abonnement Unibet Coolblue
pi_47684176
iemand die iets meer kan vertellen over de betrouwbaarheid?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_47685394
0,0... waar gehakt wordt vallen spaanders!
pi_47685699
wat zijn je ervaringen tot nu toe? heb je al geld teruggestort gekregen?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_47688150
Niet zo lang geleden zag een nieuwe internetsite het levenslicht: Boober. Op www.boober.nl kunnen particulieren geld lenen, maar ook uitlenen. In het kader van deze rubriek wil ik natuurlijk vooral kijken naar de mogelijkheden om geld uit te lenen, want dat is ook een vorm van beleggen. Het systeem is eenvoudig. Eerst moet u inschrijven, dan een kopie van uw paspoort en de getekende voorwaarden terugsturen en niet te vergeten ¤ 9,95 betalen om een jaar te kunnen deelnemen. Vervolgens kunt u inschrijven op leningaanvragen. In principe geldt een maximum van ¤ 250 per lening, maar als u meer dan ¤ 5.000 heeft uitstaan mag u per lening tot ¤ 400 uitlenen. De vraag is natuurlijk: welk rendement kunt u maken? Op de Boober-site zien we rentes die variëren van 6% tot zo’n 14%, waar nog 0,5% voor Boober vanaf moet, zodat de werkelijke rendementen tussen de 5,5% en 13,5% liggen. Rendement en risico zijn ook hier gekoppeld. De uiteindelijke rentevoet hangt af van de ‘credit rating’ van Boober. De kredietwaardigheid varieert van AAA (zeer hoog) tot E (zeer laag). Wie voorzichtig zijn geld zou willen uitzetten kiest dus voor leners met een hoge kredietwaardigheid en maakt toch nog een leuk rendement. Zo lijkt het althans, want er zijn de nodige opmerkingen te plaatsen bij het systeem dat Boober hanteert. Iemand die geld wil lenen betaalt namelijk per lening ¤ 19,95. Voor dat bedrag wordt de kredietwaardigheid gecontroleerd. Eerlijk gezegd is het voor dat geld nauwelijks mogelijk om meer te doen dan een simpele controle bij het Bureau Krediet Registratie in Tiel en een check bij het kadaster om te zien hoe hoog de hypotheek is waar de eigen woning mee is bezwaard. Deze beoordeling lijkt mij allerminst waterdicht. Een ander probleem is dat u zelf een hoop werk moet doen om een beetje meer rente te krijgen. Wie bijvoorbeeld ¤ 20.000 wil uitzetten in vijftig porties van ¤ 400 moet vijftig keer online en daarna vijftig verschillende leningen volgen. Kiest u voor alleen AAA-leningen, dan maakt u zo’n 5,5% rendement en daarmee dus ongeveer 2% meer rente dan op een spaarrekening. Dat is ¤ 400 per jaar, ervan uitgaande dat iedereen de verwachting van zijn rating waarmaakt. Wordt één lening niet afgelost, dan is het rentevoordeel alweer verdwenen. Aardig idee, maar iets te veel moeite voor een twijfelachtig extra rendement.

[bron: FiscAlert.nl]
pi_47731258
In februari is de site www.boober.nl van start gegaan. Op die site moet vraag en aanbod van geld tot stand komen tegen een rente die voor beide partijen interessanter is dan bij de bank. Boober rekent beide partijen 0,5%. Voor dat geld geven ze alle leners een credit-rating, incasseren ze het geld bij de uitleners en storten dat bij de lener. De maandelijkse aflossing/rente incasseren ze weer bij de lener etc. Het is voor uitleners verplicht je investeringsgeld te verdelen over op zijn minst 10 leningen. Een enkele lening kan dus wel "volgeschreven" worden door 80 uitleners die elk een bedrag tussen de 25 en 400 euro storten (willekeurig voorbeeld). Het aardige is dat de lener zelf een voorstel doet voor de rente. Pas als die aantrekkelijk is zullen uitleners daarop intekenen. Vraag en aanbod bepalen de rente!
Indien nodig schakelt Boober een incassoburo in om het geld los te peuteren bij de lener.

In de VS en Engeland loopt iets dat vrijwel gelijk is al langere tijd.

Ondanks de risico's ben ik hier als uitlener aan begonnen, en ik ben benieuwd of ik hier in contact kan komen met andere uitleners. ik heb namelijk nog best wat vragen, en helaas is Boober niet geneigd deze te beantwoorden.
Bijvoorbeeld deze: op de site is sprake van een mogelijke "verzekering tegen wanbetaling". In de schermpjes die je doorloopt bij het intekenen op een lening is er echter geen optie om deze verzekering af te sluiten. Er staat ook nergens wat deze verzekering moet kosten. Hoe zit dit?

Verder verbaas ik me over de hoge rentes die worden geboden door de leners (verschillende leners bieden 10-13% rente). Gelukkig ben ik niet al te ervaren met het lenen van geld, maar dat moet bij een bank toch goedkoper kunnen???

[ Bericht 99% gewijzigd door buzzer op 27-03-2007 23:06:15 ]
  dinsdag 27 maart 2007 @ 23:06:34 #56
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_47732126
---> WGR
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_47732258
Mensen die bij zo'n site geld zullen lenen, zullen natuurlijk niet de mogelijkheid hebben bij een bank of andere enigzins legitieme geldverstrekker geld te lenen.

Wat ik me vooral afvraag is hoe groot de kans is dat je je geld níét terugkrijgt en of het dus de moeite waard is.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_47732438
Ja, dat vraag ik mij natuurlijk ook af. Maar daarom krijgt elke lener een Credit rating. Die loopt van AAA (het beste) tot D (het slechtste). Daaruit zou je moeten kunnen afleiden wat het risico is. Wat alleen jammer is, is dat Boober nergens vertelt hoe "slecht" iemand eraan toe is die bijvoorbeeld credit rating B heeft gekregen. De enige informatie die je krijgt is dat die persoon "kredietwaardiger" is als iemand met rating C of D.
  dinsdag 27 maart 2007 @ 23:32:59 #59
50093 Icey1986
Boondock Saints
pi_47733239
Hmm, grappig systeem. Kijk bijv. hier eens naar. Gewoon als een voorbeeldje. Deze persoon betaald naar eigen zeggen 17% rente bij wat postorde-bedrijven. Door 7000¤ te lenen tegen 10% rente gaat hij er goed op vooruit. Voor de mensen die hem dat geld lenen is het ook een leuke investing want 10% is niet niks.

De enige vraag waar ik dan mee zou zitten. Hoe erg is iemand te vertrouwen die blijkbaar voor iets van 7000¤ spullen koopt bij wehkamp terwijl hij/zij weet dat er eigenlijk geen geld voor beschikbaar is? Wie staat er dan garant voor die persoon?
And Shepards we shall be, for thee my lord, for thee. Power hath descended forth from thy hand, that our feet may swiftly carry out thy command. We shall flow a river forth to thee, and teeming with souls shall it ever be.
pi_47733322
Weet iemand hier iets van de "verzekering tegen wanbetaling"? Bij 4 van de 10 leningen waarop ik heb ingetekent staat in de volschrijvingsmail dat die verzekering is afgesloten. Ik weet van niks, maar ben best benieuwd naar de voorwaarden en de kosten van deze verzekering.
Er staat summier iets op de Boober site, maar aan die info heb je eigenlijk niks.
pi_47733374
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 23:32 schreef Icey1986 het volgende:
Hmm, grappig systeem. Kijk bijv. hier eens naar. Gewoon als een voorbeeldje. Deze persoon betaald naar eigen zeggen 17% rente bij wat postorde-bedrijven. Door 7000¤ te lenen tegen 10% rente gaat hij er goed op vooruit. Voor de mensen die hem dat geld lenen is het ook een leuke investing want 10% is niet niks.

De enige vraag waar ik dan mee zou zitten. Hoe erg is iemand te vertrouwen die blijkbaar voor iets van 7000¤ spullen koopt bij wehkamp terwijl hij/zij weet dat er eigenlijk geen geld voor beschikbaar is? Wie staat er dan garant voor die persoon?
Niemand dus, dat is ook het risico van dat soort spelletjes, mensen die niet de alarmbellen bij het BKR laten rinkelen zullen gewoon naar een bank gaan tegen lagere rentes.
Behoorlijk risicovol spelletje lijkt me zo
quote:
Motivatie
Ik wil graag zo snel mogelijk een andere auto. Mijn vorige auto is niet door de APK gekomen...Ik heb de auto nodig voor woon// werk verkeer! Wie helpt mij ? Aflossen geen probleem ik heb een prima salaris !
ok... dus de grote vraag is dan waarom dit persoon niet gewoon bij de ABN binnenstapt en daar wat geld leent tegen minder dan de 12.5% die hij daar biedt als hij zo'n fantastisch salaris heeft

Nog een leuke..
quote:
# Garantie tegen wanbetaling: Boober is de enige instantie in Nederland die dit aanbiedt. Deze garantie geldt momenteel enkel voor de hoogste credit ratings. Voor AAA garanderen we 99,5% op het verschuldigde kapitaalsaldo en de rente. De AA rating heeft een garantie van 90% op het openstaande saldo en de rente.
heel toevallig is geen een van de openstaande aanvragen van die rating, dus niks geen garantie. Ja dat lener een deurwaarder achter zich aankrijgt na wanbateling, maar van de kale kippen daar kun je ook niet plukken

[ Bericht 18% gewijzigd door Sjonnjoop op 27-03-2007 23:47:52 ]
"I'm the master of low expectations." George W. Bush, aboard Air Force One, June 4, 2003
pi_47733770
Dat is inderdaad de grote vraag. Er zullen genoeg mensen met geldzorgen proberen bij boober geld los te peuteren. Je kunt je daar dus enigszins tegen beschermen door te kijken naar de rating, al moet nog blijken hoe betrouwbaar deze is.
Daarnaast denk ik (misschien naief) dat je een incassoburo niet zomaar ontloopt. Als uitlener hoef je niet achter je centjes aan.

Volgens Boober is er in Engeland een wanbetalingspercentage van 0.05%...
  dinsdag 27 maart 2007 @ 23:47:25 #63
50093 Icey1986
Boondock Saints
pi_47733793
Ik ben even door het lijstje heen gegaan, ik zie één persoon die een eigen huis heeft en voor de rest lijken het mij practisch allemaal mensen die geld nodig hebben om hun huidige schulden (postorde, belasting, creditcard etc) af te betalen. Bedoel, reacties als 'ik heb schulden bij de belastingdienst en ze willen binnenkort mijn inboedel gaan verkopen'... daar wil je als particulier toch geen geld in storten? 'Door een registratie in tiel kan ik helaas niet meer op een normale manier aan geld komen', hmm... wat dacht je ervan om te gaan werken?

Het leek mij wel een leuke manier om (tijdelijk) wat geld kwijt te kunnen zodat het wat meer genereert dan 'papier' op mijn bankrekening... Maar ik werd niet echt enthousiast van de mensen die leningen aanvragen. Kan iemand misschien wat uitleggen?

Opzich is het idee wel goed, maar ik zou het dan in een ander jasje gieten. Kijk bijv, naar studenten/vrienden die onderling geld uitlenen. Vele studenten hebben gewoon een zaterdagsbaantje maar soms loopt de stufiefinanciering/loon-uitbetaling niet helemaal gelijk met de wekelijkse bestedingen. Studenten zijn welliswaar iets minder betrouwbaar maar ze hebben vaak minder geld nodig (denk aan 50~100 euro) en voor een kortere periode. Hmm, binnenkort eens wat wettenbundels erbij pakken en kijken of ik daar wat tijd in wil investeren.
And Shepards we shall be, for thee my lord, for thee. Power hath descended forth from thy hand, that our feet may swiftly carry out thy command. We shall flow a river forth to thee, and teeming with souls shall it ever be.
pi_47733913
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 23:46 schreef worker het volgende:
Dat is inderdaad de grote vraag. Er zullen genoeg mensen met geldzorgen proberen bij boober geld los te peuteren. Je kunt je daar dus enigszins tegen beschermen door te kijken naar de rating, al moet nog blijken hoe betrouwbaar deze is.
Daarnaast denk ik (misschien naief) dat je een incassoburo niet zomaar ontloopt. Als uitlener hoef je niet achter je centjes aan.

Volgens Boober is er in Engeland een wanbetalingspercentage van 0.05%...
In Engeland hebben ze ook
quote:
Everyone who wants to borrow is identity-checked, credit-checked and risk-assessed. All Zopa borrowers have good credit histories, and anyone with high levels of unsecured debt or a history of not repaying credit is prevented from borrowing.
In NL:
quote:
Wij hanteren een streng acceptatiebeleid. Een lener kan alleen een lening aanvragen indien hij voldoet aan de volgende voorwaarden: Ouder dan 18 jaar. Vast dienstverband en/of regelmatig inkomen. Vaste woon- en verblijfplaats in Nederland. Een rekening bij een in Nederland erkende en gevestigde bank.
Dat betekent dus dat je met bv 600 netto in de maand, 20K ergens anders in het rood gewoon lekker door kan lenen

In NL vul je zo te zien zelf wat gegevens in en krijg je je rating, dat je die persoon misschien ook wel op elke blacklist van NL banken tegenkomt staat daar los van.
Van een kale kip kun je niet plukken, ook een deurwaarder niet

[ Bericht 1% gewijzigd door Sjonnjoop op 27-03-2007 23:59:47 ]
"I'm the master of low expectations." George W. Bush, aboard Air Force One, June 4, 2003
pi_47735790
tvp
pi_47737824
Check de BOOBERWATCH. Hier kun je de laatste wijzigingen zien, alsmede de grootste leners en uitleners. http://vdtoorn.nl/booberwatch.php
  woensdag 28 maart 2007 @ 10:00:41 #68
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_47739651
Nu is het wachten op het eerste topic van een uitlener die maar geen geld krijgt .
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
pi_47746947
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 23:50 schreef Sjonnjoop het volgende:

[..]

In Engeland hebben ze ook
[..]

In NL:
[..]

Dat betekent dus dat je met bv 600 netto in de maand, 20K ergens anders in het rood gewoon lekker door kan lenen

In NL vul je zo te zien zelf wat gegevens in en krijg je je rating, dat je die persoon misschien ook wel op elke blacklist van NL banken tegenkomt staat daar los van.
Van een kale kip kun je niet plukken, ook een deurwaarder niet
Volgens de website van Boober wordt de rating door een extern bureau gedaan. Ik ga er vanuit dat er meer background checking plaatsvind dan het laten invullen van een internet formuliertje.
pi_47747029
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:14 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Doordat er elke maand een klein bedrag wordt afgelost, gaat de effectieve rente naar beneden. Als je daar dus niets meer mee doet is de effectieve rente echt niet zoveel hoger dan de spraarrente. Dit zie je ook gebeuren in die Excel-sheet.
Dit is echt een misverstand. De effectieve rente lijkt naar beneden te gaan, maar tegelijkertijd neemt het uitgeleende bedrag ook af! Dat al afgeloste geld kun je opnieuw aan iemand uitlenen.
pi_47747225
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 08:39 schreef josvr het volgende:
Check de BOOBERWATCH. Hier kun je de laatste wijzigingen zien, alsmede de grootste leners en uitleners. http://vdtoorn.nl/booberwatch.php
Da's heel interessant. Er zijn dus al 4 mensen die hier al meer dan 15.000 euro in hebben zitten.
  woensdag 28 maart 2007 @ 14:27:18 #72
30733 horney_dorney
Illiud Latine dici non potest
pi_47749059
lollig

Ik heb ook nog wel wat geld staan waar ik eens mee zou kunnen spelen.

edit: http://www.ad.nl/economie/article1224754.ece

0,05% wanbetaler? Mwah...

[ Bericht 36% gewijzigd door horney_dorney op 28-03-2007 14:38:29 ]
Jesus loves you...everyone else thinks you're an asshole
http://www.evertdoorn.nl
http://www.evertdoorn.nl/blog
pi_47761333
ik heb eindelijk bericht van Boober over de verzekering tegen wanbetaling:
quote:
De vermelding berust op een kennelijke fout op onze site waarvoor onze excuses. Leners hebben de mogelijkheid zich te verzekeren tegen wanbetaling in geval van : overlijden werkeloosheid en arbeidsongeschiktheid. Indien een lener een dergelijke verzekering heeft afgesloten constateert Boober dit en vermeldt dat bij de gegevens van de lener. Deze verzekering heeft geen invloed op de credit rating maar dient louter als extra informatie voor de uitlener. Het is echter nog niet mogelijk voor leners een dergelijke verzekering af te sluiten. Wij verwachten dat we dit binnen een maand voor elkaar hebben.
Dan blijft mijn vraag nog staan wat de Credit Ratings AAA t/m D precies betekenen. Hoe erg in de shit zit iemand die rating C of D heeft gekregen???
pi_47772163
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 13:33 schreef worker het volgende:

[..]

Volgens de website van Boober wordt de rating door een extern bureau gedaan. Ik ga er vanuit dat er meer background checking plaatsvind dan het laten invullen van een internet formuliertje.
Mmja, maar BKR check is de enige goede check en die doen ze niet. Zomaar een bedrijfje kan erg weinig checken aangezien je totaal geen rechten hebben in wat voor inzage in welke gegevens dan ook.
"I'm the master of low expectations." George W. Bush, aboard Air Force One, June 4, 2003
pi_47772420
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 19:46 schreef worker het volgende:
ik heb eindelijk bericht van Boober over de verzekering tegen wanbetaling:
[..]

Dan blijft mijn vraag nog staan wat de Credit Ratings AAA t/m D precies betekenen. Hoe erg in de shit zit iemand die rating C of D heeft gekregen???
Heel erg Hoe erg zit iemand in de shit die via internet bv 12% betaald terwijl hij bij de bank voor minder kan lenen ( maar dan de BKR check tegenkomt)..
"I'm the master of low expectations." George W. Bush, aboard Air Force One, June 4, 2003
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')