abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46218191
Ik zit nu nog met een paar kleine vraagjes. Ik heb google afgezocht maar niet echt iets concreets gevonden. Ik ben wel elektricien, maar hier twijfel ik toch wel even (geen "gewone" situatie) .
Op de zolderkamer ( De zolderkamer ) Is alles nu geisoleerd en klaar om de elektriciteit te leggen. Alleen zou ik niet echt meer weten hoe het zit met de reglementering ivm de isolatie. Dat de toestellen IN de isolatie zullen zitten kan ik niet omheen. Dat ik rond inbouwspots (welke er ook gaan komen) een ruimte moet laten dat herinner ik me nog (hoeveel is weer een andere zaak). Wat ivm inbouwdozen zou ik totaal niet meer weten. Ook waar de kabels (Rib-O-Full) moeten lopen, ik zou deze nu tussen de isolatie (zilvere kant) en de gipsplaten leggen. Maar bedacht me nu net of dit mag of niet.

Kan me iemand helpen ivm de richtlijnen?

- Moet er ruimte gelaten worden bij inbouwdozen.
- Hoeveel ruimte moet worden gehouden rond spots?
- Waar moet de bedrading lopen? (Rib-O-Full).

Alvast bedankt voor de hulp!!
Mvg, Squid
Gaat er tegenaan met zn schatteke x10012010!
  zondag 11 februari 2007 @ 21:36:23 #2
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_46218698
nen 1010 kopen dan maar?
pi_46218897
quote:
Op zondag 11 februari 2007 21:26 schreef squiddie het volgende:

- Moet er ruimte gelaten worden bij inbouwdozen.
- Hoeveel ruimte moet worden gehouden rond spots?
- Waar moet de bedrading lopen? (Rib-O-Full).
-Geen ruimte nodig
-Meestal 10 cm Maar je kunt er ook kistjes/kastjes van osb/underlayment/oid omheenmaken
Let wel op die plaatsen krijg je dus wel weer warmte lekken.!! Dus over des kistjes moet weer isolatie.
-Laat je die niet in pvc pijpen lopen?
pi_46219092
Het zou denk ik een onnodige kost zijn om zon rib o full nog eens in een pvc buis te laten lopen (een rib o full is toch eigenlijk een flexibele pvc buis?) in ieder geval al bedankt voor de antwoorden, dit waren ding wat ik al had gedacht, maar wou toch nog ff zekerheid
pi_46219439
rockwol is steenwol, dat is toch bijna ontbrandbaar:
quote:
Steenwol daarentegen heeft een smelttemperatuur van meer dan 1000 °C
afgezien natuurlijk van de papierenkant

Maar idd ruimte ongeveer 10cm wat ik mij meen te herinneren
pi_46219650
quote:
Op zondag 11 februari 2007 21:44 schreef squiddie het volgende:
Het zou denk ik een onnodige kost zijn om zon rib o full nog eens in een pvc buis te laten lopen (een rib o full is toch eigenlijk een flexibele pvc buis?) in ieder geval al bedankt voor de antwoorden, dit waren ding wat ik al had gedacht, maar wou toch nog ff zekerheid
Die ribbelderibbel buis zou ik zeker niet gebruiken. Of..... je moet eerst alle draad er in hebben liggen voordat je de boel dichtgooit. Want je loopt de kans dat je er een draad niet meer door krijgt.
Voor de moeite zou ik normale buis nemen met een buigveer.
pi_46223139
quote:
Op zondag 11 februari 2007 21:56 schreef Solingjan het volgende:

[..]

Die ribbelderibbel buis zou ik zeker niet gebruiken. Of..... je moet eerst alle draad er in hebben liggen voordat je de boel dichtgooit. Want je loopt de kans dat je er een draad niet meer door krijgt.
Voor de moeite zou ik normale buis nemen met een buigveer.
Deze is al voorbekabeld jawel ( gek ben ik niet ) Is gewoon een kwestie van leggen en aansluiten.
pi_46223526
- Maakt niet uit mag er vol in zitten. Regel geveing houdt hier al ekening mee. minimaal 3cm diepe dozen voor telecom, 4cm diepe dozen voor schakelaars en WCD. Beter is om 5cm te nemen ivm met meer ruimte voor makkelijker werken en mogelijkheid tot een las achter in de doos.
- meestal 10cm rondenom en er boven. evt er dmv wat houtjes ervoor zorgen dat de isolatie er niet ttoch naar toe kan schuiven.
- niet nodig. Deze voorbedrade buis mag aan beide kanten en vol in de isolatie zitten. Koeling verloopt via lucht stroming naar inbouw doos.
pi_46223711
Ok, ik heb antwoord op al mn vragen gekregen bedankt iedereen! Ik ben gerust, check het topic "De Zolderkamer" voor vorderingen
pi_46223984
Als je nu op de bestaande latten/balkjes een lat legt van het ene balkje naar het andere. Met schroeven vast zetten. Dan tussen de balkjes tegen de nieuwe lat weer een lat balkje met de dikte van het balkje/lat zodat het vlak is.
Schuif een stuk op, net zoveel zodat daar een centraal/vcw doos tussen kan. kun je de doos vast zetten tussen die twee balkjes. De aanvoerleidingen kun je tussen de nieuwe kunstruktie laten lopen.
Doe dit op meerdere plaatsen met kastjes van min 10 hoog erboven. De ledingen komen dan door de zijkant van de kstjes naar binnen waar je je sptjes wilt maken.
pi_46326226
misschien is het handiger om 12V-spotjes te nemen ipv 230V; hier hoef je over het algemeen minder ruimte vrij te laten rondom de spot omdat de warmte vele malen minder is
pi_46663111
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 11:50 schreef kroegtijger het volgende:
misschien is het handiger om 12V-spotjes te nemen ipv 230V; hier hoef je over het algemeen minder ruimte vrij te laten rondom de spot omdat de warmte vele malen minder is
Geloof me, 12 v spotjes worden ook gloeiend heet!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')