag 22 februari 2007 @ 11:15:59 #11
66422 dutch-mamma
pi_46552924
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 10:44 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Of in UVT een topic openen natuurlijk.... [Homegrowers] Entheogene Planten [Deel 6] of Hasj & Wiet - Vragen en Antwoorden Deel Triple X + 1
Schijnen Keterschuurtjes ook errug gewild voor te zijn
pi_46552952
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 11:15 schreef dutch-mamma het volgende:

[..]

Schijnen Keterschuurtjes ook errug gewild voor te zijn
graag ook een foto posten van de inval die oom agent dan zal doen
pi_46553888
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 17:30 schreef dutch-mamma het volgende:
Allemaal geweldig bedankt voor de handleiding voor dummies!
Het zal, denk ik, maart of april worden eer we aan de slag kunnen (stiekem hoop ik nog op een handje hulp van een broertje), maar ik sta nu niet meer blanco naar die klei te kijken maar ik weet nu hóe...!

De tegels krijg ik van iemand van het volkstuincomplex (even op en neer met de kruiwagen), het zand en de banden moet ik regelen (gamma )

Als het gelukt is, meld ik me weer! En nogmaals enorm bedankt!
Ik zou eens in de buurt kijken voor een zand en grond handel, oid. Die kunnen namelijk je opsluitbandjes en zand ook leveren, maar over het algemeen stukken goedkoper (zeker als je het zand in zakken koopt)

En als het niet gelukt is, mag je je ook melden hoor , iig succes
pi_46554628
Eventueel ook een zakje cement door je witzand mengen voordat je de tegels erop legt, zodat het gestabiliseerd wordt.
  donderdag 22 februari 2007 @ 12:17:10 #15
66422 dutch-mamma
pi_46554670
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 11:16 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

graag ook een foto posten van de inval die oom agent dan zal doen
Hihihi, mijn Keterschuurtje wordt toch echt alleen gebruikt om dingen in op te bergen
  donderdag 22 februari 2007 @ 12:17:29 #16
66422 dutch-mamma
pi_46554680
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 12:15 schreef _VoiD_ het volgende:
Eventueel ook een zakje cement door je witzand mengen voordat je de tegels erop legt, zodat het gestabiliseerd wordt.
Bedankt voor de tip!
  donderdag 22 februari 2007 @ 12:18:59 #17
66422 dutch-mamma
pi_46554730
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 11:49 schreef Gurb het volgende:

[..]

Ik zou eens in de buurt kijken voor een zand en grond handel, oid. Die kunnen namelijk je opsluitbandjes en zand ook leveren, maar over het algemeen stukken goedkoper (zeker als je het zand in zakken koopt)

En als het niet gelukt is, mag je je ook melden hoor , iig succes
Bedankt voor de tip!

Over het lukken: mijn broertje is afgehaakt wegens tijdgebrek, ik vrees dat ik het nu echt helemaal in mijn uppie moet doen :S
Nou ja, kijken of ik één van de mannetjes van de volkstuin kan strikken voor wat hulp met een fles jenever en een doos sigaren

zo'n stoere feminist ben ik nou ook weer niet...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')