Met andere woorden het nieuwe kabinet Balkenende moet voorzichtig zijn met het nemen van milieumaatregelen die ons bedrijfsleven een slechte concurrentie-positie bezorgen.quote:woensdag 7 februari 2007 08:11
Niet 's werelds snelstgroeiende energieverbruiker China, maar de rijke industrielanden in het Westen moeten beginnen met het terugbrengen van de uitstoot van broeikasgassen.
Met die woorden maakte het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken dinsdag nogmaals duidelijk dat het land niet van plan is de eigen economische ontwikkeling te laten ondermijnen door internationale maatregelen ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen - veronderstelde oorzaak van de snelle klimaatverandering.
Verantwoordelijkheid
De uitspraken volgden op nieuwe cijfers over de Chinese energieconsumptie die zelfs de communistische beleidsmakers verrasten. Het land zou vorig jaar 102 gigawatt aan nieuwe capaciteit hebben toegevoegd aan het eigen energienetwerk, meer dan twee keer de totale capaciteit van Californië.
Maar 'de klimaatverandering is veroorzaakt door de historische, langetermijn uitstoot door ontwikkelde landen,' zei een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken tegen Reuters, 'zij hebben hier een onontkoombare verantwoordelijkheid.'
Hoge economische groei, een enorme bevolking en zeer inefficiënte zware industrie maken China nu tot de grootste producent van het broeikasgas koolstofdioxide na de Verenigde Staten. Maar juist vanwege die grote populatie blijft de uitstoot per hoofd van de bevolking ver achter bij die van andere geïndustrialiseerde landen.
Is wel de realiteit, en alle maatregelen die wij in petto hebben, gaan helemaal verloren in het economische geweld van 1,3 miljard Chinezen.quote:Op woensdag 7 februari 2007 09:52 schreef Wombcat het volgende:
De CO2 die nu uitgestoten wordt, is natuurlijk ook een stuk onschuldiger dan de CO2 die 50 jaar geleden is uitgestoten.![]()
Beetje geval "jullie hebben het lang verkeerd gedaan, nu mogen wij het eerst ook verkeerd doen." Dit niveau zie je normaal gesproken vooral op de kleuterschool.
ja, ze hebben wel een punt dat het westen de boel in eerste instantie flink verkloot heeft, maar dat betekent niet dat ze nu dezelfde fout mogen maken, terwijl ze nu weten wat het effect is
Oh, dus nu is het ook nog een argument om er zelf ook nog eens niets aan te doen?quote:Op woensdag 7 februari 2007 09:54 schreef more het volgende:
[..]
Is wel de realiteit, en alle maatregelen die wij in petto hebben, gaan helemaal verloren in het economische geweld van 1,5 miljard Chinezen.
Nee dat zeg ik niet maar je moet wel je kop erbij houden. Het alleen maar invoeren van allerlei dure energie-belastingen, geld wat vervolgens allemaal in de algemene pot verdwijnt, daar schieten we niks mee op.quote:Op woensdag 7 februari 2007 09:56 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Oh, dus nu is het ook nog een argument om er zelf ook nog eens niets aan te doen?
Ik ben er ook meer voor dat die belastingen dan worden gebruikt om milieumaatregelen te nemen.quote:Op woensdag 7 februari 2007 10:00 schreef more het volgende:
[..]
Nee dat zeg ik niet maar je moet wel je kop erbij houden. Het alleen maar invoeren van allerlei dure energie-belastingen, geld wat vervolgens allemaal in de algemene pot verdwijnt, daar schieten we niks mee op.
Het milieu wordt nog steeds misbruikt door "onze" overheid om extra geld op te halen.De houding is uitermate hypocriet eb vergelijkbaar net de accijns op roken, zogenaamd tegen het roken maar wel profiteren van de miljarden die het oplevert.quote:Op woensdag 7 februari 2007 10:00 schreef more het volgende:
Nee dat zeg ik niet maar je moet wel je kop erbij houden. Het alleen maar invoeren van allerlei dure energie-belastingen, geld wat vervolgens allemaal in de algemene pot verdwijnt, daar schieten we niks mee op.
Als er ambtenaren meelezen, dan zullen ze wel even moeten lachenquote:Op woensdag 7 februari 2007 10:03 schreef Wombcat het volgende:
Ik ben er ook meer voor dat die belastingen dan worden gebruikt om milieumaatregelen te nemen.
Een belasting voor niet-zuinige autos's die wordt gebruik om zuinige auto's goedkoper te maken bijvoorbeeld
Of standaard gloeilampen belasten en spaarlampen goedkoper te maken (bijvoorbeeld door middel van BTW-tarieven).
Alleen de laatste 2 zinnen zijn wel wat pessimistisch.quote:Op woensdag 7 februari 2007 10:10 schreef pomtiedom het volgende:
--- goed betoog ---
Zelfs als we nu een 100% stop op de vervuiling zetten (een onmogelijkheid!!) zal de gedane vervuiling nog 100 tot 200 jaar lang doorwerken. De aarde is simpelweg verdoemt.
uhmquote:Op woensdag 7 februari 2007 11:50 schreef dVTB het volgende:
Van de ratten besnuffeld. Eén van de meest vervuilende landen ter wereld die gewoon doodleuk doet alsof hun neus bloedt. Wij hier maar krom liggen voor de meest bizarre milieumaatregelen, terwijl ze in China ongestoord verder gaan. Zij de lusten, wij de lasten.
ja joh, de chemische samenstelling van CO2 is in de laatste 50 jaar veranderd ..quote:Op woensdag 7 februari 2007 09:52 schreef Wombcat het volgende:
De CO2 die nu uitgestoten wordt, is natuurlijk ook een stuk onschuldiger dan de CO2 die 50 jaar geleden is uitgestoten.![]()
Voor de atmosfeer maakt het niet uit hoeveel er per hoofd van de bevolking wordt uitgestoten. China bevestigt hiermee nogmaals z'n hoge positie in de lijst met milieuparia's.quote:Op woensdag 7 februari 2007 12:01 schreef moussie het volgende:
[..]
uhm
[afbeelding]
[afbeelding]
een van de minst vervuilende landen dus !!
Rofl, voor 1 keer sla je de plank raak. Maar het is lan niet ALLEEN de VS, maar ook China zelf.quote:
dan nog stoten ze stukken minder uit dan de VS en maar ietsje meer dan Europa .. dus het is op z'n minst hypocriet om met een vinger te staan wijzen naar hun als zijnde "milieuparia's", tot nu toe doen ze het stukken beter dan wijquote:Op woensdag 7 februari 2007 12:06 schreef Monidique het volgende:
[..]
Voor de atmosfeer maakt het niet uit hoeveel er per hoofd van de bevolking wordt uitgestoten. China bevestigt hiermee nogmaals z'n hoge positie in de lijst met milieuparia's.
Binnen een paar jaar zijn ze vervuiler nummer één.quote:Op woensdag 7 februari 2007 12:20 schreef moussie het volgende:
dan nog stoten ze stukken minder uit dan de VS en maar ietsje meer dan Europa .. dus het is op z'n minst hypocriet om met een vinger te staan wijzen naar hun als zijnde "milieuparia's"
Nee. Europa's uitstoot sijgt nauwelijks, terwijl China niets doet om efficiënter te produceren. Ja, het gaat om absolute getallen voor de atmosfeer, maar om te kijken wie het beter doet, is het ook nodig naar relatieve cijfers te kijken. China is een zeer smerig, vervuilend land. Europa doet het beter.quote:tot nu toe doen ze het stukken beter dan wij
Wanbeleid beleggen in broeikasgas (CO2-emissierechten)quote:VN en China zetten handelsplaats emissierechten op
dinsdag 6 februari 2007 [14:37 uur]
PEKING (ANP-AFX) - China gaat waarschijnlijk onderdak bieden aan een nieuwe handelsplaats voor emissierechten in kooldioxide. De Verenigde Naties en China werken aan het opzetten van zo'n platform. Dat heeft de Britse zakenkrant Financial Times gemeld.
Europa en Amerika kennen al enkele handelsplaatsen voor emissierechten, maar ontwikkelingslanden nog niet. Emmissierechten geven bedrijven of landen het recht om bepaalde broeikasgassen uit te stoten.
Dit verandert zo ontzettend snel, reken maar dat China binnen een handvol jaren zelfs de VS zal overstijgen, absoluut maar ook relatiefquote:Op woensdag 7 februari 2007 12:01 schreef moussie het volgende:
[..]
uhm
[afbeelding]
[afbeelding]
Volgens mij heb jij Wombcat niet helemaal begrepen.quote:Op woensdag 7 februari 2007 12:06 schreef moussie het volgende:
[..]
ja joh, de chemische samenstelling van CO2 is in de laatste 50 jaar veranderd ..![]()
Ook kolencentrales kun je zonder al te veel extra milieu belasting laten draaien.quote:Op woensdag 7 februari 2007 12:41 schreef pomtiedom het volgende:
Ik denk dat velen hier vergeten dat China bezig is met de bouw van ENORM veel kolencentrales. In 2010 word verwacht dat China de VS heeft overkoepeld kwa uitstoot.
