quote:
Nu ook opvanghuizen voor ’losbandige’ islamitische meisjes
’Te westers, Aisha moest dood’
eerwraakmoorden zijn slechts het topje van de ijsberg’
door BART OLMER
UTRECHT, dinsdag
Ze vrezen doodgeslagen te worden door eigen familieleden, als straf voor een ’losbandig leven’; bijvoorbeeld omdat ze verliefd zijn, gezoend hebben of ongewenst zwanger zijn geraakt. Steeds meer schoolmeisjes en ongehuwde meiden tussen de zestien en 23 jaar, uit streng islamitische gezinnen, moeten in ons land onderduiken om te ontsnappen aan eerwraak. Er zijn nu vergevorderde plannen voor twee opvanghuizen voor islamitische meiden die het risico lopen ontvoerd, uitgehuwelijkt of zelfs vermoord te worden.
Dat er talloze meiden rondlopen die slachtoffer dreigen te worden van eerwraak, werd Anke van Dijke –directrice van de Friese vrouwenopvang – voor het eerst pijnlijk duidelijk toen ze een schokkend telefoontje kreeg van een voogd van het Amsterdamse Bureau Jeugdzorg. Hij zocht noodopvang voor een Turks-Koerdisch meisje. „Dat meisje had gevreeën met een Antilliaanse jongen. Haar familie wilde haar doodmaken, omdat de familie-eer was geschonden.
Voor haar eigen veiligheid had de politie haar ondergebracht in een politiecel.”
Maar ja, een zeventienjarig meisje nachtenlang in een politiecel, was natuurlijk geen oplossing. Nergens bleek een geschikte opvangplek voorhanden. „Jeugdinternaten weigerden haar, want ze mankeerde niets. De rechter weigerde haar op te sluiten in een gevangenis, want zíj was niet crimineel. Uiteindelijk is ze drie maanden opgevangen in ons opvanghuis voor tienerprostituees die het slachtoffer zijn geworden van loverboys en vrouwenhandelaren en aan hun greep willen ontsnappen.”
Het liep alsnog dramatisch af, want het meisje ging met gebogen hoofd terug naar haar familie, die haar direct uithuwelijkte. De hulpverleners zijn haar spoor bijster.
Ondergedoken
Eerwraak komt alleen in de publiciteit als het een dodelijke afloop kent, verzucht Van Dijke. Zoals de moord op de 29-jarige Turkse Kezban, die in het bijzijn van haar kinderen door haar ex met negen schoten werd omgebracht. Na jarenlange mishandelingen was ze ondergedoken in een blijf-van-mijn-lijfhuis.
Maar ook schoolgaande, jonge, ongehuwde meiden worden doelwit als ze de eer van hun familie schenden. In 2001 werd de 16-jarige Koeweitse Aisha in haar slaapkamer doodgestoken door haar streng islamitische broers Issa (17) en Ali (18). Het meisje gedroeg zich in de ogen van de familie nogal vrij: ze droeg ’te westerse’ kleding en praatte met jongens. Zij had de eer van de familie aangetast en daarvoor was – in hun visie – maar één straf mogelijk: de dood.
„De eerwraakmoorden zijn slechts het topje van de ijsberg. Er zijn zó veel jonge meiden die bedreigd worden door vader, moeder, broers of ooms. Dat leed blijft binnenskamers. Als zo’n meisje uit de school klapt, is ze loslopend wild. Dan moet ze vrezen voor haar leven. Voor mishandeling, uithuwelijking, opsluiting of verstoting”, aldus Van Dijke.
Een van die meiden is het zwangere, Turkse meisje Narges. „Voor het streng islamitische milieu waaruit ze afkomstig is, is het ontoelaatbaar dat een vrouw ongehuwd zwanger raakt. Narges zit op haar vierde onderduikadres. Steeds weer heeft haar familie haar weten te traceren. ’Ik weet dat mijn vader en mijn ooms me zoeken. Als ze me te pakken krijgen, ben ik dood’, zegt ze.”
De opvanghuizen voor meiden die eerwraak vrezen, komen in twee grote steden in Noord- en Zuid-Nederland. Het gaat vooralsnog om een kleinschalige proef, starten met acht plaatsen op een anonieme locatie. Van Dijke schat 1,1 miljoen euro nodig te hebben voor het eerste jaar.
Een strikt veiligheidsbeleid is noodzakelijk, verzucht Van Dijke. Recent werden twee ondergedoken Iraakse meiden ontdekt en ontvoerd door hun familie. „Dat waren twee lesbische meisjes, die wij opvingen. Ze werden klemgereden door de familie en direct in gescheiden auto’s afgevoerd. Eén meisje is ’op vakantie’ gegaan naar Irak, de ander kreeg te horen dat ze dood werd gemaakt als ze contact zocht met het andere meisje. Maar inmiddels zijn ze weer ondergedoken.”
Bron: de papieren Telegraaf
Gelukkig komen steeds meer zaken boven water wat religie doet met mensen. Het werk van AHA was nog lang niet af.