abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46244388
Hoi,

Ik zou graag aan jullie willen vragen om een paar vragen te beantwoorden over gepest worden en zelf pesten. (Belangrijk voor een schoolopdracht.)

Verwar dit niet met plagen wat meestal leuk is bedoeld en waar je veel plezier mee kan beleven. Pesten is vaak bedoeld om een ander bewust naar beneden te halen/fysiek en psychisch pijn te doen/te kwetsen. Pesten herhaalt zich vaak bij dezelfde persoon. Het gaat hier dan ook vaak om een machtsverhouding.
Pesten kan vele psychische gevolgen hebben, wat soms zelfs kan lijden tot fysieke gevolgen.

Als jij ervaring hebt (ook als je geen nare gevolgen hebt overgehouden) met pesten en gepest worden
zou ik ook graag jouw ervaring/mening willen zien.

Ik hoop op serieuze en vooral eerlijke antwoorden.

Een PM sturen mag ook! Het blijft dan anoniem.
Als je in beide situaties hebt gezeten van pesten en gepest worden mag je bij beide onderdelen antwoorden.

En als je niet serieus wil doen, reageer dan niet.

Alvast bedankt!

Voor de mensen die (veelvuldig) gepest zijn of (nog steeds) worden gepest.
(A en B vragen mogen in 1 antwoord)

1. Wat is je leeftijd?

2. Wat is je geslacht?

3. Wat was je leeftijd toen je gepest werd als kind/puber of toen het begon op latere leeftijd (18+)?

4. A) Waarom werd of word je gepest? (bijv. Uiterlijke kenmerken, gedrag, afkomst)
B) Hoe werd je gepest? Kun/wil je enkele voorbeelden noemen?

5. Hoe ging/ga je met het pesten om? (dus liet/laat je over je heen lopen of juist niet)
Vond je zelf een oplossing of met behulp en wat was daar het resultaat van?

6. Heb je er bepaalde gevolgen aan over gehouden? (denk aan: onzekerheid, minder sociaal, agressief, terughoudend)

7. Wat is jouw mening over pesten? Vind je dat je er hard van word en dat het niet erg is, of vind je het onnodig.

Voor de mensen die zelf (veelvuldig) gepest hebben of (nog steeds) pesten.

1. Wat is je leeftijd?

2. Wat is je geslacht?

3. Wat was je leeftijd toen je begon met pesten als kind/puber, of op latere leeftijd(18+)?

4. A) Wat is de reden dat je begon met pesten of nu begint met pesten? (bijv. Onzekerheid, je zelf beter voelen dan een ander, een vervelende thuissituatie of is het een soort van automatisme).
B) Kun/wil je voorbeelden noemen hoe jij vroeger heb gepest en/of nu pest?

5. A) Hoe ging/ga je met het pesten om? (Had/heb je last van schuldgevoelens, werd/word je er agressiever door of ging/ga je elke nacht met een tevreden gevoel je bed in?)
B) Wat voor gevolgen heb jij als pester? (kreeg/krijg je er een kick van, en kon/kan je het niet meer laten om te doen of heb je nu een soort naam/reputatie om te beschermen?

6. Wat is jouw mening over pesten? Vind je dat je er hard van word en dat het niet erg is, of vind je het onnodig.

Verplaats hem maar als hij ergens anders moet.
  maandag 12 februari 2007 @ 17:57:36 #2
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_46244777
misschien past ie beter in SES als 't een schoolopdracht (oid) is
Huilen dan.
pi_46244829
1: 22 en mannelijk.
2: Puber
3: 12-14 jaar
4: Uiterlijke kenmerken, voorbeelden geef ik liever niet.
5: Toendertijd liet ik over me heen lopen, tegenwoordig maak ik er een grap van of los het op met andere woorden. Dit werkt stukken beter en mensen denken ook beter na voordat ze weer iets zeggen.
6: Onzekerheid is een groot punt ja. Terughoudend ook, maar dat heeft weer te maken met de onzekerheid.
7: Pesten is een van de ergste dingen wat er is. Ik zal het nooit meer in mijn leven vergeten, terwijl als ik nu de mensen zie het er goed mee kan vinden.Mensen worden wel volwassen, maar toch als ik me kut voel en er aan denk, geen woorden voor.
Every culture is different. Respect and try to learn it.
  maandag 12 februari 2007 @ 17:59:29 #4
13743 Baka_neko
Mjaaaaaaaaw....!
pi_46244832
quote:

