abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 22 mei 2007 @ 11:49:05 #151
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_49638785
quote:
Op donderdag 17 mei 2007 10:42 schreef MikeyMan het volgende:
Nou.... Dat komt toch mooi uit... Twee voorwielen, dubbel gewicht...

Ik zou op zoek gaan naar een goldwing-remmenset...
Worden vaak genoeg verkocht, en zijn ook geleverd met abs...
De Gold-Wing heeft 2 remschijven op het voorwiel, ik kan er maar 1 per wiel kwijt. Ik denk dat ik toch een iets andere oplossing nodig heb. Maar ik weet wel waar de set aan moet voldoen dus dat komt wel goed.
pi_49643564
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 08:00 schreef TR08 het volgende:
...daarna stuur je gewoon met de bocht mee...

Maar toch dank voor het filmpje + het nog eens aankaarten
in het filmpje zie je dat je niet meer mee hoeft te sturen met de bocht. Vandaar dat ik zeg dat ik niet weet hoe een frame wat kanteld reageert. Ik ga er vanuit dat als een frame naar links kanteld hij ook naar links gaat ongeacht of de wielen recht vooruit staan. Dat zou best wel vervelend kunnen zijn.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 14:04:53 #153
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_49643780
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 11:49 schreef TR08 het volgende:

[..]

De Gold-Wing heeft 2 remschijven op het voorwiel, ik kan er maar 1 per wiel kwijt. Ik denk dat ik toch een iets andere oplossing nodig heb. Maar ik weet wel waar de set aan moet voldoen dus dat komt wel goed.
Ja, daar zat ik nog aan te denken...

Hoe ga jij die remschijven kwijt in die kleine wieltjes?

Of komen die ook in de carosserie?
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_49644812
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 11:49 schreef TR08 het volgende:

[..]

De Gold-Wing heeft 2 remschijven op het voorwiel, ik kan er maar 1 per wiel kwijt. Ik denk dat ik toch een iets andere oplossing nodig heb. Maar ik weet wel waar de set aan moet voldoen dus dat komt wel goed.
grotere remschijf nemen en 4 brakepads gebruiken ipv 2.

Overigens ben ik niet heel erg te spreken over de abs van honda. maar dat is meer persoonlijk. Ik hebzelf op een honda de rem helemaal in de abs getrokken, je schrikt je letterlijk lam van de feedback die je krijgt (en laat je uit schrik de rem los). Dit wasop een cbf500. Alsje het vergelijkt met triumph dan is de feedback een stuk rustiger waar je dan niet van schrikt. Misschien een puntje om mee te nemen.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 14:37:35 #155
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_49645130
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 14:29 schreef Justice_Strike het volgende:

[..]

grotere remschijf nemen en 4 brakepads gebruiken ipv 2.

Overigens ben ik niet heel erg te spreken over de abs van honda. maar dat is meer persoonlijk. Ik hebzelf op een honda de rem helemaal in de abs getrokken, je schrikt je letterlijk lam van de feedback die je krijgt (en laat je uit schrik de rem los). Dit wasop een cbf500. Alsje het vergelijkt met triumph dan is de feedback een stuk rustiger waar je dan niet van schrikt. Misschien een puntje om mee te nemen.
Dat ligt deels aan hoe je het systeem uitvoert, en deels aan het gewicht van het voertuig...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  dinsdag 22 mei 2007 @ 15:26:58 #156
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_49647227
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 13:59 schreef Justice_Strike het volgende:

[..]

in het filmpje zie je dat je niet meer mee hoeft te sturen met de bocht. Vandaar dat ik zeg dat ik niet weet hoe een frame wat kanteld reageert. Ik ga er vanuit dat als een frame naar links kanteld hij ook naar links gaat ongeacht of de wielen recht vooruit staan. Dat zou best wel vervelend kunnen zijn.
Als de wielen recht staan en het frame scheef gaat de wagen gewoon rechtdoor. Hoogstens maakt hij een heel flauwe bocht door wringing in de banden, maar dat is verwaarloosbaar.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 15:28:29 #157
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_49647292
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 14:04 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Ja, daar zat ik nog aan te denken...

Hoe ga jij die remschijven kwijt in die kleine wieltjes?

Of komen die ook in de carosserie?
Gewoon de remschijven + klauwen gebruiken die in de auto zitten waar de velgjes standaard op zitten. Die auto is vast ontworpen voor ongeveer 1000kg vol beladen, ik zit op driekwart en heb 3 wielen ipv vier. Ik zie niet zo'n probleem.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 19:56:23 #158
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_49658111
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 13:59 schreef Justice_Strike het volgende:

[..]

in het filmpje zie je dat je niet meer mee hoeft te sturen met de bocht. Vandaar dat ik zeg dat ik niet weet hoe een frame wat kanteld reageert. Ik ga er vanuit dat als een frame naar links kanteld hij ook naar links gaat ongeacht of de wielen recht vooruit staan. Dat zou best wel vervelend kunnen zijn.
Ik wil de bewering van niet mee hoeven sturen in de bocht wel eens gestaafd zien met een meting met hoekencoder ofzo. Het stuur zoekt bij de bocht en de hellingshoek van de motor wel vanzelf de juiste stuurhoek op, maar het is niet zo dat hij rechtuit wijst. Wel bijna rechtuit, maar niet exact rechtuit.

Verder denk ik inderdaad dat bij een gekantelde body de auto heel iets een bocht zal maken ook al heb je het stuur recht. Hoe erg dat gebeurt is vast wel een keer gecontroleerd te testen op een grote vlakke parkeerplaats. Het is dan ook zeker de moeite waard om te testen hoe erg wel sturen dan nog effect heeft.
pi_49658723
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 19:56 schreef TR08 het volgende:
Ik wil de bewering van niet mee hoeven sturen in de bocht wel eens gestaafd zien met een meting met hoekencoder ofzo. Het stuur zoekt bij de bocht en de hellingshoek van de motor wel vanzelf de juiste stuurhoek op, maar het is niet zo dat hij rechtuit wijst. Wel bijna rechtuit, maar niet exact rechtuit.
Die discussie is al een keer eerder gevoerd. Het grootste deel van je hoekverdraaing komt wel degelijk van een stuuruitslag. Omdat je bij hard rijden zulke gigantische radii hebt is dat amper zichtbaar.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 20:41:43 #160
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_49660299
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 20:10 schreef Autoreply het volgende:

[..]

Die discussie is al een keer eerder gevoerd. Het grootste deel van je hoekverdraaing komt wel degelijk van een stuuruitslag. Omdat je bij hard rijden zulke gigantische radii hebt is dat amper zichtbaar.
My thoughts exactly. JS als je mij niet gelooft of het oneens bent met wat ik beweer wil ik je eens aanraden om te gaan praten met Dr. Arend Schwab en Ir. Edwin de Vries bij de faculteit werktuigbouwkunde op de TU Delft. De een is docent voertuigdynamica en de ander doet onderzoek naar fietsdynamica (wat ook van toepassing is op motorfietsen). Volgens mij is minstens een van de twee bovendien motorrijder. Als ik iemand tot expert kan bestempelen zijn zij het.
Verder mag je mij ook wat vragen hierover geven die ik voor je door kan spelen aan Marcel Ankone, als je meer houdt van iemand in de praktijk. Je krijgt via mij dan zijn antwoorden terug.

[ Bericht 20% gewijzigd door TR08 op 22-05-2007 20:59:56 ]
  dinsdag 22 mei 2007 @ 21:46:12 #161
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_49663559
Ik heb een klein testje gedaan voor ik ga beginnen met het opbouwen van een skelet uit het schuim. Ik heb lijm geregeld om tussen de schuimdelen te doen, deze moest even op sterkte getest. De enige eis is eigenlijk dat hij sterker is dan het schuim.

Van de twee soorten schuim die ik heb liggen heb ik kleine stukjes op elkaar geplakt met de lijm. Die zijn ongeveer 48 uur neergelegd om uit te harden (handleiding zegt 24 uur maar gister had ik even wat beters te doen) en heb ze daarna uit elkaar getrokken.



Bij het gele schuim was de lijm duidelijk sterker dan het schuim. Bij het roze schuim was dat iets minder duidelijk, maar ik heb daar ook veel harder aan kunnen trekken terwijl het gelijmde oppervlak veel kleiner was (ongeveer een factor 3). Ik ben al met al wel tevreden over de lijmkeuze en hoop komend weekend de eerste grote schuimdelen te kunnen gaan zagen en lijmen

[ Bericht 13% gewijzigd door TR08 op 23-05-2007 21:35:50 ]
pi_49725941
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 20:41 schreef TR08 het volgende:

[..]
ik poste alleen het filmpje om aan te geven wat countersteering was. Niet om de discussie weer op te rakelen. Daarbij vraag ik me af of jij die mensen die je opnoemt ook zelf hierover gesproken hebt, of dat je simpelweg die namen maar even noemt (voor het gemak). Je kunt het aan ze voorstellen, uiteindelijk hoef ik niet met die auto te gaan rijden en jij wel.
  donderdag 24 mei 2007 @ 14:58:11 #163
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_49726116
Ok, dank voor dat geval voor het filmpje. Met die mensen heb ik al gepraat, ik heb er ook les van gehad (behalve van Marcel, die geeft geen les ) om te leren hoe twee- en vierwielige voertuigen zich gedragen. Met Edwin en Arend heb ik tientallen uren kontakt gehad over dit onderwerp dus ik ben eigenlijk wel klaar met ze
  zaterdag 26 mei 2007 @ 15:42:52 #164
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_49792967
En weer een nieuwe update met foto's

Ik heb wielen gevonden met rem installatie en upright Ze komen uit een daihatsu cuore (oud bouwjaar) met 145/70 R12 banden. Dit betekent dat ik ook ongeveer die maat motorbanden moet gaan kopen, ik kom dan op een draagkracht van rond de 275kg/band.

Ik heb 3 identieke velgen, maar niet alle remmen zijn gelijk. Ik heb een dubbel geventileerde schijf met een wat lichtere remklauw, en twee dikkere enkele schijven met grotere remklauw. Alles is al lichtelijk uit elkaar gehaald, zie hier de foto's

Hier de verschillende onderdelen in diverse staten van demontage

Hier de velgjes: Deze ga ik tzt schoonmaken en opnieuw spuiten/poedercoaten.

De banden zijn geen motorbanden, dus uiteindelijk worden ze vervangen. Maar voorlopig zijn ze wel handig. Tijdens het klussen zijn ze mooie dummies zodat ik weet waar ik omheen moet. Als er eenmaal een chassis staat dat een beetje kan rollen kan dat ook mooi op deze banden. Zodra er echt gereden moet gaan deze banden er af en gaan de motorbanden er op.
Zie hier de dubbel geventileerde schijf:

En hier de enkele:

De velg staat al in solidworks, zie hieronder


De onderdelen komen uit een Cuore uit 1991, die leeg 640kg weegt. Met vier personen + wat bagage kom je dan aan ongeveer 1100kg die er minstens in moet kunnen. Met brandstof e.d. moet hij eigenlijk wel 1200kg kunnen hebben. Als iemand zo'n auto rijdt en mij het officiele gewicht kan geven zou ik zeer dankbaar zijn
Er zit standaard geen ABS op (er ontbreken hier ook sensoren op de naven) maar dat is er nog wel op te zetten, zij het met deels aangepaste onderdelen.
Dit is het wagentje (ander kenteken, zelfde type):


[ Bericht 6% gewijzigd door TR08 op 26-05-2007 16:20:37 ]
  zaterdag 26 mei 2007 @ 17:10:46 #165
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_49794934
Nog 2 pics er bij: De upright + rem in het wiel van de achterkant gezien. Je kunt echt mooi zien dat het allemaal superkrap is


De remklauw gaat echt op een paar millimeter langs de velg (3 ofzo). Zo krap had ik het met niet-standaard remschijven en klauwen nooit passend gekregen.
  zaterdag 26 mei 2007 @ 18:19:08 #166
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_49796522
Tering...

Draait dat zooitje nog?

Zijn die enkele schijven niet van achter?
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  zaterdag 26 mei 2007 @ 18:25:58 #167
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_49796702
Alles is van voor en alles draait nog. Best soepel ook zelfs. Dat heb ik wel even gecheckt voor het mee ging De cuore werd alleen met trommel remmen achter geleverd. Ik heb de 2 enkele schijven voor genomen omdat die nog het beste waren van allemaal.

De roest lijkt heel erg maar dat is deels ook doordat de camera het nogal "scherp" laat zien Het zit niet zo diep allemaal en de dragende delen zijn ook nergens ver ingeroest. De uprights waren allemaal redelijk vet en dat helpt natuurlijk tegen het roesten. Alleen de randen van de remschijven zijn erg verroest en de "schutplaten" of hoe ze ook heten zijn wat ver heen. Maar ik denk dat ik die uiteindelijk toch ga lozen omdat de koeling dan wat beter wordt.
  maandag 28 mei 2007 @ 17:06:12 #168
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_49856791
Zo weer een nieuwe update: Een proef met schuim en glasvezel

Als je schuim en vezel lamineert en lichtgewicht wilt construeren moet je op een aantal dingen letten:
-De vezel moet goed hechten aan het schuim (gaat goed met veel hars)
-Je wilt zo weinig mogelijk hars gebruiken (want hars is zwaar).

Om overtollige hars uit je product te zuigen kun je vacuumtechnieken gebruiken, maar dan moet je ook weer hars gaan scheiden. Dat is met beperkte middelen best lastig. In een documentaire zag ik dat iemand voor het maken van protheses glasvezeldoek gebruikte en daar de hars doorheen duwde met haar vingers. Op die manier werd het doek goed op de kern geduwd en perste ze meteen ook de overtollige hars er uit.

Omdat de auto gaat bestaan uit veel grote vlakken bedacht ik me dat het vast te doen moet zijn om datzelfde te doen met een deegroller en dat die deegroller meteen ook de hars veel vlakker verdeelt dan ik met de hand zou kunnen.

Hier zijn de pics, morgen is de boel hopelijk hard en kunnen we zien of het doek goed gehecht heeft:
Pic 1: Hars, harder, deegroller, glas, schuim en folie. De folie is om te voorkomen dat alles aan de deegroller plakt.

Ik heb 100ml hars gemengd met 1ml harder (aanbevolen is 1-3ml/100ml, minder bij hogere temperatuur, 1ml was vrij ok als het rond de 20 graden is zoals vandaag) en dat uitgegoten over de doeken. Vervolgens de doeken omgedraaid en alles met de deegroller over de doeken verspreid. Er liggen 2 lagen glasvezel doek op het schuim trouwens. Aangezien de body ook met meerdere lagen gelamineerd gaat worden wilde ik dit meteen proberen.
Hier de doeken na behandeling:

Het is niet helemaal glad bovenop, maar dat lukt ook alleen als je teveel hars gebruikt. Ik heb liever dit resultaat dat ik achteraf nog glad moet plamuren dan teveel hars en dan alsnog glad moeten plamuren maar dan met veel exta kilo's hars in de auto.
Oh ja: Rechts laat ik de folie op de doeken liggen om te zien of het achteraf nog los laat als alles hard is. Links laat ik het zo open en bloot uitharden.
Tot slot het andere proefje dat ik meteen ook gedaan heb: Uitzoeken of plastic bekertjes tegen de gebruikte hars kunnen. Het resultaat is: Ja dat kunnen ze, ongeveer 3 minuten lang

Voor het echte werk straks gebruik ik toch maar kartonnen bekertjes (weet iemand welke supermarkt/winkel die verkoopt in Almelo?)

Oh ja ik ben redelijk onervaren met glasvezel enzo, mocht iemand tips hebben over wat ik beter kan doen hoor ik het graag

De gebruikte hoeveelheid hars/m2 was 100ml/(0,44 x 0,29)m2=100ml/0.13m2 ofwel 1,3m2/liter.

[ Bericht 2% gewijzigd door TR08 op 28-05-2007 18:02:46 ]
  maandag 28 mei 2007 @ 18:04:49 #169
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_49858651
Tsjah... Werken met glasvezel blijft een zooitje...

Zou je trouwens niet glasvezel kunnen spuiten? Weet niet of je daar veel meer voor nodig hebt dan voor normaal verf spuiten, maar tis misschien wel makkelijker verwerken...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_49858741
Als je nog praktische tips nodig hebt tav lamineren moet je maar 's een keer komen praten

Ik werk geregeld met koolstof/glasvezel en Epoxyhars (de luchtvaartkwaliteit) en met je handen is idd een beproefde techniek. Voor mengbekers moet je van die papieren kinderbekers gebruiken, zwiepstengels (koffieroerstaafjes) helpen ook perfect. Tandartshandschoenen werken eveneens prima
  maandag 28 mei 2007 @ 18:43:43 #171
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_49859819
@Mikeyman:
Bij glasvezel spuiten blijft er heel veel hars tussen de vezels zitten. Het is wel een snelle techniek maar tevens ook een zware. Daarnaast moet je voor een goede oppervlakte kwaliteit een tegen mal hebben en die heb ik niet. Als ik hem wel zou hebben is het de vraag of ik hem kwijt zou kunnen naast de auto zelf in de schuur.

@Autoreply: Handschoenen gebruik ik al en ik heb ook injectiespuiten (zonder naald) om harder af te meten. Papieren bekers zijn inderdaad beter, die hadden we bij het bouwen van de Nuna's ook. Voor roeren gebruik ik nu een houten roerding, ik ga ook eens een zak van die ijsstokjes halen of bij mijn schoonvader wat houten spateltjes die je normaal bij patienten achterin de keel duwt achterover drukken O:)
Mail me anders even (zie sig) ik zou graag wat met je overleggen over hand layup technieken
pi_49866723
hoe ga je dit project op kenteken krijgen via de engelse SVA route ?
en voor die onderdelen te ontroesten dat kan je op de volgende manier makkelijk doen http://217.122.11.212/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=15&Itemid=1
succes met je project heb helaas weinig tijd om jullie te helpen ben eerst met mijn eigen auto bezig
  dinsdag 29 mei 2007 @ 17:48:21 #173
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_49896131
Ik hoef geen SVA route te bewandelen. Voor driewielers is de RDW keuring een aan-huis keuring voor 600 euro. Daarvoor kan ik nooit naar GB op en neer

Je tip heb ik eerder al gebruikt bij het ontroesten van een radiator. Dat werkte niet zo tof bij een radiator, ik denk omdat die uit meerdere aan elkaar gelaste/gesoldeerde metalen bestaat.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 20:07:05 #174
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_49901624
Ik heb net de vezeldoek even geinspecteerd en hij lijkt bijna overal droog. Omdat ik al wat zenuwachtig was dat het bekertje het zou begeven heb ik het vrij kort maar wel heftig geroerd. Er zijn maar een paar plekken die niet helemaal hard geworden zijn.
Aan de andere kant was het ook koud en zaten alle natte stukken onder het plastic.

Het plastic kleefde niet erg aan het doek, wat mooi is. Dat betekent dat ik het kan laten zitten straks als het "voor het echie" gebeuren moet.

Ik kon niet overal goed het doek beetpakken maar de plekken waar het kon leek het niet erg vast te zitten aan het schuim. Dit was alleen ook op de plekken waar de hars nog wat nat was. Mijn vraag is nu hoe ik kan controleren of het doek voldoende aan het schuim gehecht heeft op de plekken waar het wel droog is. Kan ik het blok gewoon halverwege doorzagen en dan proberen?

Een andere vraag: Hoe erg is het als het doek niet goed gehecht heeft aan het schuim?
  woensdag 13 juni 2007 @ 21:40:41 #175
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_50427354
Een kleine update:
-Ik heb motor banden gevonden die passen om de velgen die ik gekocht had. Dit zijn 140/70 R12 Continentals, Continental zelf verklaart dat ze passen om de velgen+geschikt zijn voor 150 km/u en 250 kg/band.
Zojuist heb ik die in solidworks gezet, zie plaatjes hieronder:


De uprights heb ik er ook zo goed en kwaad als het ging ingezet. Mijn schuifmaat is overleden en ze zijn nog behoorlijk ranzig. Binnenkort komt er op mijn werk hopelijk een ultrasoon reiniger, daar leg ik ze als het even kan samen met de remklauwen in. Op die manier worden ze mooi schoon en is het ook wat makkelijker om de boel in te meten en te tekenen.
Verder wil ik proberen om bij de standaard uprights een set wishbones te tekenen die past en bovendien kantelen + sturen toe laat.

Van Innosys Engineering heb ik inmiddels wat bijna gloed nieuwe velgen + banden gekregen in dezelfde maat, foto's daarvan komen tzt.

Innosys heeft verder een aantal motoren aangeraden, de meest aantrekkelijke optie tot nu toe komt van http://www.perm-motor.de . De motor heeft voldoende vermogen (Type PMS 150 -> 15kW nominaal, 45kW overbelast) om in combinatie met de CVT flink snel op te trekken. Schatting van de acceleratie tijd voor 0-100 met deze motor is bij overbelasting rond de 7-8 seconden. Overbelasten mag vaak rond de 20-30 seconden (van deze fabrikant heb ik daar nog geen gegevens over) dus je kunt er leuke sprintjes mee trekken zal ik maar zeggen


Verder ben ik met wat financiele dingen bezig. Niet erg interessant om daar hier een log van te gaan posten, maar ik ben dus met de bank in gesprek en met wat (kandidaat) sponsoren in gesprek geweest. Het lijkt er al met al op dat het het handigst is om het hele project in een stichting te gooien. Dit omdat je dan een rechtsvorm hebt met een klein clubje mensen, waardoor je sneller serieus genomen wordt en het bovendien voor bedrijven en prive-personen fiscaal aantrekkelijker wordt om geld/middelen in het project te stoppen.

Aan een verhaal voor het oprichten van de stichting wordt gewerkt, tot die tijd zal het tekenwerk wat stil liggen.

[ Bericht 12% gewijzigd door TR08 op 13-06-2007 21:51:32 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')