EIBERGEN - Horecazaken letten strenger op vervalste identiteitskaarten, populair onder pubers. Ze komen er discotheken mee binnen waar ze niet in mogen omdat ze te jong zijn. De politie doet ook een duit in het zakje. In Groenlo werden afgelopen weekend vier jongeren opgepakt en in een discotheek in Vreden zestien.
Het vervalsen van ID kaarten komt onder jongeren op grote schaal voor. Foto George NusmeijerVolgens de Achterhoekse politie gebeurt het vervalsen 'op grote schaal' en dat klopt, zeggen Anne (16) en Lotte (14). ,,Ze hebben het bijna allemaal.'' Anne en Lotte zelf dus ook. Die van Anne is gemaakt door een vriendin. ,,Die is daar goed in. Ze heeft ook met het licht zitten priegelen.''
De methode is zo simpel als potlood en gum en het resultaat veel beter. Net als een potlood zijn de benodigdheden in bijna elk huishouden te vinden: een scanner, een kleurenprinter en een pc. Met daarop het allereenvoudigste beeldbewerkingsprogramma: Paint. De id-kaart wordt gescand en de afbeelding verschijnt in Paint. Dan een kleine hoofdrekensom: als ik zestien of achttien zou zijn, wanneer was ik dan geboren? Afhankelijk van het antwoord moeten één of twee cijfers veranderd worden. Aangezien de kaart wemelt van de codes en cijfers, is ergens wel het juiste getal te vinden. Een kopietje op de juiste plek zetten, de kleuren een beetje bijwerken, printen, en klaar is de valse id-kaart. ,,Deze is niet helemaal goed gelukt'', zegt Lotte kritisch over haar eigen exemplaar. Maar met het blote oog is niet te zien dat er aan het jaartal geknoeid is.
En het materiaal dan? Gewoon huis-, tuin- en keukenpapier en dat geeft niet. Want tegen de portier zeg je: het is een kopietje. Dat doet iedereen, want wie gaat er uit met een dure id-kaart op zak? Het voelt ook niet alsof het verkeerd is, zeggen Lotte en Anne. Hoewel... ,,Het is natuurlijk wel fout'', erkent Lotte. ,,Je bent ook zenuwachtig als je ergens naar binnen wilt.''
Dat klopt, knikt Anne ,,Je staat in de rij en je denkt: niet aan mij vragen om mijn kaart te laten zien...'' En als de portier dat toch doet? ,,Dan zeg je: ,,Het is een kopietje.'' Ze zeggen ,,Hm'', kijken ernaar en zeggen: ,,Loop maar door''.
Weten portiers dan niet dat de kopietjes bewerkt zijn? Natuurlijk wel. Het kopietje houdt niemand voor de gek. De grens van zestien jaar zou eenvoudig te handhaven zijn als portiers en discotheekeigenaren consequent kopietjes weigeren. Een bordje naast de deur met 'kopietje verboden' zou al voldoende zijn, bevestigen Anne en Lotte.
In de praktijk worden de kopietjes welwillend bekeken en verschilt het deurbeleid van uur tot uur. "Het wisselt. De ene portier zegt: je komt er niet in met een kopietje, de ander laat je gewoon binnen'', vertelt Lotte. Zolang het kopietje geaccepteerd wordt, is de leeftijd niet te controleren. Lotte is één keer geweigerd. ,,Maar er stond een heel groepje dat geweigerd was. Een paar uur later mochten we alsnog naar binnen.''
Lotte en Anne hebben wel een vermoeden wat daarvoor de reden is, in elk geval in tenten met zestien als minimum leeftijd. ,,Ouderen komen er niet omdat er te veel kleintjes rondlopen. En als ze iedereen met een kopietje zouden weigeren, werd het binnen wel heel erg leeg.'' Zaken zijn zaken, knikt Anne. ,,Als er maar geld binnenkomt.''
De twee hebben nog nooit gehoord dat iemand bekeurd is. Maar nu de politie zich ermee gaat bemoeien en de horeca noodgedwongen strenge controles aankondigt, zit de schrik erin. ,,Ik ga het nu niet meer proberen'', zegt Lotte. ,,Ik heb gelezen dat je meteen wordt overgeleverd aan de politie. Dat lijkt me vreselijk'', gruwelt ze. ,,Ik wist ook helemaal niet dat je ervoor opgepakt kon worden.'' Voorlopig gaat ze zonder pasje. ,,En dan zeg ik dat ik hem niet bij me heb. Dat werkt vaak ook wel.''
Lotte vindt de hele controle sowieso raar. ,,Je mag ergens niet in omdat er binnen drank is'', vat ze de wet bondig samen. ,,Maar het gaat mij helemaal niet om drank. Ik doe het heus niet omdat ik denk: o, ik moet iets drinken. Je vervalst je geboortejaar om ergens binnen te komen waar het gezellig is.'' Er bestaat een beter systeem, zegt ze. Wie jonger is dan zestien of achttien krijgt een andere kleur polsbandje. Zo is in één oogopslag te zien wie mag drinken en wie niet. Daar zitten ook wel wat minpunten aan, erkent Lotte. ,,Maar je bent tenminste binnen.''
De ouders van Lotte en Anne weten dat de twee met valse id-kaarten rondlopen. Maar ze zitten er niet mee, aldus de twee. ,,Het is ons eigen risico, vinden ze.''
In verband met de privacy zijn de namen van Lotte en Anne gefingeerd.
Strenge controles schrikken jongeren af; kaarten zijn simpel te herkennen.