1. Wat is je leeftijd?
Nu 20
quote:
2. Wat is je geslacht?
Vrouw
quote:
3. Wat was je leeftijd toen je gepest werd als kind/puber of toen het begon op latere leeftijd (18+)?
Middelbare school, vanaf 13 jaar ongeveer
quote:
4. A) Waarom werd of word je gepest? (bijv. Uiterlijke kenmerken, gedrag, afkomst)
Haalde net zo goeie cijfers als de brave Heemstede meisjes, zonder er zelf één te zijn. Populaire kliek was bang voor me. Ik was dan ook veel aardiger.
quote:
Stelselmatig buitensluiten en me behandelen als een derderangs-burger. Zo van Marjo is zielig. Medelijdend naar me doen en denigrerend, alsof aandacht naar mij een gunst was.
quote:
5. Hoe ging/ga je met het pesten om? (dus liet/laat je over je heen lopen of juist niet)
Liet over me heen WALSEN. Geloofde er in en durfde niet voor mezelf op te komen. Ze hadden vast gelijk.
quote:
Naar buitenland gevlucht en kwam er daar achter dat de wereld toch anders werkte. Onder andere.
quote:
6. Heb je er bepaalde gevolgen aan over gehouden? (denk aan: onzekerheid, minder sociaal, agressief, terughoudend)
Eetstoornis, ik-mag-er-niet-zijn, automutilatie, depressie. Maar ik kom uit een familie waar dat wel vaker bij de pubers voorkomt, dus het komt misschien niet alleen daar door.
quote:
7. Wat is jouw mening over pesten? Vind je dat je er hard van word en dat het niet erg is, of vind je het onnodig.
Mijn pesters kunnen allemaal doodvallen. Er is nog nooit iemand minder geworden van gewoon normaal vriendelijk gedrag. Hard word ik wel van andere dingen.

Succes met je onderzoekje!
Maar ja, ik heb geen bananen! Ik heb géén bananen vandaag!
  maandag 12 februari 2007 @ 18:01:24 #5
160733 FritsBom
De Vakantieman
pi_46244889
Pesten bestaat niet. Het is een interactie tussen pester en gepeste. De pester heeft vaak niet door dat de gepeste zich gepest voelt. Het heeft allemaal met wereldbeelden, interpretaties en contexten te maken.

Moraal van het verhaal: gepesten moeten de discussie aangaan en niet zielig doen.
It's a cold caffeine in a nicotine cloud. Now the touch of your fingers, lingers burning in my memory. I've been 86ed from your scheme in a melodramatic nocturnal scene: a refugee from a disconcerted affair.
pi_46245076
quote:
Op maandag 12 februari 2007 18:01 schreef FritsBom het volgende:
Pesten bestaat niet. Het is een interactie tussen pester en gepeste. De pester heeft vaak niet door dat de gepeste zich gepest voelt. Het heeft allemaal met wereldbeelden, interpretaties en contexten te maken.

Moraal van het verhaal: gepesten moeten de discussie aangaan en niet zielig doen.
Een eigen mening mag altijd.
Every culture is different. Respect and try to learn it.
  maandag 12 februari 2007 @ 18:09:41 #7
13743 Baka_neko
Mjaaaaaaaaw....!
pi_46245123
quote:
Op maandag 12 februari 2007 18:01 schreef FritsBom het volgende:
  maandag 12 februari 2007 @ 18:10:17 #8
160733 FritsBom
De Vakantieman
pi_46245143
quote:
Op maandag 12 februari 2007 18:07 schreef Tha_Dijkstra het volgende:

[..]

Een eigen mening mag altijd.
Ja, natuurlijk is het een mening.