Met 'schone' kolencentrales wordt bedoeld, het op een dusdanige manier verbranden van kolen dat zoveel mogelijk zwaveldioxide, SO2, en fijn stof wordt afgevangen. maar de hoeveelheid CO2 is gewoon hetzelfde.quote:Op woensdag 7 februari 2007 13:02 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ook kolencentrales kun je zonder al te veel extra milieu belasting laten draaien.
En china is geen apenland meer.
Er zit een ultra moderne sequentiele LPi gas-installatie in.quote:Op woensdag 7 februari 2007 10:24 schreef polarbytes het volgende:
TS doet zelf ook aardig mee om het broeikas effect te verhogen![]()
Wel een vreemd kaartje moet ik zeggen. Op de bovenste (populatie) is het rode gebied stukken groter dan op de onderste (vervuiling). (Edit: sorry, vertekend beeld, door verschillende grootte van landen op de kaartjes) NB: Vergelijk China eens met India; een vergelijkbaar land qua ontwikkeling en welvaart.quote:Op woensdag 7 februari 2007 12:01 schreef moussie het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Inwoners van de VS hebben een gemiddeld inkomen dat veel hoger is dan het gemiddeld inkomen van een gemiddelde EU inwoner. Met het inkomen stijgt de consumptie en dus de vervuiling.quote:
Kijk, het is de schuld van Luxemburg. Als we die nu eens boycotten en uit de EU gooien, en vervolgens veroveren is het hele probleem opgelostquote:Op woensdag 7 februari 2007 13:53 schreef more het volgende:
CO2 uitstoot per Luxemburger 20 ton per jaar
CO2 uitooot per inoner VS 21 ton per jaar.
Ik wil alleen maar aangeven dat een betere welvaart leidt tot een hogere vervuiling, Luxemburg vervuild met zijn hoge gemiddeld inkomen zelfs, met 24 ton CO2 uitstoot per inwoner/jaar, meer dan een inwoner uit de VS.quote:Op woensdag 7 februari 2007 13:58 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Kijk, het is de schuld van Luxemburg. Als we die nu eens boycotten en uit de EU gooien, en vervolgens veroveren is het hele probleem opgelost![]()
Je kunt wel leuk omrekenen naar emissie per hoofd van de bevolking, en tot op zekere hoogte slaat dat ook nog ergens op (bv. als het om Luxemburg en de VS gaat), maar als een land qua economische ontwikkeling niet vergelijkbaar is met een ander land en toch hog scoort qua emissie, dan snijdt het geen hout meer.
Het welvaartsniveau in China is niet te vergelijken met dat van de westerse wereld, zoals Monidique heeft gezegd, is er in China ook veel armoede. Daardoor vertekenen zulke statistieken.
Ja. Mijn post was ook meer bedoeld als een aanvulling op je post dan in tegenspraak ermee.quote:Op woensdag 7 februari 2007 14:03 schreef more het volgende:
[..]
Ik wil alleen maar aangeven dat een betere welvaart leidt tot een hogere vervuiling, Luxemburg vervuild met zijn hoge gemiddeld inkomen zelfs, met 24 ton CO2 uitstoot per inwoner/jaar, meer dan een inwoner uit de VS.
Het is minder geworden en er is minder bijkomende vervuiling, maar de CO2 op zich is niet onschuldiger of whatever gewordenquote:Op woensdag 7 februari 2007 13:02 schreef more het volgende:
[..]
Volgens mij heb jij Wombcat niet helemaal begrepen.![]()
![]()
Dat was idd meer waar ik naar toe ging. Als alle Chinezen hun eigen autotje hebben, kunnen we onze lol op met het klimaat.quote:Op woensdag 7 februari 2007 14:03 schreef more het volgende:
Als China over 40 jaar hetzelfde welvaartsniveau bereikt heeft als het westen, stoten ze per jaar
ongeveer 30 miljard ton CO2 uit!
Volgens mij heb je het icoontje gemist na mijn opmerking. Ik bedoelde het sarcastischquote:Op woensdag 7 februari 2007 14:08 schreef moussie het volgende:
[..]
Het is minder geworden en er is minder bijkomende vervuiling, maar de CO2 op zich is niet onschuldiger of whatever geworden
In die film van Gore gaat hij in op het gebruik van auto's door Chinezen. Ze schijnen daar redelijk milieuvriendelijk te rijden. Als ze dat blijven doen...quote:Op woensdag 7 februari 2007 14:09 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat was idd meer waar ik naar toe ging. Als alle Chinezen hun eigen autotje hebben, kunnen we onze lol op met het klimaat.
En je denkt dat je hiermee een causuaal verband hebt aangetoond. Dit komt gewoon door een stel vervuilende industrieen die in luxemburg gevestigd zijn. Waar we in heel europa producten van af nemen.quote:Op woensdag 7 februari 2007 14:03 schreef more het volgende:
[..]
Ik wil alleen maar aangeven dat een betere welvaart leidt tot een hogere vervuiling, Luxemburg vervuild met zijn hoge gemiddeld inkomen zelfs, met 24 ton CO2 uitstoot per inwoner/jaar, meer dan een inwoner uit de VS.
Als er een miljard auto's bijkomen, kunnen ze nog zo milieuvriendelijk rijden, maar dan komt er flink wat CO2 bij.quote:Op woensdag 7 februari 2007 14:10 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
In die film van Gore gaat hij in op het gebruik van auto's door Chinezen. Ze schijnen daar redelijk milieuvriendelijk te rijden. Als ze dat blijven doen...
Vanzelfsprekendquote:Op woensdag 7 februari 2007 14:11 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Als er een miljard auto's bijkomen, kunnen ze nog zo milieuvriendelijk rijden, maar dan komt er flink wat CO2 bij.
Als er 1 miljard autos bijkomen vraag ik me af waar we alle brandstoffen vandaan willen gaan halen.quote:Op woensdag 7 februari 2007 14:11 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Als er een miljard auto's bijkomen, kunnen ze nog zo milieuvriendelijk rijden, maar dan komt er flink wat CO2 bij.
Ik zou zeggen kijk maar een naar alle landen met een hoger gemiddeld inkomen dan $ 44.000,- per jaar en kijk dan naar hun CO2 uitstoot per inwoner.quote:Op woensdag 7 februari 2007 14:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En je denkt dat je hiermee een causuaal verband hebt aangetoond. Dit komt gewoon door een stel vervuilende industrieen die in luxemburg gevestigd zijn. Waar we in heel europa producten van af nemen.
Onze welvaart in de rest van europa is echt niet maar 1/2 van de welvaart in luxemburg.
quote:Tijdens de afgelopen decennia compenseerde de groei in de financiele sector meer dan de terugval in staal. Diensten, in het bijzonder het bankwezen, maken een belangrijk deel van de economie uit. Een tiende van de banen bevindt zich in het bankwezen en een vierde van het BNP wordt door deze sector geproduceerd.
Let voor de grap ook eens op die ongeveer honderd grijs gekleurde landen.quote:Op woensdag 7 februari 2007 12:01 schreef moussie het volgende:
[..]
uhm
[afbeelding]
[afbeelding]
EL = griekenlandquote:Op woensdag 7 februari 2007 14:23 schreef dVTB het volgende:
Hoger inkomen zie ik niet als verklaring voor meer co2-uitstoot. Als je naar het grafiekje binnen Europa kijkt, scoort Finland ongeveer het dubbele van Zweden. Ik heb niet de indruk dat er een gigantisch inkomensverschil bestaat tussen beide landen...
Sorry als dit een domme vraag is, maar wat is 'EL' ? Ik kan alleen Engeland bedeken, maar UK staat er ook al op... Estland??
Waarom zou china dat 7* zoveel inwoners heeft als de VS toch 18* zoveel uistoot gaan creeren.quote:Op woensdag 7 februari 2007 14:03 schreef more het volgende:
Als China over 40 jaar hetzelfde welvaartsniveau bereikt heeft als het westen, stoten ze per jaar
ongeveer 30 miljard ton CO2 uit, uitgaande van huidige technieken! (18 x zoveel als de VS nu)
1,5 miljard Chinezen x 20 ton C02 per inwoner = 30 miljard ton CO2.quote:Op woensdag 7 februari 2007 14:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom zou china dat 7* zoveel inwoners heeft als de VS toch 18* zoveel uistoot gaan creeren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |