abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 maart 2007 @ 20:09:28 #51
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47649536
quote:
Op zondag 25 maart 2007 20:04 schreef iloveheerlen het volgende:

[..]

ja 9 airbags + nog een heleboel veiligheidssystemen met moeilijke namen en afkortingen
ik verplicht iedereen een gordel om te doen iemand die weigert een gordel te dragen vervoer ik niet
Oke mooi
quote:
overgins je verhaal over je vriendin is natuurlijk lul koek hoe doen grote merken als toyota mazda ford enz het dan die stuurairbags zijn ook allemaal gemaakt zodat iedereen er in kan rijden of je nu groot of klein bent
Ook bij die auto's is de airbag voor kleine mensen veel gevaarlijker dan voor grote. Lees bijvoorbeeld de reaktie van Skinkie en de handleiding van auto's met airbags. Meestal wordt met goede reden verboden om kleine mensen voorin mee te laten rijden.
quote:
en zo airbag kan jij niet inbouwen???
[..]
Nope, een autofabrikant laat die dingen ontwikkelen voor het specifieke model, ik heb daar echt het budget niet voor.
quote:
ik ben van iets rijkere komaf, daarnaast werk ik bij het bedrijf van me vader en me eerste auto was een leasewagen van dat bedrijf(ja handig zo vader met eigen bedrijf)
dat was een bmw 3 serie
Dan heb je erg makkelijk kiezen inderdaad. Maar weiger je ook om in auto's zonder ABS/ESP/airbags mee te rijden dan?
pi_47649647
quote:
Op zondag 25 maart 2007 20:03 schreef TR08 het volgende:
Wat noem jij aktieve veiligheid behalve ABS?
traction control
verlichting rondom
banden (je had het erover dat je wat goedkopere motorbanden wilde kopen)
intergrale remsystem (je wilde de voorremmen apart van de achterremmen vanwege regeneratief vermogen)
etc.. etc.. etc...

ik denk dat je met wat nadenken zelf ook wel een hele hoop actieve veiligheids aspecten kunt bedenken. Je hebt bijvoorbeeld nog steeds geen oplossing voor als je zwenkmotor op de snelweg uitvalt (af was die dubbel uitgevoerd)

etc.. etc.. etc..

overigens. Ik ben het helemaal eens met je keuze om geen airbag erin te laten zetten (je hebt het kwablijkelijk wel overwogen met berekeningen enzo). Maar sommige dingen die je verkondigt over airbags kloppen niet helemaal, das heeft verder niets te maken met het wel of niet implementeren van een airbag.
pi_47649854
quote:
Op zondag 25 maart 2007 20:09 schreef TR08 het volgende:

[..]

Oke mooi
[..]

Ook bij die auto's is de airbag voor kleine mensen veel gevaarlijker dan voor grote. Lees bijvoorbeeld de reaktie van Skinkie en de handleiding van auto's met airbags. Meestal wordt met goede reden verboden om kleine mensen voorin mee te laten rijden.
[..]

Nope, een autofabrikant laat die dingen ontwikkelen voor het specifieke model, ik heb daar echt het budget niet voor.
[..]

Dan heb je erg makkelijk kiezen inderdaad. Maar weiger je ook om in auto's zonder ABS/ESP/airbags mee te rijden dan?
ik heb een bmw 6 coupe en en een x5 als fammilie auto en in beide handleidingen staat niks maar dan ook niks over het niet laten rijden van kleine mensen ivm de airbag

wel word aangeraden de passagiers airbag uittezetten indien daar de baby ligt(dat is de enigste airbag die uit kan

na lang sparen en een kleine lening mag ik dan in juni een nieuwe telg naar de fammilie halen
pi_47650332
De airbag-discussie hier is een non-discussie. Laten we even naar de zwaarste belasting mogelijk kijken. Dan hebben we het over een eject van straaljagers en een re-entry van ruimtecapsules. In beide gevallen hebben we het over 7-punts gordels en géén airbags. Mits goed toegepast (en je hoofd wordt vastgezet met een helm/banden) zijn airbags totaal overbodig. De reden dat airbags worden toegepast in auto's is dat niemand zin heeft in gecompliceerde gordels en andere systemen die een hoop gedoe geven. Ik vlieg geregeld met 5 en 7 puntsgordels en het blijft een gekloot om die dingen aan- en uit te doen.
  zondag 25 maart 2007 @ 20:50:37 #55
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47650964
quote:
Op zondag 25 maart 2007 20:13 schreef Justice_Strike het volgende:

[..]

traction control
Dat is een vrij eenvoudig stukje software dat wel makkelijk in de motorcontroller gezet kan. Ik denk ook dat het er in komt trouwens.
quote:
verlichting rondom
Klussen we er ter plekke wel in. Nu al lampen etc ontwerpen is in mijn ogen tijdsverspilling zo lang de rest van het concept niet veel verder vastgelegd is dan nu. Verlichting in zo'n schuim/composiet body bouwen is een kwestie van gaten boren/zagen en lampen inbouwen/ingieten. Dat doe je ter plekke als de body er eenmaal staat.
quote:
banden (je had het erover dat je wat goedkopere motorbanden wilde kopen)
Er komen banden op die goedgekeurd zijn voor 150 km/u. Dat is iets anders dan "goedkope" motorbanden. Bovendien garandeert de fabriek dat ze veilig zijn bij die snelheid en is de belasting per band behoorlijk kleiner dan ze mogen hebben weet ik inmiddels (ongeveer een factor 2 oid).
quote:
intergrale remsystem (je wilde de voorremmen apart van de achterremmen vanwege regeneratief vermogen)
De schijfremmen komen gewoon onder 1 pedaal hoor... Alleen bij zachtjes remmen gebeurt dat op de regeneratieve rem. En dan nog is ook dat iets dat gewoon eerst netjes onder gecontroleerde omstandigheden getest wordt, zoals ik al vaak geroepen heb.
quote:
etc.. etc.. etc...

ik denk dat je met wat nadenken zelf ook wel een hele hoop actieve veiligheids aspecten kunt bedenken. Je hebt bijvoorbeeld nog steeds geen oplossing voor als je zwenkmotor op de snelweg uitvalt (af was die dubbel uitgevoerd)
Die wordt dubbel.
quote:
etc.. etc.. etc..

overigens. Ik ben het helemaal eens met je keuze om geen airbag erin te laten zetten (je hebt het kwablijkelijk wel overwogen met berekeningen enzo). Maar sommige dingen die je verkondigt over airbags kloppen niet helemaal, das heeft verder niets te maken met het wel of niet implementeren van een airbag.
Ik ben wel benieuwd naar wat niet klopt. Waar denk jij dat ik fout zit?
Aan airbags heb ik niet gerekend trouwens, ik heb wel gesproken met een jongen die afstudeert op crashveiligheid en dan met name de systemen dichtbij de inzittenden. Die zei dat airbags alleen zin hebben als je ERG goed weet wat je er mee doet (wat ik niet weet) en dat de meest belangrijke dingen tijdens het crashen een goed afgerond interieur (bij voorkeur ook wat zachter materiaal) gecombineerd met een goede gordelset zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door TR08 op 25-03-2007 21:04:00 ]
pi_47651058
quote:
Op zondag 25 maart 2007 20:33 schreef Autoreply het volgende:
De airbag-discussie hier is een non-discussie. Laten we even naar de zwaarste belasting mogelijk kijken. Dan hebben we het over een eject van straaljagers en een re-entry van ruimtecapsules. In beide gevallen hebben we het over 7-punts gordels en géén airbags.

een straaljager heeft geen airbag nodig omdat de piloot niet aanwezig is ten tijde van de crash (hij wordt geeject zoals je het zegt)

een ruimtecapsule heeft geen airbag omdat de inzittende:
A. naar beneden vallen en niet recht vooruit crashen
B. als je crashed zijn er geen overlevenden, ook niet met airbag. Het nu van een airbag is dan ook niet van toepassing.

Echter is dat dus niet vergelijkbaar met een auto, je gaat niet naar beneden maar rechtdoor, de krachten die spelen zijn van een hele andere aard.

[quote]
Mits goed toegepast (en je hoofd wordt vastgezet met een helm/banden) zijn airbags totaal overbodig.
maar in deze auto wordt je hoofd niet vastgezet, en ik denk niet dat het de bedoeling is dat de ts een helm gaat dragen bij het gebruik van zijn auto.
pi_47651111
quote:
Op zondag 25 maart 2007 20:50 schreef TR08 het volgende:

[..]

Dat is een vrij eenvoudig stukje software dat wel makkelijk in de motorcontroller gezet kan.
[..]

Klussen we er ter plekke wel in. Nu al lampen etc ontwerpen is in mijn ogen tijdsverspilling zo lang de rest van het concept niet veel verder vastgelegd is dan nu.
[..]

Er komen banden op die goedgekeurd zijn voor 150 km/u. Dat is iets anders dan "goedkope" motorbanden. Bovendien garandeert de fabriek dat ze veilig zijn bij die snelheid en is de belasting per band behoorlijk kleiner dan ze mogen hebben weet ik inmiddels (ongeveer een factor 2 oid).
[..]

De schijfremmen komen gewoon onder 1 pedaal hoor... Alleen bij zachtjes remmen gebeurt dat op de regeneratieve rem. En dan nog is ook dat iets dat gewoon eerst netjes onder gecontroleerde omstandigheden getest wordt, zoals ik al vaak geroepen heb.
[..]

Die wordt dubbel.
[..]

Ik ben wel benieuwd naar wat niet klopt. Waar denk jij dat ik fout zit?
Aan airbags heb ik niet gerekend trouwens, ik heb wel gesproken met een jongen die afstudeert op crashveiligheid en dan met name de systemen dichtbij de inzittenden. Die zei dat airbags alleen zin hebben als je ERG goed weet wat je er mee doet (wat ik niet weet) en dat de meest belangrijke dingen tijdens het crashen een goed afgerond interieur (bij voorkeur ook wat zachter materiaal) gecombineerd met een goede gordelset zijn.
als je niet weet wat je doet dan moet je geen auto bouwen
  zondag 25 maart 2007 @ 20:56:05 #58
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47651150
quote:
Op zondag 25 maart 2007 20:20 schreef iloveheerlen het volgende:

[..]

ik heb een bmw 6 coupe en en een x5 als fammilie auto en in beide handleidingen staat niks maar dan ook niks over het niet laten rijden van kleine mensen ivm de airbag
Ging me meer om kleine mensen op de bijrijderstoel. Die moeten vaak de gordel als heupgordel gebruiken omdat de schoudergordel te hoog zit (die snijdt dan bij botsen de hals door). Als je dan crasht vliegt het hoofd richting dashboard en breekt de airbag vervolgens de nek.
quote:
wel word aangeraden de passagiers airbag uittezetten indien daar de baby ligt(dat is de enigste airbag die uit kan)
Ik zou ook maar eens vragen of het niet verstandig is om deze uit te zetten als een kind op de bijrijderstoel zit. Of komen die daar nooit?
pi_47651170
quote:
Op zondag 25 maart 2007 20:53 schreef Justice_Strike het volgende:

[..]

maar in deze auto wordt je hoofd niet vastgezet, en ik denk niet dat het de bedoeling is dat de ts een helm gaat dragen bij het gebruik van zijn auto.
Klopt. Een hoofdsteun dus, die is bij een aanrijding van achteren afdoende.

OT: Gebruik schuim in de zijpanelen, glasvezel is net een doek bij crashes, schuim vangt dan de klap grotendeels op. (Diverse wrakken en crashes van glasvezel kisten gezien...)
  zondag 25 maart 2007 @ 20:57:40 #60
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47651213
quote:
Op zondag 25 maart 2007 20:55 schreef iloveheerlen het volgende:

[..]

als je niet weet wat je doet dan moet je geen auto bouwen
Het niet weten wat ik doe slaat alleen op de airbags hoor...

Voor zover ik het zelf toegeeef that is
  zondag 25 maart 2007 @ 21:02:06 #61
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47651368
quote:
Op zondag 25 maart 2007 20:53 schreef Justice_Strike het volgende:

[..]

maar in deze auto wordt je hoofd niet vastgezet, en ik denk niet dat het de bedoeling is dat de ts een helm gaat dragen bij het gebruik van zijn auto.
Niet na het testrijden inderdaad. De eerste testritten zullen denk ik wel met helm zijn.
pi_47651495
quote:
Op zondag 25 maart 2007 20:56 schreef TR08 het volgende:

[..]

Ging me meer om kleine mensen op de bijrijderstoel. Die moeten vaak de gordel als heupgordel gebruiken omdat de schoudergordel te hoog zit (die snijdt dan bij botsen de hals door). Als je dan crasht vliegt het hoofd richting dashboard en breekt de airbag vervolgens de nek.
[..]

