er zijn wel wat chinese bandenfabrikanten die ronduit gevaarlijke banden produceren voor een habbekrats, ook autobanden overigens. Daar was laatst nog een test over. Waar de normale stopafstand dan 20 meter was was het bij die chinese banden 30 of soms 40 meter en deze zijn dan gewoon te koop in Nederlandquote:Op woensdag 28 maart 2007 14:28 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Je hebt uiteraard goede en uitstekende banden, maar er is niets meer op de markt wat niet prima voldoet voor TS' project.
Zomerbanden slijten minder hard dan winterbanden in de zomer.quote:Whehe, da's je rijnste onzin. Anders had je namelijk geen zomerbanden meer gehad. Enig idee waarom ze in de formule 1 zachte en harde banden gebruiken?
idd ook met een airbag heb je kans op een whiplash, maar de kans is kleiner dan zonder airbag.quote:Ook met een airbag (juist met een airbag) heb je nog steeds kans op een whiplash.
Dat lijkt me niet... Whiplash loop je op door aanrijdingen van achter...quote:Op woensdag 28 maart 2007 16:54 schreef Justice_Strike het volgende:
idd ook met een airbag heb je kans op een whiplash, maar de kans is kleiner dan zonder airbag.
whiplash is een algemene benaming voor een plotselinge beweging met de nek. Met auto ongelukken wordt dat idd vaak met een aanrijding van achter in verband gebracht. Maar een plotselinge zijdelingse beweging naar rechts of links of zelfs van voren kan tot dezelfde symptomen lijden, welke dan ook onder het kopje whiplash vallen.quote:Op woensdag 28 maart 2007 16:56 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet... Whiplash loop je op door aanrijdingen van achter...
Hoe je dat met een airbag wilt oplossen is mij een raadsel...
In de winter slijten ze ook minder hard.quote:Op woensdag 28 maart 2007 16:54 schreef Justice_Strike het volgende:
-knip-
Zomerbanden slijten minder hard dan winterbanden in de zomer.
[..]
-knip-
Benzine/kerosine.quote:Op donderdag 29 maart 2007 14:24 schreef TR08 het volgende:
2-3x zo hoog als wat? Lithium-Polymeer batterijen? Lithium-Sulphur? Of een tank met benzine?
Toch gek dat die BMW hydrogen op waterstof maar 230 ipv 400pk trektquote:Op donderdag 29 maart 2007 15:04 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Benzine/kerosine.
Waterstof is 130 mJ//kg
Kerosine is 43 mJ//kg
Lithium-ion zit op dit moment op 0.5 mJ/kg en het ziet er niet naar uit dat dat binnen afzienbare tijd 10 keer zo veel wordt.
Ik mis de link ffquote:Op donderdag 29 maart 2007 15:57 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Toch gek dat die BMW hydrogen op waterstof maar 230 ipv 400pk trekt
Nou, waterstof zou meer energie moeten leveren, maar dat komt er dus blijkbaar niet uit... (nu ga ik er voor het gemak maar even vanuit dat kerosine meer energie levert dan benzine...)quote:Op donderdag 29 maart 2007 16:07 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Ik mis de link ff![]()
Als je een benzineblok ombouwt naar gas danwel waterstof is je vermogensverlies minimaal mits je een intercooler e.d. installeert.
Ik neem maar even aan dat je MJ bedoelt (megaJoule ipv milliJoule)quote:Op donderdag 29 maart 2007 15:04 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Benzine/kerosine.
Waterstof is 130 mJ//kg
Kerosine is 43 mJ//kg
Lithium-ion zit op dit moment op 0.5 mJ/kg en het ziet er niet naar uit dat dat binnen afzienbare tijd 10 keer zo veel wordt.
Oeps, Mega uiteraardquote:Op vrijdag 30 maart 2007 07:50 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ik neem maar even aan dat je MJ bedoelt (megaJoule ipv milliJoule)
En wat is het laad-ontlaad rendement van een brandstofcel? Dus brandstof maken en vervolgens weer ontladen? Bij een accu haal je vrij makkelijk 85% zo niet hoger als je meer tijd neemt (een nachtje ipv een uur)
De energiedichtheid per volume is bij vloeibare waterstof grofweg 40% van die van kerosine, 30% als je de extra ruimte voor isolatie enz meetelt. Da's nog steeds vele malen hoger als de energiedichtheid van wat voor batterijen ook. Ik denk dat vorm (je hebt het over forse drukvaten en dus cilindrische vormen) een groter probleem is als de beschikbare ruimte.quote:En ook niet onbelangrijk: Hoeveel mJ/m3 zit er in watersfot tov lithium? Bij auto's is ruimte minstens zo belangrijk zo niet belangrijker dan gewicht.
Klopt, alleen dat ontwikkelt zich razendsnel. Op dit moment beginnen brandstofcellen interessant te worden (zie o.m. laptobs), maar zijn ze nog verre van ideaal. Ik denk echter dat brandstofcellen veel potentiaal hebben om over 10/20 jaar vele malen lichter en krachtiger te worden.quote:Vergeet ook niet dat een brandstofcel nog steeds een flinke fabriek is. Je hebt dus EN grote opslag nodig, EN een grote brandstofcel EN je elektromotoren + controller EN een set accu's/supercapacitors als buffer. Kijk maar eens goed naar de kart van Formula Zero dan zie je wat ik bedoel.
Totally right. Ik doelde ook meer op de verre toekomst. Batterijen zijn daar geen optie meer omdat de rek er enigszins uit is.quote:De randapparatuur die je bij een brandstofcel nodig hebt is zodanig groot dat het voordeel tov accu's in een auto snel kleiner wordt.
Dat de luchtvaart er mee aan de slag gaat zou op zich kunnen betekenen dat het op termijn toch wel beter wordt dan nu, maar ik zie me dit niet echt in een auto toepassen. In elk geval niet in dit project. Duur, complex, groot, kwetsbaar, brandstof niet te krijgen, etc.
Niet heel hoog dus, maar ook niet dramatisch gelukkig. Wel een factor 1.5-2 slechter dan batterijen. Is dat incl opwekking? Cellen zelf waren richting de 85% toch?quote:Op vrijdag 30 maart 2007 08:53 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Oeps, Mega uiteraard
Uitgaande van de chemische energie in waterstof zit het rendement iets over de 50%![]()
En geen koelinstallatie? Ik zit trouwens niet graag in een auto met waterstof onder 200Bar als hij botst. LPG is dan met 8.5 bar een stuk minder link. Maar goed daar wordt vast e.e.a op gevonden. Ze willen waterstof absorberen in allerlei mooie goedjes dacht ik, dan zal de druk ook wel dalen.quote:[..]
De energiedichtheid per volume is bij vloeibare waterstof grofweg 40% van die van kerosine, 30% als je de extra ruimte voor isolatie enz meetelt. Da's nog steeds vele malen hoger als de energiedichtheid van wat voor batterijen ook. Ik denk dat vorm (je hebt het over forse drukvaten en dus cilindrische vormen) een groter probleem is als de beschikbare ruimte.
[..]
We gaan het zienquote:Klopt, alleen dat ontwikkelt zich razendsnel. Op dit moment beginnen brandstofcellen interessant te worden (zie o.m. laptobs), maar zijn ze nog verre van ideaal. Ik denk echter dat brandstofcellen veel potentiaal hebben om over 10/20 jaar vele malen lichter en krachtiger te worden.
Ik hoor mensen uit de batterij hoek hele andere dingen zeggen. Lithium-sulphur batterijen zullen het binnen enkele jaren stukken beter doen dan lithium-polymer, wat nu de shit is. Een factor 4 ofzo hoorde ik laatst, maar ik zou even moeten zoeken voor het echte getal.quote:[..]
Totally right. Ik doelde ook meer op de verre toekomst. Batterijen zijn daar geen optie meer omdat de rek er enigszins uit is.
Nope, zonder opwekking, maar da's ook niet interessant. Uitgaande van kernerergie danwel kernfusie is de energieproductie amper een probleem en gaat het meer over een manier om die energie te transporteren. Vergeet niet dat maar een fractie van het wereldwijde energieverbruik op vervoer komt, het overgrote deel zijn "vaste verbruikers" zoals een aluminiumfabriek of de NS.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 09:12 schreef TR08 het volgende:
Niet heel hoog dus, maar ook niet dramatisch gelukkig. Wel een factor 1.5-2 slechter dan batterijen. Is dat incl opwekking? Cellen zelf waren richting de 85% toch?
