abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46486690
quote:
Nu ook opvanghuizen voor ’losbandige’ islamitische meisjes

’Te westers, Aisha moest dood’

eerwraakmoorden zijn slechts het topje van de ijsberg’

door BART OLMER

UTRECHT, dinsdag
Ze vrezen doodgeslagen te worden door eigen familieleden, als straf voor een ’losbandig leven’; bijvoorbeeld omdat ze verliefd zijn, gezoend hebben of ongewenst zwanger zijn geraakt. Steeds meer schoolmeisjes en ongehuwde meiden tussen de zestien en 23 jaar, uit streng islamitische gezinnen, moeten in ons land onderduiken om te ontsnappen aan eerwraak. Er zijn nu vergevorderde plannen voor twee opvanghuizen voor islamitische meiden die het risico lopen ontvoerd, uitgehuwelijkt of zelfs vermoord te worden.
Dat er talloze meiden rondlopen die slachtoffer dreigen te worden van eerwraak, werd Anke van Dijke –directrice van de Friese vrouwenopvang – voor het eerst pijnlijk duidelijk toen ze een schokkend telefoontje kreeg van een voogd van het Amsterdamse Bureau Jeugdzorg. Hij zocht noodopvang voor een Turks-Koerdisch meisje. „Dat meisje had gevreeën met een Antilliaanse jongen. Haar familie wilde haar doodmaken, omdat de familie-eer was geschonden.
Voor haar eigen veiligheid had de politie haar ondergebracht in een politiecel.”
Maar ja, een zeventienjarig meisje nachtenlang in een politiecel, was natuurlijk geen oplossing. Nergens bleek een geschikte opvangplek voorhanden. „Jeugdinternaten weigerden haar, want ze mankeerde niets. De rechter weigerde haar op te sluiten in een gevangenis, want zíj was niet crimineel. Uiteindelijk is ze drie maanden opgevangen in ons opvanghuis voor tienerprostituees die het slachtoffer zijn geworden van loverboys en vrouwenhandelaren en aan hun greep willen ontsnappen.”
Het liep alsnog dramatisch af, want het meisje ging met gebogen hoofd terug naar haar familie, die haar direct uithuwelijkte. De hulpverleners zijn haar spoor bijster.

Ondergedoken
Eerwraak komt alleen in de publiciteit als het een dodelijke afloop kent, verzucht Van Dijke. Zoals de moord op de 29-jarige Turkse Kezban, die in het bijzijn van haar kinderen door haar ex met negen schoten werd omgebracht. Na jarenlange mishandelingen was ze ondergedoken in een blijf-van-mijn-lijfhuis.
Maar ook schoolgaande, jonge, ongehuwde meiden worden doelwit als ze de eer van hun familie schenden. In 2001 werd de 16-jarige Koeweitse Aisha in haar slaapkamer doodgestoken door haar streng islamitische broers Issa (17) en Ali (18). Het meisje gedroeg zich in de ogen van de familie nogal vrij: ze droeg ’te westerse’ kleding en praatte met jongens. Zij had de eer van de familie aangetast en daarvoor was – in hun visie – maar één straf mogelijk: de dood.

„De eerwraakmoorden zijn slechts het topje van de ijsberg. Er zijn zó veel jonge meiden die bedreigd worden door vader, moeder, broers of ooms. Dat leed blijft binnenskamers. Als zo’n meisje uit de school klapt, is ze loslopend wild. Dan moet ze vrezen voor haar leven. Voor mishandeling, uithuwelijking, opsluiting of verstoting”, aldus Van Dijke.
Een van die meiden is het zwangere, Turkse meisje Narges. „Voor het streng islamitische milieu waaruit ze afkomstig is, is het ontoelaatbaar dat een vrouw ongehuwd zwanger raakt. Narges zit op haar vierde onderduikadres. Steeds weer heeft haar familie haar weten te traceren. ’Ik weet dat mijn vader en mijn ooms me zoeken. Als ze me te pakken krijgen, ben ik dood’, zegt ze.”
De opvanghuizen voor meiden die eerwraak vrezen, komen in twee grote steden in Noord- en Zuid-Nederland. Het gaat vooralsnog om een kleinschalige proef, starten met acht plaatsen op een anonieme locatie. Van Dijke schat 1,1 miljoen euro nodig te hebben voor het eerste jaar.
Een strikt veiligheidsbeleid is noodzakelijk, verzucht Van Dijke. Recent werden twee ondergedoken Iraakse meiden ontdekt en ontvoerd door hun familie. „Dat waren twee lesbische meisjes, die wij opvingen. Ze werden klemgereden door de familie en direct in gescheiden auto’s afgevoerd. Eén meisje is ’op vakantie’ gegaan naar Irak, de ander kreeg te horen dat ze dood werd gemaakt als ze contact zocht met het andere meisje. Maar inmiddels zijn ze weer ondergedoken.”

Bron: de papieren Telegraaf
Gelukkig komen steeds meer zaken boven water wat religie doet met mensen. Het werk van AHA was nog lang niet af.
  dinsdag 20 februari 2007 @ 12:47:51 #2
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_46486706
De religie doet niks hoor.
pi_46486773
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 12:47 schreef Slarioux het volgende:
Wat is je punt, de mensen die het aanhangen? Hoe krampachtig je het ook probeert te nuanceren, je komt hoe dan ook bij religie uit.
  FOK!fotograaf dinsdag 20 februari 2007 @ 13:03:49 #4
18921 freud
Who's John Galt?
pi_46487156
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 12:47 schreef Slarioux het volgende:
Of het terecht is of niet, het wordt uit naam van religie gedaan. Dat hele macho eergezeik is puur om macht te houden. Nederlandsse wetgeving kan mense met deze culturele en godsdienstige opvattingen niet straffen. De wetgeving is op westerse normen gestaaft namelijk. Als je wat wilt doen tegen deze onderdrukking, dan ben je rascistisch bezig, omdat je de groep benoemd.

Sorry, maar mensen met dergelijke houding mogen er van mij direct uit. Je woont in het westen, en dan houdt je je maar aan de daar geldende fatsoensnormen. Zint het je niet? Byebye, je wordt niet gedwongen hier te wonen.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  dinsdag 20 februari 2007 @ 13:13:22 #5
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46487407
quote:
Het werk van AHA was nog lang niet af

OT: goede zaak dit initiatief
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_46487442

dit soort verschijnelen hoort bij het cultuur van mensen
dit gaat nergens over geloof mensen die dit beweren weten het donders goed maar weigeren het toe te geven
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_46487485
Het is inderdaad de behoudende cultuur die heerst bij een groep immigranten. Hoe tegenovergesteld is het in die landen zelf (item gister was zelfs op het RTL nieuws).
Allah Al Watan Al Malik
pi_46487495
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 13:13 schreef teamlead het volgende:

[..]

OT: goede zaak dit initiatief
Ayaan
pi_46487531
Misschien moeten die mensen die niet kunnen accepteren dat hun dochter integreerd in de Nederlandse samenleving misschien maar beter vertrekken.
  dinsdag 20 februari 2007 @ 13:18:38 #10
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46487545
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 13:16 schreef Mutant01 het volgende:
Het is inderdaad de behoudende cultuur die heerst bij een groep immigranten. Hoe tegenovergesteld is het in die landen zelf (item gister was zelfs op het RTL nieuws).
achja.. het is nu eenmaal mode om tegen de religie aan te trappen, dus wordt er niet gesproken over migranten maar over moslims. Het zal de tijdsgeest wel zijn ofzo
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
pi_46487561
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 13:16 schreef Mutant01 het volgende:
Vind je het erg dat ik deze "cultuur" koppel aan aan een bepaalde religie?
  dinsdag 20 februari 2007 @ 13:19:14 #12
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46487563
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 13:17 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Ayaan
en ayaan deed goed werk op dit vlak wil je beweren??
  dinsdag 20 februari 2007 @ 13:19:26 #13
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46487574
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 13:19 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

vind ik erg ja
pi_46487599
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 13:19 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Ja, want het zou dan erg vreemd zijn dat het in Marokko dus precies de andere kant opgaat nietwaar?
Allah Al Watan Al Malik
pi_46487900
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 13:20 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ja, want het zou dan erg vreemd zijn dat het in Marokko dus precies de andere kant opgaat nietwaar?
Vreemd eigenlijk. als er cartoontjes in de media verschijnen zijn 1.2 miljard moslims beledigd en als er negatieve berichten de kop opsteken met name over terrorisme, doodsbedreigingen, eerwraak e.d. zijn het ineens geen moslims meer.
pi_46487937
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 13:19 schreef teamlead het volgende:

[..]

vind ik erg ja
Jammer dan voor je.
pi_46487939
Vreemd he als Israel onschuldigen dood maakt slaapt iedereen door maar als er een Palestijn iets doet dan is het gehele wereld wakker he

vreemd he
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  dinsdag 20 februari 2007 @ 13:32:15 #18
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46487945
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 13:30 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Vreemd eigenlijk. als er cartoontjes in de media verschijnen zijn 1.2 miljard moslims beledigd en als er negatieve berichten de kop opsteken met name over terrorisme, doodsbedreigingen, eerwraak e.d. zijn het ineens geen moslims meer.
is ook bijna hetzelfde natuurlijk.... een profeet beledigen of een foutieve conclusie trekken op basis van de afkomst van mensen
pi_46487957
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 13:19 schreef teamlead het volgende:

[..]

en ayaan deed goed werk op dit vlak wil je beweren??
Yup
  dinsdag 20 februari 2007 @ 13:33:14 #20
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46487974
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 13:32 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Yup
en wat deed ze dan? behalve veel in de pers vertellen hoe zielig zijzelf wel niet was?
pi_46487979
bachelor meldt zich als zijnde geïnteresseerd in een losbandig islamitisch meisje
pi_46488018
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 13:30 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Ik begrijp je totaal niet. En zie niet wat de relevantie is met dit topic. Niemand zegt dat dit geen moslims zijn, althans ik weet dat niet van deze mensen, het zou best kunnen dat het moslims zijn. Alleen zeg ik, dat dat er geen reet mee te maken heeft, het is een culturele uiting
Allah Al Watan Al Malik
pi_46488027
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 13:20 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Wat is daar volgens jou de verklaring voor. Is de overheid in Marokko strenger bij het aanpakken van dat soort misdaden?
  dinsdag 20 februari 2007 @ 13:35:34 #24
126836 Super7fighter
Obedience brings victory.
pi_46488038
In Marokko beweren veel families die een oneerbare dochter in hun midden hebben dat ze zwanger zijn geraakt door sperma dat in de hamam ergens zat.

Nee, geef mij maar dan de old-fashioned eerwraak, als ik tussen deze twee dingen zou moeten kiezen.
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
pi_46488043
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 13:32 schreef teamlead het volgende:

[..]

is ook bijna hetzelfde natuurlijk.... een profeet beledigen of een foutieve conclusie trekken op basis van de afkomst van mensen
Hoe kun je een dood iemand beledigen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')