Als je bestanden wil versleutelen, dan zou ik voor PGP (Pretty Good Privacy) gaan.
Voordelen:
PGP is een open standaard, er zullen w.s. altijd gratis opensource pakketten voor bestaan die je bestanden kunnen openen
PGP bestanden kunnen door diverse programma's worden bewerkt, en van veel versies is de broncode beschikbaar, dus minder kans op 'achterdeurtjes' door de maker van een programma ingebouwd want dit zou snel opvallen
PGP gebruikt welbekende encryptie-algoritmen die door wetenschappers in het algemeen als veilig worden beschouwd, dus niet een algoritme wat iemand zelf in elkaar heeft geknutseld
PGP bestaat al meer dan 10 jaar en zal dus w.s. ook nog lang bestaan
Men kan je nooit dwingen om later een betaalversie te kopen om nog bij je bestanden te kunnen, dan neem je simpelweg een ander PGP-compatible pakket zoals GnuPG
Nadeel:
De gratis implementaties zoals GnuPG zijn wat lastiger in het gebruik dan sommige pakketten, maar er zijn veel "frontends" die het gemakkelijker maken
GnuPG is een bekende gratis variant van PGP. Er zijn ook Windowsversies en frontends voor GnuPG die het wat gemakkelijker in het gebruik maken, op hun site staat een heel lijstje.
Ik heb zelf altijd PGP Desktop gebruikt, niet gratis maar werkt wel heel simpel. Er is volgens mij ook een trial versie en een freeware versie die iets minder kan, maar nog wel wat jij wil.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel