abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46519515
quote:
Wie denkt dat Marokko een streng islamitisch land is waar de vrouwen ondergeschikt zijn aan de man en alleen gesluierd over straat gaan, vergist zich.

Geëmancipeerd
Want er is de laatste jaren veel veranderd voor de Marokkaanse vrouw. Spijkerbroeken en hoge hakken in plaats van hoofddoekjes en djellaba's. De traditionele huisvrouw heeft in een groot deel van Marokko plaats gemaakt voor een moderne, geëmancipeerde vrouw met een goede baan.

Familiewet
Drie jaar geleden voerde het Parlement een nieuwe familiewet in die vrouwen dezelfde rechten en plichten geeft als mannen. Kritiek dat deze wet, en de verworven vrijheden in strijd zouden zijn met de islam, wordt door werkende vrouwen onmiddellijk van de hand gewezen.

Ontslag
Twintig jaar geleden was het wel anders. Saloua Karkri-Belkeziz startte toen als eerste vrouw in Marokko een ICT bedrijf. Er namen zelfs mannen ontslag, omdat ze niet onder een vrouw wilden werken.

Platteland
Voor plattelandsvrouw is nog wel veel terrein te winnen. Want doordat veel plattelandsbewoners niet kunnen lezen en schrijven zijn zij niet op de hoogte van de familiewet.

Cultuuromslag
Er is een cultuuromslag nodig om die vrouwen en mannen mee te krijgen in de emancipatiebeweging, en dat gaat nog wel wat jaren duren.
Bron

Dit zijn nog eens goede ontwikkelingen. Laten we hopen dat dit rap doorzet en positieve invloed heeft op de gehele islamitische wereld.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  woensdag 21 februari 2007 @ 10:54:54 #2
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  woensdag 21 februari 2007 @ 10:57:28 #3
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_46519616
Marokko here we Go
  woensdag 21 februari 2007 @ 10:57:38 #4
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_46519623
Marokko voert inderdaad allemaal veranderingen door, waardoor het voor de buitenwereld lijkt dat het steeds democratischer en opener wordt, maar dat is voornamelijk schijn.
pi_46519626
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 10:57 schreef JelleS het volgende:
Marokko voert inderdaad allemaal veranderingen door, waardoor het voor de buitenwereld lijkt dat het steeds democratischer en opener wordt, maar dat is voornamelijk schijn.
Leg uit.
  woensdag 21 februari 2007 @ 11:04:40 #6
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_46519776
Sinds de nieuwe koning (1999 dacht ik) leek het allemaal vooruit te gaan. De Marokkaanse lente werd het genoemd.

Maar dat is helaas al lang weer afgezakt. Als je als journalist ook maar dreigt iets negatiefs te schrijven, dan wordt de krant meteen opgedoekt. Repressie en censuur zijn nog lang niet verleden tijd..
pi_46519833
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 10:54 schreef Drugshond het volgende:
Marokko zal ooit tot de EU gaan behoren.
Heel de wereld zal ooit tot de EU gaan behoren...
Marokko = Afrika.

En dan mag er nog een hoop gebeuren voordat er in Marokko dezelfde vrijheden zijn als in Nederland.
pi_46520081
Marokko kan niet bij de EU komen simpelweg omdat ze niet in Europa liggen. (Dat is eigenlijk geen discussiepunt jongens, dat is gewoon zo)
Het koningshuis van Marokko is idd liberaal ingesteld, progressief. Helaas worden ze geremt door de religieuze machten in het land dus gaat het stapvoets. Het is goed verbetering te lezen, maar Marokko is er nog lang niet. Veel sterkte aan het koningshuis met de hervormingen.
I mean no harm
pi_46521376
Goeie TS! Kan er aan toevoegen dat ik de huidige generatie moderne Marokkaanse
meisjes er vaak goed vind uitzien,ongeacht of ze nu wel of niet een hoofddoek dragen.
Zitten hele fraaie types bij ondanks de 'neus'.
pi_46523801
Het is op zich niet nieuw. Het was al langer bekend dat het vooral de conservatievelingen van het platteland of uit het Rif-gebergte zijn die emigreren naar landen als Nederland. Voor Turkije geldt hetzelfde.
pi_46523884
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 12:00 schreef sanni het volgende:
Goeie TS! Kan er aan toevoegen dat ik de huidige generatie moderne Marokkaanse
meisjes er vaak goed vind uitzien,ongeacht of ze nu wel of niet een hoofddoek dragen.
Zitten hele fraaie types bij ondanks de 'neus'.
Die neus heeft juist wel wat, past precies bij de vorm van het gezicht. Met een wipneus zouden ze er pas vreemd uitzien.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_46523924
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 13:19 schreef dVTB het volgende:
Het is op zich niet nieuw. Het was al langer bekend dat het vooral de conservatievelingen van het platteland of uit het Rif-gebergte zijn die emigreren naar landen als Nederland. Voor Turkije geldt hetzelfde.
Omdat zij zich hier wat beter thuisvoelen of omdat zij hier nog hun eigen cultuur kunnen behouden?
pi_46524137
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 13:22 schreef wonko het volgende:
Omdat zij zich hier wat beter thuisvoelen of omdat zij hier nog hun eigen cultuur kunnen behouden?
Omdat ze hier geen strobreed in de weg wordt gelegd om conservatief te blijven, om hoofddoekjes te dragen en dergelijke. En omdat ze zich *kennelijk* graag van de autochtone Nederlanders willen onderscheiden.
pi_46524335
quote:
Familiewet
Drie jaar geleden voerde het Parlement een nieuwe familiewet in die vrouwen dezelfde rechten en plichten geeft als mannen. Kritiek dat deze wet, en de verworven vrijheden in strijd zouden zijn met de islam, wordt door werkende vrouwen onmiddellijk van de hand gewezen.
Op dit forum is herhaaldelijk beweerd dat vrouwen en mannen gelijk zijn, volgens de Islam. Deze critici hadden dan ook door de wijsheden te lezen op dit forum kunnen weten dat hun kritiek geen hout snijdt.
Het is alleen maar toe te juichen wanneer de gelijkheid tussen mannen en vrouwen zich ook in de dagelijkse realiteit manifesteert. Deze vrouwen, die progresief zijn, kunnen de stoffige cultuur vooruit helpen dat ten goed komt aan de hele samenleving.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_46524365
met saoudie arabie als de big brother zal het nooit iets worden wat wij allemaal natuurlijk hopen.
  woensdag 21 februari 2007 @ 13:38:33 #16
167840 GertvanderVolk
Voor volk en vaderland!
pi_46524394
En wat hebben we hieraan? Geen ruk!
pi_46525559
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 13:29 schreef dVTB het volgende:

[..]

Omdat ze hier geen strobreed in de weg wordt gelegd om conservatief te blijven, om hoofddoekjes te dragen en dergelijke. En omdat ze zich *kennelijk* graag van de autochtone Nederlanders willen onderscheiden.
Ik weet niet waar jij woont, maar zeker 75% van de Marokkaanse dames hier ziet er modern en bovendien uiterst geil uit.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_46525718
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 14:16 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Ik weet niet waar jij woont, maar zeker 75% van de Marokkaanse dames hier ziet er modern en bovendien uiterst geil uit.
Uiterst geil? Je bedoeld dat ze zich als sletjes kleden?
eeeh
pi_46525744
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 14:20 schreef DaveHarris het volgende:

[..]

Ligt er aan wat jij daar onder verstaat.

Wat ik er mee bedoel is dat je er in ieder geval redelijk aan kan zien wat voor vlees je in de kuip hebt. En zo hoort het ook. Maar wat ik er vooral mee bedoel is dat ze er gewoon lekker uitzien.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_46525776
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 14:20 schreef DaveHarris het volgende:

[..]

Zo kun je het ook omschrijven.
pi_46525790
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 13:38 schreef GertvanderVolk het volgende:
En wat hebben we hieraan? Geen ruk!
U bedoelt?
  woensdag 21 februari 2007 @ 14:59:45 #22
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_46526874
ik kan me niet voorstellen dat een analfabeet moet kunnen lezen om te weten wat de familiewet inhoudt. tenzij het dove, blinde analfabeten zijn.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_46526888
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 11:15 schreef pomtiedom het volgende:
Marokko kan niet bij de EU komen simpelweg omdat ze niet in Europa liggen. (Dat is eigenlijk geen discussiepunt jongens, dat is gewoon zo)
...
Dat weet ik zon zo net niet, het grootste deel van Turkije ligt immers in Azië.
pi_46526977
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 15:00 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat weet ik zon zo net niet, het grootste deel van Turkije ligt immers in Azië.
Klopt, maar die twee continenten liggen nog aan elkaar vast, daar waar tussen Marokko en het dichstbijzijnde Europese vasteland nog altijd een stuk zee ligt.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_46527162
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 15:03 schreef Hathor het volgende:

[..]

Klopt, maar die twee continenten liggen nog aan elkaar vast, daar waar tussen Marokko en het dichstbijzijnde Europese vasteland nog altijd een stuk zee ligt.
Dat maakt weer helemaal niets uit, IJsland en de UK horen tenslotte ook bij Europa. Ljkt me niet dat een beetje water het criterium is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')