abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46211622
Hallo de wielkasten in mijn oldtimer zijn aardig rot en ben er nu nieuwe plaatjes in aan het lassen. Ik ben van plan alle losse delen tectiel te verwijderen en de kale metalen delen met hamerite in te smeren. Vervolgens wil ik het opnieuw insmeren voor roestbescherming. Ik heb zowel bitumen staan als tectiel. Wat kan ik het beste gebruiken?
pi_46214992
90 pageviews en nog geen reactie ?
pi_46215761
ik zou Bitumen doen. Tectiel geeft zo'n zooi. Kwa bescherming maakt het niet veel uit denk ik. Tectiel gaat na decennia brokkelen en zorgt ervoor dat je moeren niet meer los krijgt.
pi_46216107
Ik geloof alleen dat bitumen moeilijker is aan te brengen, is een beetje klonterig. Heb van allebei een pot staan en een vloeistof spuit voor op de compressor dus wordt het tectiel. Eerst alles mooi kaalmaken. Flinke laag hamerite en dan tectiel
pi_46216275
Als het klonterig is dan moet je eerst goed roeren he. Bitumen bracht ik altijd gewoon met een kwast aan. Tectiel uit een spuitbus.
pi_46218887
Bleek dat we thuis nog een verfpot met tectiel hadden en een volle pot bitumen. Blij dat me familie vroeger ook fan was van roestige auto's
  maandag 12 februari 2007 @ 10:14:39 #7
53151 T42
Pinball Wizard
pi_46230638
mijn bitume zit gewoon in een spuitbus gaan er liters doorheen elk jaar
  maandag 12 februari 2007 @ 13:58:03 #8
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_46236218
Tectyl is dunner, dus komt beter in de naden/kieren. Bitumen/bodyschutz ed is meer echt voor de onderkant als extra beschermlaag.
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  maandag 12 februari 2007 @ 17:16:34 #9
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_46243364
goede raad ... doe het ineens tegoei ... Dinitrol
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_46245821
quote:
Op maandag 12 februari 2007 17:16 schreef HaerdenC het volgende:
Dinitrol
Wat op bitumenbasis is.
Bitumen blijft min of meer flexibel, tectyl wordt keihard en scheurt dus eerder. Ik zou daarom ook voor bitumenbasis kiezen.
pi_46255319
Ik denk dat ik de wielkasten lekker in de tectiel zet. De rotte onderkant/ achterkant komt in de bitumen
  dinsdag 13 februari 2007 @ 14:20:30 #12
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_46257746
wat ik al eens gedacht heb voor mijn oldtimertje is om de binnen kant van de vloer te voorzien van een flinke laag epoxy hars ... onderaan eventueel ook iets gelijkaardigs. Nu het enige dat ik niet goed weet is hoe dat spul tegen hitte kan. Ga mij eens informeren bij Voschemie daarover.

Van wat ik begrepen heb over roest is het zo dat als je het metaal volledig kan afsluiten van zuurstof en vocht... roest geen kans heeft. Vandaar dat mijn idee kwam om de volledige bodem langs beide zeiden te voorzien van een laag Epoxy. Dat spul wordt zelfs gebruikt om schepen mee te maken dus water en weersbestendig is het zeker! Kostprijs zal niet gratis zijn maar ook weer niet extreem duur ...

Ik vraag me eigenlijk af waarom niemand dat doet ... je kan dat spul vrij makkelijk verkrijgen, makkelijk aanbrengen (is zo vloeibaar als water dus gewoon insmeren met verfborstel in een paar lagen), zeer slijtvast, je kan het zelfs makkelijk van een kleurtje voorzien als je dat moest willen (kan bv handig zijn bij het aanbrengen om te zien waar alles goed gedekt heeft). Tegen hitte kan het volgens mij ook nog wel vrij goed aangezien dat spul al warm wordt als het uithard.
pi_46258322
Voor de binnenkant heb ik gewoon verf voor ijzeren hekwerken gebruikt.
  dinsdag 13 februari 2007 @ 14:48:20 #14
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_46258664
voila ik heb naar voss gebeld ...

epoxy hars kan tot 90 graden
polyesterhars kan tot 80 graden

beide producten zijn geschikt voor binnen en buiten, waterdichtend, zuurstofdichtend, epoxy is geurloos maar je hebt wel bescherming nodig (komen koolstof gassen vrij die je niet ruikt maar niet echt gezond zijn). Polyesterhars stingt echt afschuwelijk hard maar is niet ongezond.

Beide spullen hardne uit op 6 tot 12 uur ... na 24 uur zijn ze stabiel en niet meer gelachtig. Beide drogen volledig uit op 7 dagen ongeveer. Als je een laag giet van minder dan 4 cm wordt dit nooit warmer dan 40 graden tijdens de uitharding.

nu waarom doet niet iedereen dit onder zijn auto ...
- A: De uitlaatlijn wordt volgens mij flink warmer dan 90 graden ...
- B: Het spul is minder goed in het opvangen van slagen zoals steenslag.

wil je dus een zeer goede oplossing zou ik toch eens een combinatie overwegen ... laag epoxy 7 dagen laten uitharden en dan anti steenslag op zetten aan de uitlaat lijn gewoon paar lagen antisteenslag en geregeld opnieuw doen.

Voor de bescherming van de binnenkant is epoxy en polyester zeer zeer geschikt binnekanten van deuren of plaatwerk, deurdrempels etc.

Epoxy kost 3 a 4 keer meer dan polyesterharsen ...
Epoxy kost 19,5 euro de kilo plus BTW
Beide spullen zijn gebasseerd op 2 componenten
Beide spullen zijn praktisch keurloos maar kunnen voorzien worden van kleurtjes die een 5 tal euro kosten per primaire kleur (gewoon er in mengen)

heb mijn info van http://www.vosschemie.be
pi_46263994
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 12:05 schreef mast3r het volgende:
Ik denk dat ik de wielkasten lekker in de tectiel zet. De rotte onderkant/ achterkant komt in de bitumen
Steenslag heb je júist in de wielkasten, je banden slingeren een hoop zooi in het rond.
Ik zou daar dus kiezen voor iets wat min of meer flexibel blijft en niet scheurt na een aanvaring met een steentje.
pi_63581645
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 14:48 schreef HaerdenC het volgende:
voila ik heb naar voss gebeld ...

epoxy hars kan tot 90 graden
polyesterhars kan tot 80 graden

beide producten zijn geschikt voor binnen en buiten, waterdichtend, zuurstofdichtend, epoxy is geurloos maar je hebt wel bescherming nodig (komen koolstof gassen vrij die je niet ruikt maar niet echt gezond zijn). Polyesterhars stingt echt afschuwelijk hard maar is niet ongezond.

Beide spullen hardne uit op 6 tot 12 uur ... na 24 uur zijn ze stabiel en niet meer gelachtig. Beide drogen volledig uit op 7 dagen ongeveer. Als je een laag giet van minder dan 4 cm wordt dit nooit warmer dan 40 graden tijdens de uitharding.

nu waarom doet niet iedereen dit onder zijn auto ...
- A: De uitlaatlijn wordt volgens mij flink warmer dan 90 graden ...
- B: Het spul is minder goed in het opvangen van slagen zoals steenslag.

wil je dus een zeer goede oplossing zou ik toch eens een combinatie overwegen ... laag epoxy 7 dagen laten uitharden en dan anti steenslag op zetten aan de uitlaat lijn gewoon paar lagen antisteenslag en geregeld opnieuw doen.

Voor de bescherming van de binnenkant is epoxy en polyester zeer zeer geschikt binnekanten van deuren of plaatwerk, deurdrempels etc.

Epoxy kost 3 a 4 keer meer dan polyesterharsen ...
Epoxy kost 19,5 euro de kilo plus BTW
Beide spullen zijn gebasseerd op 2 componenten
Beide spullen zijn praktisch keurloos maar kunnen voorzien worden van kleurtjes die een 5 tal euro kosten per primaire kleur (gewoon er in mengen)

heb mijn info van http://www.vosschemie.be
Subtiele topickick...

Heb je al wat gedaan met die Epoxy inmiddels?

Ik zou dan ook overwegen om Epoxy te gebruiken met biaxiaal glaslegsel.
Als je daar 2 lagen van legt over je bodem en plaatwerk, wordt dat zo supersterk... Echt niet normaal meer...
En dat kan bovendien beter tegen steenslag.
pi_63582289
ik zou GEEN van beide gebruiken...

Er zijn op het internet veel heel veel dingen tevinden om staal teconserveren,zelf vind ik dat je hier veel info vind...http://www.por15.nl/hoofd.htm

Maar denk ook eens aan lijnolie...iets moderner is owatrol, dit zijn olieen die in het staal (ijzer trekken en zo conserveren) dit is een oude techniek van vroeger die het nog steeds goed doet bij oldtimers.

Succes.
  vrijdag 28 november 2008 @ 10:24:13 #18
53151 T42
Pinball Wizard
pi_63588505
quote:
Op donderdag 27 november 2008 23:26 schreef kingofcool het volgende:

Er zijn op het internet veel heel veel dingen tevinden om staal teconserveren,zelf vind ik dat je hier veel info vind...http://www.por15.nl/hoofd.htm

Maar denk ook eens aan lijnolie...iets moderner is owatrol, dit zijn olieen die in het staal (ijzer trekken en zo conserveren) dit is een oude techniek van vroeger die het nog steeds goed doet bij oldtimers.

Succes.
werkt dat ook op geverft staan?
pi_63591910
quote:
Op donderdag 27 november 2008 23:26 schreef kingofcool het volgende:

Succes.

Ik heb er waanzinnig veel goeds over gehoord idd.

Alleen niet aanbrengen op plekken waar regelmatig UV-(zon)straling op voorkomt. kale roest en kaal staal schijnt het het beste op te werken.
Dit account is permanent uitgeschakeld.
pi_63609179
por15 is niets anders dan lijnolie in een flesje van de firma por15.

maar over de epoxy. ik ben bang dat het niet tegen het flexen en torderen van de auto kan. en als je dan een dikkere laag erop doet en het scheurt, dat het water dan ongezien tussen de kieren loopt en alsnog roest en rottigheid veroorzaakt. en dat zie je dan pas als het te laat is.
pi_63609522
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 22:54 schreef keesf het volgende:
por15 is niets anders dan lijnolie in een flesje van de firma por15.

maar over de epoxy. ik ben bang dat het niet tegen het flexen en torderen van de auto kan. en als je dan een dikkere laag erop doet en het scheurt, dat het water dan ongezien tussen de kieren loopt en alsnog roest en rottigheid veroorzaakt. en dat zie je dan pas als het te laat is.
Epoxy wordt juist gebruikt om boten van te maken en om houten boten mee te beschermen, uiteraard in combinatie met glasweefsel en glaslegsel (van eenvoudig kruislings tot heel sterk en zwaar biaxiaal).
Ook is er 1 én 2 componenten Epoxy primer om old- en youngtimers een goede ondergrond te geven.
Schepen moet juist goed kunnen flexen en torderen en daar is het prima tegen bestand.

Wel moet de ondergrond absoluut roestvrij zijn en licht opgeruwd zodat het optimaal hecht; anders komt het onherroepelijk los en heb je inderdaad jouw scenario.
pi_63616736
Ik heb onderstaande gebruikt (Brunox) toen ik de bodem zover als mogelijk roestvrij had geschuurt. Werkt perfect en kan je ook ergens in laten lopen waar je niet bij kunt. (bijvoorbeeld in de kachelkanalen van de kever, waar de deuren zitten)

Heb het alleen aan de binnenkant van de vloer gebrukt en in de reservewielkast etc. Werkt super, ruikt sterk naar lijm. Heb het ergens uit groningen ofzo laten overkomen. Maar dan gelijk een pot van 1 liter.

Is eigenlijk voor schepen.

http://www.brunox.nl/producten/epoxy_roestsanering/2/16
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')