FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Trillend stuur Opel Corsa
missblackzondag 18 februari 2007 @ 11:26
Kort geleden heb ik mijn banden laten uitbalanceren omdat mijn stuur bij 90 km/per uur al begon te trillen.
Niet echt relaxed rijden dus.

Nu na het uitbalanceren trilt mijn stuur bij 110 - 120 km/per uur. Rij ik zachter niks aan de hand en boven de 120 is het ook weer voorbij.
Is dit een Opel- ding??? Mijn vriend heeft een Opel Astra gehad en had precies hetzelfde probleem, ondanks uitbalanceren, uitlijnen en nieuwe banden bleef het stuur trillen tussen de 110 - 120 km per uur.

Ben benieuwd of meer mensen met een opel dit probleem kennen.
bluebitzondag 18 februari 2007 @ 11:49
jup, heb hetzelfde probleem in een opel corsa diesel uit 1997

knap irritant af en toe, maar ik ben toch bezig een nieuwe auto te kopen, dus ik maak me er al niet meer druk over.
lipjezondag 18 februari 2007 @ 11:55
kijk eens of het met andere velgen ook zo is, zo ja zit het ergens in je wielophanging, zo nee dan heb je ovale velgen.
Bob-Bzondag 18 februari 2007 @ 12:56
Eigen frequentie zeker bereikt tussen de 110 en 120 km/u, conclussie: betere auto's bouwen.
scoll0nzondag 18 februari 2007 @ 13:04
Mijn vaders astra doet het ook, maar dat kan ook wel komen omdat ie vorig jaar 3x zijn band lek heeft gereden op de stoep. (en vervolgens nog een paar 100 meter met een lekke band)

zelf heb ik een corsa (99) waarbij het stuur echt nooit trilt.

Die van mij heeft wel elektronische stuurbekrachtiging dus misschien dat dat de boel wat filtert.
Googolplexianzondag 18 februari 2007 @ 13:28
quote:
Op zondag 18 februari 2007 12:56 schreef Bob-B het volgende:
Eigen frequentie zeker bereikt tussen de 110 en 120 km/u, conclussie: betere auto's bouwen.
Dus door wielen te balanceren is de resonantie-frequentie opgeschoven van 90 km/h naar 110-120 km/h ??
Conflictzondag 18 februari 2007 @ 13:29
Wieldoppen eraf halen werkte bij mijn astra
liquid-orangezondag 18 februari 2007 @ 13:33
Bij mijn auto (Toyota Starlet) ook last van gehad. Het probleem zat em in de centreerringen van de lichtmetalen velgen. Deze waren van plastic en waren naar het balanceren van de banden naar binnen gedrukt. Nu zitten er (ik geloof aluminium) centreerringen in en is het probleem verholpen. Deze centreerringen kunnen niet meer verschuiven. Die zitten muurvast. Ik heb toen m'n geld nog teruggeclaimd en gekregen bij de firma die m'n banden gebalanceerd had.
yupzondag 18 februari 2007 @ 13:36
quote:
Op zondag 18 februari 2007 13:33 schreef liquid-orange het volgende:
Bij mijn auto (Toyota Starlet) ook last van gehad. Het probleem zat em in de centreerringen van de lichtmetalen velgen. Deze waren van plastic en waren naar het balanceren van de banden naar binnen gedrukt. Nu zitten er (ik geloof aluminium) centreerringen in en is het probleem verholpen. Deze centreerringen kunnen niet meer verschuiven. Die zitten muurvast. Ik heb toen m'n geld nog teruggeclaimd en gekregen bij de firma die m'n banden gebalanceerd had.
Yep meestal zit het probleem bij centreerringen. Als je aftermarket velgen hebt moet je die effe checken.
#ANONIEMzondag 18 februari 2007 @ 13:46
Nog nooit ergens last van gehad bij een opel astra
missblackzondag 18 februari 2007 @ 14:06
quote:
Op zondag 18 februari 2007 13:04 schreef scoll0n het volgende:
Mijn vaders astra doet het ook, maar dat kan ook wel komen omdat ie vorig jaar 3x zijn band lek heeft gereden op de stoep. (en vervolgens nog een paar 100 meter met een lekke band)

zelf heb ik een corsa (99) waarbij het stuur echt nooit trilt.

Die van mij heeft wel elektronische stuurbekrachtiging dus misschien dat dat de boel wat filtert.
Ik heb dan zelf geen stuurbekrachtiging.

Mijn Opel is van 96, maar heb wel het idee dat de vorige eigenaar menig stoepje heeft meegenomen, aangezien de wieldoppen nog alles behalve rond zijn ( veel bobbels erin ).
Herr.Flickzondag 18 februari 2007 @ 14:22
Vaak word er bij het balanceren niet goed gekeken of de velg of band nog wel mooi rond is, bij hogere snelheden begint dan de auto te trillen terwijl het wiel geen onbalans meer heeft, het is iig geen corsa kwaal oid.

yupzondag 18 februari 2007 @ 16:33
Ow ja een belangrijke factor uiteraard: die dingen worden (vaak) bereden door huisvrouwtjes in de stad, dus lekker vol op stoepjes klappen etc.

En aangezien er bijna nooit op de snelweg gereden word kan het ook niet gerepareerd worden want er is geen probleem (want dat merk je dus totaal niet in de stad).

Heb 2 Corsa's gereden, en die waren dus echt niet de minste (1.4i 16v Sport met 90 pk zonder stuurbekr. en een 1.6i 16v GSi met 110 pk met bekrachtiging) en die hadden daar geen last van. (wel behoorlijke felle wagentjes )

Edit: ik bedoel dat de 90 pk er helemaal geen last van had, en de GSi er licht last van had, de GSi had ook zeer brede banden (195? 205? 15inch), en ze waren aftermarket. 90 pk dingetje had gewone stalen velgen met wieldoppen dacht ik maar die was 100% origineel en de doppen waren onbeschadigd (netjes mee geparkeerd etc.)
missblackdinsdag 13 maart 2007 @ 20:50
Beetje laat, maar heb dus van het weekend mijn wieldoppen verwijderd en jahoor!!!
Geen trillend stuur meer. Het ziet er niet echt charmant uit dus nu nog maar kijken voor een paar mooie velgen..
Bedankt voor de tip, het heeft echt geholpen.
jitzzzzedinsdag 13 maart 2007 @ 22:32
Bij mij wordt het stuur steeds lichter boven 120. Bij 130 al wat lichter en bij 140 heb ik het gevoel dat de voorwielen de weg niet meer raken
Zonnestraaltjewoensdag 14 maart 2007 @ 11:06
Ik heb ook een opel corsa gehad (uit 1998) en het stuur trilde nooit, al reed ik 160.