Even wat eerste klusfoto's: Ik heb de radiator uit elkaar getrokken om deze elektrolytisch te ontroesten. Voor de radiator zelf ging dat helaas niet zo hard.
Anyway, dit is wat ik op de kop getikt heb:
![]()
Een radiator uit een 600cc beest met 2 fans. Het was me met name om die 2 fans te doen omdat ik daarmee ook airflow langs het ding heb in de garage.
De lamellen waren hier en daar wat dichtgespoten omdat de vorige eigenaar het tof vond om de motor met de hogedruk te reinigen. Deze kant had niet veel schade maar aan de andere kant zaten de lamellen behoorlijk dicht. Gewoon zo dicht dat er geen lucht meer tussendoor kon. Ik heb alles redelijk recht geprutst met een schroevendraaier.
Hieronder de kale radiator:
![]()
Ik heb een grote plastic bak met water gevuld, daar zilversoda en azijn in gedaan. Vervolgens een alu blokje met de - van een adapter verbonden en de radiator met +12V van diezelfde adapter. Er is wel e.e.a aan bubbels te zien maar het lijkt allemaal niet bijzonder schoon te worden. De radiator is voor het grootste deel van messing gemaakt lijkt het, met koperen lamellen en wat (niet roestvast-)stalen plaatwerk. Heeft iemand wat tips om dat goed te krijgen?
De ijzeren delen (waar de fans in zitten) geven vrijwel meteen bruin schuim en leken ook snel anders te worden, ik moest alleen voortijdig stoppen omdat het ging regenen en ik niet de boel binnen kon zetten.
Verder nog een mooie spot in de faculteit industrieel ontwerpen van vlak voor ik ging afstuderen: Een auto chassis
![]()
![]()
![]()
Wat ik erg leuk vind om te zien is dat alles gepuntlast is, waardoor de verbinding tussen de plaatdelen zeker niet over de hele naad loopt. Blijkbaar kan dat dus prima. Ook zie je dat er op verschillende plaatsen verschillend materiaal gebruikt is.
Bijna elke ribbel heeft naast stijfheid toevoegen ook nog wel een andere functie, erg mooi uitgedetailleerd bij elkaar