Ik zou ook maar eens vragen of het niet verstandig is om deze uit te zetten als een kind op de bijrijderstoel zit. Of komen die daar nooit?
kinderen horen gewoon op de achterbank

niet dat mijn kinderen mee mogen in mijn 6 daar mag zelfs mijn vrouw niet in rijden
  zondag 25 maart 2007 @ 21:36:54 #63
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47652676
quote:
Op zaterdag 17 maart 2007 13:03 schreef j0rrit het volgende:
Waarom wil je per se schuim?

Snijd gewoon roofmate met een snijbeugel en weestandsdraad. 12v voeding, 2Ah of iets in die trant.

[afbeelding]
Weet jij toevallig waar je die beugels zo kunt kopen?
pi_47655847
quote:
Op zondag 25 maart 2007 20:50 schreef TR08 het volgende:

[..]

Klussen we er ter plekke wel in. Nu al lampen etc ontwerpen is in mijn ogen tijdsverspilling zo lang de rest van het concept niet veel verder vastgelegd is dan nu. Verlichting in zo'n schuim/composiet body bouwen is een kwestie van gaten boren/zagen en lampen inbouwen/ingieten. Dat doe je ter plekke als de body er eenmaal staat.
gaten boren en zagen betekent het zwak maken van je model.
quote:
[..]

Er komen banden op die goedgekeurd zijn voor 150 km/u. Dat is iets anders dan "goedkope" motorbanden. Bovendien garandeert de fabriek dat ze veilig zijn bij die snelheid en is de belasting per band behoorlijk kleiner dan ze mogen hebben weet ik inmiddels (ongeveer een factor 2 oid).
[..]
je hebt natuurlijk banden die goedgekeurd zijn voor 150km/u en banden die goedgekeurd zijn voro 150km/u. MAW een band die goedgekeurd is voor 150 km/u garandeert niet dat die de wegligging geeft die jij wil.
quote:
De schijfremmen komen gewoon onder 1 pedaal hoor... Alleen bij zachtjes remmen gebeurt dat op de regeneratieve rem. En dan nog is ook dat iets dat gewoon eerst netjes onder gecontroleerde omstandigheden getest wordt, zoals ik al vaak geroepen heb.
[..]
en wat voor remmen ga je gebruiken? brembo of gewoon wat goedkoops. Ga je rvs gebruiken of rubber etc. Het is beter dat je dat vooraf gaat bedenken en dat op een lijstje zet dan achteraf. Dan kun je dan als checklist gebruiken. De instelling "dat klussen we ter plekke wel in" is een recept voor een slecht design en misschien zelf iets onveiligs omdat je misschien wel dingen vergeet.

overigens heb je al een rekensommetje gemaakt van het gewicht? je maakt wel een mooi frame maar ik neem aan dat daar ook gewicht een rol speelt.
quote:
Ik ben wel benieuwd naar wat niet klopt. Waar denk jij dat ik fout zit?
dat een airbag alleen functioneel is als je geen riem of een slecht werkende riem hebt. Zonder riem is een airbag namelijk veel gevaarlijker, het kan namelijk nekletsel veroorzaken.
quote:
Die zei dat airbags alleen zin hebben als je ERG goed weet wat je er mee doet (wat ik niet weet) en dat de meest belangrijke dingen tijdens het crashen een goed afgerond interieur (bij voorkeur ook wat zachter materiaal) gecombineerd met een goede gordelset zijn.
juist en dat is de reden om geen airbag te nemen, niet omdat "een airbag geen nut heeft als je een goede riem draagt" want dat is gelul.
  maandag 26 maart 2007 @ 07:51:10 #65
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47662200
Niet om het een of ander maar heb je niet het idee dat je nu allerlei dingen vraagt die nu nog lang niet aan de orde zijn? Je verwacht volgens mij dat ik allerlei componenten al helemaal uitgespecificeerd moet hebben terwijl het concept er nog niet eens staat.

[ Bericht 36% gewijzigd door TR08 op 26-03-2007 07:56:44 ]
pi_47662714
quote:
Op zondag 25 maart 2007 22:47 schreef Justice_Strike het volgende:
gaten boren en zagen betekent het zwak maken van je model.
Klopt, maar is dat nou echt zo dramatisch als je het over een diameter van een centimeter hebt?
quote:
je hebt natuurlijk banden die goedgekeurd zijn voor 150km/u en banden die goedgekeurd zijn voro 150km/u. MAW een band die goedgekeurd is voor 150 km/u garandeert niet dat die de wegligging geeft die jij wil.
Er zijn geen slechte banden meer op de markt. Punt.
quote:
overigens heb je al een rekensommetje gemaakt van het gewicht? je maakt wel een mooi frame maar ik neem aan dat daar ook gewicht een rol speelt.
Daar heb je groot gelijk in. Gewichtsoverschreiding is tenslotte de nachtmerrie van iedere ingenieur.
quote:
dat een airbag alleen functioneel is als je geen riem of een slecht werkende riem hebt. Zonder riem is een airbag namelijk veel gevaarlijker, het kan namelijk nekletsel veroorzaken.

juist en dat is de reden om geen airbag te nemen, niet omdat "een airbag geen nut heeft als je een goede riem draagt" want dat is gelul.
Dat is het niet. Voorbeelden heb ik gegeven, zolang je hoofd wordt vastgezet zijn riemen zelfs beter. Een hoofdsteun zet je hoofd vast voor een aanrijding van achteren en bij een aanrijding vanaf de zijkant ben je dood, n'est pas?
  maandag 26 maart 2007 @ 20:29:21 #67
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47685778
quote:
Op maandag 26 maart 2007 08:56 schreef Autoreply het volgende:

[..]

Klopt, maar is dat nou echt zo dramatisch als je het over een diameter van een centimeter hebt?
[..]
JS slaat ook even de mogelijkheid over dat je rond zo'n gat kunt versterken. Bovendien is niet elk gat op elke plaats zo slecht voor je constructie dat je je zorgen moet maken.
quote:
Er zijn geen slechte banden meer op de markt. Punt.
[..]
Dit durf ik te betwijfelen...de ene band is zeker de andere niet en ik herinner me niet dat alle banden op grip getest worden. Wel op dat ze niet ontploffen. De politie Enschede heeft kort geleden nog banden gehad die van de velg liepen bij bochten op hoge snelheid om maar iets te noemen.

Maar bandenkeus is nog tijd zat voor. Op R12 en R13 velgen zijn banden in vele prijsklassen te krijgen, ook van wat betere merken a la dunlop en vredestein. Ik mag aannemen dat die banden op zijn minst het predicaat "degelijk" verdienen. Zo'n merk brandt zijn vingers niet aan het maken van kutbanden.

Ik heb trouwens gesproken met Marcel Ankone, een motorcoureur die het vroeger vrij goed gedaan heeft. Binnenkort ga ik bij hem op bezoek om over e.e.a te praten. Ik ben zeer benieuwd wat daar uit rolt
pi_47693143
quote:
Op maandag 26 maart 2007 08:56 schreef Autoreply het volgende:

[..]

Klopt, maar is dat nou echt zo dramatisch als je het over een diameter van een centimeter hebt?
ik denk dat een lampenkast wel wat groter is dan een centimeter. Verder heb ik veel verstand van carbon fiber/glasvezel (praktijk ervaring) ik weet hoe dat materiaal reageert als je er gaten in gaat boren en dat is niet heel erg best. Je kunt het beter vanaf het begin meteen goed doen dan achteraf gaten erin maken en het verstevingen.
quote:
Er zijn geen slechte banden meer op de markt. Punt.
[..]
er zijn zeer zeker wel slechte banden op de markt. Ga maar met een motorrijder praten. Ik durf te wedden dat 9 van de 10 het kunnen beamen dat je slechte banden hebt.

overigens geeft het feit dat winterbanden bestaan al aan dat er weldegelijk een verschil is tussen kwaliteit banden. (want winterbanden zijn ook in de zomer een stuk beter dan zomerbanden)
quote:
Dat is het niet. Voorbeelden heb ik gegeven, zolang je hoofd wordt vastgezet zijn riemen zelfs beter.
goed voorbeeld. TR08 gaat namelijk ook een riem om zijn hoofd gebruiken bij zijn auto! realistisch blijven, je gaat te ver van de realiteit met je straaljagers, ruimtecapsules en riempjes die je om je hoofd doet.
quote:
Een hoofdsteun zet je hoofd vast voor een aanrijding van achteren
neuh, hoofdsteun helpt een beetje, maar whiplash zul je nog steeds kunnen krijgen. tenzij je een airbag hebt natuurlijk
pi_47693333
quote:
Op maandag 26 maart 2007 20:29 schreef TR08 het volgende:
JS slaat ook even de mogelijkheid over dat je rond zo'n gat kunt versterken. Bovendien is niet elk gat op elke plaats zo slecht voor je constructie dat je je zorgen moet maken.
idd is niet elk gat op elke plaats slecht. maar daar moet je vooraf dus rekening mee houden
quote:
Maar bandenkeus is nog tijd zat voor. Op R12 en R13 velgen zijn banden in vele prijsklassen te krijgen, ook van wat betere merken a la dunlop en vredestein.
ik kan me vergissen maar ik dacht dat michelin, bridgestone en pirelli? de betere motorbanden waren tegenwoordig. Kies je motorbanden erg zorgvuldig. het verschil in kwaliteit verschilt namelijk nogal.
quote:
Ik mag aannemen dat die banden op zijn minst het predicaat "degelijk" verdienen. Zo'n merk brandt zijn vingers niet aan het maken van kutbanden.
ieder merk heeft budget banden. ik denk dat een bedrijf zich nietzoveel zorgen erover maakt als mensen denken.
quote:
Ik heb trouwens gesproken met Marcel Ankone, een motorcoureur die het vroeger vrij goed gedaan heeft. Binnenkort ga ik bij hem op bezoek om over e.e.a te praten. Ik ben zeer benieuwd wat daar uit rolt
ik ook interview post je wel hier even he
  dinsdag 27 maart 2007 @ 08:20:29 #70
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47700718
Mwoach interview Het is voor mij een oude bekende Zijn dochter zat bij mij op de schaatsclub vroeger en was ook erg snel. Maar ik post wel wat er besproken is.

Maar jij zegt praktijk ervaring met composieten te hebben? Wat deed je zoal?
pi_47706347
wedstrijdboten reparatie.
  dinsdag 27 maart 2007 @ 21:14:30 #72
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47726862
Ik vreesde net even spuit 11 te gaan worden met dit hele project...maar gelukkig valt het mee

Anyway: De drie technische universiteiten in ons land hebben studenten en promovendi die samen werken aan een nieuwe "open" auto. Milieuvriendelijkheid lijkt erg voorop te staan, maar wel in een auto die 4 personen mee neemt + veel bagage, tenzij de aandrijflijn veel ruimte op snoept.
Voor de geinteresseerden: http://www.autoindetoekomst.nl/

Ik vind de site zelf veel te vol visuele effecten dus ik kom er wat langzaam door, dus ik heb nog niet meteen een uitgebreide samenvatting. Wat ik al wel gevonden heb is dat ze op brandstofcellen willen rijden. Een techniek die volgens mij vrij vlot ingehaald gaat worden door het rijden puur op batterijen. Dit omdat brandstofcellen niet erg efficient zijn (als je het opwekken van de brandstof mee neemt) en daarbij ontzettend kwetsbaar.

Ik ben wel benieuwd waar ze mee komen. Ze staan ook op de AutoRAI, waar ik zelf a.s. zondag ook bij de Nuna 3 te vinden zal zijn. Wie mij daar wil opzoeken kan mij mailen, dan krijg je mijn 06 nr: martijn_at_nuonsolarteam.com
  woensdag 28 maart 2007 @ 11:37:02 #73
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_47742680
Nadeel van batterijen is dat ze relatief zwaarder zijn lijkt me... Als ze de brandstofcel weten te perfectioneren (tis natuurlijk nog allemaal nieuw... in 1900 haalden ze ook geen 100pk/l), zie ik er wel toekomst in...

Maar stiekem hoop ik dat BMW de slag wint, met de verbrandingsmotor
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  woensdag 28 maart 2007 @ 12:03:53 #74
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47743573
Batterijen worden snel lichter. Zo snel zelfs dat ze binnen een jaar of tien concurrerend zijn met fossiele brandstof.

Waterstof verbranden in een zuigermotor is qua uitstoot wel leuk, maar qua rendement niet. Je kunt beter lokaal stroom maken, dat opslaan in batterijen en op batterijen rijden.

Fuel cells zijn erg kwetsbaar en de brandstof maken is erg inefficient. De brandstof opslaan is helemaal een ramp (qua ruimte). Zelfs mensen bij de Proces- en energie vakgroep aan de TU Delft weten dat batterijen de fuel cells op korte termijn zodanig voorbij streven dat fuel cells alleen nog voor hele speciale toepassingen handig zijn. Voor auto's zijn ze eigenlijk nu al een gepasseerd station.
pi_47749093
quote:
Op maandag 26 maart 2007 22:54 schreef Justice_Strike het volgende:

ik denk dat een lampenkast wel wat groter is dan een centimeter. Verder heb ik veel verstand van carbon fiber/glasvezel (praktijk ervaring) ik weet hoe dat materiaal reageert als je er gaten in gaat boren en dat is niet heel erg best. Je kunt het beter vanaf het begin meteen goed doen dan achteraf gaten erin maken en het verstevingen.
Ik doe regelmatig reparaties aan kritieke vliegtuigonderdelen van koolstof en weet dus (hopelijk ) waar ik het over heb. Ook een opleiding voor gehad dus ik denk dat ik er wel iets van kan zeggen. In platen boren kan makkelijk.
quote:
er zijn zeer zeker wel slechte banden op de markt. Ga maar met een motorrijder praten. Ik durf te wedden dat 9 van de 10 het kunnen beamen dat je slechte banden hebt.
Een gesprek met mijzelf lijkt me ook wat saai Je hebt uiteraard goede en uitstekende banden, maar er is niets meer op de markt wat niet prima voldoet voor TS' project. Vergeet niet dat in dit geval handling (het enige grote verschil tussen de diverse motorbanden) veel minder uit maakt, dit concept ligt qua besturing dichter bij een auto en dus is vooral grip en slijtage belangrijk
quote:
overigens geeft het feit dat winterbanden bestaan al aan dat er weldegelijk een verschil is tussen kwaliteit banden. (want winterbanden zijn ook in de zomer een stuk beter dan zomerbanden)
Whehe, da's je rijnste onzin. Anders had je namelijk geen zomerbanden meer gehad. Enig idee waarom ze in de formule 1 zachte en harde banden gebruiken?
quote:
goed voorbeeld. TR08 gaat namelijk ook een riem om zijn hoofd gebruiken bij zijn auto! realistisch blijven, je gaat te ver van de realiteit met je straaljagers, ruimtecapsules en riempjes die je om je hoofd doet.

neuh, hoofdsteun helpt een beetje, maar whiplash zul je nog steeds kunnen krijgen. tenzij je een airbag hebt natuurlijk
Ook met een airbag (juist met een airbag) heb je nog steeds kans op een whiplash.
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 11:37 schreef MikeyMan het volgende:
Nadeel van batterijen is dat ze relatief zwaarder zijn lijkt me... Als ze de brandstofcel weten te perfectioneren (tis natuurlijk nog allemaal nieuw... in 1900 haalden ze ook geen 100pk/l), zie ik er wel toekomst in...

Maar stiekem hoop ik dat BMW de slag wint, met de verbrandingsmotor
De energiedichtheid van vloeibare of gasvormige brandstof zal altijd vele malen hoger liggen als van batterijen lijkt mij

[ Bericht 9% gewijzigd door Autoreply op 28-03-2007 14:34:33 ]
pi_47755176
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 14:28 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Je hebt uiteraard goede en uitstekende banden, maar er is niets meer op de markt wat niet prima voldoet voor TS' project.
er zijn wel wat chinese bandenfabrikanten die ronduit gevaarlijke banden produceren voor een habbekrats, ook autobanden overigens. Daar was laatst nog een test over. Waar de normale stopafstand dan 20 meter was was het bij die chinese banden 30 of soms 40 meter en deze zijn dan gewoon te koop in Nederland
quote:
Whehe, da's je rijnste onzin. Anders had je namelijk geen zomerbanden meer gehad. Enig idee waarom ze in de formule 1 zachte en harde banden gebruiken?
Zomerbanden slijten minder hard dan winterbanden in de zomer.
quote:
Ook met een airbag (juist met een airbag) heb je nog steeds kans op een whiplash.
idd ook met een airbag heb je kans op een whiplash, maar de kans is kleiner dan zonder airbag.
  woensdag 28 maart 2007 @ 16:56:30 #77
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_47755262
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 16:54 schreef Justice_Strike het volgende:

idd ook met een airbag heb je kans op een whiplash, maar de kans is kleiner dan zonder airbag.
Dat lijkt me niet... Whiplash loop je op door aanrijdingen van achter...

Hoe je dat met een airbag wilt oplossen is mij een raadsel...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_47755452
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 16:56 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet... Whiplash loop je op door aanrijdingen van achter...

Hoe je dat met een airbag wilt oplossen is mij een raadsel...
whiplash is een algemene benaming voor een plotselinge beweging met de nek. Met auto ongelukken wordt dat idd vaak met een aanrijding van achter in verband gebracht. Maar een plotselinge zijdelingse beweging naar rechts of links of zelfs van voren kan tot dezelfde symptomen lijden, welke dan ook onder het kopje whiplash vallen.
  woensdag 28 maart 2007 @ 19:27:48 #79
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47760644
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 16:54 schreef Justice_Strike het volgende:
-knip-
Zomerbanden slijten minder hard dan winterbanden in de zomer.
[..]
-knip-
In de winter slijten ze ook minder hard.

Maar hier heb je wel een heel mooi aspect van "beter" te pakken. Wat iemand "beter" noemt is altijd een tradeoff. Jij gaat denk ik vrij rucksichtlos voor grip. Ik leg meer de nadruk op verbruik. Een ander gaat weer meer voor lage aanschafkosten en nog een ander wil gewoon zo veel mogelijk kilometers per band rijden omdat hij een hekel heeft aan zijn auto naar de garage te brengen. Mensen die graag powersliden kopen graag die chinese rommel omdat daarmee elke vorm van grip ontbreekt

Winterbanden zijn gewoon een iets andere trade-off in de winter dan zomerbanden. In de winter is het wat gladder en wordt rubber harder. Iemand die zich daar zorgen om maakt zal dan graag winterbanden rijden. Wat "betere" banden zijn is in mijn ogen vooral een kwestie van smaak. Hoewel sommige banden inderdaad dusdanig weinig grip hebben dat je zou moeten overwegen ze te verbieden voor straatgebruik.
pi_47788710
Qua brandstofcellen:

http://www.aerogazette.com/

http://boeingmedia.com/imageDetail.cfm?id=14790&clr=release

Ik denk toch echt dat daar de toekomst ligt, samen met waterstofgestookte turbines. De energiedichtheid is 2 of 3 keer zo groot per eenheid gewicht en dat is wat telt, zowel bij auto's als in de luchtvaart. Ook het specifieke gewicht van brandstofcellen neemt snel af.
  donderdag 29 maart 2007 @ 14:24:39 #81
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47790968
2-3x zo hoog als wat? Lithium-Polymeer batterijen? Lithium-Sulphur? Of een tank met benzine?
pi_47792942
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 14:24 schreef TR08 het volgende:
2-3x zo hoog als wat? Lithium-Polymeer batterijen? Lithium-Sulphur? Of een tank met benzine?
Benzine/kerosine.

