abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46189452
Doen jullie iets om le lederen bekleding in goede conditie te houden?

Is dat echt nodig? Zo ja, wat gebruik je ervoor en hoe vaak?

Verder ben ik benieuwd of het bij mij wel verstandig is iets op het leer te smeren. Het leer is geperforeerd met hele kleine gaatjes en die smeer je dan waarschijnlijk dicht. Kansje dat dan de stoelverwarming niet goed meer werkt?
pi_46189840
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 23:27 schreef k_man het volgende:
Doen jullie iets om le lederen bekleding in goede conditie te houden?

Is dat echt nodig? Zo ja, wat gebruik je ervoor en hoe vaak?

Verder ben ik benieuwd of het bij mij wel verstandig is iets op het leer te smeren. Het leer is geperforeerd met hele kleine gaatjes en die smeer je dan waarschijnlijk dicht. Kansje dat dan de stoelverwarming niet goed meer werkt?
Op het moment heb ik geen leren bankstel, maar toen ik dat wel had wreef ik eens in de zoveel tijd een beetje babyolie in het leer.
Ik had zelf de indruk dat dit het bankstel ten goede kwam en dat het niet uitdroogde enzo,
maar voor een stoel met stoelverwarming (kleine gaatjes)
Ik denk dat er inderdaad kans is dat je de gaatjes dichtsmeert...
als het een goedkopere stoel is... lekker laten zijn zoals het is, kwaad kan dat volgens mij niet.

Is het een wat luxere stoel die je graag erg lang mee wil laten gaan en erg lang mooi wil houden... bel de winkel eens op waar hij vandaan komt en vraag het
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_46189985
Wheheh. Heb je wel gezien in welk forum je post?
pi_46190057
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 23:45 schreef k_man het volgende:
Wheheh. Heb je wel gezien in welk forum je post?

nee

oke, dank je wel......
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  zondag 11 februari 2007 @ 11:26:55 #5
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_46196724
Die gaatjes hebben geen/nauwelijks invloed op de werking van de stoelverwarming.

Verder hangt het er vanaf welke soort en kleur leer je hebt. Qua hoe vaak schoonmaken en qua hoe vaak "invetten".

Hoe lichter hoe vaker je schoon moet maken, ik heb zelf champagne/ivoor kleur (gebroken wit) en dat verkleurt sneller door bv. spijkerbroeken ed. Als je zwart leer hebt zie je veel minder van die verkleuringen. Mijn lichte bekleding van de voorstoelen maak ik ongeveer 1 x per 3 maanden schoon met schuim en daarna een olieachtig smeersel erop (in mijn geval van de BMW dealer). Achterbank en deurbekleding maak ik 1/2 keer per jaar schoon met dat schuim, of neem gewoon af met een vochtige doek en doe er dan van dat creme spul op.

Het belangrijkste is eigenlijk dat je het leer niet te droog/uitgedroogd laat worden, dan is het bijna niet meer goed soepel te krijgen en slijt het veel harder.

Hier bv. kan je meer info vinden:
http://www.lederzentrum.de/

en anders ff google op leather care oid.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 11-02-2007 12:47:40 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 11 februari 2007 @ 12:43:53 #6
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46198385
Je moet het inderdaad wel onderhouden, anders gaat het leer op een goed moment barsten...

Das natuurlijk niet de bedoeling...

Vethouden is dus belangrijk... En daar zou je lederconditioner van sonax of een vergelijkbaar product van een andere producent voor kunnen gebruiken...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  zondag 11 februari 2007 @ 12:46:34 #7
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_46198454
dubbel
  zondag 11 februari 2007 @ 13:15:36 #8
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46199590
Een dubbelpost na een uur en een kwartier...?

gezopen gisteren zeker?
©DiscoveryChannel
  zondag 11 februari 2007 @ 13:25:22 #9
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_46199999
quote:
Op zondag 11 februari 2007 13:15 schreef MikeyMan het volgende:
Een dubbelpost na een uur en een kwartier...?

gezopen gisteren zeker?
Zo ver zitten die quote en edit knop nou ook niet weer uit elkaar.
Ik zag een paar taalfouten in mijn post, en wilde wat verbeteringen in mijn mooie epistel aanbrengen.
pi_46211833
OK, mijn leer is wel erg licht, maar niet vuil. Het gaat me meer om de conditie van het leer, om barstjes e.d. inderdaad te voorkomen.
  maandag 12 februari 2007 @ 11:24:32 #11
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_46232068
ik heb een busje gehaald bij ikea ... dat spul schijnt vrij goed te zijn en kost niet veel ... je kan het krijgen voor blank en donker leder. Gewoon aanbrengen en houd het leder echt soepel!
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_46331257
"Swissol" leervet gebruiken. Insmeren op een schone katoene doek en vervolgens de stoel inwrijven. Dan raken de gaatjes ook niet dicht (heb zelf ook geperforeerd leer). Op 'ongeperforeerd' leer kun je direkt aan de slag.

Vooral de linkerwangen van de bestuurderstoel zou ik goed invetten. Ik weet niet wat voor auto je hebt maar vooral bij Japanse auto's en BMW's is het leer zeer snel uitgedroogd.
'99 MB E320 CDI T-model
pi_46331445
Mn ouders hadden nog zo'n volvo pakket staan met allemaal spul voor je lederen bekleding. Die gebruik ik nu ook voor de bekleding in mijn 205GTi. In de zomer gebruik ik vet, en in de winter een soort van melk.
pi_46332087
Waarom verschil tussen winter/zomer? Dat spul wat ik bedoelde is overigens ook melk...
'99 MB E320 CDI T-model
pi_46332246
Mijn stoelen zijn zwart, dus in de zomer willen die nog wel eens snel uitdrogen, en vet helpt dan wat beter dan die melk, vandaar...
  donderdag 15 februari 2007 @ 15:20:32 #16
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46332954
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 14:22 schreef j22flyingdownwind het volgende:
"Swissol" leervet gebruiken. Insmeren op een schone katoene doek en vervolgens de stoel inwrijven. Dan raken de gaatjes ook niet dicht (heb zelf ook geperforeerd leer). Op 'ongeperforeerd' leer kun je direkt aan de slag.

Vooral de linkerwangen van de bestuurderstoel zou ik goed invetten. Ik weet niet wat voor auto je hebt maar vooral bij Japanse auto's en BMW's is het leer zeer snel uitgedroogd.
En wat kost dat? Swissol staat nogal bekend om z'n aardige prijzen...
©DiscoveryChannel
pi_46333832
25 euri voor een 250ml flesje. Als je op hun website kijkt (url kun je zelf wel verzinnen) hebben ze een webshop waar je alles kunt bestellen. Volgende dag in huis en je betaald op rekening. Ideaal...

Ik smeer het regelmatig in (1x per maand, totaal overbodig maar t ruikt zo lekker hehe) en ik doe een jaar met zo'n flesje (Y)

Je kunt er het beste nog zo'n flesje cleaner bij doen. (vooral bij lichte kleuren). Werkt echt uitstekend. Bij mijn vorige auto (crème leer) had de dealer het leer helemaal gecleaned e.d. voor de aflevering. Een keer met Swissol erover leverde nog steeds zwarte doeken op. Na de behandeling was het leer pas écht mooi.

nee ik krijg hier niet voor betaald
'99 MB E320 CDI T-model
pi_46334140
'tis maar hoeveel liefde je in je auto wilt stoppen

(ik trek ook een volledige middag uit voor het schoonmaken van mn interrieur )
pi_46335294
Same here
'99 MB E320 CDI T-model
pi_46336712
quote:
Ik heb een Mercedes SLK. Ik zal eens kijken bij Swissol.
  donderdag 15 februari 2007 @ 18:00:54 #21
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_46338770
quote:

Dat juist de linkerwang van de bestuurdersstoel slijt, heeft misschien meer met de vorm van die wang te maken, en met onhandig in-en uitstappen, dan met de kwaliteit van het leer.

Porsche stoelen(= Recaro tot een paar jaar terug, toch wel goede kwaliteit) zijn ook bijna allemaal stuk op die plaats; komt omdat het sportstoelen zijn, en dan steken die wangen veel meer uit naar voren zodat ze veel sneller slijten. Maar goed invetten helpt natuurlijk wel. Een nieuw stuk leer inzetten heb ik wel eens laten doen; kostte iets van ¤100-150, viel mij niet tegen iig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')