Zo...weer een nieuwe update
![]()
Afgelopen weekend heb ik de rest van de onderdelen opgehaald en meteen e.e.a uit elkaar gehaald. Het verhaal achter het blok was dat iemand er mee is gaan rijden met te weinig koelvloeistof en te weinig olie, waardoor de motor vastgelopen is. Hierbij is e.e.a flink beschadigd, maar volgens mij is de vario nog ok. Komend weekend hoop ik die uit elkaar te halen, nu eerst wat pics van het demonteren van wat ik heb
![]()
Plaatje 1: Een onderblok, met daar aan vast: CVT, koppeling, dynamo, sensoren, etc. De vario zit links. Midden boven zit de motor om de vario in te stellen, dit is een 12V gelijkstroommotor. Het zwarte kapje links onder is een luchthapper om de vario te koelen. De lucht uitlaat zit er boven. Die heeft een soort slakkenhuis vorm. Rechts zaten ooit de cilinders. Een drijfstang ligt er uit, de ander ligt in stukken door het hele onderblok vanwege de vastloper.
![]()
Zelfde ding nog eens van boven. De bobbel tegenover de vario is de koppeling. Wat wel apart is is dat de koppeling tussen vario en brug zit, niet tussen krukas en vario. Maar goed als je die toch alleen gebruikt bij wegrijden boeit dat ook vast niet
![]()
![]()
De motor van de Burgman 650 is uitgerust met balans assen. De aandrijving voor die balans assen zie je hier. Het scheef liggende tandwiel is omdat ik de kap er afgehaald heb. Daar zit ook een lager in en zonder hangt hij scheef.
![]()
De dynamo, met daarop een soort vliegwiel. Zit erg geintegreerd met de krukas. Op dit vliegwiel zitten aan de buitenkant nokken en een sensor. Dit zal wel de toerensensor zijn, met waarschijnlijk ook de markering van het bovenste (of onderste, whatever) dode punt. Ik heb dat zware wiel er nog niet af kunnen krijgen, dus heb er ook nog geen betere blik op kunnen werpen. De sensor is er in elk geval af, ik kan daar vast nog e.e.a mee.
![]()
Closeup van de sensor....
![]()
Zie hier de centrifugaal koppeling. Dit is een natte platen koppeling die grip maakt zodra de motor voldoende toeren maakt. Ik hoop dat hij ook los heeft gelaten zodra de motor vast liep, dan is de riem in de vario namelijk nog heel. De vario was in elk geval nog soepel rond te draaien dus ik heb goede hoop
![]()
![]()
Hier zat de koppeling in: Het tandwiel onderin is de verbinding naar de eind overbrenging. Die gaat weer naar de brug en in de brug wordt het vermogen met tandwielen naar het achterwiel geleid.
![]()
Het onderdeel waar het allemaal om te doen was
![]()
De vario ofwel CVT. Gelukkig in een mooie losse behuizing. Tevens gelukkig een droog ding (draait niet in olie) waardoor hij ook los toe te passen is zonder dat je er een olie pomp op hoeft te zetten
![]()
![]()
De rest van de motor met de vario er af:
![]()
En het onderblok opengemaakt na verwijdering van de vario. Dit kostte nog wat moeite omdat een van de krukas lagers dus ook vastgelopen was in het huis. Maar met wat moeite was het allemaal best netjes uit elkaar te krijgen
![]()
Nog een plaatje van de binnenkant van de overbrenging van de brug naar de vario:
![]()
Nu als toegift nog wat closeups van de schade:
Allereerst het gat in het blok waardoor e.e.a op onnatuurlijke wijze de motor verlaten heeft, waarschijnlijk gingen hier stukken drijfstang tegenaan en door heen
![]()
![]()
Zie hier lossen stukken en snippers metaal die door het hele blok verspreid zaten. Die vastloper was in elk geval geen half werk zou ik zeggen
![]()
Dit was het, in de volgende post komen wat overwegingen over wat ik zoal bedacht heb naar aanleiding van deze sleutel partij