John de Mols laatste kindje leek dood te bloeden, maar na maanden kabbelen is er dan eindelijk ruzie, seks en geweld. Het aantal kijkers neemt toe. ‘De Gouden Kooi’ voor aanhakers.
Gouden Kooi vaart wel Gouden Kooi vaart wel bij knokpartijtjes bij knokpartijtjes
Hans van der Beek
omaar een citaatje: „Ik ruk je ogen eruit en dan pis ik in je schedel. En dat doe ik niet eens met liefde, maar uit pure haat.” Welkom in De Gouden Kooi. Nu was Huub, een 25-jarige mannetjesputter uit Brabant, ook al dagenlang getreiterd door Nathanael, een 34jarige Amsterdamse zuiger die de nodige wodka op had.
Nathanael had Huub’s ex „een fokking hoer” genoemd en daar ging Huub niet lichtzinnig mee om. Hij beloofde Nathanael, zodra ze één voet buiten de miljonairsvilla zouden zetten, zes messen in zijn ribben. Nathanael: „Zes messen? Ja? Vertel dan? Hoe dan, zes messen? Ga eens door?”
Het doel van De Gouden Kooi is namelijk om als laatste over te blijven in een villa van 2,2 miljoen euro, dus iedere afvaller is er één. Als de ‘open end reality soap’ langer dan twee jaar duurt, mag de achterblijver de villa houden, en wellicht één miljoen euro. Maar geweld betekent diskwalificatie. Nathanael had Huub dus al met één been buiten de deur (‘Pak me dan, pak me dan’), maar toen liet hij zichzelf ook gaan en schopte Huub en nam hem in een armklem.
Exit Huub én Nathanael. Hun inleggeld van 10.000 euro zijn ze kwijt. Huub probeert nog wel terug te keren. Hij zou Nathanael niet geraakt hebben. De makers van De Gouden Kooi hebben zijn verzoek in beraad. Het is wel te begrijpen dat Huub terug wil. Het begon eindelijk leuk te worden. Want de opvolger van Big Brother begon zoals Big Brother een zachte dood stierf: kabbelend. Tien overambitieuze ‘miljonairs’ lagen in de jacuzzi en keuvelden wat. (In de sauna: ‘Ik ben even aan het bijkomen?’ ‘Van wat?’ ‘Alles. Mijn water en mijn appel.’) De Gouden Kooi wilde maar niet spannend worden. De eerste aflevering keken nog één miljoen mensen, maar dat werden er al snel een schamele 300.000.
Maar de formule - tien ratten in een kooi en één hele vette kluif - moest wel tot spanningen leiden. Die kwamen zo tegen de kerst. Het chique diner veranderde in bekvechterij en de glazen wijn vlogen over en weer. De negentienjarige blondine Nena groeide uit tot de spil van alle conflicten én de populairste bewoonster, zeker onder de knapen op internet. Toen Nena, de ex van AGOVVspits Sherjill MacDonald, het vertikte de vuilnisbak buiten te zetten, leidde dat tot een minuten durende scheldpartij met Natasia, de vrouw die al goed was voor een hoop commotie en Kamervragen, omdat ze haar zieke zoontje achterliet voor een avontuur bij Tien. (Reactie destijds van Talpa-directeur Marc Nagelkerken: ‘Ik zeg: Den Haag, bedánkt.’) Toen begon de seks. Nena deed het eerst met Brian (de filmfragmenten zijn tienduizenden keer gedownload), daarna kroop ze in bed met Huub, terwijl ook Natasia haar in de badkamer begon te zoenen. Brian kon er niet meer tegen. Hij riep Nena eind vorige week ter verantwoording, waarop Nena tegen zijn bovenbeen schopte. Dat was het einde van Nena. „Fysiek geweld is uit den boze. In het normale leven gelden dezelfde regels als in De Gouden Kooi”, verklaarde Tien vroom, terwijl het format toch tot niets anders kan leiden dan spanning.
Maar blijkbaar is de angst te groot dat De Gouden Kooi, zoals de kritiek al vóór aanvang van de serie was, één grote treitershow wordt. Bovendien blijkt Tien creatief in de keuze van opvolgers: Huub was al eens weggestemd, maar mocht terugkomen en nu is Amanda, een negentienjarige ex-paaldanseres de vervangster van Nena, nota bene haar beste vriendin. Sinds het rumoer rond Nena is het aantal kijkers naar 400.000 gestegen en de website, waar de hoogtepunten nog eens rustig bekeken kunnen worden, wordt sinds het weekeinde 150.000 keer per dag bezocht - een verdubbeling. En dan zijn de vele fansites nog niet meegerekend en ook niet de vele downloads op de website youtube. Het tvconcept is vorige week al verkocht aan de Amerikaanse zender ABC.
En zo dreigt De Gouden Kooi alsnog een aardig succes te worden. Dus voor de aanhakers even een kleine who’s who: Brian is een 25-jarige IT’er uit Almere, die in De Gouden Kooi een dichtbundel hoopt te voltooien, maar tot nu toe vooral is opgevallen door het fluisteren van vunzige praatjes in het oor van Nena. Overigens met succes. Gooide vorige week de beautycase van Ilona in de bosjes.
De 27-jarige Amsterdammer Bart is de strateeg van het stel. Hij zit overal met zijn neus bovenop, maar tegen de tijd dat het knokken wordt, slentert hij discreet heen. Heeft de juiste instelling voor het spel (‘Als mijn ouders ziek worden, ga ik er niet uit. Ik ben toch geen dokter.’). Amanda heeft nog niet veel meer gedaan dan zich aan- en uitkleden. Sylvia, een 29-jarige Brabantse, is alleen opgevallen toen ze haar blonde haar rood verfde. Blijft altijd rustig, tot wanhoop van Natasia.
Natasia, de 32-jarige moeder uit Almere die wel eens lekker tijd voor zichzelf wilde hebben, is altijd goed voor een hysterische tirade. „Luister, aan mijn lichaam valt tenminste nog iets te doen. Aan die rimpelkop van jou niet meer”, krijste ze tegen Ilona.
Deze Ilona, een 45-jarige werknemer van de Care Industry in de PC Hooftstraat, heeft het huis ook verlaten. Ze verlangt teveel naar haar vijftien jaar jongere vriend. Bij haar afscheid: „Ik heb heel veel geleerd. Dat neemt niemand me meer af.”
Tien zoekt vier nieuwe kandidaten. Opgeven kan via www.degoudenkooi.tv.