abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 15 maart 2007 @ 21:57:33 #26
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47316605
Even een paar nieuwe pics:
Ik ben na mijn afstuderen maar wat gaan klussen, mijn nieuwe garage moet natuurlijk wel eindelijk eens ingericht. Vandaag heb ik een mooie plank aan de muur geschroefd en daar een en ander aan gereedschap aan opgehangen.

Verder heb ik bij de Multimate huismerk PUR schuim gekocht en daar een testje mee gedaan. Ik heb het schuim op een plastic zak gespoten, in 3 patronen. Een paar rijen naast elkaar, een losse rij in een voeg en de bus leeggespoten in een enkele dot. Zie hier het resultaat.



Dit schuim hardt niet helemaal netjes uit, misschien dat dat is door gebrek aan kontakt met de lucht, misschien omdat het zo dik is of misschien omdat de alu plaat het onderaan wat koud houdt. Het schuim werd wat warm tijdens uitharden en die plaat voorkomt dat omdat hij nogal goed koelt (vrij dik alu). Zie plaatje.



Ik ga dit nog even zo laten staan, mogelijk wordt het alsnog hard, misschien ook niet. Indien niet dan ga ik wat duurder schuim kopen en zien of het verschil maakt. Weet iemand welke winkels nog meer hetzelfde schuim als de multimate huismerk verkopen? Vaak levert 1 fabriek aan meerdere "merken".

Verder nog een aankoop van zo rond mijn verhuizing: Op internet liep ik aan tegen een mooie buster!



Deze pop is in bepaalde standen vast te zetten, erg handig als proefpersoon. Hij is ongeveer zo groot als ik (heel ietsje langer) dus als deze past pas ik ook

Tot slot nog iets mbt het kantelsysteem: Ik ben op het moment e.e.a aan het schetsen voor een ketting/riem aandrijving hiervoor. Dit heeft twee voordelen:
-Het is veel goedkoper (ongeveer 3000 euro)
-Het is makkelijker redundant uit te voeren.
Twee elektrische rammen kun je niet redundant noemen. Als eentje het namelijk begeeft blokkeert hij gewoon de boel. Bij hydrauliek kun je een zuiger induwen met het uitduwen van de ander. Bij een ketting of riem aandrijving kun je net als bij de hydrauliek aandrijving de boel zo maken dat een motor het wel trekt. Als een motor het op geeft levert hij geen koppel meer maar ook bijna geen weerstand. De tweede motor kan dan vrij makkelijk kantelen door de weerstand van de kapotte motor heen.

Pics hiervan volgen hopelijk dit weekend, ik krijg een nieuwe versie van SolidWorks binnen dus ik wacht even met tekenen tot ik die heb

[ Bericht 5% gewijzigd door TR08 op 15-03-2007 22:12:52 ]
pi_47358148
Is het niet misschien een idee om nu je toch al bezig bent een stirlingmotor te maken?

In theorie zou je dan een rendement van ongeveer 65 % moeten hebben.
  zaterdag 17 maart 2007 @ 09:09:30 #28
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47361071
quote:
Op zaterdag 17 maart 2007 01:13 schreef MaximumRush het volgende:
Is het niet misschien een idee om nu je toch al bezig bent een stirlingmotor te maken?

In theorie zou je dan een rendement van ongeveer 65 % moeten hebben.
En in de praktijk haal je de helft van het rendement dat je theoretisch kunt halen door alle mechanische-, warmte- en stromingsverliezen

Stirling is een mooi principe, maar niet handig voor auto's. Stirling motoren zijn namelijk groot en zwaar per kW. Bij een auto kost het dan zo veel energie om de motor mee te nemen dat je beter een lichtere en iets minder efficiente motor had kunnen nemen. Waar Stirling wel handig voor is is restwarmte benutten bij bijvoorbeeld een CV-ketel of een verbrandings installatie. Toepassingen waarbij de Stirling motor niet meegenomen hoeft te worden.

Nog even een update mbt het schuim: Het is eindelijk uitgehard na het schuim voorzichtig losgewerkt te hebben en omgedraaid. PUR moet met lucht in kontakt komen om uit te harden en heeft bovendien wat warmte nodig. In het PUR zijn vrij grote luchtbellen ontstaan, waar ik niet zo blij mee ben.

Dit schuim is dus helaas niet geschikt voor body constructie, ook niet voor vorm afwerking. Jammer maar helaas

[ Bericht 21% gewijzigd door TR08 op 17-03-2007 09:17:11 ]
  zaterdag 17 maart 2007 @ 11:41:05 #29
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_47363375
* glasbak zet alvast een tafel met broodjes en koffie neer

Tevens tvp
pi_47365782
Waarom wil je per se schuim?

Snijd gewoon roofmate met een snijbeugel en weestandsdraad. 12v voeding, 2Ah of iets in die trant.

  zaterdag 17 maart 2007 @ 13:15:37 #31
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47366111
Roofmate is toch ook schuim? (alleen kant en klare plaat ipv een bus met prut).

De pur was makkelijk geweest als "voegmiddel" in hoeken. Vandaar dat ik het probeerde.
pi_47366887
Roofmate is ook schuim inderdaad. Maar ik doelde op fohm, zoals de pör die je gebruikt. Kan handig zijn als voegmiddel, maar ik zou gewoon blokken lijmen met PU lijm en deze uiteindelijk shapen en plamuren. Werkt gemakkelijker denk ik.

Tevens zou je gewoon lost mould kunnen werken bij enkele productie. Je maakt een positieve mal van schuim, desnoods met een frame van hout. Deze werk je af met een loswax en gaat aan de gang met polyester. Vervolgens gewoon de mal afbreken en schuim wegschrapen. Eventueel met acceton of thinner of iets in die trant nabehandelen. Lastiger om een super strakke buitenkant te krijgen zonder plamuren, maar stukken sneller en goedkoper vergeleken met negatieve mallen.
  zaterdag 17 maart 2007 @ 16:12:40 #33
169369 SRS-Engineering
PASSION FOR POWER
pi_47370536
[quote]Op donderdag 15 maart 2007 21:57 schreef TR08 het volgende:
Even een paar nieuwe pics:
Ik ben na mijn afstuderen maar wat gaan klussen, mijn nieuwe garage moet natuurlijk wel eindelijk eens ingericht. Vandaag heb ik een mooie plank aan de muur geschroefd en daar een en ander aan gereedschap aan opgehangen.
[afbeelding]


Met dat gereedschap ga je hopelijk toch geen auto bouwen ?

Koop gewoon een gereedschapkist van snap-on of gedore.
Heb je alles en het werkt veel beter dan zo'n bord.
VW GOLF 1.1C - 1983 -
pi_47371895
...of gereedschap van Facom. Maar waarom zou je iemand gelijk op kosten willen jagen? Zorg gewoon voor een leuke dopsleutelset, steeksleutels en goede schroevendraaiers, flex/haakse slijper en een goede boormachine. Al gaande ontdek je vast wel tekortkomingen aan je gereedschapsassortiment, en vul je dat gewoon aan.

Specialistisch gereedschap moet je toch zien te lenen, want om nou een pers te kopen voor die paar lagers etc.
  zaterdag 17 maart 2007 @ 17:51:36 #35
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47373483
quote:
Op zaterdag 17 maart 2007 16:12 schreef SRS-Engineering het volgende:
[quote]Op donderdag 15 maart 2007 21:57 schreef TR08 het volgende:
Even een paar nieuwe pics:
Ik ben na mijn afstuderen maar wat gaan klussen, mijn nieuwe garage moet natuurlijk wel eindelijk eens ingericht. Vandaag heb ik een mooie plank aan de muur geschroefd en daar een en ander aan gereedschap aan opgehangen.
[afbeelding]


Met dat gereedschap ga je hopelijk toch geen auto bouwen ?

Koop gewoon een gereedschapkist van snap-on of gedore.
Heb je alles en het werkt veel beter dan zo'n bord.
Ik heb nog een Proxxon ratelset en een deel van de steeksleutels is van Gedore. Verder heeft mijn vader nog een momentsleutel (Gedore) dus het meest moeilijke spul is wel voor elkaar hoor Verder kan ik van mijn werk vast e.e.a lenen (daar vinden ze Gedore onder de maat). Voor de vormdelen boeit het verder niet zo veel wat je neemt, dat is gewoon veel schuurwerk. Volgens mij komt het wel goed

Verder wat hierboven gezegd wordt. Op het moment heb ik echt_geen_geld voor een dure gereedsschapsset. Ik vraag altijd gereedschap voor mijn verjaardagen en zo vul ik alles langzaam aan. Ik spendeer mijn geld op het moment liever aan onderdelen, dat gaat al duur genoeg worden. Op het moment dat er speciaal of goed gereedschap nodig is zie ik wel verder.
  maandag 19 maart 2007 @ 20:36:01 #36
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47449330
Zo ik heb een nieuwe SolidWorks versie erop geknald (na windows opnieuw te hebben geinstalleerd dus het tekenen gaat snel weer beginnen. Zo meteen even kijken of de oude tekeningen nog te lezen zijn (vast wel ).
Verder heb ik dit weekend nog gekeken naar prautotype. Ik vond de hele aflevering eigenlijk een lange aaneenschakeling van reclame waarin en passant ook nog even gemeld werd dat er een auto geklust wordt. Niet erg positief dus. Wel jammer want het idee is gaaf en ik hoop echt dat er een mooi wagentje uit komt dat tevens goed rijdt.
pi_47609005
pics
  zaterdag 24 maart 2007 @ 18:15:17 #38
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47615931
Ik heb het kantelsysteem in SolidWorks even gelaten voor wat het is. Ik loop er tegenaan dat ik moeilijk nieuwe dingen in kan tekenen en dat ik eigenlijk wat meer echte spullen nodig heb om tot een goed concept te komen. Dit betekent dat het handig is om wat meer te gaan focussen op de dragende constructie.
Ik kan zeer waarschijnlijk (wordt aan gewerkt) gratis glasvezel en schuim krijgen. Omdat ik dit zelf kan verwerken wil ik een glasvezel composieten chassis gaan maken. Voor dit chassis leek me een dragende kuip het meest handig met daarop schutborden en een rolkooi. Voor verbinding met de wielophanging etc komen er metalen inserts.

Omdat het schuim zeer waarschijnlijk geel wordt heb ik het ook maar geel gemaakt in SolidWorks
Hier is het plaatje:

Bovenaan de "kuip" ga ik de boel wat zwaarder uitvoeren, zodat er een stevige kooi rond de inzittenden komt. Ook komt er een extra "hoepel" tussen de beide inzittenden om een botsing van opzij beter op te vangen.
Voor en achter de schutborden wordt alles wat zwakker uitgevoerd zodat die delen het bij een eventuele crash als eerste begeven. Op die manier is vrij simpel een kreukelzone te maken.
Met dit plaatje (en wat uitbreiding) ga ik naar de composietenboer toe om schuim te krijgen. Als dat lukt ga ik in de schuur klussen om een eerste schuimen mock-up te maken. Als alles lijkt te passen komen de glasmatten eroverheen en hebben we het eerste echte onderdeel klaar
pi_47624486
hoe ga je de abs doen

en waar ga je airbags kopen???


en het dashboard ga je dat zelf maken of word het een bestaand

[ Bericht 38% gewijzigd door iloveheerlen op 24-03-2007 21:57:14 ]
  zondag 25 maart 2007 @ 10:47:31 #40
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47634130
ABS koop ik in, een bestaande remset met ABS is denk ik zo over te bouwen.
Airbags weet ik niet of die er in komen. Je moet erg goed weten hoe je dat inbouwt en aansluit. Als dat fout gebeurt heb je meer kans om door een zomaar ontploffende airbag gewond te raken dan dat het ding je leven redt. Ik spendeer liever wat meer aandacht aan goede gordels.

Dashboard ga ik zelf maken. Er zal niet iets bestaands zijn dat volledig past. Wel wil ik knoppen, meters, ventilatieroosters e.d. gewoon kopen, evt dingen uit een bestaande auto/motor.
pi_47635148
quote:
Op zondag 25 maart 2007 10:47 schreef TR08 het volgende:
ABS koop ik in, een bestaande remset met ABS is denk ik zo over te bouwen.
Airbags weet ik niet of die er in komen. Je moet erg goed weten hoe je dat inbouwt en aansluit. Als dat fout gebeurt heb je meer kans om door een zomaar ontploffende airbag gewond te raken dan dat het ding je leven redt. Ik spendeer liever wat meer aandacht aan goede gordels.

Dashboard ga ik zelf maken. Er zal niet iets bestaands zijn dat volledig past. Wel wil ik knoppen, meters, ventilatieroosters e.d. gewoon kopen, evt dingen uit een bestaande auto/motor.
mag ik je harstikke voor gek verklaren geen airbags denk maar alleen aan jezelf

wat gebeurt er als je straks een chrash maakt en je vrouw en kinderen blijven dood

nee gewoon een airbag inbouwen

trouwens van welk matriaal word de bodemplaat


bij prautotype zag ik dat ze gewoon een houte plaat op het chassis hadden geschroeft
  zondag 25 maart 2007 @ 12:18:56 #42
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47635729
De bodemplaat wordt gewoon glasvezelcomposiet net als de rest van de dragende constructie. In prautotype kunnen ze hout nemen omdat die wagen toch niet lang heel hoeft te blijven.

Wat betreft de airbags: In de racerij kunnen ze ook zonder en daar overleven de coureurs menige crash ook prima. Airbags zijn eigenlijk een lapmiddel voor slecht/matig of niet gedragen gordels.
Ik heb dit soort opmerkingen vaker gehad, veel mensen zijn denk ik onbekend met de term "aanvaardbaar risico". Vroeger reden zat mensen zonder airbags en ik durf te wedden dat jij als ik je een lift aan zou bieden met mijn huidige auto (Opel Corsa uit '97) er vrolijk in zou stappen. Terwijl die auto geen ABS, geen stuurbekrachtiging en geen airbags heeft.

Als ik een zelfbouw auto maak moet er ineens allemaal wel in zitten want anders ben ik knettergek. De wagen die ik maak krijgt een race gordelsysteem, ABS, een sterke rolkooi en kreukelzones. Ik denk dat de veiligheid dan redelijk goed zit.

Ik weet niet hoe oud jij bent maar als jij binnenkort je eerste auto gaat kopen en je zit niet al te ruim in het geld is de kans dat jij een wagen zonder airbags en zonder ABS gaat rijden ook vrij groot.
pi_47636365
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:18 schreef TR08 het volgende:
De bodemplaat wordt gewoon glasvezelcomposiet net als de rest van de dragende constructie. In prautotype kunnen ze hout nemen omdat die wagen toch niet lang heel hoeft te blijven.

Wat betreft de airbags: In de racerij kunnen ze ook zonder en daar overleven de coureurs menige crash ook prima. Airbags zijn eigenlijk een lapmiddel voor slecht/matig of niet gedragen gordels.
Ik heb dit soort opmerkingen vaker gehad, veel mensen zijn denk ik onbekend met de term "aanvaardbaar risico". Vroeger reden zat mensen zonder airbags en ik durf te wedden dat jij als ik je een lift aan zou bieden met mijn huidige auto (Opel Corsa uit '97) er vrolijk in zou stappen. Terwijl die auto geen ABS, geen stuurbekrachtiging en geen airbags heeft.

Als ik een zelfbouw auto maak moet er ineens allemaal wel in zitten want anders ben ik knettergek. De wagen die ik maak krijgt een race gordelsysteem, ABS, een sterke rolkooi en kreukelzones. Ik denk dat de veiligheid dan redelijk goed zit.

Ik weet niet hoe oud jij bent maar als jij binnenkort je eerste auto gaat kopen en je zit niet al te ruim in het geld is de kans dat jij een wagen zonder airbags en zonder ABS gaat rijden ook vrij groot.
32 mijn eerste auto is dus al lang de deur uit

dat jij de keuze maakt om geen airbag in te bouwen is jouw beslissing maar dat je die keuze meteen ook maakt voor je vrouw/kinderen een airbag red levens daar kan geen gordelsysteem kreukelzone of rolkooi tegen op!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
pi_47640135
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:46 schreef iloveheerlen het volgende:
een airbag red levens
Dan heb jij zeker nooit gehoord van overleden kinderen door kinderzitjes bij airbags te plaatsen. Goede keuze van TR08 om geen airbags te gebruiken. Als die krengen er wel in moeten ziek ik liever eerst een crash test dat het een 'voordeel' geeft ten opzichte van gordels.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_47648802
even wat fabeltjes de wereld uit helpen.
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:18 schreef TR08 het volgende:
In de racerij kunnen ze ook zonder en daar overleven de coureurs menige crash ook prima.
in de racerij gebruiken ze een helm en is alles gemaakt naar de bestuurder (de helm, de zitjes en het stuur alles). Niet vergelijkbaar dus, verder hebben ze een grindbak naast de baan ipv een vangrail. De vergelijking is dan ook ver te zoeken.
quote:
Airbags zijn eigenlijk een lapmiddel voor slecht/matig of niet gedragen gordels.
Bij het gebruik van een airbag is een driepunts en/of racegordel verplicht! Een airbag brengt zware nekletsel toe als je geen gordel (of heupgordel) gebruikt. Je hoofd gaat namelijk naar voren en komt dan in lijn met de airbag, die dan je hoofd een klap naar achter geeft tov je lichaam (die dan nog niet geraakt is)

een airbag is dus alles behalve een lapmiddel voor slecht/matig of niet gedragen gordels.
quote:
Ik heb dit soort opmerkingen vaker gehad, veel mensen zijn denk ik onbekend met de term "aanvaardbaar risico". Vroeger reden zat mensen zonder airbags en ik durf te wedden dat jij als ik je een lift aan zou bieden met mijn huidige auto (Opel Corsa uit '97) er vrolijk in zou stappen. Terwijl die auto geen ABS, geen stuurbekrachtiging en geen airbags heeft.
non-discussie, je bouwt een auto nu. Dus dan zou je de standaarden die nu gelden moeten volgen. voor de kosten hoef je het niet te laten. (overigens is een airbag verplicht in alle auto's die nu geproduceert worden, ik weet niet hoe dat zit met zelfbouw).

Er is wel een andere reden om geen airbag te gebruiken, optimale plaatsing moet bepaalt worden. Je kunt niet overal een airbag plaatsen en dan maar hopen dat het werkt. Een airbag op de verkeerde plaats kan voor meer schade zorgen dan hij had moeten voorkomen. Maar dat is een kwestie van berekenen. Echter moet je daar wel eerst naar kijken voordat je tot die conclusie komt. Ik kan opmaken uit je verhaal dat je airbags helemaal links laat, de reden ontgaat me echter.
quote:
Als ik een zelfbouw auto maak moet er ineens allemaal wel in zitten want anders ben ik knettergek.
neuh, je was al knettergek toen je zei dat je voor 20.000 een volledige auto wilde produceren die zuiniger was dan alles wat op de markt is op dit moment (1:80 was het toch )
quote:
De wagen die ik maak krijgt een race gordelsysteem, ABS, een sterke rolkooi en kreukelzones. Ik denk dat de veiligheid dan redelijk goed zit.


Veiligheid zit nooit goed, want het kan altijd beter.

ABS is geen veiligheid. Er zijn goede implementaties van abs (de Duitse implementaties vw,mercedes,bmw etc...) en er zijn slechte implementaties van abs (chrysler, ford, alles amerikaans)

het is mijn gok dat jij met je zelf ontwikkelde abs in de laatste categorie komt. maw je hebt niets tot geen actieve veiligheids elementen. Veel meer passieve veiligheids aspecten. Misschien dus een ideetje om daar wat meer aandacht aan te besteden.

[ Bericht 4% gewijzigd door Justice_Strike op 25-03-2007 19:53:07 ]
  zondag 25 maart 2007 @ 19:53:08 #46
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47649100
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:46 schreef iloveheerlen het volgende:

[..]

32 mijn eerste auto is dus al lang de deur uit
En welke voorzieningen heeft jouw auto nu? Heb je stuur-, bijrijder- en zij airbags? Verplicht je mensen achterin ook hun gordels om te doen? En welke voorzieningen had je eerste auto?
quote:
dat jij de keuze maakt om geen airbag in te bouwen is jouw beslissing maar dat je die keuze meteen ook maakt voor je vrouw/kinderen een airbag red levens daar kan geen gordelsysteem kreukelzone of rolkooi tegen op!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Airbag redt met name levens indien goed toegepast. Dus afgestemd op hoe dicht de chauffeur bij het stuur zit, afgestemd op of de chauffeur wel/niet gordels draagt, etc.
Een airbag is niet echt een off-the-shelf artikel dat je "even" in je auto schroeft. Als ik er een in zet MOET ik meteen ook crash tests gaan houden om er zeker van te zijn dat hij niet te hard af gaat en niet uit zet in richtingen waar hij schade aan richt.

Een klein voorbeeld: Mijn vriendin zit behoorlijk dichter op het stuur dan ik. Als ik er een airbag in doe die goed is voor mij raakt zij er zwaar gewond van. Dan hebben we nog de behoorlijk aanwezige kans dat die dingen af gaan tijdens het bouwen en zo'n ding mijn nek breekt.

Mbt je opmerking dat gordels en rolkooi niet tegen airbags op kunnen: Zonder goede rolkooi wordt je auto geplet met inzittenden erbij. Zonder gordels klap je op je stuur en breekt het stuur je ribbenkast. De airbag verkleint alleen de kans dat je ribben beschadigt raken indien je geen gordels draagt EN je voldoende afstand tot je stuur hebt bij de crash.
Als je een goede vierpunts gordel om doet houdt dat je zo goed vast dat je nooit zo dicht bij het stuur komt dat je airbag zin heeft.

Tot slot nog een mooie bijkomstigheid van airbags: Als jij botst met airbags in je auto en niet alle airbags zijn afgegaan dan MOETEN hulpverleners wachten tot de brandweer alle airbags uitgeschakeld/onklaar gemaakt heeft omdat het anders te link is om de auto in te gaan. Erg prettig als je daar zit te bloeden.

Ik blijf erbij dat een airbag in dit project meer gevaar dan veiligheid oplevert. Voor een auto die in grote series gemaakt wordt, of waar miljoenen euro's onderzoek voor beschikbaar zijn is het misschien anders maar hier heeft het geen zin.
pi_47649177
quote:
Op zondag 25 maart 2007 19:53 schreef TR08 het volgende:
bla bla bla
wederom. Als je een airbag hebt in de auto. MOET je een gordel gebruiken omdat je anders nog erger gewond raakt.

en zoals ik al eerder zei. Kijk wat meer naar de actieve veiligheid. Je hebt er erg weinig over nagedacht en focused je project alleen op wat er gebeurt als je al aangereden bent (wat dus eigenlijk al te laat is)
  zondag 25 maart 2007 @ 20:03:10 #48
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47649351
Wat noem jij aktieve veiligheid behalve ABS?
pi_47649400
quote:
Op zondag 25 maart 2007 19:53 schreef TR08 het volgende:

[..]

En welke voorzieningen heeft jouw auto nu? Heb je stuur-, bijrijder- en zij airbags? Verplicht je mensen achterin ook hun gordels om te doen?

[..]
ja 9 airbags + nog een heleboel veiligheidssystemen met moeilijke namen en afkortingen
ik verplicht iedereen een gordel om te doen iemand die weigert een gordel te dragen vervoer ik niet

overgins je verhaal over je vriendin is natuurlijk lul koek hoe doen grote merken als toyota mazda ford enz het dan die stuurairbags zijn ook allemaal gemaakt zodat iedereen er in kan rijden of je nu groot of klein bent

en zo airbag kan jij niet inbouwen???
quote:
En welke voorzieningen had je eerste auto?
ik ben van iets rijkere komaf, daarnaast werk ik bij het bedrijf van me vader en me eerste auto was een leasewagen van dat bedrijf(ja handig zo vader met eigen bedrijf)
dat was een bmw 3 serie
pi_47649420
quote:
Op zondag 25 maart 2007 20:03 schreef TR08 het volgende:
Wat noem jij aktieve veiligheid behalve ABS?
bekijk de afleveringen van prautotype eens die auto is helemaal volgebouwdt met actieve beveiligings middelen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')