Waterstof is 130 mJ//kg
Kerosine is 43 mJ//kg
Lithium-ion zit op dit moment op 0.5 mJ/kg en het ziet er niet naar uit dat dat binnen afzienbare tijd 10 keer zo veel wordt.

[ Bericht 11% gewijzigd door Autoreply op 29-03-2007 15:17:38 ]
  donderdag 29 maart 2007 @ 15:57:20 #83
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_47795136
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 15:04 schreef Autoreply het volgende:

[..]

Benzine/kerosine.

Waterstof is 130 mJ//kg
Kerosine is 43 mJ//kg
Lithium-ion zit op dit moment op 0.5 mJ/kg en het ziet er niet naar uit dat dat binnen afzienbare tijd 10 keer zo veel wordt.
Toch gek dat die BMW hydrogen op waterstof maar 230 ipv 400pk trekt
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_47795569
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 15:57 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Toch gek dat die BMW hydrogen op waterstof maar 230 ipv 400pk trekt
Ik mis de link ff
Als je een benzineblok ombouwt naar gas danwel waterstof is je vermogensverlies minimaal mits je een intercooler e.d. installeert.
  donderdag 29 maart 2007 @ 16:09:36 #85
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_47795656
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 16:07 schreef Autoreply het volgende:

[..]

Ik mis de link ff
Als je een benzineblok ombouwt naar gas danwel waterstof is je vermogensverlies minimaal mits je een intercooler e.d. installeert.
Nou, waterstof zou meer energie moeten leveren, maar dat komt er dus blijkbaar niet uit... (nu ga ik er voor het gemak maar even vanuit dat kerosine meer energie levert dan benzine...)
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  vrijdag 30 maart 2007 @ 07:50:46 #86
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47818990
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 15:04 schreef Autoreply het volgende:

[..]

Benzine/kerosine.

Waterstof is 130 mJ//kg
Kerosine is 43 mJ//kg
Lithium-ion zit op dit moment op 0.5 mJ/kg en het ziet er niet naar uit dat dat binnen afzienbare tijd 10 keer zo veel wordt.
Ik neem maar even aan dat je MJ bedoelt (megaJoule ipv milliJoule)
En wat is het laad-ontlaad rendement van een brandstofcel? Dus brandstof maken en vervolgens weer ontladen? Bij een accu haal je vrij makkelijk 85% zo niet hoger als je meer tijd neemt (een nachtje ipv een uur)
En ook niet onbelangrijk: Hoeveel mJ/m3 zit er in watersfot tov lithium? Bij auto's is ruimte minstens zo belangrijk zo niet belangrijker dan gewicht.
Vergeet ook niet dat een brandstofcel nog steeds een flinke fabriek is. Je hebt dus EN grote opslag nodig, EN een grote brandstofcel EN je elektromotoren + controller EN een set accu's/supercapacitors als buffer. Kijk maar eens goed naar de kart van Formula Zero dan zie je wat ik bedoel.
De randapparatuur die je bij een brandstofcel nodig hebt is zodanig groot dat het voordeel tov accu's in een auto snel kleiner wordt.

Dat de luchtvaart er mee aan de slag gaat zou op zich kunnen betekenen dat het op termijn toch wel beter wordt dan nu, maar ik zie me dit niet echt in een auto toepassen. In elk geval niet in dit project. Duur, complex, groot, kwetsbaar, brandstof niet te krijgen, etc.

[ Bericht 6% gewijzigd door TR08 op 30-03-2007 08:17:43 ]
pi_47819620
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 07:50 schreef TR08 het volgende:

[..]

Ik neem maar even aan dat je MJ bedoelt (megaJoule ipv milliJoule)
En wat is het laad-ontlaad rendement van een brandstofcel? Dus brandstof maken en vervolgens weer ontladen? Bij een accu haal je vrij makkelijk 85% zo niet hoger als je meer tijd neemt (een nachtje ipv een uur)
Oeps, Mega uiteraard
Uitgaande van de chemische energie in waterstof zit het rendement iets over de 50%
quote:
En ook niet onbelangrijk: Hoeveel mJ/m3 zit er in watersfot tov lithium? Bij auto's is ruimte minstens zo belangrijk zo niet belangrijker dan gewicht.
De energiedichtheid per volume is bij vloeibare waterstof grofweg 40% van die van kerosine, 30% als je de extra ruimte voor isolatie enz meetelt. Da's nog steeds vele malen hoger als de energiedichtheid van wat voor batterijen ook. Ik denk dat vorm (je hebt het over forse drukvaten en dus cilindrische vormen) een groter probleem is als de beschikbare ruimte.
quote:
Vergeet ook niet dat een brandstofcel nog steeds een flinke fabriek is. Je hebt dus EN grote opslag nodig, EN een grote brandstofcel EN je elektromotoren + controller EN een set accu's/supercapacitors als buffer. Kijk maar eens goed naar de kart van Formula Zero dan zie je wat ik bedoel.
Klopt, alleen dat ontwikkelt zich razendsnel. Op dit moment beginnen brandstofcellen interessant te worden (zie o.m. laptobs), maar zijn ze nog verre van ideaal. Ik denk echter dat brandstofcellen veel potentiaal hebben om over 10/20 jaar vele malen lichter en krachtiger te worden.
quote:
De randapparatuur die je bij een brandstofcel nodig hebt is zodanig groot dat het voordeel tov accu's in een auto snel kleiner wordt.

Dat de luchtvaart er mee aan de slag gaat zou op zich kunnen betekenen dat het op termijn toch wel beter wordt dan nu, maar ik zie me dit niet echt in een auto toepassen. In elk geval niet in dit project. Duur, complex, groot, kwetsbaar, brandstof niet te krijgen, etc.
Totally right. Ik doelde ook meer op de verre toekomst. Batterijen zijn daar geen optie meer omdat de rek er enigszins uit is.
  vrijdag 30 maart 2007 @ 09:12:33 #88
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47820005
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 08:53 schreef Autoreply het volgende:

[..]

Oeps, Mega uiteraard
Uitgaande van de chemische energie in waterstof zit het rendement iets over de 50%
Niet heel hoog dus, maar ook niet dramatisch gelukkig. Wel een factor 1.5-2 slechter dan batterijen. Is dat incl opwekking? Cellen zelf waren richting de 85% toch?
quote:
[..]

