abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47633357
schitterend al die taarten! wil zelf ook aan de slag maar heb niet zoveel tijd en energie voor dit soort projecten op dit ogenblik..zit tegen een paar linke deadlines aan nl..kan ook geen goudreinetten krijgen hier in Nor Cal trouwens - kennen jullie de Macintosh appel en zo ja, kan die ook tzt voor mijn taart?
pi_47639753
Vanavond bakt mijn moeder appeltaart. De lekkerste die er is
pi_54197709
TVP!
Built for Speed
pi_54197738
Tja, zo doe ik 't meestal ook. Van m'n ma geleerd. Alleen haal ik 'm even voordat hij klaar is uit de over en gooi er een laag stijfgeklopt eiwit-met-suiker over. En dat geeft zo'n heerlijke schuimlaag
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_54202368
ik heb gisteren een appeltaart gebakken
met citroenrasp en walnoten
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zaterdag 27 oktober 2007 @ 16:03:21 #56
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_54202688
Gek dat niemand de appels eerst bakt

Ik maak het deeg; rasp dan citroen; doe ene helft door deeg, andere helft door appels/rozijnen en rum.
Flikker dat in een koekepan en bak de bende een beetje bruin.
Laat het vocht verdampen en dan mengsel laten afkoelen.

Vervolgens een pietsie kirsch door het deeg en dan de boel nog eens kneden; uitrollen en in vorm doen.
Appelmengsel erin en klaar.

Ik vind het zelfs een beetje viezig als de appels rauw erin gaan; dan heeft het nauwelijks de kans gekregen om lekker te mengen met de kaneel/suiker en rozijnen.
pi_54203179
ik weeg eigenlijk nooit wat af

doe het allemaal op gevoel eigenlijk..

verder heb ik geen deegroller en is de bovenkant een mengelmoesje van rolletjes deeg

er gaat veel te veel kaneel in, en de rozijnen worden niet geweld zoals op de verpakking staat.

Ook gaat op de bodem, voordat de vulling erin gaat nog een bodempje paneermeel, om het wat steviger te houden
Ja doei.
  Moderator woensdag 31 oktober 2007 @ 14:28:52 #58
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_54283725
Ik ken niemand die rozijnen/krenten lust dus helaas moet ik mijn appeltaart altijd zonder maken (of hem helemaal zelf opeten )

Tip voor een extra lekkere appeltaart:

Rasp de schil van een halve sinaasappel door je deeg heen, doe er een vleugje kaneel doorheen.
Pers ongeveer 1/3 sinaasappel uit en doe dit door de appels
Voeg een theelepel cardemom poeder (gemalen cardemom) door je appelmengsel

Dan heb je een appeltaart met sinaasappel en cardemom, dat is hier altijd een mega succes!
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator woensdag 31 oktober 2007 @ 14:34:26 #59
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_54283827
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 10:51 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Wat is nu het grote verschil tussen gewoon bloem gebruiken en zelfrijzend bakmeel? Als ik dit recept gebruik maar met dezelfde hoeveelheid bloem ipv zelfrijzend?
Ik heb nu een paar keer appeltaart gemaakt volgens het recept van het blue band boekje, in een 24 cm vorm, maar de korst wordt nogal snel te hard...is dat door de bloem ?
De omgekeerde perentaart wordt wel erg lekker met hun recept, maar de appeltaart uit de springvorm mist nog iets, maar ik weet niet wat!
Zelfrijzend bakmeel = bloem met bakpoeder (rijsmiddelen). Je kunt ook een pak van 500gr bloem vermengen met een zakje bakpoeder (of 2 zakjes bij 1kg) dan heb je ook zelfrijzend bakmeel.
Gebruik alleen geen patentbloem want dat heeft een harder eiwit en is meer geschikt voor pizzadeeg/brood. Dan wordt je korst echt te hard.

Makkelijk een goeie appeltaart maken: koop zo'n koopmans pak, hoeft alleen boter en ei bij en smaakt prima. Ok, het is net niet oma's appeltaart smaak maar kan er prima mee door als je niet zo handig bent in de keuken

Overigens gebruik ik altijd 100% roomboter en niet van die rotzooimargarine. Scheelt je ook een heleboel in smaak!
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_54293463
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 15:20 schreef k_i_m het volgende:
Ik bak ook wel eens appeltaart, maar op de één of andere manier is mijn vulling nooit zo mooi compact als de appeltaart uit de winkel. Het lijkt wel alsof daar nog iets extra's bij de appels/rozijnen zit wat de boel aan elkaar plakt. Wat is dat?! .
Geleroompoeder
Noodles
  donderdag 1 november 2007 @ 09:20:59 #61
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_54296619
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 14:34 schreef djkoelkast het volgende:

[..]
....kan er prima mee door als je niet zo handig bent in de keuken
....
Overigens gebruik ik altijd 100% roomboter en niet van die rotzooimargarine. Scheelt je ook een heleboel in smaak!
Ik streef juist naar verbetering....

Margarine gebruik ik al lang niet meer, te bang dat Piet Verdriet nooit meer een vraag van me beantwoord als hij merkt dat ik zulke inferieure spullen gebruik
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_54299347
Ik heb deze appeltaart ook maar eens gemaakt:

Oh, and that's a bad miss!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')