abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46463213

Amanda Strydom is een bijzondere vrouw, getalenteerd tekstschrijfster en een gepassioneerd zangeres. Amanda behoort sinds jaar en dag tot de top van de Zuid-Afrikaanse muziek- en theaterwereld.
Nederland kan via de CD Briewe Uit Die Suide (release: begin maart 2007) kennismaken met de veelzijdigheid van Strydom. Een visitekaartje: Strydom laat haar veelzijdigheid alsook haar betrokkenheid bij de maatschappij, haar land en de wereld blijken op dit zorgvuldig samengestelde album.

Strydom begint haar carriere in 1979 als actrice. Vanaf midden jaren '80 schrijft en speelt ze haar one womanshows, die in Zuid-Afrika nog onontgonnen gebied zijn.
Amanda is een gepassioneerde podiumpersoonlijkheid en heeft het hart op de tong.
En dat in een land dat strenge censuur kent vanuit het apartheidsregime. Door haar openlijke stellingname (als blanke vrouw) tegen apartheid en de oneerlijkheid van het systeem heeft Amanda zich dan ook heel wat ellende op de hals gehaald.
Desalniettemin kwam "Amandla" Strydom altijd sterker uit de strijd en bevestigde zij haar bijzondere positie als kleinkunstenaar en zangeres. In de loop der jaren heeft Amanda vele onderscheidingen en prijzen in de wacht gesleept voor haar werk.

In 1994 ontmoette Strydom Stef Bos na afloop van een voorstelling van haar State Of The Heart. Hij was het die haar overtuigde om haar eigen teksten te schrijven en deze op het podium te brengen. Een eigen album was daar een logisch vervolg op; in 1996 verscheen Vrou By Die Spieel.
De ontmoeting was het begin van een nauwe persoonlijke en artistieke verwantschap tussen de twee.
Stef Bos is op Briewe Uit Die Suide te horen in een nieuw opgenomen duet: My Kamer.

pi_46463331
Heb Amanda Strydom in Zuid-Afrika live gezien. Wát een geweldig mens en ze heeft ook een fantastische stem.
Ook een vrouw met een verhaal, waardoor je wéét dat ze meent wat ze zingt...
pi_46516688
Ik heb al haar vorige CD's! Mooie muziek. Hoogtepunten: Vrou By Die Spieel, Op 'n Klein Blou Ghoen en Hotel Royal!

P.S.: Stiekem het duet met Stef Bos, My Kamer, al gehoord. ERG MOOI!
Nothing takes the past away like the future!
pi_49073960
Op radio 1 en 2 is het duet My Kamer veel te horen. Vooral Frits Spits is enthousiast over de CD. Elke zaterdag is de plaat te horen in zijn Strepen Van Spits...

Vanaf volgende week is Amanda in Nederland voor promotie en enkele optredens. Op haar site staat meer te lezen over de (media)optredens: www.amandastrydom.eu
pi_49675881
Haar concerten vorige week waren betoverend! Wat een stem, wat een vrouw. Ik kijk uit naar februari als ze weer naar Nederland komt. Overigens was ik niet de enige die het mooi vond:

"De CD is een gevarieerd overzicht van haar werk: gepassioneerde liefdesliedjes, afrekeningen met de mannen die haar altijd de wet hebben voorgeschreven en een ode aan het pure Afrikaans."

Patrick van den Hanenberg (De Volkskrant, 18 mei 2007)

"Amanda Strydom is een diva avant la lettre."

Hans Schiffers (Schiffers.fm, 17 mei 2007)

"Amanda Strydom, de godmother van het Afrikaanse literair getinte lied. Ze is heel goed!"

Jacques Klöters (De Sandwich, 13 mei 2007)

"Ik heb enorm genoten van de muziek. Ik vind het prachtig!"

Stephan Sanders (Met Het Oog Op Morgen, 12 mei 2007)

"Ik hoop dat u in Nederland beroemd wordt. Ik vind u ècht geweldig, de liedjes zijn prachtig poëtisch. De taal is ongelooflijk. My Kamer mag van mij voor eeuwig in de Top 2000, zo'n liedje ontroert mij zeer."
Frits Spits (Tijd Voor Twee, 10 mei 2007)

"Haar Zuid-Afrikaanse teksten hebben een grote poëtische kracht en zijn voor Nederlandse oren opvallend goed verstaanbaar."
Mieske van Eck (Brabants Dagblad, 7 mei 2007)

"My Kamer, wat een mooi lied; er zit iets donkers, iets dreigends in, maar tegelijkertijd ook weer een onverzettelijk optimisme. Prachtig!"

Johan van Slooten (RTV Noord-Holland, mei 2007)

"Ze zingt country, blues en rock, lodderige luisterliedjes en geladen politieke verhalen, en dat allemaal even overtuigend." ****
Frans van Leeuwen (NRC Handelsblad, 5 mei 2007)

"Wij kennen Amanda Strydom onvoldoende, moet ik constateren na beluistering. Achttien liedjes, sterk wisselend, behalve in kwaliteit." ***½

Paul Stramrood (Heaven, mei/juni 2007)

"Eindelijk weer eens prachtige teksten, krachtige expressieve zang, warme stem, invoelend ook."
René Steenbergen (RTV Drenthe, april 2007)

"Buitengewoon prachtig!"
Frits Spits (De Strepen Van Spits, 14 april 2007)

"Briewe Uit Die Suide is een indrukwekkende staalkaart van haar kunnen. [...] We kunnen niet anders concluderen dat Amanda Strydom een groot artieste is, die het zeker verdient ook bij ons in het noorden bekend te worden."

Jos van den Berg (Platomania, 13 april 2007)

"Ze heeft ons hart veroverd."
Frits Spits (De Strepen Van Spits, 7 april 2007)

"Amanda Strydom is de top in het Afrikaans. [...] Ze is ècht heel goed."

Jacques Klöters (De Sandwich, 18 maart 2007)

"Muzikaal sluit Strydom moeiteloos aan bij het betere Hollandse luisterlied"
Peter de Koning (Muziekweb, maart 2007)

"Ik heb de hele voorstelling op het puntje van m'n stoel gezeten. Amanda Strydom is een grote theaterdame, die met hetzelfde gemak een politiek strijdlied neerzet als een intieme ballad of een rock-nummer. Ik krijg nóg kippenvel als ik denk aan Vrou By Die Spieël, voor mij het absolute hoogtepunt van het concert."
Gerard van Maasakkers

"Amanda is voor mij een van de weinige artiesten wiens persoonlijkheid verbonden is met wat zij zegt en doet op een podium. [...] Zij is voor mij een reisgenoot en een ster om een richting te bepalen als ik het even niet meer weet hier in het hoge noorden."
Stef Bos
Nothing takes the past away like the future!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')