De energiedichtheid per volume is bij vloeibare waterstof grofweg 40% van die van kerosine, 30% als je de extra ruimte voor isolatie enz meetelt. Da's nog steeds vele malen hoger als de energiedichtheid van wat voor batterijen ook. Ik denk dat vorm (je hebt het over forse drukvaten en dus cilindrische vormen) een groter probleem is als de beschikbare ruimte.
[..]
En geen koelinstallatie? Ik zit trouwens niet graag in een auto met waterstof onder 200Bar als hij botst. LPG is dan met 8.5 bar een stuk minder link. Maar goed daar wordt vast e.e.a op gevonden. Ze willen waterstof absorberen in allerlei mooie goedjes dacht ik, dan zal de druk ook wel dalen.
quote:
Klopt, alleen dat ontwikkelt zich razendsnel. Op dit moment beginnen brandstofcellen interessant te worden (zie o.m. laptobs), maar zijn ze nog verre van ideaal. Ik denk echter dat brandstofcellen veel potentiaal hebben om over 10/20 jaar vele malen lichter en krachtiger te worden.
We gaan het zien
10/20 jaar is voor mij echter nu veel te lang
quote:
[..]

Totally right. Ik doelde ook meer op de verre toekomst. Batterijen zijn daar geen optie meer omdat de rek er enigszins uit is.
Ik hoor mensen uit de batterij hoek hele andere dingen zeggen. Lithium-sulphur batterijen zullen het binnen enkele jaren stukken beter doen dan lithium-polymer, wat nu de shit is. Een factor 4 ofzo hoorde ik laatst, maar ik zou even moeten zoeken voor het echte getal.

Maar goed, ik ben niet er voor of tegen een bepaalde technologie. Het is goed dat er veel moeite in brandstofcellen (of nog andere alternatieven) gepompt wordt. Wedden op 1 paard is nooit goed en als ze batterijen/verbrandingsmotoren voorbij streven is dat alleen maar mooi
pi_47820509
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 09:12 schreef TR08 het volgende:

Niet heel hoog dus, maar ook niet dramatisch gelukkig. Wel een factor 1.5-2 slechter dan batterijen. Is dat incl opwekking? Cellen zelf waren richting de 85% toch?
Nope, zonder opwekking, maar da's ook niet interessant. Uitgaande van kernerergie danwel kernfusie is de energieproductie amper een probleem en gaat het meer over een manier om die energie te transporteren. Vergeet niet dat maar een fractie van het wereldwijde energieverbruik op vervoer komt, het overgrote deel zijn "vaste verbruikers" zoals een aluminiumfabriek of de NS.
quote:
En geen koelinstallatie? Ik zit trouwens niet graag in een auto met waterstof onder 200Bar als hij botst. LPG is dan met 8.5 bar een stuk minder link. Maar goed daar wordt vast e.e.a op gevonden. Ze willen waterstof absorberen in allerlei mooie goedjes dacht ik, dan zal de druk ook wel dalen.
Het risico is een non-argument. Ze gebruiken die tanks in Amsterdam naar ik meen ook. Die zijn getest tot en met de impact van kogels. Waterstof is qua brandgevaarlijkheid een stuk minder gevaarlijk als benzine. Explosies zijn onmogelijk als je een overdrukventiel toepast en er niet met granaten op gaat schieten.
quote:
We gaan het zien
10/20 jaar is voor mij echter nu veel te lang
Klopt. Er moet toch snel wat gebeuren, want olie begint al schaarser te worden en er is maar een serieus alternatief...
quote:
Ik hoor mensen uit de batterij hoek hele andere dingen zeggen. Lithium-sulphur batterijen zullen het binnen enkele jaren stukken beter doen dan lithium-polymer, wat nu de shit is. Een factor 4 ofzo hoorde ik laatst, maar ik zou even moeten zoeken voor het echte getal.
Klopt, maar de verhouding LiPo/H2 is ongeveer 1:300 in energie/massa verhouding, dus zelfs een factor 40 is niet genoeg, batterijen voldoen simpelweg niet voor energie-intensief vervoer net zoals de stoommachine...
Bij brandstofcellen halveert de massa per eenheid vermogen om de paar jaar en dat lijkt nog wel even door te gaan, er zit nog geen technische grens aan itt tot batterijen. Nu al is het zo dat een brandstofcel (zie dat Boeing-project) met brandstof op grofweg het zelfde gewicht zit als batterijen plus motor. Bij brandstofintensieve toepassingen zoals vliegtuigen gebeurd dat uiteraard eerder als bij auto's, maar vroeg of laat zullen ook die laatsten er aan zitten.
quote:
Maar goed, ik ben niet er voor of tegen een bepaalde technologie. Het is goed dat er veel moeite in brandstofcellen (of nog andere alternatieven) gepompt wordt. Wedden op 1 paard is nooit goed en als ze batterijen/verbrandingsmotoren voorbij streven is dat alleen maar mooi
  vrijdag 30 maart 2007 @ 09:42:55 #90
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47820668
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 09:36 schreef Autoreply het volgende:

[..]

Nope, zonder opwekking, maar da's ook niet interessant. Uitgaande van kernerergie danwel kernfusie is de energieproductie amper een probleem en gaat het meer over een manier om die energie te transporteren. Vergeet niet dat maar een fractie van het wereldwijde energieverbruik op vervoer komt, het overgrote deel zijn "vaste verbruikers" zoals een aluminiumfabriek of de NS.
[..]
Zo lang we voor een groot deel fossiel gestookt elektriciteit opwekken durf ik hier toch anders over te denken...
quote:
-knip-

Klopt, maar de verhouding LiPo/H2 is ongeveer 1:300 in energie/massa verhouding, dus zelfs een factor 40 is niet genoeg, batterijen voldoen simpelweg niet voor energie-intensief vervoer net zoals de stoommachine...
Bij brandstofcellen halveert de massa per eenheid vermogen om de paar jaar en dat lijkt nog wel even door te gaan, er zit nog geen technische grens aan itt tot batterijen. Nu al is het zo dat een brandstofcel (zie dat Boeing-project) met brandstof op grofweg het zelfde gewicht zit als batterijen plus motor. Bij brandstofintensieve toepassingen zoals vliegtuigen gebeurd dat uiteraard eerder als bij auto's, maar vroeg of laat zullen ook die laatsten er aan zitten.
[..]
Volgens mij neem je bij dit getal wel even aan dat het gewicht van de brandstofcel zelf + randapparatuur niet mee doet in het totaal. De brandstofcel apparaten die ik gezien heb (een kart + nog een ding) waren allerminst licht en dat lag niet alleen aan de batterij accu's/supercaps die als buffer mee gingen. Ook dat zal uiteindelijk wel veel kleiner worden, daar niet van, maar bij een auto is het gewicht van de aandrijving nou niet bepaald klein tov het gewicht van de energie voorraad.
pi_47874417
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 09:42 schreef TR08 het volgende:

[..]

Zo lang we voor een groot deel fossiel gestookt elektriciteit opwekken durf ik hier toch anders over te denken...
ik denk dat een centrale energie beter kan opweken (lees zuiniger) dan een auto brandstof kan verbranden.

afijn ik ga waarschijnlijk dinsdag naar de autorai. Misschien kom ik je tegen.
  maandag 2 april 2007 @ 09:09:22 #92
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47915844
Ik ben er gister geweest, dinsdag ben ik er niet. Nog een tip voor mocht het je interesseren: Op de eco village kun je proefritjes maken. Er staat ook een volledig elektrisch rijdende Daihatsu Cuore, gebouwd door een van de oprichters van het eerste Nuna team. Ik vind het zelf wel bijzonder om daarin te rijden, dus ik zou zeggen: Probeer die eens
Je moet minimaal 23 jaar zijn en/of 3 jaar je rijbewijs hebben (=>rijbewijs meenemen dus). Ze hebben daar ook wat hybrides staan.
  maandag 2 april 2007 @ 09:51:17 #93
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_47916657
Ow, vet... Ik ga dinsdag...
Kijken hoeveel ritjes we los kunnen peuteren
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  maandag 2 april 2007 @ 10:00:32 #94
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47916858
Vroeg gaan dan zijn de wachtrijen kort (ze zijn er waarschijnlijk zelfs niet) En je weet zekerder dat die elektrische wagen niet met lege accu staat
pi_47918992
en of of? ik ben boven de 23 maar heb net een jaar mijn rijbewijs (maarja ik heb weer wel mijn motorrijbewijs)
  maandag 2 april 2007 @ 11:59:48 #96
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_47920442
Zal wel en zijn, lijkt me... Zo is het vrijwel altijd...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  dinsdag 3 april 2007 @ 07:46:33 #97
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47951791
Volgens mij of. Iemand jonger dan 23 moet 3 jaar zijn rijbewijs hebben. Maar ik weet het niet 100% zeker, dus probeer het gewoon.
pi_47967894
tvp... wil wel eens het een en ander hiervan bekijken...
  donderdag 5 april 2007 @ 17:54:10 #99
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_48050192
Zo...gister avond op gesprek geweest bij Marcel Ankone, wat erg gezellig was

Hij vond het hele project erg interessant en met name ook erg gedurfd, dus wie mee doet krijgt zijn respect Zijn enige punt van zorg was dat het een setup is met 1 wiel achter en 2 voor, wat een groter risico op oversturen geeft bij gripverlies. Dit punt deel ik wel met hem, aan de andere kant is er bij een setup met 1 wiel voor en 2 achter weer meer kans op omflikkeren/instabiliteit bij remmen. In mijn Nuna ervaring viel het oversturen bij tijdelijk gripverlies erg mee en we hebben mensen met 1 wiel voor toch hier en daar wat in de problemen zien komen met name bij het nemen van bochten + remmen dus het is niet zo heel duidelijk wat nu veiliger is.

Wat betreft sponsoring door Suzuki kon hij weinig beloven, hij vertelde me dat eigenlijk iedereen die bij Suzuki voor sponsoring komt direct afgewezen wordt. Het enige dat ze aan sponsoring projecten doen is eigenlijk de Suzuki Swift Cup.
Desalniettemin ging hij wel kijken wat er aan onderdelen te krijgen zou zijn en met mensen praten binnen Suzuki. Als onderdelen krijgen geen optie is krijg ik in elk geval prijzen waarvoor we ze kunnen kopen.
Ook bood hij aan om zijn "sleutelman" uit de tijd dat hij nog coureur was te porren voor dit project. Die man heeft allerlei las apparatuur en een frees- en draaibank + nog het nodige aan gereedschap en bouwt ontzettend graag dus wie weet wat we daar nog aan hebben.

Volgende week komt hij met motormensen in contact dus dan horen we meer.

Verder ga ik morgen op bezoek bij Pecocar in Albergen om te zien of we daar schuim vandaan kunnen krijgen + of ze evt meer kunnen zoals wat CNC freeswerk om schuimdelen voor te vormen voor we ze bekleden met glas. Als dat kan ga ik proberen een soort legopakket te maken dat thuis eenvoudig uitgelijnd in elkaar te zetten is met voorgeboorde gaten voor inserts.

Foto's van de RAI moet ik nog even uitzoeken die post ik zo
  donderdag 5 april 2007 @ 20:18:25 #100
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_48054908
En bij deze de foto's van de RAI Ik heb helaas niet veel interessants aan de Carver kunnen fotograferen omdat Carver zelf niet het ding er neergezet had, maar die lui van de Nationale AutoPas. Oftewel er stonden alleen wat blonde dozen omheen die foldertjes uit konden delen.
Een eerste grappige die mijn broertje zag was Prautotype, ik kon hem later helaas zelf niet vinden...maar hier zijn wat pics


Wel een gaaf design zoals ik voorspeld had, maar geen rijdende auto helaas...Wel zag mijn broertje kans een niet nader te noemen idioot bij een zonnewagen op de kiek te zetten

En was er nog de Carver van de Autopas. Arrangements voor de Carver. Arrangementen op de site kosten 250 euro, die ga ik er voorlopig niet aan uitgeven, helemaal omdat het maar 2.5 uur is. Ik probeer liever tzt via Carver zelf een keer een proefritje van een half uur oid te regelen.

Tot slot nog wat hobbyfoto's met glasvezel van mijn broertje, die bouwt een bootje.


Hij heeft zonder vacuum gewerkt waardoor erg veel hars in de doeken is gaan zitten. Verder gebruikte hij ongeweven doek, wat ook de neiging heeft erg veel hars op te nemen. Hier en daar kun je zien hoe dik alles is. Voor ons project is het denk ik toch handiger om vacuum te gebruiken indien mogelijk, dat gaat veel gewicht schelen. Ook zal het oppervlak een stuk gladder zijn, wat ook zijn voordelen heeft. Hopelijk leer ik hier bij Pecocar morgen meer over.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')