Het risico is een non-argument. Ze gebruiken die tanks in Amsterdam naar ik meen ook. Die zijn getest tot en met de impact van kogels. Waterstof is qua brandgevaarlijkheid een stuk minder gevaarlijk als benzine. Explosies zijn onmogelijk als je een overdrukventiel toepast en er niet met granaten op gaat schieten.quote:En geen koelinstallatie? Ik zit trouwens niet graag in een auto met waterstof onder 200Bar als hij botst. LPG is dan met 8.5 bar een stuk minder link. Maar goed daar wordt vast e.e.a op gevonden. Ze willen waterstof absorberen in allerlei mooie goedjes dacht ik, dan zal de druk ook wel dalen.
Klopt. Er moet toch snel wat gebeuren, want olie begint al schaarser te worden en er is maar een serieus alternatief...quote:We gaan het zien
10/20 jaar is voor mij echter nu veel te lang
Klopt, maar de verhouding LiPo/H2 is ongeveer 1:300 in energie/massa verhouding, dus zelfs een factor 40 is niet genoeg, batterijen voldoen simpelweg niet voor energie-intensief vervoer net zoals de stoommachine...quote:Ik hoor mensen uit de batterij hoek hele andere dingen zeggen. Lithium-sulphur batterijen zullen het binnen enkele jaren stukken beter doen dan lithium-polymer, wat nu de shit is. Een factor 4 ofzo hoorde ik laatst, maar ik zou even moeten zoeken voor het echte getal.
quote:Maar goed, ik ben niet er voor of tegen een bepaalde technologie. Het is goed dat er veel moeite in brandstofcellen (of nog andere alternatieven) gepompt wordt. Wedden op 1 paard is nooit goed en als ze batterijen/verbrandingsmotoren voorbij streven is dat alleen maar mooi
Zo lang we voor een groot deel fossiel gestookt elektriciteit opwekken durf ik hier toch anders over te denken...quote:Op vrijdag 30 maart 2007 09:36 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Nope, zonder opwekking, maar da's ook niet interessant. Uitgaande van kernerergie danwel kernfusie is de energieproductie amper een probleem en gaat het meer over een manier om die energie te transporteren. Vergeet niet dat maar een fractie van het wereldwijde energieverbruik op vervoer komt, het overgrote deel zijn "vaste verbruikers" zoals een aluminiumfabriek of de NS.
[..]
Volgens mij neem je bij dit getal wel even aan dat het gewicht van de brandstofcel zelf + randapparatuur niet mee doet in het totaal. De brandstofcel apparaten die ik gezien heb (een kart + nog een ding) waren allerminst licht en dat lag niet alleen aan de batterij accu's/supercaps die als buffer mee gingen. Ook dat zal uiteindelijk wel veel kleiner worden, daar niet van, maar bij een auto is het gewicht van de aandrijving nou niet bepaald klein tov het gewicht van de energie voorraad.quote:-knip-
Klopt, maar de verhouding LiPo/H2 is ongeveer 1:300 in energie/massa verhouding, dus zelfs een factor 40 is niet genoeg, batterijen voldoen simpelweg niet voor energie-intensief vervoer net zoals de stoommachine...
Bij brandstofcellen halveert de massa per eenheid vermogen om de paar jaar en dat lijkt nog wel even door te gaan, er zit nog geen technische grens aan itt tot batterijen. Nu al is het zo dat een brandstofcel (zie dat Boeing-project) met brandstof op grofweg het zelfde gewicht zit als batterijen plus motor. Bij brandstofintensieve toepassingen zoals vliegtuigen gebeurd dat uiteraard eerder als bij auto's, maar vroeg of laat zullen ook die laatsten er aan zitten.
[..]
ik denk dat een centrale energie beter kan opweken (lees zuiniger) dan een auto brandstof kan verbranden.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 09:42 schreef TR08 het volgende:
[..]
Zo lang we voor een groot deel fossiel gestookt elektriciteit opwekken durf ik hier toch anders over te denken...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |