DutchTrain | vrijdag 9 februari 2007 @ 13:10 |
Hoe 'groen' reis jij of ben jij bereid of van plan te reizen? met het uitkomen van het klimaatrapport en het nieuwe regeerakkoord staat milieu weer hoog op de agenda. De luchtreiziger gaat meer mileubelasting betalen en de autobestuurder betaalt accijns. Naast deze verplichte belastingen, zijn er ook mogelijkheden om zelf een bijdrage te leveren aan een duurzamere samenleving. Zo is er bijvoorbeeld Trees for Travel waar je de CO2 uitstoot van je vliegreis kan compenseren met (geld te geven voor) het aanplanten van bomen. Greenseat is een soortgelijke organisatie. Maar wat vinden jullie hier nou van? Ben je bereid om je reisgedrag vrijwillig te comepenseren of heb je dat liever in een verplichte belasting? En hoe zou zo'n belasting er dan uit moeten zien? Links: Bereken je 'voetafdruk' op: http://www.voetenbank.nl/UwVoetafdruk.htm Compenseer op: www.greenseat.com of op: www.treesfortravel.nl Bereken en bekijk op: www.klimaatneutraal.nl Reis verantwoord in ontwikkelingslanden met: http://www.retour.net/ Betaal verantwoord met: www.greencard.nl En deze maand in het blad REIZEN een artikel hierover. | |
fishbeer | vrijdag 9 februari 2007 @ 13:13 |
Ik compenseer zelf al mijn vliegreizen met treesfortravel, zou een verplichte milieubelasting wel goed vinden, helaas wordt dit soort belasting nooit direct voor dit doel gebruikt maar in de algemene pot gegooid... Groeten Martijn | |
beelz | vrijdag 9 februari 2007 @ 13:36 |
quote:Pleur op hippie ![]() Als ik wil vliegen dan vlieg ik en dan hoef ik geen bomen te kopen om de wereld te redden. De wereld redt zichzelf maar, er zijn bomen genoeg. | |
Lucille | vrijdag 9 februari 2007 @ 13:38 |
Voor mijn zakelijke vluchten heb ik in ieder geval weinig te kiezen. [ Bericht 1% gewijzigd door Lucille op 09-02-2007 13:41:45 (typo fixed) ] | |
DutchTrain | vrijdag 9 februari 2007 @ 13:39 |
quote:Dit laat zien waarom een verplichte belasting dus beter gaat werken ![]() | |
beelz | vrijdag 9 februari 2007 @ 13:41 |
quote:Onzinbelasting die je er nooit doorkrijgt. Een beter idee is betere voorlichting als je de wereld dan toch zo nodig wil redden. Wist je trouwens dat er nu meer bomen op aarde zijn dan in 1920? | |
DutchTrain | vrijdag 9 februari 2007 @ 13:41 |
quote:Doet je werkgever niet mee aan dergelijke programma's? En denk ook eens aan je transport van en naar de luchthaven... niet altijd met de taxi, maar beter met de luchthavenbus of trein ![]() | |
Lucille | vrijdag 9 februari 2007 @ 13:47 |
quote:Niet echt. In principe moeten we de goedkoopste vlucht nemen als contractors, tenzij je vertrektijden hebt die beter aansluiten op je werktijden. Ik vlieg dus ook geen businesssclass. quote:Dat komt inderdaad wel voor. Ik ga zelf eigenlijk altijd met de trein naar Schiphol en op de plaats van bestemming hangt het een beetje van de situatie af. Soms wordt er een auto gehuurd omdat openbaar vervoer geen optie is, soms nemen we de aldaar een taxi met een paar man en soms de trein. Deze week zit ik in Munchen en ben maandag met de U-bahn plus bus hier gekomen. En binnen een uur vertrek ik met 2 collega's met een taxi naar het vliegveld. | |
Douwe | vrijdag 9 februari 2007 @ 13:55 |
quote:Was er niet laatst een rapport dat liet zien dat de trein helemaal niet milleuvriendelijker is dan de auto? ![]() En Lucille: dat Greanseat kun je toch ook zelf doen op je zakenvluchten? | |
Lucille | vrijdag 9 februari 2007 @ 14:02 |
quote:Ik ga geen geld betalen voor vluchten die ik niet vrijwillig doe. Als mijn baas dus zegt dat ik naar het buitenland moet gaan dan heb ik weinig keuze, het is mijn werk. Dan voel ik me niet verplicht om geld neer te leggen omdat mijn baas die investering niet wil doen. | |
DutchTrain | vrijdag 9 februari 2007 @ 14:13 |
quote:Dat was geen rapport, dat was een uitspraak van iemand, die slechts betrekking had op de CO2 uitstoot. Een trein kan op waterenergie rijden, zoals in Zwitserland, Oostenrijk en Noorwegen. Auto's niet. Overigens wordt naar mijn idee de discussie op dit moment dus ook te veel gevoerd over de CO2 uitstoot. Iets wat bijvoorbeeld in strijd kan zijn met duurzaam toerisme, bijvoorbeeld het stimuleren van de lokale economie. Het reizen naar landen met een laag welvaartspeil kan er voor zorgen dat toerisme daar een grote bron van inkomsten kan worden, met als gevolg dat de welvarendere bevolking ook meer milieuschade aanricht. | |
MouseOver | vrijdag 9 februari 2007 @ 14:18 |
Die compensatiekosten op treesfortravel komen best laag uit eigenlijk. Ik had het hoger ingeschat. | |
highway101 | vrijdag 9 februari 2007 @ 14:34 |
Ik vind het gewoon flauwekul. Je betaald je scheel aan BPM en accijnzen. Dat compenseert meer dan genoeg, maar zoals gezegd; dat gaat gewoon in het algemene potje. Maar dat is niet MIJN probleem! Dan moet de overheid anders beslissen. | |
Individual | vrijdag 9 februari 2007 @ 15:03 |
Groen vliegen? Ik ben een paar keer met Aer Lingus gevlogen telt dat ook? ![]() | |
Lucille | vrijdag 9 februari 2007 @ 15:11 |
Bij sommige reisorganisaties heb je trouwens automatisch al zo'n greenseat, uit mijn hoofd weet ik niet meer welke, maar ik heb bij een boeking dit wel eens meegemaakt. | |
Hik | vrijdag 9 februari 2007 @ 15:43 |
Goed topic DT! Ik heb gelijk even een Green Seat gemaakt van onze reis naar Moskou. Zou het inderdaad goed vinden als die belasting er komt (als die dan wel ook inderdaad aan milieu wordt besteed en niet in de algemene pot gaat). Ik wil graag in de toekomst ook blijven reizen... ![]() "Het ticket is al duur genoeg" vind ik zo'n flauwekul argument. Volgens mij zijn tickets nog nooit zo goedkoop geweest en van die twee tientjes ga je echt niet ineens niet! ![]() | |
DutchTrain | vrijdag 9 februari 2007 @ 15:48 |
Het probleem van zo'n algemene belasting is volgens de diverse milieupartijen en ook de luchtvaartmaatschappijen echter dat je het uiteindelijk niet meer ziet. Ook is het vrijwel onafhankelijk van de bestemming en de maatschappij. Waarom zou een reiziger van bijvoorbeeld een low-cost maatschappij - die hun winst halen uit zuinige en moderne vliegtuigen - hetzelfde moeten betalen als iemand die met een vervuilende (ex-)staatsmaatschappij uit een land waar de olie toevallig goedkoop is reist? Is het dan niet beter om - zoals Easyjet en Ryanair nu ook doen met hun extra's - in de laatste stap van de boeking de optie 'greenseat' toe te voegen en mensen er zelf voor te laten kiezen? Dat lijkt mij veel beter voor de bewustwording van de kosten / schade. | |
Hik | vrijdag 9 februari 2007 @ 16:39 |
Op zich een goed punt over de vervuilende vliegtuigen. Misschien moet je het dan nog anders doen en in eerste instantie de airlines de vervuiling laten betalen. Deze zullen dit natuurlijk weer moeten doorberekenen aan hun klanten, waardoor meer mensen genegen zullen zijn met een schonere (dus: goedkopere) airline te vliegen. ![]() NB: Bovenstaande is natuurlijk niet mogelijk doordat het waarschijnlijk lastig is om Kazachstan en Nigeria te bewegen hieraan mee te doen... ![]() | |
DutchTrain | vrijdag 9 februari 2007 @ 20:03 |
De directie van Schiphol reageerde vandaag ook"quote: | |
highway101 | vrijdag 9 februari 2007 @ 20:06 |
quote:Dat is 75% van de door mensen uitgestoten broeikasgassen? Want ik las dat het menselijk totaal op 4% lag, en 96% natuurlijk. | |
Vava | vrijdag 9 februari 2007 @ 23:56 |
quote:Ik vind de kosten bij Greenseat ook wel meevallen. | |
Setambre | zaterdag 10 februari 2007 @ 00:17 |
Bomen planten werkt niet tegen het broeikaseffect... Beetje 'als ze maar denken dat we goed bezig zijn' Ecologen: Bomen planten is zinloos | |
Fogel | zaterdag 10 februari 2007 @ 10:12 |
Wat mij betreft verdubbelen ze de ticketprijzen/belastingen. Hierdoor gaan minder mensen onnodig vliegen, en kunnen het aantal vluchten per dag drastisch omlaag. Het gaat dan natuurlijk wel ten koste van de flexibiliteit van de reizigers, waardoor die dan weer proberen op een alternatieve manier te vergaderen (videoconference bijvoorbeeld) omdat ze ander domweg teveel tijd kwijt zijn met reizen. Dat door een verdubbeling een aantal maatschappijen falliet gaan is dan jammer. Verplichte belasting dus, vrijwillig een bijdrage leveren heeft waarschijnlijk geen effect (en vooral niet in Nederland, waar al geklaagd wordt als je niet voor 40¤ heen en weer binnen Europa kan vliegen, maar dat het enorm verhoogd is naar 50¤ sinds de keer dat je de aanbieding zag en wanneer je wilde boeken) | |
DutchTrain | zaterdag 10 februari 2007 @ 10:40 |
quote:De bomen van de genoemde organisaties worden geplant in landen rond de evenaar, dus daar is wel over nagedacht. Jij bent dus voorstander van hogere prijzen om het vliegen te ontmoedigen ? | |
DutchTrain | zaterdag 10 februari 2007 @ 10:41 |
quote:Het is inderdaad ook een goed idee om de belasting te gebruiken om innovatie aan te moedigen en te zorgen voor gedragsveranderingen ![]() | |
Fogel | zaterdag 10 februari 2007 @ 10:42 |
quote:Heeft iemand al berekend hoeveel maanden/jarne het duurt voordat er geen plek meer is rond de evenaar indien iedere passagier daarwerkelijk bomen laat planten? En, wat gaan we daarna doen? | |
DutchTrain | zaterdag 10 februari 2007 @ 10:51 |
quote:Die bossen worden nog altijd sneller gekapt dan dat ze aangeplant kunnen worden, dus maak je daar maar geen zorgen over. | |
Fogel | zaterdag 10 februari 2007 @ 12:21 |
quote:Als iemand ze daar nou eens mee op kan laten houden, hebben we misschien minder problemen... | |
sjippen | zaterdag 10 februari 2007 @ 13:18 |
Mooi initiatief in ieder geval, ook al is het maar een druppel op een hete plaat => bol. Ik compenseer sowieso al, door haast alles met de fiets te doen. | |
Individual | zaterdag 10 februari 2007 @ 13:24 |
quote:Ja idd. Kunnen we ipv een boom te laten planten niet een illegale logger laten afschieten? BA wil nu meer laten betalen voor extra baggage zoals de low-cost maatschappijen dat doen omdat het meer brandstof zou kosten. Moeten mensen met meer dan 20kg overgewicht dan ook meer betalen? Als je het echt eerlijk doet laat je betalen per gezamelijk gewicht (persoon + baggage) maal de uitstoot van het vliegtuig per gewicht. Dan krijg je hoop anti-discriminatie bureaus over je heen... Oh, en dat zou dan ws alleen de mensen in de westerse wereld betreffen... Het is zo'n kleine druppel op zo'n grote gloeiende plaat. De wereld is niet eerlijk. (een aantal mensen waren al op de hoogte) Zolang je je schuldgevoel maar kan afkopen komt alles goed. ![]() | |
DutchTrain | zaterdag 10 februari 2007 @ 14:57 |
quote: ![]() quote:Dan werkt de truc om zoveel mogelijk kleding aan te doen en je scheerapparaat, föhn, reisgids, CD-collectie en schoenen te verbergen in alle jas- en broekzakken om gewicht te besparen ook niet meer ![]() | |
Fogel | zaterdag 10 februari 2007 @ 15:25 |
quote:Dit topic heet "Milieudiscussie" en dus vind ik het op zijn plaats ![]() Stoppen met het eten van vlees ![]() ![]() ![]() Dan vlieg ik liever daarheen en zorg ervoor dat die bomen op hun harses lazeren (of lood laten proeven, zoals Individual al aangaf). En om voor de vliegreis te compenseren, kan ik dan een paar nieuwe bomen in de grond zetten ![]() Volgens mij heb ik nooit eerder 5 smileys gebruikt in 1 post! | |
#ANONIEM | zaterdag 10 februari 2007 @ 23:00 |
quote:Waar las je dat? ![]() | |
Wakey | zondag 11 februari 2007 @ 16:42 |
quote: ![]() Ik vind het schandalig dat NL weer extra belasting op vliegtickets wil gaan heffen, zodra ze dat invoeren vlieg ik zeker weten nooit meer vanaf Schiphol (uit principe). Extra betalen aan Greenseat, ok, maar het moet wel eigen keuze blijven vind ik. De meeste mensen zitten ook niet voor hun lol in het vliegtuig, maar met de auto naar New York gaat nogal lastig en naar Shanghai rijden duurt zo lang. Ik beschouw mezelf als een milieubewust persoon, maar hier kan ik echt niet mee zitten - als ik moet vliegen doe ik dat zonder me er schuldig over te voelen, en ik weiger nog meer belasting te betalen aan de NLse staat die het geld ongetwijfeld op een grote hoop gooit om het uit te geven aan iets waarvan de wereld echt niet beter zal worden. | |
#ANONIEM | zondag 11 februari 2007 @ 18:33 |
Het zou eigenlijk wel eens tijd worden. Je zou zelfs motiveren dat de korting die je tot nu toe op vliegen kreeg (nauwelijks belasting op kerosine e.d.) langzaam wat minder wordt. ![]() | |
ozzietukker | zondag 11 februari 2007 @ 19:03 |
quote: ![]() En dit alles omdat er zo nodig milieubewust gedaan moet worden? In Nederland zijn al een heleboel dingen aan strenge regels gebonden, in Azië zijn ze al veel minder milieubewust bezig, dus voordat je gaat blaten over een verplichte belasting, wat gewoon onzin is omdat dit NIET direct ten goede zal gaan komen aan het milieu, is het misschien beter om de aandacht te richten aan vervuilende industrie in andere landen. Natuurlijk moet er wel een prikkel blijven voor investeringen in het milieu, maar dit kan juist door het investeren in zuinige vliegtuigen aantrekkelijk te maken. Voor iedereen een milieuheffing betekent dat een airline niet snel zal gaan investeren in zuinigere toestellen. En ik blijf erbij, ik denk dat het BETER is voor het milieu dat ik 1,5 uur naar Oost Europe vlieg dan dat ik elke maand dat me de auto zou doen. (Gezien ik namelijk nooit de enige ben in het vliegtuig). | |
ultra_ivo | zondag 11 februari 2007 @ 19:28 |
Doe je dat met een beetje redelijke nachttrein dan ben je veel beter bezig. | |
Fogel | zondag 11 februari 2007 @ 20:27 |
quote:Ik beweer nergens dat het alleen in Nederland ingevoerd zou moeten worden. Ik dacht meer aan ALLE vluchten. Daarbij denk ik niet dat de mensen die nu op Schiphol werken ivm de luchtvaart en die door de maatregelen eventueel hun baan verliezen voor altijd en eeuwig in de WW zitten... Overigens: In Noorwegen woedt de discussie over CO2 filtering, met behulp van zeer dure installaties kan de CO2 uitstoot hier met enkele procenten verminderd worden. Met de helft van dat geld, zouden ze ook in andere landen (bv in Afrika) de industrie milieuvriendelijker kunnen maken en daarmee minimaal 30% van de uitstoot verminderen. Ik blijf erbij dat het beter voor het milieu is als jij helemaal niet naar Oost-Europa gaat! Dat was mijn punt, thuisblijven ipv reizen. Moet je echt iedere maand daarheen? En heb je echt helemaal geen alternatieven? Ik ben zelf overigens niet roomser dan de paus, ik vlieg regelmatig en ik kan er niet wakker van liggen - als ik de mogelijkheid heb om een videoconference te doen, doe ik dat voornamelijk omdat ik dan de reistijd bespaar, niet om het het milieu te sparen! | |
ozzietukker | zondag 11 februari 2007 @ 20:42 |
quote:Het is dus een utopie om te denken dat het ooit op alle vluchten gaat worden ingevoerd. De Verenigde Staten zal niet mee willen werken, Rusland niet, Zuid-Oost Azie niet, de olierijke landen in het midden oosten ook niet. En ook het opkomende Oost Europa zal er niet echt om zitten te springen. Derhalve is het onzin om een milieubelasting op tickets in te voeren, het zou veel beter zijn om de maatschappijen te belonen als deze energiebesparende maatregelen nemen, dan om gelijk maar voor iedereen een belasting in te voeren. Indien je als airline dan geen energiebesparende maatregelen hebt genomen wordt het landen en opstijgen vanaf een vliegveld in Nederland duurder. Deze kosten moet de maatschappij dan ook doorberekenen, maar zo worden ze geprikkeld om toch maatregelen te nemen, want de klant vliegt over het algemeen graag goedkoop. En zolang alleen Nederland deze verplichte belasting invoert is het dus gewoon geldklopperij, milieu is daar niet bij gebaat omdat de 'opbrengst' dus nou net niet gaat naar wat de luchtvaart allemaal zou veroorzaken... Projecten op vrijwillige basis, en een beetje bewustwording is prima, maar als je al extra belastingmaatregelen wilt nemen moet je beginnen door dit Europees in te gaan voeren, en niet Nederland die even het braafste jongentje van de klas wil zijn. Goedkoop is vliegen vanaf schiphol al niet, dit is al 28 Euro aan belasting en dergelijke, | |
Fogel | zondag 11 februari 2007 @ 21:08 |
quote:Dat is niet goedkoop!? Is het pas goedkoop als het helemaal gratis is? Ik vroeg het in de vorige post al: moet je echt iedere maand naar Oost-Europa? Is er echt geen andere mogelijkheid? En, had je dit ook gedaan als het niet zo spotgoedkoop was om te vliegen? | |
ozzietukker | zondag 11 februari 2007 @ 21:33 |
quote: ![]() Daar komt uiteraard nog de ticketprijs en de fuelsurcharge bij van de airline zelf. (Ter vergelijking, in België en Duitsland is de vertrekbelasting 14-18 Euro). Ik moet iedere maand naar Oost Europa (of UK), de prijs is belangrijk, omdat ik anders met de auto zou gaan, doch blijf ik bij het punt dat de luchtvaartmaatschappijen een prikkel moeten krijgen om te investeren in zuinigere vliegtuigen. Ik ben overigens voorstander van dat juist het vliegen goedkoper wordt en voor meer mensen haalbaar is, de budgetmaatschappijen zitten over het algemeen vrij vol, anders doeken ze de route wel op omdat deze niet winstgevend is. De bugetmaatschappijen vliegen over het algemeen met moderne (zuinigere) vliegtuigen. Ook is het economisch onverantwoord om een dergelijke maatregel als Nederland op eigen houtje door te voeren. Denk ook even aan de transit functie welke Schiphol heeft. Het terugbrengen van vluchten is misschien een nobel streven, maar gaat echt niet gebeuren met een onzinnige maatregel als als deze, want als het al zou lukken zou Schiphol dus minder transit vluchten krijgen, maar die zullen dan naar een andere Europese luchthaven gaan.... | |
Fogel | zondag 11 februari 2007 @ 21:58 |
Ik ben het met je eens dat zuinige vluchten goedkoper moeten zijn dan vervuilende. Op die manier moeten de airlines op den duur wel overstag. Of falliet natuurlijk, en dan zit je weer met je WW probleem ![]() Ik gebruik Schiphol vrijwel uitsluitend als tranfervluchthaven. De alternatieven zijn Kopenhagen en Oslo (eventueel ook Stockholm, maar de aansluitingen zijn klote). Ik vlieg liever KLM dan SAS, de prijs is van minder belang dan de totale reistijd of het reisgemak. Wie de meeste uitstoot heeft van die twee op mijn routes; geen idee, en het houdt me ook niet bezig. En nog steeds: moet je perse fysiek in Oost-Europa aanwezig zijn iedere maand? Kan dat niet via een videoconference? | |
#ANONIEM | maandag 12 februari 2007 @ 11:36 |
quote:Dat hoeft ook helemaal niet. Niemand zal uitwijken naar Rusland om een vlucht naar Spanje te nemen. Als binnen de EU een milieutoeslag op vliegtickets geheven gaat worden kan dat best werken, ook al doen andere landen niet mee. En eentje moet nou eenmaal de eerste zijn. Als iedereen zo dacht als jij, zou er nooit ergens iets veranderen. quote:Ook dit zou prima zijn. Schiphol laat al geen oude types vliegtuigen toe die erg veel lawaai maken. Ze zouden op dezelfde manier om kunnen gaan met sterk vervuilende toestellen. ![]() quote:Er zijn twee zaken die meespelen. Enerzijds het geld dat opgehaald wordt en al dan niet rechtstreeks aan het milieu besteed wordt. Maar los van dat aspect gaat het anderzins om het onaantrekkelijker maken van vliegen. Duurdere vluchten betekent minder vliegen, betekent minder vervuiling. ![]() | |
ultra_ivo | maandag 12 februari 2007 @ 16:20 |
quote:Zeker als tegelijkertijd andere vormen van transport aantrekkelijker worden gemaakt. Betere doorgaande treinverbindingen in Europa bijvoorbeeld. En prijzen voor nachttreinen die in de buurt liggen van prijzen voor Duitse nachttreinen. | |
ozzietukker | maandag 12 februari 2007 @ 19:02 |
quote:Tja, maar er wordt in Europa al gesproken over een eventuele heffing in de toekomst of andere veel betere maatregelen, waarom moet Nederland hier dan in voorop lopen? Nederland is echt niet het meest vervuilende land ter wereld, en als je iets aan het milieu wil doen kan je dat beter gezamelijk als één europa doen dan als eenling, dit is dan namelijk, als het al zou werken, echt een druppel op de gloeiende plaat, en haalt dus helemaal niks uit. De extra tax is namelijk niet zo hoog dat er minder gevlogen gaat worden, net zoals de accijnzen op benzine het gebruik van auto's niet terugbrengt, het gaat hier dus alleen maar om geld voor de overheid onder het mom van goed voor het milieu... ![]() Ze moeten dus juist iets doen om de vervuiling te verminderen, ik vind het prima dat Schiphol geen oude russische toepolevs en dergelijke laat landen. Sterk vervuilende oude vliegtuigen van een Turkse maatschappij tegengaan of extra belasten ook prima. Maar niet iedereen over één kam scheren, DAT is waar het om gaat. Maar goed, ik wil de regering nog wel eens zien hoe het reageert als Schiphol opeens de belangrijke transitfunctie gaat verliezen en de luchtvaartmaatschappijen uitwijken naar andere Europese luchthavens, ik heb zo'n idee dat de tax voor transitpassagiers op schiphol wel eens helemaal niet zo hoog zal zijn, als die er al komt.... (Met andere woorden, dan gaat het economisch belang opeens wel voor het milieu?) En wat zal er meer vervuilen? De boeing 747-400 van KLM, of het vrachttoestel 747-200 uit een Afrikaans land? | |
Fogel | maandag 12 februari 2007 @ 21:35 |
quote:Duurdere vluchten betekent alleen dat de reisbudgetten omhoog bijgesteld moeten worden. Als het daarintegen moeilijker word gemaakt om te vliegen omdat er bijvoorbeeld minder vluchten gaan, of alleen hele slechte aansluitingen te krijgen zijn (of als er nog meer idiote "zekerheidsregeltjes" komen waardoor je minimaal 5 uur kwijt bent in de security check), dan denk je wel twee keer na voordat je een hele dag kwijt bent met binnen Europa van A naar B te komen. | |
#ANONIEM | dinsdag 13 februari 2007 @ 10:41 |
Je denkt dat er bij vliegen geen sprake is van prijselasticiteit Fogel? | |
Fogel | dinsdag 13 februari 2007 @ 19:56 |
Ook bij vliegen is er sprake van prijselasticiteit. In het begin zullen de mensen die "weigeren meer dan 50¤ te betalen" om binnen europa te vliegen afvallen, maar voor zakenreizigers is een ticket vaak een schijntje op het totale budget. Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat het irrelevant was wat het ticket kostte, als ik maar op een bepaalde dag in een bepaalde stad aan de vergadertafel zat. Als deze zakenreizigers meer betalen (dus niet alleen aan milieuheffing, maar ook aan de basisprijs van het ticket), heb je minder 'stoelvullers' nodig a 50¤ pp. Normaal gesproken is het zo dat als de business class vol zit op een vlucht, dat de kosten dan ruimschoots voldaan zijn. De mensen in economy zijn dan pure winst. Uiteraard zal er een pijngrens zijn, voor zowel de zakenreizigers als voor de luchtvaartmaatschappijen (zelfs al vliegen ze rendabel, ze willen waarschijnlijk toch ook dikke winst maken om de aandeelhouders blij te houden). Het aantal vluchten kan dalen, de winst van de luchtvaartmaatschappijen gaat omhoog (aangenomen dat de ticketprijs niet naar beneden bijgesteld wordt). Door het verminderde aantal vluchten, kunnen zakenreizigers gaan afwegen of het duurder is om enkele uren in transit te zijn ipv kantoor en dus, indien mogelijk, alternatieven zoeken. Maar, ik vind echt dat niet iedereen in Europa (of in de wereld) zich goedkoop per vliegtuig _moet_ kunnen verplaatsen. Als je echt ergens heen wil of moet, zullen de kosten best opwegen tegen de baten. En zo niet, dan ga je gewoon niet. | |
DutchTrain | woensdag 28 februari 2007 @ 13:23 |
quote:Het hele rapport is hier te vinden. | |
DutchTrain | maandag 5 maart 2007 @ 22:44 |
Zojuist was er een documentair op BBC over 'Going Green' Eén van de acties die de presentator deed om zijn carbon footprint te verkleinen, was het uitdelen van spaarlampen aan de lokale bevolking op Jamaica. Goed gevonden en daarmee kon hij weer een deel van z'n reis goedmaken. Meer op: http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/panorama/6411421.stm | |
Individual | maandag 5 maart 2007 @ 23:45 |
quote:Wat ik van die documantaire heb geleerd is dat koeien het probleem zijn, nog veel meer dan vliegtuigen en auto's bij elkaar... Vlieg er maar op los zolang je maar geen vlees eet. Biefstuk is het probleem ![]() ![]() | |
Fogel | dinsdag 6 maart 2007 @ 10:23 |
Als de koeien het probleem zijn, help je juist de wereld door ze op te vreten ![]() (en dan voor het gemak vergeten dat de boeren dan opeens denken "hee, er is meer vraag, we moeten nog meer koeien hebben") | |
DutchTrain | dinsdag 6 maart 2007 @ 13:15 |
quote:Dat was voor mij ook wel verrassend dat het zoveel was. Dus als ik minder of geen vlees eet, mag ik nog meer vliegen ![]() | |
Douwe | dinsdag 6 maart 2007 @ 13:40 |
Zit er eigenlijk al milleuheffing op vlees ![]() | |
DutchTrain | woensdag 11 april 2007 @ 22:56 |
een nieuw onderdeel aan de discussie..quote:en verder op: http://www.ippr.org.uk/pressreleases/?id=2643 Maar zo kan het ook: quote:bron: http://www.travelmole.com/stories/1117225.php?mpnlog=1 | |
Individual | donderdag 12 april 2007 @ 00:59 |
Krijgen we diezelfde labels ook op varkens en koeien?quote:De hele klimaathype zit vol met hypocritie... | |
#ANONIEM | donderdag 12 april 2007 @ 13:01 |
Dat er ook andere oorzaken van CO2 uitstoot zijn wil natuurlijk niet zeggen dat je dan het vliegverkeer maar met rust moet laten. Het is én én. Niet óf óf. Anders krijg je een redenering als "er vallen jaarlijks meer verkeersdoden door te hard rijden dan door dronken rijden, dus aan dronken rijden hoeven we niks te doen voor het te hard rijden is uitgebannen." | |
Fogel | zaterdag 21 april 2007 @ 08:22 |
Drie van de Noorse regeringspartijen zijn ervoor om CO2 compensatie voor vluchten in te ticketprijs in te bakken. Voor binnenlandse reizen staat het al in voorlopige uitgave van het staatsbudget... http://www.aftenposten.no/nyheter/miljo/article1747495.ece | |
Hik | dinsdag 1 mei 2007 @ 12:05 |
Ik kwam in de Volkskrant de volgende link tegen van een site die de klimaatcompensatie al verwerkt in haar tickets! Ze claimen niet duurder, of zelfs goedkoper te zijn dan reguliere ticket-sites: http://treesfortravel.visitopia.com/ Ze doen dit door de provisie die lucjtvaartmaatschappijen normaal betalen, direct naar Trees for Travel door te sluiten. Ik heb even getest met een ticket naar Colombia en ik kwam inderdaad iets goedkoper uit zelfs (welliswaar slechts een paar euro, maar dat was dus inclusief compensatie! ) Geinig. ![]() | |
yootje | zaterdag 19 mei 2007 @ 11:01 |
Ik wil graag vanaf nu klimaatneutraal vliegen, het kost niet zoveel merkte ik (retourtje Spanje ongeveer 13 euro bij GreenSeat), maar ik vroeg me af of er nog andere organisaties waren die dit aanbieden, behalve GreenSeat. Heeft iemand misschien ooit een vergelijking gelezen of iets dergelijks? Alvast bedankt ![]() | |
LasTeR | zaterdag 19 mei 2007 @ 11:04 |
Een beetje uitleg over klimaatneutraal vliegen zou leuk zijn. ![]() | |
yootje | zaterdag 19 mei 2007 @ 11:06 |
quote:Bon ![]() Klimaatneutraal vliegen (klimaatneutraal rijden heb je ook, maar aangezien wij al geen auto hebben heeft dat weinig zin) houdt in dat je de vliegkilometers die je maakt compenseert door geld te geven voor de aanleg van bomen of andere duurzame projecten. Ik denk dat wij dit in het rijke westen best kunnen doen, het kost niet zoveel en de wereld wordt er een stukje beter van ![]() | |
releaze | zaterdag 19 mei 2007 @ 11:06 |
Volgens de www.greenseat.nl websitequote: | |
LasTeR | zaterdag 19 mei 2007 @ 11:10 |
![]() | |
Game_Error | zaterdag 19 mei 2007 @ 11:21 |
Alsof vliegtuigen alleen maar vervuilen door CO2, hypocriet gedoe zeg ![]() | |
SadKingBilly | zaterdag 19 mei 2007 @ 11:21 |
Leuk, direct verplicht stellen (maar dan niet via de overheid regelen zodat het geld in de schatkist druppelt maar een organisatie as WWF ermee 'belasten'. | |
Yildiz | zaterdag 19 mei 2007 @ 11:23 |
quote:Ik zou niet weten wat er zogenaamd hypocriet aan is. Nouja, je kunt je voorhouden dat het hypocriet is, om er vervolgens niets aan te doen. Dat kan ook, maar dat zou pas hypocriet zijn. ![]() | |
Papierversnipperaar | zaterdag 19 mei 2007 @ 11:32 |
quote:Is je computer al klimaat neutraal? Je huis? Je kinderen? Hoe klimaatneutraal is je werk? Ga je wel klimaatneutraal naar de wc? Bedenk dat methaan een heftiger broeikasgas is dan CO2. wilt u vanaf nu geen winden meer laten aub? | |
Papierversnipperaar | zaterdag 19 mei 2007 @ 11:39 |
quote:The cleanest journey is no journey at all | |
Yildiz | zaterdag 19 mei 2007 @ 11:40 |
quote:Als alle mensen nu in 1 klap dood neervallen is dat het beste voor het milieu ja. En je kunt wel fijn marginaal gaan leven, of er gewoon voor kiezen om 'leuk' te leven, en daarnaast investeren in wat milieu. Waarom moeten daar altijd allerlei dingen bijgehaald worden om te laten zien dat een halve investering hypocriet zou zijn, en je daarom niets zou moeten doen? | |
Adfundum | zaterdag 19 mei 2007 @ 11:47 |
Denk dat je die 13 ¤ beter rechtstreeks naar een goed (groen) doel kan overmaken. Dan weet je tenminste zeker dat er een groot gedeelte echt nuttig besteed wordt. Bij zo'n greenseat controleert nog niemand hoeveel er aan de strijkstok blijft hangen. Handig uitgevonden door de relamejongens. Mensen die uit milieu-overwegingen liever niet willen vliegen lok je zo toch het vliegtuig in met als resultaat meer vliegtuigen de lucht in ( en meer vervuiling dus). [ Bericht 0% gewijzigd door Adfundum op 19-05-2007 11:56:14 ] | |
aerodynamic | zaterdag 19 mei 2007 @ 11:56 |
Direct overmaken lijkt me beter, maar als je er beter bij voelt, zeker doen! ![]() | |
Litman | zaterdag 19 mei 2007 @ 11:58 |
Waarom klimaatneutraal vliegen? Zou het niet interessanter zijn om klimaatbevorderend te vliegen? Dat er na je vlucht bijvoorbeeld 2 keer zoveel bomen worden geplant, als nodig is voor je co2 emissie? Of dat je zelf kunt bepalen hoeveel bomen er worden geplant? Of nog veel interessanter: dat je betaalt zonder te vliegen! ![]() Je kunt trouwens een hoop vraagtekens zetten bij dit bij de effectiviteit van dit initiatief (helpen bossen wel tegen de opwarming van de aarde, bij vliegen komen veel meer milieubelastende aspecten kijken: reis naar vliegveld, vliegveldoperatie etc) etc.. Ik denk (en hoop), dat klimaatneutraal vliegen vooral goed is voor de bewustwording van mensen. | |
Papierversnipperaar | zaterdag 19 mei 2007 @ 12:07 |
quote:Ik heb niet gezegd dat iemand hypocriet is. Het gaat mij om bewustwording. Je moet je realiseren wat er aan de hand is en je eigen plaats daarin. Je kan je concentreren op 1 vliegreis omdat je denkt dat je met minder CO2 uitstoot de wereld red, maar als je ondertussen als vlees-consument meehelpt aan een enorme methaanproductie (uit mest) ben je niet slim bezig. | |
Thetallguy | zaterdag 19 mei 2007 @ 12:10 |
[Milieudiscussie] Groen reizen | |
Wackyduck | zaterdag 19 mei 2007 @ 12:10 |
Alleen jammer dat het geen ene rukt help. Alleen als de bomen flink groeien nemen ze een beetje CO2 op. Maar naar 10 jaar worden ze gekapt en gaan ze in de fik en komt de CO2 weer de atmosfeer in. En anders rotten ze wel weg en komt de CO2 ook in de atmosfeer. Als je telkens bomen op die plek blijft planten heb je naar een paar miljoen jaar wel een deel opgeslagen in de grond als gas en olie enzo. Maar dat duurt behoorlijk lang, het aanplanten van bomen heeft amper nut dus. De enige manier van klimaatneutraal vliegen is niet vliegen. Als je zonodig wil vliegen moet je niet hyprocriet doen alsof het goed voor het milieu is. Vliegen is slecht voor het milieu. Drie bomen planten heeft geen zin, dus ga maar lekker op de fiets naar je vakantie als je zonodig mileubewust wil zijn. | |
Yildiz | zaterdag 19 mei 2007 @ 12:12 |
quote:Rest mij de vraag; hoe goed was jij in scheikunde / biologie? ![]() | |
Wackyduck | zaterdag 19 mei 2007 @ 12:14 |
quote:Je hebt helemaal gelijk, bomen blijven hun hele leven alle CO2 in hun buurt opnemen. En daarna verdwijnt het op magische wijze en komt het absoluut niet terug als die boom als brandhout gebruikt wordt. ![]() | |
Adfundum | zaterdag 19 mei 2007 @ 12:22 |
Ik heb nog eens op de site van greencard gekeken. Ze investeren jouw geld in bijvoorbeeld windmolenparken in Nieuw-Zeeland en andere projecten die duurzame energie opleveren. Die energie wordt natuurlijk gewoon verkocht. Kortom, jij inversteert en met dat geld maken zij winst. Ja, ze doen ook aan natuurbehoud en bosaanplant (levert weer FSC hout op) maar ik kan nergens vinden hoeveel procent daar naartoe gaat. Geniale organisatie. Werken met investeerders die niets van hun investering terugverwachten. Ik had het zelf moeten bedenken. Tot ze meer opening van zaken geven zou ik mijn geld niet aan deze jongens geven. | |
Papierversnipperaar | zaterdag 19 mei 2007 @ 12:30 |
quote:De CO2 die we nu uitstoten komt uit olie. De olie komt van planten die heel lang in de grond hebben gezeten. Dus hoeveel olie je ook opstookt, je bent hoe dan ook CO2 neutraal bezig. Alleen de verhouding waarin CO2 in de grond/in planten/in de lucht zit varieert enigzins. Eigenlijk is er dus helemaal geen CO2 probleem. Het klimaat varieert een beetje, we moeten ons daar misschien aan aanpassen. Maar het (door menselijke CO2-uitstoot versterkte) broeikaseffect is een onzin verhaal. Overigens zijn uitlaatgassen niet gezond, dus niet vliegen is nog steeds beter. | |
Oosthoek | zaterdag 19 mei 2007 @ 14:25 |
![]() ![]() | |
Evil_Jur | zaterdag 19 mei 2007 @ 15:57 |
Wat een onzin zeg ![]() | |
LinkseFrieseVegetarier | zaterdag 19 mei 2007 @ 16:15 |
Leuk initiatief. ![]() | |
MrX1982 | zaterdag 19 mei 2007 @ 16:20 |
quote:Hype he dan krijg je dit soort dingen. Als mensen zich beter voelen door dit te doen waarom niet. Anderen geven bergen geld aan Afrika en dat werkt ook voor het eigen geweten ![]() Ik vlieg broeikaseffect bevorderend. | |
Evil_Jur | zaterdag 19 mei 2007 @ 16:23 |
Daar heb je wel gelijk in ja, ik ben nou eenmaal niet zo'n kuddedier. | |
dubidub | zaterdag 19 mei 2007 @ 16:34 |
quote:Slim, dan wordt het warmer in Nederland en hoeven we over een paar jaar niet meer zo'n pokkeeind te vliegen. Kunnen we gewoon op het fietsje naar de kust ![]() | |
Oosthoek | zaterdag 19 mei 2007 @ 16:37 |
Het is puur je eigen zonden afkopen. Hypocriet tot op het bot en bovendien nutteloos. | |
MrX1982 | zaterdag 19 mei 2007 @ 16:45 |
quote:Kijk jij snapt het. Lange termijn visie vergt wat meer fantasie. Hebben we eindelijk mooi weer is het allemaal weer niet goed en moeten we neutraliserend bezig zijn ![]() | |
Yildiz | zaterdag 19 mei 2007 @ 16:51 |
quote:Ik voorspel vakanties naar Nepal om 'af te koelen'. | |
LinkseFrieseVegetarier | zaterdag 19 mei 2007 @ 16:58 |
quote:Natuurlijk is het dat. Met het aanplanten van bomen maak je de schade aan het milieu niet ongedaan. Ik zal ook zeker niet beweren dat ik met een zuiver geweten kan vliegen als ik voor mijn ritje geld geef aan een milieufonds. Maar ik zorg er dan wél voor dat er weer een aantal nieuwe bomen op de planeet staan. Laten we van dit topic geen klimaatdiscussie maken trouwens. Er zijn al genoeg 'het-broeikaseffect-is-een-hoax'-topics waar je je in kunt uitleven. ![]() | |
Papierversnipperaar | zaterdag 19 mei 2007 @ 17:30 |
quote:Er kunnen niet genoeg anti-propaganda topics zijn ![]() | |
Oosthoek | zaterdag 19 mei 2007 @ 17:35 |
Waarom plant je zelf niet wat extra bomen?? Vind ik een stuk minder ernstig afkoopgedrag dan het daadwerkelijke afkopen. | |
Klonk | zaterdag 19 mei 2007 @ 17:38 |
Schopje naar TRV | |
LinkseFrieseVegetarier | zaterdag 19 mei 2007 @ 17:45 |
quote:Whatever. Als je dit topic maar vrijhoudt van je "anti-propaganda". | |
cheukert | zaterdag 19 mei 2007 @ 18:36 |
Het probleem los je niet op door het te compenseren... Het probleem los je op door het probleem aan te pakken. Ik vind dat als je klimaarneutraal wil vliegen, je juist geld moet stoppen in de ontwikkeling van schonere motoren. | |
Evil_Jur | zaterdag 19 mei 2007 @ 19:25 |
quote:Of van al die nieuwe bomen een paar mooie zeilschepen bouwen. | |
Wackyduck | zaterdag 19 mei 2007 @ 19:41 |
quote:Je moet wel hun definitie van 'CO2 neutraal' gebruiken. ![]() Daarbij zit het in de grond/bomen meer in koolwaterstof verbindingen dan als CO2. ![]() En deze methode bestaat niet uit een miljoen jaar wachten, maar het zogenaamd 'instantaan' opnemen van de CO2 door de bomen. | |
Papierversnipperaar | zaterdag 19 mei 2007 @ 19:59 |
quote:Laten we vooral de juiste definities gebruiken ja. ![]() Ten eerste worden CO2/het broeikaseffect en milieuverontreiniging/gifstoffen onterecht door elkaar gebruikt. Gif of radioaktiviteit dumpen is natuurlijk slecht voor mens en dier. Maar het CO2 verhaal is een natuurlijk proces dat ons toevallig slecht uitkomt. Daarnaast maakt het natuurlijk niet uit of koolstof met zuurstof is verbonden of met andere atomen. De netto hoeveelheid koolstof blijf gelijk en daarmee ook de potentiële hoeveelheid CO2 in de atmosfeer. | |
LinkseFrieseVegetarier | zaterdag 19 mei 2007 @ 20:20 |
quote:Nee. De koolstof in aardolieproducten is al miljoenen jaren uit de CO2-kringloop. Door het nu in enkele tientallen jaren op te stoken brengt de mens een heleboel CO2 in de lucht die er eerst niet was. Meer productie dan afbraak dus => (versterkt) broeikaseffect. Ga nu niet ontkennen dat het zo zit, zelfs sceptici erkennen dat het zo werkt. En daarna weer ontopic a.u.b. ![]() | |
Wackyduck | zaterdag 19 mei 2007 @ 20:46 |
Het voorkomen van koolstof maakt wel uit, diamant en CO2 verschilt wel een beetje. ![]() En de hoeveelheid koolstof blijft vrij constant ja, zo veel kernfusie is er niet met C's. ![]() Het meest dubieuze is natuurlijk de ongezonde focus op CO2, zonder naar andere stoffen te kijken. Het probleem van 'zure regen' is op deze manier 'opgelost'. | |
Papierversnipperaar | zaterdag 19 mei 2007 @ 21:29 |
quote:Mijn punt is juist dat voor de planten die olie werden de CO2 opnamen, de CO2 in de lucht zat. Dat een hoop CO2 een tijdje uit de roulatie is geweest is heel interressant. We stoppen het nu weer terug en herstellen daarmee de originele situatie. Dat kan je toch moeilijk milieu-vervuiling noemen. Daarnaast staat niet vast dat CO2 zorgt voor een versterkt broeikaseffect. Als de mens al iets bijdraagd is dat voor 1 tot 4%. 90% van de CO2 is van natuurlijke oorsprong en het grootste deel van het broeikas effect word veroorzaakt door andere gassen dan CO2 (voornamelijk methaan). OT: Het is onzinnig om "klimaat-neutrale" vliegtickets te kopen. Op het moment word het warmer op aarde (maar dat kan ook weer de andere kant op) en door een paar extra euro's uit te geven aan een vliegticket doe je daar niets tegen. [ Bericht 0% gewijzigd door Papierversnipperaar op 19-05-2007 21:37:41 ] | |
Yildiz | zaterdag 19 mei 2007 @ 21:36 |
quote:Wat een Einsteins toch in dit topic. Ja, zure regen is aangepakt door zwaveluitstoot e.d. sterk te verminderen. | |
yootje | zondag 20 mei 2007 @ 00:42 |
quote:Ik besef me dat het niet klimaatbevorderend is om te vliegen, maar je heoft het niet zo in het ridicule te trekken, ziet eruit als een drogreden. Ik wil ontzettend graag vliegen en ik besef me dat ik daarbij schade ana het milieu veroorzaak. Aan de andere kant: dat vliegtuig zou ook wel zonder mij vliegen. Maar goed, als ik het dan toch doe, kan ik net zo goed proberen de schade aan het milieu beperken toch? Waarom niet? Daar is niks hypocriets of doms aan lijkt me. | |
yootje | zondag 20 mei 2007 @ 00:44 |
quote:Dit soort reacties snap ik nooit. Krijg je daar een kick van, wil je provocerend zijn, ben je angstig en doe je daarom juist zo stoer? | |
yootje | zondag 20 mei 2007 @ 00:45 |
quote:Ga jij maar met een zeilschip naar Groenland ![]() | |
yootje | zondag 20 mei 2007 @ 00:48 |
quote:Ik vind het toch raar dat je jezelf intelligenter schat dan duizenden wetenschappers die er veel meer kennis ov rhebben. Er IS een consensus ind e wetenschap over het broeikaseffect, net als over de evolutietheorie bijvoorbeeld. Waarom zouden wij die als amateurs in twijfel trekken. Als je de evolutietheorie niet erkent ben je een fundamentalist, maar als het broeikaseffect en het aandeel in de mens daarin niet erkent wordt dat nog gewoon gevonden. | |
yootje | zondag 20 mei 2007 @ 00:48 |
Overigens heb ik besloten om naast mijn normale contributie aan Greenpeace gewoon lekker nog een eenmalige storting van 100 euro te doen ![]() ![]() | |
#ANONIEM | zondag 20 mei 2007 @ 01:06 |
Ja, vliegen blijft milieuvervuilend. Ja, er zijn nog veel meer vervuilers. Ja, CO2 is niet de enige uitstoot van een vliegtuig. Betekent dat dan dat je maar beter helemaal niets kunt doen om je vervuiling een beetje te compenseren? | |
yootje | zondag 20 mei 2007 @ 01:11 |
quote:Precies! Waarom wordt daar door sommigen zo op neer gekeken? Je kunt beter iets doen dan helemaal niets. Stel dat iedereen op de wereld iets zou doen, dat zou pas een goede wereld zijn. Als iedereen 5% van zijn inkomen aan natuurbehoud zou geven, dat zou wel zoden aan de dijk zetten! | |
Papierversnipperaar | zondag 20 mei 2007 @ 01:44 |
quote:Er is GEEN consensus over het broeikas effect. De wetenschappelijke wereld heeft net als in andere "werelden" last van het Idols-effect, waan van de dag en vriendjes politiek. Als je een populair onderzoek start, krijg je veel sneller geld vrij en kom je met je resultaten sneller in de "populaire" bladen met je onderzoek. Wetenschappers die niet met de stroom mee varen krijgen moeilijk werk als docent of onderzoeker op universiteiten (oa omdat universiteiten bang zijn om sponsor geld mis te lopen). Ook binnen de wetenschap hebben mensen de neiging om elkaar na te praten, heeft men last van hypes en zijn afwijkende meningen niet populair. Helaas is dit voor de gemiddelde leek, die dagelijks door propaganda word lastig gevallen, moeilijk te doorzien. Als jij je daar beter door voelt ga je lekker groen vliegen. Over 50 jaar weten we hoe het wel zit. | |
Fogel | zondag 20 mei 2007 @ 09:27 |
Als echt iedereen nu zou betalen om bomen te laten planten, dan kunnen we alvast beginnen met een stuk zee droog te leggen om meer plek te maken... Of natuurlijk nog sneller de bestaande bossen kappen/affikken zodat er plek gemaakt wordt voor de initiatieven ![]() Het lijkt me meer effect hebben -zeker op de lange termijn- om bijvoorbeeld in plaats van bomen te planten koolcentrales te vervangen door waterkrachtcentrales (indien mogelijk) of een ander milieuvriendelijker alternatief. Verder vraag ik me af hoeveel van die 13 euro inderdaad gebruikt wordt voor bomen planten ipv de eigenaar een tweede verwarmd zwembad te geven bij zijn villa (en hetzelfde voor die 100¤ die je aan greenpeace geeft). | |
LinkseFrieseVegetarier | zondag 20 mei 2007 @ 09:54 |
quote:Er is zeker wel een wetenschappelijke consensus. Er is echter geen politieke consensus. Het argument dat bv. George Bush aanvoert is ook niet "de wetenschap is er nog niet uit" maar "ik trek de wetenschap in twijfel". Niet in het broeikaseffect geloven is één ding, maar dan ook nog gaan beweren dat je standpunt wetenschappelijk verantwoord is is " ![]() | |
Papierversnipperaar | zondag 20 mei 2007 @ 10:02 |
quote:De politieke consensus in er nu juist wel. En aangezien politiek om geld en macht draait, zou je daar juist vraagtekens bij moeten zetten. Ik heb ooit eens (in een ander topic) geschreven dat het klimaat verhaal een mooie hook is om mensen te bewegen geen chinese spullen te laten kopen omdat ze te klimaat-onvriendelijk zouden zijn. Het klimaat gebruiken om de amerikaase en europese economieën te stimuleren. Natuurlijk is het veel prettiger om te geloven dat we met z'n alle goed bezig zijn. | |
#ANONIEM | zondag 20 mei 2007 @ 10:03 |
quote:Er is binnen de wetenschappelijke wereld wellicht een enkeling die het er niet mee eens is, inderdaad. Je mag je daar best aan vastklampen hoor, maar het lijkt me een beetje struisvogelgedrag. quote:Even puur voor de duidelijkheid; wat maakt jou beter dan de 'gemiddelde leek'? Ben je zelf werkzaam als wetenschapper? ![]() | |
#ANONIEM | zondag 20 mei 2007 @ 10:07 |
quote:bossen worden wereldwijd zo enorm snel gekapt dat daar volgens mij niet tegenop te planten valt. quote:Specifiek wat betreft Green Seat: behalve die bomen wordt er dus inderdaad geïnvesteerd in duurzame energie. Kijk maar eens op hun site. Als je bezorgd bent hoeveel van je bijdrage goed besteed wordt kun je een ander milieubewust goed doel kiezen, eentje met CBF-keurmerk. Green Seat heeft dat inderdaad niet, helaas. Greenpeace wel. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-05-2007 10:12:05 ] | |
LinkseFrieseVegetarier | zondag 20 mei 2007 @ 10:19 |
quote:De VS en Australië die het Kyoto-protocol niet ratificeren vind jij een consensus? ![]() quote:Nee, het zijn juist de sceptici die geloven dat we met z'n allen goed bezig zijn. Ik denk helemaal niet dat we goed bezig zijn, er wordt namelijk bar weinig gedaan om de milieuvervuiling écht uit te bannen. Er worden wel mooie protocols opgesteld, maar als ze niet worden ondertekend gebeurt er dus niks. | |
Papierversnipperaar | zondag 20 mei 2007 @ 10:26 |
quote:1 Ik vertrouw politici niet 2 Ik geloof niet in makkelijke oplossingen 3 Ik geloof niet dat we genoeg weten om te begrijpen hoe het klimaat werkt 4 Als iedereen het met elkaar eens is vertrouw ik het al helemaal niet 5 Iedereen was tegen het CO2 verhaal totdat de oliemaatschappijen geld roken 6 Ik weet heel veel en begrijp nog meer. En ik heb er een pesthekael aan om gemanipuleert te worden. Dat maakt mij beter dan de gemiddelde leek. De bio-brandstof oplossing heeft enorme negatieve gevolgen voor milieu en voedselvoorziening (te makkelijke oplossing) maar iedereen rent er als een blind paard achteraan omdat dat makkelijker is dan echt nadenken | |
Papierversnipperaar | zondag 20 mei 2007 @ 10:28 |
quote:We hebben het niet over milieu vervuiling maar over de klimaatsverandering. | |
#ANONIEM | zondag 20 mei 2007 @ 10:32 |
quote:Kortom, je weet er zelf eigenlijk ook de ballen van. Alleen je gevoel zegt dat het allemaal niet waar is. ![]() | |
Yildiz | zondag 20 mei 2007 @ 10:32 |
quote:Daar is de EU inderdaad mee bezig. Men wil in de schappen laten zien hoe ver een product gereisd heeft voordat het er is. Eigenlijk worden zo kiwi's uit Nieuw Zeeland achterlijk duur door overgrote heffingen, en is het niet meer dan protectionisme, maar hell, dat is de EU. | |
Wackyduck | zondag 20 mei 2007 @ 10:34 |
quote:Gelukkig zijn India en China lekker schoon bezig, dus dat werkt lekker ja. Daarnaast is het maar een voorbeeld, dat mileuproblemen niet opgelost worden. Maar dat er slechts een nieuwe milieumode opkomt. | |
#ANONIEM | zondag 20 mei 2007 @ 10:35 |
Ach, waarom zouden we kiwi's helemaal uit Nieuw Zeeland moeten halen als we dichterbij kiwi's kunnen kweken die net zo goed zijn? ![]() Hoewel je dat in principe niet zou hoeven reguleren. Doordat iets van ver komt zou het op zich al duurder moeten zijn dan een vergelijkbaar lokaal product. Tenzij het hier significant duurder is om het te maken natuurlijk. | |
#ANONIEM | zondag 20 mei 2007 @ 10:36 |
quote:Daarom hoeven wij ook niks te doen? | |
Wackyduck | zondag 20 mei 2007 @ 10:37 |
quote:Nee, daarom is het probleem niet opgelost. ![]() | |
Jed1Gam | zondag 20 mei 2007 @ 10:38 |
quote:agreed | |
#ANONIEM | zondag 20 mei 2007 @ 10:43 |
quote:Klopt, maar als iedereen steeds blijft wijzen naar anderen die ook niets doen, zal het ook nooit worden opgelost. | |
Wackyduck | zondag 20 mei 2007 @ 10:45 |
quote:Ik geef een voorbeeld van een probleem dat niet is opgelost, maar is vergeten. Ik wijs helemaal niet naar anderen die niets doen. Ik zeg dat niemand er iets aan doet. ![]() | |
Papierversnipperaar | zondag 20 mei 2007 @ 10:48 |
quote:Integendeel. Mijn gevoel zegt juiist dat ik zo snel mogelijk de wereld moet redden en dat eindelijk iedereen het er over eens is dat we de aarde naar de knoppen helpen. Mijn verstand zegt dat we moeten nadenken over wat er nu werkelijk aan de hand is. Het is natuurlijk zonde om heel veel geld aan de verkeerde dingen uit te geven. Vroeger hadden een hoop mensen het gevoel dat het goed was om Irak binnen te vallen. De gevolgen zijn desastreus. | |
yootje | zondag 20 mei 2007 @ 10:50 |
quote:Dat is pas makkelijk quote:Waarom niet? quote:Waar heb je die wijsheid vandaan? Ben je klimatoloog? quote:Ook al zo makkelijk. De aarde is dus plat? quote:Bron? quote:Het is gemanipuleerd. Misschien ben je beter ingelicht dan de gemiddelde leek, dat zal best. Maar of je beter bent ingelicht dan l die wetenschappers? veel mensen schatten zichzelf veel te hoog in. Hoger dan politici, dan wetenschappers, artsen, enz. Dat vind ik echt een slechte zaak. Ook nog wat: Vroeger was er ook het probleem van het gat in de ozonlaag dat veroorzaakt werd door CFK's. Toen kwam het protocol van Montreal van 1989 waarin werd gezegd dat de productie van CFK's beeindigd moest worden. Dit was een redelijk makkelijke oplossing, er bestonden goede alternatieven voor. Die productie werd dus gestopt en de ozonlaag herstelt zich weer. Het heeft veel raaklijnen met het broeikaseffect: menselijke interventie, de hele wereld moet er iets aan doen, een probleem dat niet direct is te zien, de politiek heeft het aangepakt. En het werd een succes. Als datzelfde nou bij het broeikaseffect gebeurd, dat zou toch fantastisch zijn? | |
LinkseFrieseVegetarier | zondag 20 mei 2007 @ 10:55 |
quote:Klimaatverandering is mede het gevolg van milieuvervuiling. Bovendien, als je denkt dat het Kyoto-protocol niet met klimaatverandering te maken heeft, moet je je dan niet eens inlezen op het onderwerp? ![]() | |
Papierversnipperaar | zondag 20 mei 2007 @ 10:56 |
quote:De ozonlaag was een relatief makkelijk probleem. Net zoals zure regen. Het werd veroorzaakt door een bepaalde stof. Stof weg, probleem opgelost. Dat is wel iets anders dan het doorgronden van het klimaat als geheel. Waarom blijft iedereen de klimaatsverandering zien als een milieu-probleem? Het draait hier niet om vervuiling. En het broeikas effect word nog steeds voor het overgrote deel veroorzaakt door andere gassen dan CO2. | |
yootje | zondag 20 mei 2007 @ 11:02 |
quote:Minder CO2 uitstoot door de mens, probleem opgelost ![]() | |
yootje | zondag 20 mei 2007 @ 11:04 |
O, en over dat CO2 niet het belangrijkste greenhouse gas is: daar heb je gelijk in: On Earth, the major natural greenhouse gases are water vapor, which causes about 36–70% of the greenhouse effect (not including clouds); carbon dioxide (CO2), which causes 9–26%; methane (CH4), which causes 4–9%; and ozone, which causes 3–7%. (Wikipedia) Dat water vapor, daar kunnen we vrij weinig aan doen. Bij CO2 hebben wij wel het natuurlijk evenwicht verstoort, het is dus door ons veroorzaakt, en wij kunnen het stoppen. | |
Papierversnipperaar | zondag 20 mei 2007 @ 11:11 |
quote:Er zijn wetenschappers die beweren dat het verhoogde CO2-gehalte word veroorzaakt door een hogere temperatuur, en niet andersom. Ik weet graag zeker waar ik aan begin voor ik miljarden dollars/euro's in zee gooi. | |
LinkseFrieseVegetarier | zondag 20 mei 2007 @ 11:18 |
quote:Met de extra CO2 die wij de lucht in blazen vervuilen we de atmosfeer wel degelijk. De stof zelf hoeft niet schadelijk te zijn om vervuiling te veroorzaken! O2 is op zich ook geen verkeerde stof, sterker nog, wij leven ervan. Maar als de mens ervoor zou zorgen dat de lucht meer zuurstof gaat bevatten zouden er wel problemen ontstaan. quote:Jij denkt dat het ozonlaagprobleem en zure regen zijn opgelost? ![]() ![]() ![]() | |
Papierversnipperaar | zondag 20 mei 2007 @ 11:29 |
quote:Het ligt er maar aan wat je definieert als probleem. Een paar duizend jaar terug hadden we hier tropische temperaturen. In een andere tijd was het koud en lag de Noorzee droog. Dat zijn natuurlijke verschijnselen. We zien het nu als een probleem omdat het ons slecht uitkomt (tenzij er geld mee te verdienen valt, Arnhem aan zee klinkt mij goed in de oren) Je zou net zo goed de inslag van een meteoriet en het uitsterven van de dinosauriers als milieu-rampkunnen omschrijven. Maar ik ga echt geen geld uitgeven om dat probleem op te lossen. | |
LinkseFrieseVegetarier | zondag 20 mei 2007 @ 12:00 |
quote:Dat is wel zo, maar het gaat nu veel sneller dan toen. De klimaatveranderingen in het verleden hebben zich ontwikkeld over een verloop van duizenden jaren. Wij veroorzaken nu een klimaatverandering in slechts enkele decennia. Hou trouwens eens op met je dramatische 'ik ga hier geen miljarden dollars aan uitgeven'-praatjes. ![]() | |
#ANONIEM | zondag 20 mei 2007 @ 12:01 |
Goed, kunnen we terug naar het onderwerp? Het vliegen? De discussie over het broeikaseffect is namelijk wel genoeg gevoerd op Fok. ![]() Ik kan me twee min of meer valide redenen voorstellen waarom je je vlieggedrag niet zou willen compenseren; - je gelooft niet in het broeikaseffect (voer die discussie dus maar elders) - het interesseert je niet dat de aarde vernield wordt | |
Papierversnipperaar | zondag 20 mei 2007 @ 12:11 |
quote:Ik betaal sowieso overal aan mee, belastingen, BTW, heffingen. En in een "democratie" help ik graag mee andere mensen te laten nadenken voor ze iets doms doen. Er zijn nog meer problemen om op te lossen. (drink)water, armoede, oorlog. Overigens ben ik er niet van overtuigt dat de klimaatsverandering nu sneller gaat. En nog steeds niet dat wij daar in de vorm van CO2 productie iets mee te maken hebben. | |
LinkseFrieseVegetarier | zondag 20 mei 2007 @ 12:12 |
quote:Er is al een derde argument aangevoerd in dit topic, namelijk: - je gelooft wel in het broeikaseffect maar vindt het hypocriet om je eigen schadelijke gedrag te compenseren | |
#ANONIEM | zondag 20 mei 2007 @ 12:15 |
quote:Die snap ik niet. ![]() Leg eens uit? Wat is er hypocriet aan? | |
Papierversnipperaar | zondag 20 mei 2007 @ 12:20 |
quote:Als het slecht is om te vliegen moet je gewoon niet vliegen. Net zoiets als zondigen en daarna boete doen in de kerk om je schuldgevoel af te kopen. | |
#ANONIEM | zondag 20 mei 2007 @ 12:25 |
quote:Natuurlijk is helemaal niet vliegen het beste voor het milieu. Dat is echter geen argument om niet te compenseren voor de vluchten die je desondanks wél maakt. | |
Wackyduck | zondag 20 mei 2007 @ 12:28 |
quote:Vliegen is slecht voor het milieu. Als je een klein deel van een onderdeel van de milieuproblematiek van vliegen probeert te compenseren dan hou je nog steeds een heleboel ellende over waar je niets aan doet. Daarnaast is het effect van de CO2 compensatie door bomen twijfelachtig. Niet in de minste plaats omdat er een heleboel mensen een heleboel geld aan verdienen aan dit soort constructies en er hooguit een duur schilderij van een boom voor kopen. Als je milieubewust wil zijn moet je niet vliegen. | |
Wackyduck | zondag 20 mei 2007 @ 12:29 |
quote:Niet als je daardoor juist meer gaat vliegen. | |
yootje | zondag 20 mei 2007 @ 12:31 |
quote:Dat vind ik toch iets heel anders. In mijn ogen is dat hypocriet ja, omdat ik niet geloof en niet geloof in het wegenemen van zonden door middel van biechten of aflaten. | |
yootje | zondag 20 mei 2007 @ 12:31 |
quote:Hoezo zou je dan meer gaan vliegen? Dat zou namelijk wel kwalijk zijn inderdaad. | |
Papierversnipperaar | zondag 20 mei 2007 @ 12:31 |
quote:Ik kan me voorstellen dat sommige mensen "moeten" vliegen. Familie in het buitenland, of voor zaken. Maar de originele vraag ging over een vakantie. Dat is niet noodzakelijk. Dat is gewoon luxe en als je zo bezorgd bent om het milieu moet je gewoon gaan camperen in Nederland. Ik heb er zelf geen moeite mee om voor mijn plezier te vliegen. Die drie keer dat ik voor mijn plezier heb gevlogen ga ik me niet schuldig om voelen. ![]() | |
LinkseFrieseVegetarier | zondag 20 mei 2007 @ 12:34 |
quote:Dat valt enigszins buiten de discussie, want het gaat over compenseren an sich, niet zozeer over de manier waarop. Anders kunnen we ook wel het type vliegtuig erbij betrekken (de een is zuiniger dan de ander). | |
yootje | zondag 20 mei 2007 @ 12:34 |
quote:Maar dat kleine deel is toch beter dan niets? quote:Niet echt een gefundeerde uitspraak lijkt me. quote:Ik vind dit soort uitspraken altijd jammer, het zijn van die dooddoeners. Ik ben tegen hongersnood, mag ik dan ook geen kroket eten? Ik ben tegen armoede, moet ik dan al mijn geld geven aan Afrika? In mijn ogen niet, maar ik kan in ieder geval wel meer dan niets doen, ik kan wel een steentje bijdragen. | |
yootje | zondag 20 mei 2007 @ 12:40 |
quote:Dat heb ik dus ook. Ik wil ontzettend graag naar Groenland, daar word ik echt gelukkiger van. In dezelfde tijd zorg ik ervoor dat de schoonheid van Groenland wellicht verdwijnt door er naartoe te vliegen, daar word ik ongelukkiger van. Helaas is er geen andere manier om er naartoe te gaan dan met het vliegtuig. Het is een afweging die je maakt. Naar Noorwegen ga ik wel bewust met de trein, ik rijd ook geen auto en ben dat ook niet van plan te doen, eet minder vlees, geef een relatief groot gedeelte van mijn inkomen aan natuurbehoud en ben dat van te blijven doen en ik gooi mijn afval altijd netjes in de afvalbak en zal anderen er op aanspreken als ze dat niet doen ![]() | |
#ANONIEM | zondag 20 mei 2007 @ 12:55 |
quote:Ja, precies. Da's dus geen valide argument. Dat je bijdrage niet álle problemen oplost kan nooit een reden zijn om dan maar helemaal niets bij te dragen. "Met geld uitgeven aan de politie lossen we nooit alle misdaad op, dus we geven maar helemaal geen geld meer aan de politie." Rare manier van redeneren vind ik dat. quote:Zoals ik al zei investeren ze niet alleen in bomen. En zoals ik ook al zei is Green Seat niet de enige organisatie aan wie je een bijdrage kunt overmaken. Als je bezorgd bent dat er te veel aan verdient wordt kun je kijken naar organisaties met CBF keurmerk. Die worden daarop gecontroleerd. | |
Evil_Jur | zondag 20 mei 2007 @ 12:59 |
quote:Iets meer reistijd, maar als je je echt zo schuldig voelt, en zo'n geweldig goed persoon bent, heb je dat er toch wel voor over? | |
#ANONIEM | zondag 20 mei 2007 @ 13:03 |
quote:En dan zeilend zeker? ![]() ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 20-05-2007 13:04:02 ] | |
Papierversnipperaar | zondag 20 mei 2007 @ 13:11 |
quote:Ze hebben uitgerekend dat een zeilboot meer vervuiling teweeg brengt dan een motor boot. Je moet het ding ook bouwen, zeilboten hebben ook een dieselmotor aan boord enz. Dus helaas, je kan beter gaan dieselen. (roeien is een optie!?) | |
Evil_Jur | zondag 20 mei 2007 @ 13:15 |
quote:Alles moet je natuurlijk bouwen, dus dat is een non-argument... En er hoeft echt geen motor in hoor, hoe denk je dat we dat vroeger deden? | |
LinkseFrieseVegetarier | zondag 20 mei 2007 @ 13:17 |
quote:Grappig hoe al jouw posts vol staan met dit soort ongefundeerde beweringen. | |
Papierversnipperaar | zondag 20 mei 2007 @ 13:19 |
quote:Als jij denkt dat je naar Groenland kunt zeilen zonder motor in je optimist, wens ik je veel succes. Maar ze hebben het uitgerekend en daar geloof ik meer in dan in de CO2 hoax ![]() | |
Papierversnipperaar | zondag 20 mei 2007 @ 13:22 |
quote:Grappig hoe jij zo je best doet om alles on-gefundeerd te verklaren, kloon. ![]() | |
#ANONIEM | zondag 20 mei 2007 @ 13:34 |
quote:Dat CO2 verhaal hebben "ze" ook "uitgerekend" hoor. ![]() ![]() | |
Wackyduck | zondag 20 mei 2007 @ 13:39 |
quote:Omdat het zogenaamd goed voor het milieu is. quote:Niet als mensen denken dat ze alles compenseren en er bijna beweerd wordt dat vliegen hiermee goed voor het milieu is. quote:Mwoah, dit is nu ook geen echte gefundeerde weerlegging. ![]() quote:Tja, scheve vergelijkingen zijn ook dooddoeners. Maar het helpt wel als je geen eten uit Darfur eet, dat hier naartoe is gevlogen. En geloof me je eet meer eten uit hongerig Afrika dan je zou willen. De mensen daar betalen er immers minder voor dan het rijke 'westen'. En het kleine steentje bijdragen in het verminderen van milieuvervuiling is juist niet die verre (vlieg)reis maken. ![]() | |
Papierversnipperaar | zondag 20 mei 2007 @ 13:44 |
quote:Dat verhaal is uitgerekend aan de hand van onvolledige versimpelde modellen die vol zitten met aannames. Ze kunnen het weer over een week nog niet eens voorspellen, maar het totale klimaat heeft geen geheimen? ![]() | |
#ANONIEM | zondag 20 mei 2007 @ 13:56 |
quote:Volgens mij beweert niemand dat vliegen goed voor het milieu is. Dat je met een bijdrage aan Green Seat o.i.d. de veroorzaakte schade volledig compenseert zal ook wel niet. Maar je doet in ieder geval iets. | |
#ANONIEM | zondag 20 mei 2007 @ 13:57 |
quote:Jij hebt geen wetenschappelijke achtergrond hè? ![]() | |
Papierversnipperaar | zondag 20 mei 2007 @ 14:03 |
quote:Natuurlijk wel, anders weet ik toch niet zoveel? | |
Fogel | zondag 20 mei 2007 @ 14:03 |
k_man, betaal je zelf om klimaatneutraal te vliegen? Ikzelf voorlopig niet, er zijn teveel van dat soort bedrijven op dit moment en ik vertrouw en nog geeneen | |
Fogel | zondag 20 mei 2007 @ 14:05 |
quote:Echte wetenschappers doen aan bronvermelding... | |
#ANONIEM | zondag 20 mei 2007 @ 14:08 |
quote:Ja, sinds kort. Meer dan ze zelf aangeven dat nodig zou zijn. Sawadee biedt het zelf aan bij het boeken, ze zetten het er dan bij op de factuur en dragen het af aan Green Seat. Erg makkelijk. ![]() Aandeelhouders in Green Seat zijn ondere andere Triodos en Stichting Doen. Ik heb er wel enig vertrouwen in dat die hun geld niet in zwendel steken. ![]() [ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 20-05-2007 14:08:57 ] | |
#ANONIEM | zondag 20 mei 2007 @ 14:13 |
quote:Eigenlijk vind ik trouwens dat ik dat niet zou moeten doen, maar dat de overheid daar een taak in heeft. Als die voorgenomen milieutoeslag wordt ingevoerd wordt Green Seat wellicht voor een groot deel overbodig. ![]() Maar ja... heb je wel vertrouwen in de goede besteding van belastinggeld? ![]() | |
Papierversnipperaar | zondag 20 mei 2007 @ 14:14 |
quote:Voor iedere stelling zijn wel bronnen te vinden. Ga maar googelen. | |
#ANONIEM | zondag 20 mei 2007 @ 14:15 |
quote:Shit. Diego is terug! ![]() | |
yootje | zondag 20 mei 2007 @ 14:19 |
quote:Ik denk niet dat iemand zal durven beweren dat vliegen goed voor het milieu is. quote:Beweert ook niemand, ik in ieder geval niet. quote:Iets ongefundeerds hoef ik helemaal niet te weerleggen? quote:Dat zou inderdaad helpen, helaas heb ik daar geen informatie over. En ik kan moeilijk helemaal niet gaan eten. Beetje vaga gelul dit ("En geloof me je eet meer eten uit hongerig Afrika dan je zou willen.", wat moet ik hiermee?). | |
yootje | zondag 20 mei 2007 @ 14:20 |
quote:Het klimaat is niet het weer, dat zijn 2 totaal andere takken. Sorry hoor, maar dat zou je toch moeten weten. | |
yootje | zondag 20 mei 2007 @ 14:22 |
quote:Precies. Vaak zie ik linkjes naar een documentaire of een artikel dat het broeikaseffect ondemrijnt. Sorry, dara heb ik niet zoveel vertrouwen in. In de overwelmende stroom aan erkenning van het broeikaseffect wel. | |
Fogel | zondag 20 mei 2007 @ 14:26 |
quote:Hier wil ik niet eens woorden aan vuil maken, een simpele smiley dekt wat mij betreft de lading: ![]() | |
Papierversnipperaar | zondag 20 mei 2007 @ 14:34 |
quote:Het klimaat is het gemiddelde weer van de afgelopen 30 jaar, heb ik ooit ergens gelezen. Wat is jouw definitie van klimaat? En waarom denk je dat ze niets met elkaar te maken hebben? http://home.versatel.nl/gemeente.van.god/zevenbewijzen.html http://www.amsterdamcentraal.nl/archief/2005/2/1/god-bestaat-niet ![]() ![]() | |
LinkseFrieseVegetarier | zondag 20 mei 2007 @ 14:50 |
quote: ![]() Dat zal ik eens onder een wetenschappelijk artikel zetten: "References: Use Google". En dan kijken hoeveel tijdschriften hem accepteren. | |
Papierversnipperaar | zondag 20 mei 2007 @ 14:58 |
quote:Ik zit hier op Fok! , toch? ![]() Of is Fok! sinds vandaag een wetenschappelijk tijdschrift geworden? ![]() Overigens een goed idee om alle tijdschriften alleen op internet uit te brengen. Scheelt een hoop papier, goed voor het milieu. ![]() | |
yootje | zondag 20 mei 2007 @ 15:12 |
quote:Om het simpele feit dat ik het klimaat over 10 jaar wel kan voorspellen en het weer niet. Anders gezegd: Ik kan voorspellen dat het over een jaar warmer is dan nu (klimaat), maar ik kan niet zeggen of het op 20 mei 2008 20 of 10 graden is (weer). Dat je het weer niet goed kunt voorspellen klopt, maar dat je het klimaat daarom niet kunt voorspellen klopt niet. Klimaat is vooral een kwestie van trends. Nederland heeft een zeeklimaat en dus weet ik dat het in de zomer warmer dan 20 graden zal zijn gemiddeld, en niet 40 graden. Dat weet ik uit ervaring. Weer heeft niks te maken met ervaring. | |
yootje | zondag 20 mei 2007 @ 15:14 |
Een vergelijking kun je met de economie maken: Je kunt niet voorspellen of een specifiek aandeel 5 of 6 cent stijgt in een week, maar wel dat de economie aantrekt in het komende jaar. Twee totaal verschillende wetenschappen. | |
LinkseFrieseVegetarier | zondag 20 mei 2007 @ 15:15 |
quote:Dat is het punt niet. Jij doet een bewering, dus jij moet daar een bron voor leveren. 'Ga zelf maar zoeken' is geen bronvermelding. Bovendien kan je inderdaad voor elke bewering wel iets op Google vinden. Maar ik vroeg niet om een website, ik vroeg om een wetenschappelijk artikel waar jouw beweringen in gestaafd worden. Dan wordt het opeens een stuk moeilijker hè? Begin maar vast met zoeken. ![]() | |
yootje | zondag 20 mei 2007 @ 15:18 |
quote:Alle wetenschappers zijn toch omgekocht joh ![]() | |
Papierversnipperaar | zondag 20 mei 2007 @ 15:31 |
quote:En hier is het probleem. Je gaat er van uit dat het klimaat een vaststaand gegeven is. Dat is dus niet zo. Het klimaat verandert net als het weer. Dat is ook mijn punt. Het klimaat is het gemiddelde van het weer van de afgelopen periode. Als je ervan uitgaat dat het klimaat altijd gelijk blijft, kan je het makkelijk voorspellen. Als je in het verleden kijkt zie je dat het klimaat veranderlijk is. Het is hier tropisch geweest en we hebben ijstijden gehad. Dat het klimaat verandert is dus normaal. In die zin kan je zeggen dat het klimaat over 2 jaar hetzelfde is, maar over 50 jaar hebben we een (iets) ander klimaat. Net als het weer. Het is wel iets ingewikkelder om over periodes van duizenden jaren te denken, maar als je serieus over het klimaat wilt discussieren ontkom je er niet aan. | |
Papierversnipperaar | zondag 20 mei 2007 @ 15:34 |
quote:Ik moet helemaal niks. Ik zit hier op Fok! en er word hier al genoeg met linkjes en "bewijzen" gesmeten. Er zijn genoeg linkjes gegeven die "bewijzen" dat het klimaatdebat een haox is, ik ga geen ouwe koeien recyclen. Over 50 jaar zien we wie er gelijk heeft. | |
yootje | zondag 20 mei 2007 @ 15:48 |
quote:Helemaal waar. Maar zo snel als de afgelopen jaren? quote:Ook weer helemaal waar. Maar alweer is de vraag of de snelheid waarmee het klimaat nu verandert natuurlijk is. quote:Het probleem is dat het klimaat drastisch is veranderd in een korte tijd. Dat is heel gek. De natuur kan hier niet snel genoeg op reageren en dan krijg je problemen. Als de wereld in een periode van een miljoen jaar 5 graden warmer wordt is dat geen probleem. 5 graden in 30 jaar wel (ik noem maar wat getallen). | |
Papierversnipperaar | zondag 20 mei 2007 @ 16:02 |
quote:De denkfout die je maakt is dat als je over lange periodes praat, dat veranderingen dan per definitie geleidelijk zouden moeten verlopen. Dit hoeft helemaal niet. (Dezelfde discussie bemoeilijkt het evolutie verhaal.) Omdat een bepaalde verandering (bv 10 graden opwarming) 100.000 jaar duurt, krijgt men snel de neiging om uit te gaan van een verwarming van 0.0001 graad per jaar. Maar dit hoeft niet. Snelle veranderingen zijn niet uitgesloten. De ijstijden kwamen relatief snel opzetten en hielden gedurende een langere periode aan. De verandering ging dus relatief snel, gevolg door een periode van stabiliteit. Denk aan een wip. Als je beneden zit en je schuift iets naar voren, hoeft er niets te veranderen. Totdat je zo ver naar voren zit dat het evenwicht van het gehele systeem verstoord raakt. De wip slaat om (=zoekt een andere stabiele situatie) en vervolgens gebeurt er weer een hele tijd niks. Dat we nu vinden (voelen whatever) dat de verandering erg snel gaat is geen bewijs voor wat voor stelling dan ook. Als de veranderingen zo snel gaan (maar ja, wat is snel) dan is dat zo omdat we toevallig op een omslagpunt zitten. Dit hoeft niets met menselijke CO2 productie te maken te hebben. | |
LinkseFrieseVegetarier | zondag 20 mei 2007 @ 16:10 |
quote:Ik hoef geen fucking linkjes. Wetenschappelijke artikelen wil ik. Lijkt me sterk dat jij linkjes hebt gezien naar die artikelen, want artikelen op Internet zitten meestal achter slot en grendel (m.a.w. kost geld om ze te bekijken). | |
Papierversnipperaar | zondag 20 mei 2007 @ 16:17 |
quote:Ik heb al twee links geplaatst, heb je die al bekeken? | |
#ANONIEM | zondag 20 mei 2007 @ 16:20 |
Zinloze discussie dit. Van het al dan niet bestaan van het broeikaseffect raakt de 'tegenstander' toch niet overtuigd. Als je vindt dat het broeikaseffect niet bestaat zul je niet snel iets doen om je vluchten te compenseren (waar dit topic om ging...). Ik ben meer benieuwd naar mensen die denken dat het wel bestaat en toch niets compenseren. Wat zijn hun redenen? [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-05-2007 16:20:33 ] | |
LinkseFrieseVegetarier | zondag 20 mei 2007 @ 16:56 |
quote:Ik zal het nog een keer rustig uitleggen. Ik hoef je linkjes niet. Ze wezen namelijk naar absoluut onwetenschappelijke websites. Wat ik wel wil is iets anders. Ik zal het voor je spellen. W-E-T-E-N-S-C-H-A-P-P-E-L-I-J-K-E A-R-T-I-K-E-L-E-N | |
Papierversnipperaar | zondag 20 mei 2007 @ 17:04 |
quote:Moet ik je ook helpen plassen? | |
LinkseFrieseVegetarier | zondag 20 mei 2007 @ 17:08 |
quote:Wow, schokkende onthulling: je hébt dus helemaal geen wetenschappelijke bronnen voor je beweringen. Dat had ik nou nóóit verwacht. ![]() | |
yootje | zondag 20 mei 2007 @ 17:11 |
quote:Dat kan best zijn (bron?). Maar waarom ben je het dan oneens met het feit dat de mens een onnatuurlijke slechte invloed op de aarde heeft? het is een feit dat de mens gigantisch bijdraagt aan de klimaatverandering, waarom erken je dit niet? quote:Hoeft niet nee, maar er wijst toch wel heel erg veel op dat het wel zo is. | |
Papierversnipperaar | zondag 20 mei 2007 @ 17:12 |
quote:Ik weet er wel een paar, succes met zoeken. | |
Papierversnipperaar | zondag 20 mei 2007 @ 17:12 |
quote:Wat wijst er op? (bron) | |
#ANONIEM | zondag 20 mei 2007 @ 17:15 |
quote:Zoek maar op met Google. ![]() | |
yootje | zondag 20 mei 2007 @ 17:19 |
quote:Als je anderen wilt overtuigen is dit niet de juiste manier, integendeel. | |
Papierversnipperaar | zondag 20 mei 2007 @ 17:21 |
quote:Ik geef toe dat de mens een slecht invloed heeft op de aarde, maar ik heb al eerder gesteld dat de klimaat discussie niet een milieu-probleem is. Mijn stelling is juist dat een klimaat van nature verandert en dat we onze energie en geld verstandig moeten aanwenden. Als olie straks op is (want die raakt ook op als we plotseling "klimaat-bewust" gaan doen) is een eventueel CO2-probleem uit de wereld en het is een gratis oplossing. We moeten sowieso naar alternatieve energie toe. Door de nadruk te leggen op CO2 krijg je hele rare ideeën. Er zijn mensen die denken dat je CO2 in lege gasvelden moet opslaan. Daarom vind ik ook dat mensen zich goed moeten realiseren wat het probleem precies is en welk probleem de meeste aandacht moet krijgen. Anders gooien we alleen maar geld in zee. | |
yootje | zondag 20 mei 2007 @ 17:29 |
quote:CO2 uitstoot komt niet alleen van fossiele brandstoffen. Ook bijvoorbeeld het kappen van bomen heeft grote effecten op het klimaat. | |
Papierversnipperaar | maandag 21 mei 2007 @ 10:43 |
quote:Ik ben blij dat je je realiseerd dat het allemaal iets ingewikkelder in elkaar zit dan alleen maar de uitstoot van CO2. | |
yootje | dinsdag 22 mei 2007 @ 08:33 |
quote:Het verbranden van bossen helpt wel degelijk mee aan een onnatuurlijk hoge uitstoot van CO2? | |
David | dinsdag 22 mei 2007 @ 20:39 |
Om toch maar eens ontopic te gaan: ik vind 'milieubewust vliegen' helemaal geen onzin, hypocriet of dom, dat zijn juist die mensen die dat vinden, aangezien die helemaal geen flikker helpen. Mensen die zeggen dat je dan maar onder een steen moet gaan leven hebben het ook niet door; dat kan nu eenmaal niet als je wil functioneren in deze maatschappij. Ik zie dus niet in waarom je niet zou mogen vliegen, als je (enigszins) kunt en wilt compenseren wat voor schade er is aangericht. En de discussie over klimaat is vaak gevoerd; mijn conclusie tot hiertoe is dat de zogenaamde 'sceptici' vaak gefrustreerde mensen zijn die intelligent willen overkomen, omdat ze hun eigen falen niet willen inzien. Ik had toevallig vorige week nog een man op bezoek die klimatoloog!! in een wetenschappelijk instituut in Zwitserland is, en, informeel, off the record, zei dat er wel degelijk een probleem is met het klimaat, en dat dat wordt veroorzaakt door de mens. Wat 'ze' hebben uitgerekend, laat mij dus koud. Mensen moeten hun verantwoordelijkheid opnemen. En ik ga die greenseat site eens goed onder de loep nemen! | |
LinkseFrieseVegetarier | dinsdag 22 mei 2007 @ 23:52 |
Klimaatsceptici zijn mensen die er iets bij te verliezen (denken te) hebben als de klimaatverandering wordt tegengegaan. Bijvoorbeeld eigenaars van fabrieken, en mensen die leven van de houtkap. Ik denk geen moment dat mensen sceptisch staan tegenover global warming 'om lekker intelligent over te komen'; ze zaaien twijfel om zelf geen geld kwijt te hoeven raken. Meestal overigens volkomen onterecht, aangezien het meerendeel van die mensen er financieel niet op achteruit zou gaan. | |
Papierversnipperaar | woensdag 23 mei 2007 @ 07:49 |
quote:Ik verdien een normaal salaris en voor mij persoonlijk maakt het echt niet uit of we nou het klimaat gaan veranderen of niet. Ik denk juist dat er mensen zijn die veel te veel geld zien in het klimaat verhaal en ik vind de focus op CO2 een verkeerde aanpak van problemen. | |
syf | vrijdag 25 mei 2007 @ 22:27 |
Sorry, maar wat een onzin, klimaatneutraal vliegen. | |
#ANONIEM | vrijdag 25 mei 2007 @ 22:39 |
quote:Sterk gemotiveerd! ![]() | |
syf | zaterdag 26 mei 2007 @ 00:52 |
quote:Ja, het hele concept klimaatvliegen is nogal ![]() ![]() ![]() Sowieso, als je het allemaal zo belangrijk vind, waarom ga je dan extra betalen? Waarom ga je ipv extra betalen niet gewoon zelf compenseren, laat je auto wat vaker staan, consumeer minder, etc. Dan weet je in elk geval zeker dat er *iets* aan doet, als het je wat kan schelen, mij niet in elk geval. | |
#ANONIEM | zaterdag 26 mei 2007 @ 10:50 |
Hoe komt het dat het je niks kan schelen? | |
LinkseFrieseVegetarier | zaterdag 26 mei 2007 @ 11:05 |
quote:Klimaatneutraal vliegen is voorzover ik weet juist een initiatief van bezorgde consumenten... | |
David | zondag 27 mei 2007 @ 14:11 |
quote:Mensen zoals jou kan de wereld missen als kiespijn. ![]() | |
syf | zondag 27 mei 2007 @ 19:14 |
Ja, jij bent een stuk slimmer omdat je aan iets mee doet waar de impact 0 van is. ![]() Maar ja, als we toch bezig zijn, als jij dus geimporteerde produkten koopt, alles dus wat niet made in nederland is, denk daarbij niet alleen aan electronica, autos, etc. maar ook aan fruit, groente, etc. Dat komt ook allemaal per containerschip of vliegtuig naar nederland, dan ben jij nu dus al je hele leven aan het vervuilen, of ga je ook 10% oid extra betalen per produkt wat uit het buitenland komt? En die cargoschepen vervuilen dus echt veel en veel meer dan een boeing hoor. Maar nee, als ik dom ben, dan ben jij gewoon naief, en dat kan de wereld nou echt pas missen. ![]() | |
#ANONIEM | zondag 27 mei 2007 @ 20:13 |
Als je het topic had gelezen, syf, dan had je al gezien dat je beide argumenten al onderuit gehaald zijn. ![]() Waar het eigenlijk op neerkomt is dat het je niet kan schelen dat het broeikaseffect de wereld om zeep helpt. Na jou de zondvloed? Zeg dat dan ook. | |
Keksi | vrijdag 1 juni 2007 @ 15:48 |
quote:Dat eerste argument raakt echt kant noch wal. Als een bedrijf een service aanbiedt en ik wil daar voor betalen dan hoeft het bedrijf alleen maar die service te leveren. Het is aan mij (de afnemer) om voor die service te compenseren mocht ik dat willen. Het bedrijf levert in dit geval de service: vliegen, niet klimaat neutraal vliegen. Zou het bedrijf deze service klimaat-neutraal aanbieden dan zou ik het afnemen, en er dus extra voor betalen. Wie zegt dat ze dat niet heeft gedaan? Recentelijk heb ik bijna alle lampen in mijn kamer vervangen door spaarlampen. De 2 lampen waarbij dat niet kan (ze zijn te klein) worden vervangen zodra ze stuk zijn met een milieubesparend alternatief. Daarnaast heb ik E5 betaald voor de milieu-meest-vriendelijke manier van het vernietigen van die lampen. Het schijnt zo te zijn dat een spaarlamp schade aan het milieu berokkend zodra die vernietigd moet worden, echter verkies ik er voor om minder energie te verbruiken, de rest-schade ga ik me later zorgen over maken. Mijn opladers van de mobiele telefoons die ik heb haal ik eruit zodra de batterij vol is. Het beeldscherm op m'n werk gaat niet op standby maar op uit als ik wegga en ons kantoor is vooralsnog het enige waar s'avonds de spaarlampen in het plafond uit gaan. Echter: ik vlieg wel naar mijn vakantiebestemming. Ben ik dan hypocriet? Nee, ik doe mijn best om het milieu te sparen alleen mag ik ook wel van mijn plezier genieten. Of ik nu met de trein naar Riga ga of met het vliegtuig, beide is even milieu belastend. En ja, ik verkies om te investeren in duurzame projecten via dat Greengedoe. Geen bomen maar windmolenparken. Iedereen die niet zijn best doet om i.i.g. iets goeds voor het milieu te doen of minder energie te verbruiken, maar alleen mekkert op anderen is bekrompen bezig. [ Bericht 4% gewijzigd door Keksi op 01-06-2007 19:33:05 ] | |
Keksi | vrijdag 1 juni 2007 @ 15:57 |
Overigens een mailtje naar Greenseat gestuurd omtrent hun financiele statement en hun certificering. U hoort van me. |