Het heeft allemaal met persoonlijkheid te maken, naar mijn mening. Iemand met persoonlijkheid voelt zich niet gepest. Want gepest wordt je niet, gepest voel je je. Het is meer een emotie dan een handeling imo
It's a cold caffeine in a nicotine cloud. Now the touch of your fingers, lingers burning in my memory. I've been 86ed from your scheme in a melodramatic nocturnal scene: a refugee from a disconcerted affair.
  maandag 12 februari 2007 @ 18:13:39 #9
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_46245242
Ik kwam op een wat ander school en leerde daar fysiek en verbaal van me afbijten.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  maandag 12 februari 2007 @ 18:15:37 #10
13743 Baka_neko
Mjaaaaaaaaw....!
pi_46245307
quote:
Op maandag 12 februari 2007 18:10 schreef FritsBom het volgende:

[..]

Het heeft allemaal met persoonlijkheid te maken, naar mijn mening. Iemand met persoonlijkheid voelt zich niet gepest. Want gepest wordt je niet, gepest voel je je. Het is meer een emotie dan een handeling imo
Jaja. Net als dat jongetje, dat een jaar jonger was dan de rest want een klas overgeslagen, dat als bruggertje door een stel zesdeklassers in de vuilcontainer werd geflikkerd.

Ik vond het ook wel een beetje flauw dat ie daar de humor niet van in kon zien. Het is toch hardstikke grappig als mensen je vertellen dat je net zoveel waarde hebt als een leeggedroken pakje taxi
Dat ie niet harder was en het niet zo serieus had moeten nemen, dat is natuuuuurlijk alleen maar zijn fout geweest.

He, wat heerlijk dat je me het licht hebt laten zien! Ineens zes jaar van depressies en eetstoornissen, zo, húp van mn rug af gevallen!

Tenks, ey!

[ Bericht 0% gewijzigd door Baka_neko op 12-02-2007 18:16:33 (Tiepho!) ]
  maandag 12 februari 2007 @ 18:16:26 #11
160733 FritsBom
De Vakantieman
pi_46245324
quote:
Op maandag 12 februari 2007 18:15 schreef Baka_neko het volgende:

[..]

Jaja. Net als dat jongetje, dat een jaar jonger was dan de rest want een klas overgeslagen, dat als bruggertje door een stel zesdeklassers in de vuilcontainer werd geflikkerd.

Ik vond het ook wel een beetje flauw dat ie daar de humor niet van in kon zien. Het is toch hardstikke grappig als mensen je vertellen dat je net zoveel waarde hebt als een leegedroken pakje taxi
Dat ie niet harder was en het niet zo serieus had moeten nemen, dat is natuuuuurlijk alleen maar zijn fout geweest.

He, wat heerlijk dat je me het licht hebt laten zien! Ineens zes jaar van depressies en eetstoornissen, zo, húp van mn rug af gevallen!

Tenks, ey!
Waarom gelijk die slachtofferrol?
  maandag 12 februari 2007 @ 18:18:14 #12
13743 Baka_neko
Mjaaaaaaaaw....!
pi_46245383
Omdat je je zo voelt, als onvolwassene, en al is het in sommige gevallen misschien ook wel aan je eigen interpretatie te danken, als je hele klas je uitmaakt voor rotte vis dan is dat in de praktijk gewoon heel erg kwetsend.
Ook al kan je op papier nog zo hard beredeneren dat jij honderd keer beter bent dan die pesters.

Daarom!

Niet iedereen is zo hard als jij!
  maandag 12 februari 2007 @ 18:19:20 #13
71602 tong_poh
Mylee! Good Fuck!
pi_46245416
quote:

[..]

Jij bent echt dom!
Horrible Cunt!
  maandag 12 februari 2007 @ 18:19:38 #14
160733 FritsBom
De Vakantieman
pi_46245426
quote:
Op maandag 12 februari 2007 18:18 schreef Baka_neko het volgende:
Omdat je je zo voelt, als onvolwassene, en al is het in sommige gevallen misschien ook wel aan je eigen interpretatie te danken, als je hele klas je uitmaakt voor rotte vis dan is dat in de praktijk gewoon heel erg kwetsend.
Ook al kan je op papier nog zo hard beredeneren dat jij honderd keer beter bent dan die pesters.

Daarom!

Niet iedereen is zo hard als jij!
Natuurlijk voel je je klote als je hele klas de pik op je heeft. Maar dan is het natuurlijk al veel te laat. Het begint altijd klein en incidenteel
pi_46245494
quote:

[..]

Hier kan ik het eigenlijk alleen maar mee eens zijn.
  maandag 12 februari 2007 @ 18:22:29 #16
48996 ed_reeb
vroem vroem vrrrooeeeeeeem
pi_46245526
quote:

[..]

wat is dit nu voor een stompzinnige opmerking. Of iemand gepest wordt of niet heeft niet zo veel met een mening te maken. Hoe iemand erop reageert heeft met een mening te maken.Of iemand het erg vindt of niet. Dat is een mening.

Ook iemand met een sterke persoonlijkheid kan enorm gepest worden. Gepest worden is het continu herhalen van vervelende uitspraken over iemands uiterlijk, karakter of maatschappelijke positie. Als je maar lang genoeg en vaak genoeg tegen iemand zegt die ie lelijk is gaat ie daar last van krijgen. Alleen bij de een iets sneller dan de ander.
beer
  maandag 12 februari 2007 @ 18:23:19 #17
13743 Baka_neko
Mjaaaaaaaaw....!
pi_46245550
quote:
Op maandag 12 februari 2007 18:19 schreef FritsBom het volgende:

[..]

Natuurlijk voel je je klote als je hele klas de pik op je heeft. Maar dan is het natuurlijk al veel te laat. Het begint altijd klein en incidenteel
Niet altijd, en bovendien, soms kan je dat niet stoppen.

ALS je dat al ziet.

En als brugpieper heb je gewoon te weinig levenservaring om dat aan te zien komen, of je durft niet, of het ligt misschien gewoon wel aan jezelf? Ja, en dan is het voor je het weet te laat.
pi_46245553
quote:
Op maandag 12 februari 2007 17:45 schreef Franneh het volgende:
1. Wat is je leeftijd?
29
quote:
2. Wat is je geslacht?
vrouw
quote:
Wanneer het begonnen is, weet ik niet meer. Ik vermoed kort na het verlaten van de kleuterklas. Het is doorgegaan tot ik achttien was ongeveer.
quote:
Ik denk niet dat dit soort dingen de oorzaak zijn van pesten. Ze worden enkel als excuus gebruikt. De oorzaak van gepest worden is doorgaans het feit dat je er gevoelig voor bent, dat je laat merken dat het je raakt. De 'beloning' van het pesten zit hem in het feit dat het slachtoffer boos of verdrietig wordt. Met andere woorden: ik werd gepest omdat ik niet in staat was om net te doen alsof het me niks kon schelen.
quote:
Schelden. Me steevast als laatste kiezen bij gymnastiek. Me intimideren onderweg van school naar huis. Me buitensluiten van de groep.
quote:
Ik ging er passief mee om, liet het over me heenkomen, was bang. Om vervolgens thuis vreselijke huilbuien te hebben en tegen mijn moeder te zeggen dat ik liever dood zou zijn.
quote:
Ik kwam er op enig moment achter dat ik zelf invloed had op het al dan niet gepest worden. Als ik net deed of het me niet pijn deed, dan hielden ze wel op. Het duurde echter heel lang voordat ik dit mechanisme doorhad en ik denk dat ik nog steeds gevoelig ben voor pesten.
quote:
Ja, absoluut. Onzekerheid, minderwaardigheidsgevoelens, zeer defensief, angst voor groepen, angst voor onbekenden, wantrouwend, bang om verlaten en bedrogen te worden door mensen. Het is allemaal al flink gesleten en ik ondervind weinig problemen meer, maar ik denk niet dat ik ooit helemaal van de gevolgen afkom.
quote:
Ik ben er niet 'hard' van geworden (gelukkig niet). Ik vind pesten zeer kwalijk. Ik denk dat pesters zelf vaak ook slachtoffers zijn (vaak problematische thuissituatie o.i.d.).

Ik denk wel dat pesten alleen maar kan worden opgelost door een verandering in houding van degene die gepest wordt. Soms is hulp daarbij nodig.
  maandag 12 februari 2007 @ 18:29:00 #19
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_46245729

1. Wat is je leeftijd?
21

2. Wat is je geslacht?
Man

Eigenlijk het grootste gedeelte van mijn basisschool en middelbare school

Geen flauw idee, het zal wel iets in mijn houding geweest zijn wat uitstraalde 'ik pik alles, mij kan je pesten' ofzo.

Van vechten tot sponzen naar je hoofd tot je kleren verstoppen tijdens de gym. En je gewoon continu afkraken en uitlachen.

5. Hoe ging/ga je met het pesten om? (dus liet/laat je over je heen lopen of juist niet) Vond je zelf een oplossing of met behulp en wat was daar het resultaat van?
Ik durfde eigenlijk nooit iets terug te doen. Ik probeerde het altijd te negeren, maar eigenlijk zorgde dat er alleen voor dat de pesters zo iets hadden van 'mooi, volgende keer kunnen we nog een beetje verder gaan'. Maar ja, in je eentje tegen een groep valt er eigenlijk vrij weinig terug te doen. Thuis zat ik dan huilend op mijn kamer.

Nou ja ik heb nog steeds niet veel vrienden, en de hoop op een vriendin heb ik ook al opgegeven Ik heb moeite om sociaal contact te leggen, al weet ik niet of dat door het pesten komt, of juist andersom. Ik bemoei me zo weinig mogelijk met anderen.

Je word er wel hard van in zekere zin, maar niet op een goede manier. Eigenlijk werden al mijn emoties min of meer afgestompt. Ik betrap mezelf er wel eens op dat ik eigenlijk altijd bezig ben met 'niet op te vallen'. Mensen die zeggen dat een beetje gepest worden goed voor je is hebben geen flauw idee waar ze het oiver hebben.

En de mensen die beweren dat gepest worden 'je eigen intepretatie is' zijn nog nooit door hun klasgenoten van een trap afgeflikkert

[ Bericht 4% gewijzigd door Dennis_enzo op 12-02-2007 18:34:40 ]
Ook geen sig dus
pi_46245997

1. Wat is je leeftijd?
33

2. Wat is je geslacht?
vrouw

ca. 10-13 jaar

Ik was al op jonge leeftijd vrij fors (lees: te dik) en had als enige in de klas al heel jong grote borsten (cup D op de lagere school ).

Uitgescholden worden op uiterlijke kenmerken, buitengesloten worden, er niet echt bij horen in de klas. Eén keer langdurig met mijn gezicht in de sneeuw geduwd waarbij ik echt dacht te stikken.

Aanvankelijk liet ik over me heen lopen, maar al snel op de middelbare school kwam ik voor mezelf op en beet ik van me af. Nadat ik de grootste pester een keer in de klas vlak voor de docent hard in haar gezicht had geslagen hield het pesten plots op...

Zeer slecht zelfbeeld, onzeker, bang op mijn figuur beoordeeld te worden.Ook heb ik mezelf langere tijd in een fantasiewereld verscholen. Als tiener was het dagdromen en veel fantaseren, later veel online roleplaygames gespeeld. Niemand die je dan op je uiterlijk beoordeeld.

Pesten kan behoorlijk wat schade doen en ik vind de termen 'je wordt er hard van' of zelfs maar het gebruik van een woord als 'onnodig' totaal geen recht doen aan wat pesten met je doet.

[ Bericht 3% gewijzigd door Isabeau op 12-02-2007 19:11:24 ]
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_46246065
1. Wat is je leeftijd?
19

2. Wat is je geslacht?
man

3. Wat was je leeftijd toen je begon met pesten als kind/puber, of op latere leeftijd(18+)?
kind/puber

4. A) Wat is de reden dat je begon met pesten of nu begint met pesten? (bijv. Onzekerheid, je zelf beter voelen dan een ander, een vervelende thuissituatie of is het een soort van automatisme).
ik mocht die persoon gewoon niet, hij probeerde beter te worden door andere naar beneden te trappen.
B) Kun/wil je voorbeelden noemen hoe jij vroeger heb gepest en/of nu pest?
vaak liep het gewoon uit op verbaal belachelijk maken, en af en toe een vechtpartij

5. A) Hoe ging/ga je met het pesten om? (Had/heb je last van schuldgevoelens, werd/word je er agressiever door of ging/ga je elke nacht met een tevreden gevoel je bed in?)
buiten schooltijd om, dacht ik er niet meer aan.

B) Wat voor gevolgen heb jij als pester? (kreeg/krijg je er een kick van, en kon/kan je het niet meer laten om te doen of heb je nu een soort naam/reputatie om te beschermen?
geen gevolgen, de personen waar ik vroeger altijd een hekel aan had en ruzie meekreeg kan ik nu gewoon een biertje meedrinken.

6. Wat is jouw mening over pesten? Vind je dat je er hard van word en dat het niet erg is, of vind je het onnodig.
Het is onnodig, maar sommige mensen vragen er gewoon om met zielig gedrag. En dan bedoel ik niet bijvoorbeeld andere hobbies oid. Maar gewoon sneu en achterbaks doen tegen jou of anderen.
  maandag 12 februari 2007 @ 18:45:58 #22
160733 FritsBom
De Vakantieman
pi_46246287
Maar even terzijde. Ik wil het best invullen maar wat is 'pesten' hier?
pi_46246346
quote:
Op maandag 12 februari 2007 18:22 schreef ed_reeb het volgende:

[..]

wat is dit nu voor een stompzinnige opmerking. Of iemand gepest wordt of niet heeft niet zo veel met een mening te maken. Hoe iemand erop reageert heeft met een mening te maken.Of iemand het erg vindt of niet. Dat is een mening.

Ook iemand met een sterke persoonlijkheid kan enorm gepest worden. Gepest worden is het continu herhalen van vervelende uitspraken over iemands uiterlijk, karakter of maatschappelijke positie. Als je maar lang genoeg en vaak genoeg tegen iemand zegt die ie lelijk is gaat ie daar last van krijgen. Alleen bij de een iets sneller dan de ander.
Onzin, iemand met een sterke persoonlijkheid en dus ook sterke lichaamstaal zou niet gepest worden.
  maandag 12 februari 2007 @ 18:53:34 #24
13743 Baka_neko
Mjaaaaaaaaw....!
pi_46246579
quote:
Op maandag 12 februari 2007 18:47 schreef honderd het volgende:

[..]

Onzin, iemand met een sterke persoonlijkheid en dus ook sterke lichaamstaal zou niet gepest worden.
Wat is een sterke persoonlijkheid?

Ik durf voor mijn mening uit te komen en laat mij daar niet zomaar vanaf brengen, ik uit mijzelf op mijn eigen wijze en ik ben onmiskenbaar MARJO.

Ik ben wél beinvloedbaar als het erover gaat, wat anderen van mij vinden. Bedoel je dat met een sterke persoonlijkheid?
  maandag 12 februari 2007 @ 18:54:05 #25
32889 gwreijman
Met mijn balletje
pi_46246601

1. Wat is je leeftijd?
30

2. Wat is je geslacht?
man

Vanaf de basisschool tijd.

Door uiterlijke kenmerken, ben altijd fors gebouwd geweest. En dat ben ik nog steeds.
En door mijn teruggetrokken gedrag omdat het thuis vaak raak was omdat mijn ouders weer eens een uit de hand gelopen ruzie hadden.

Op alle mogelijke manieren.

Ik liet over me heen lopen, trok me ook steeds meer terug op school.

De gevolgen zijn nog steeds merkbaar. Ik ben vaak verschikkelijk onzeker, in het begin zeer terughoudend bij nieuwe mensen om me heen. Ik reageer ook op de verkeerde manier bij discussie's e.d.
En durf gewoon niet zo snel aan iets nieuws te beginnen omdat ik bang ben dat het toch wel zal mislukken omdat er bij het pesten mij vaak is gemeld dat ik het toch nooit goed zou doen.
Dus met andere woorden, ik ben er gewoon vaak depressief door.

Het is helemaal niet nodig om een ander te pesten, je kan er zoveel leed mee veroorzaken.

[ Bericht 3% gewijzigd door gwreijman op 12-02-2007 19:13:24 ]
Op een dag drink je geen Grolsch meer, maar drink je bier...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')