abonnement Unibet Coolblue
pi_45959021
Wat handig toch als je een timmerman kent.
Die kan tenminste kasten maken.

Na een lange dip moest het ervan komen.
Kast 1 was om eindelijk de wasmachine+droger en de cv ketel uit het zicht te hebben.
Na een half jaar weer eens uitgebreid door de Gamma 1, Gamma 2, Hornbach, Praxis 1, Praxis 2 te hebben
gelopen om ons te oriënteren op diverse systemen.
Omdat genoemde zaken wisselend in grootte zijn, hebben ze een verschillend assortiment.
Uiteindelijk gekozen voor Elegance-systeem, omdat dit niet aan het dak kwam te hangen en rolde over de onderrails.

Ik had in mijn hoofd dat de deuren behangen zouden worden.
Daarover ook een vraag gesteld op het forum.
Uiteindelijk kwamen de mannen met ander mooi plaatmateriaal - niet van Elegance- thuis in mat wit.
En kritische ik vond het helemaal mooi.

De vloer is wel vlak; alleen loopt-ie een stuk af.
De onderrails is gemonteerd op een merbau balk, die in de lak is gezet.
Op een van de foto's kun je zien welk verloop er is !

Verder was het kwestie van meten en nog eens meten.
Kast 1 was nog redelijk simpel en snel klaar.
De buitenkant is van MDF en mat wit RAL 9010 geschilderd, zoals al het wit in huis.

Ondertussen hadden we onafhankelijk van elkaar in een slapeloze nacht bedacht, dat tegen een andere muur
in de slaapruimte ook een (leg) kast zou kunnen komen.
Dan kon in ieder geval een linnenkast opgeruimd, die in de "bibliotheek" staat.

Affijn, na weer eens zo'n nachtje: de timmerman was al begonnen aan 40 cm. diep.
laten we die wat dieper maken, dan kan er ook hanggoed in.
Dus moest er wat worden aangepast. Te zien op de foto's.
Weer een reep MDF ervoor gezet.

Doordat het huis die rare vorm heeft, werd de (hang)helft van de kast 60 diep en de andere (leg)helft 40 diep.
Dit om het scheve op te vangen.
De lengte is 210.

Ook bij kast 2 moest de merbau onderbalk aardig worden afgeschaafd.
Omdat het huis ook een soort ruitvorm heeft, moest iedere plank aan alle kanten in dezelfde ruitvorm worden
aangepast.
In de 1e kast is het linnengedeelte in lichter kersen uitgevoerd.

Drie weken later was er opeens donker kersen leverbaar !
We konden bij 3 verschillende dhz zaken het benodigde plaatmateriaal bij elkaar schuimen.
Uiteindelijk besteld bij een zaak vanwege het risiko van kleurverschil, waarvoor wij ook werden gewaarschuwd.
Zelfs een achterwand in donker kersen fineer. Die moest er dan ook maar in.
Je doet het niet of je doet het goed.

De 1e kast doortrekken kon niet, want die moest om de schoorsteen heen en zou scheef weglopen naar erg smal
omdat rekening moet worden gehouden met een dakraam.

En nu kast 2 ook klaar is vandaag (gisteren), zet ik de foto's in het forum.

Foto's: (hoe ging dat ook alweer)
Achtereenvolgens hoe het eruit zag en de opbouw:

Kast 1:











Tijdelijk staat er nog een ondiepe kast met de rug ertegenaan.




en kast 2:

In 1e instantie zou de kast dus 40 diep worden.
Omdat de levertijden van plaatmateriaal ontregeld waren tijdens de feestdagen, gingen we dus verder fantaseren
wat er allemaal niet in zou kunnen als die 60 diep werd.
Het kost ruimte en tegelijk kon 2 meter linnenkast elders weg !

De uitwendige maten zijn bepaald door de muur van de badkamer en de hoogte van dezelfde muur.
Dit om wat "rust" te creeëren, want we wisten al hoe zooierig het eruit zag met allemaal ongelijke kasten.

Rechts komt 2 x 74 cm met een "lang" hanggedeelte en daarnaast een dubbel hanggedeelte.
Links komt 2 x een leggedeelte van 2 x 74 breed en 40 diep.

De werkplaats buiten en ja, dit is niet de timmerman.






De situatie vooraf, direkt na het terug verhuizen in maart 2006 .
We begonnen in de Kerstperiode en dit jaar waren wij aan de beurt voor de Kerstverlichting buiten voor de hele rij,
vandaar het snoer door het raam.













en 2 deuren:


en 3 deuren:


en 4 deuren:


Het is mooi geworden vinden wij en zijn erg tevreden.
Het blijft behelpen met kastruimte in een klein huis.
En een ikea kast past domweg niet.
Het was nb de reden om de verbouwing aan te gaan.

Er is nog een aardige to do lijst.
En gelukkig weer de spirit om stap voor stap verder te gaan met de klus.
pi_45959318
Erg mooi hoor! Maar hoe schuif je die 2 scheve deuren nu open van de tweede kast?
pi_45959425
Hijs fijn Annex !

Heb ff geduurd voor er een updatetje kwam, maar dan gewoon twee kasten in een keer
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_45959584
quote:
Op zondag 4 februari 2007 00:28 schreef Marsepein het volgende:
Erg mooi hoor! Maar hoe schuif je die 2 scheve deuren nu open van de tweede kast?
Vanaf het schuine dak gaan twee deuren tegelijk naar rechts, of de 2e van links gaat alleen naar rechts.
De 3e en 4e deur schuiven achter elkaar.
Het kon niet anders.
En ik kan ermee leven.
pi_45965070
Jij maakt me toch niet wijs dat dat bij jullie thuis is. Dat is in een showroom, toch
  zondag 4 februari 2007 @ 12:31:36 #6
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_45966509
Ziet er goed uit

Wat heeft die eerste kast ongeveer aan materiaal gekost? Moet misschien over ander half jaar ook zo'n kast in elkaar zetten.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_45969732
quote:
Op zondag 4 februari 2007 12:31 schreef Martijn_77 het volgende:
Ziet er goed uit Wat heeft die eerste kast ongeveer aan materiaal gekost? Moet misschien over ander half jaar ook zo'n kast in elkaar zetten.
Dank jullie wel.

Eigenlijk willen we dat niet weten, onder het mom: dat is peanuts (?) tov het (ver)bouwbudget.

Nu je erom vraagt ...
Globaal zijn de prijzen bij de dhz als volgt: (zie ik op het boodschappenbriefje) :

De softline kersen panelen zijn
20,95 207 x 69 licht kersen (Hornbach)
30,49; 207 x 60 (Gamma) kast 2
14,99; 250 x 30 x 1,8 (Praxis)
Mdf voor de zijpanelen en plafond:
12,50; 244 x 122 x 12 mm (Hornbach)
28,99 244 x 122 x 22 mm (Karwei)
7,75 122 x 61 x 22 mm Karwei)
Achterwandplaat van kast 2 : 4 x 11,89 (Praxis) 60 breed; vandaar de naden die eigenlijk nog met kersenbeits
horen bijgekleurd, want de vakken zijn 4 x 74 breed.

Elegance frame : bestaat uit onder + bovenrails; frames voor 3 deuren : 229,=
De timmerman vond de kwaliteit en gemakkelijk schuiven helemaal meevallen.
Onze - tussen aanhalingstekens die niet werken - deurpanelen van de Gamma: artikelnr. 056035 spaanplaat 10 mm 250 x 125 en 2 kanten wit : 24,50/stuk

nb.
Elegance deurpanelen met keuze uit diverse patronen: 124,=/deurpaneel en levertijd 2-3 weken na opgave van maten.
Kastinterieur 1 : 2 x zijpaneel + plafond: 90,=
Kledingstang ( U-vorm ) + bevestigingsmateriaal ongeveer 5,= per stuk

Ik schat op (hout) materiaal ongeveer 400,= voor kast 1; lengte 3 meter ; diep 70 cm; hoog 210 cm.
Nog meer vragen ?

Oh, nu zie ik pas : over anderhalf jaar ...en misschien...
pi_46007746
Mooie oplossing zo, en ziet er erg vakkundig uit!
pi_77472310
Hoe heb je het eigenljks op maat gekregen? Zelf ook lopen zagen of allemaal door de bouwmarkt laten doen, of standaard?
pi_77472383
quote:
Op zondag 31 januari 2010 11:35 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Hoe heb je het eigenljks op maat gekregen? Zelf ook lopen zagen of allemaal door de bouwmarkt laten doen, of standaard?
De timmerman
Heb je plannen?

meten is weten.

[ Bericht 1% gewijzigd door AnneX op 31-01-2010 12:28:03 ]
pi_78486353
Heel knap gedaan
Wij zitten in dezelfde situatie maar zijn er nog niet van overtuigd dat dit goed kan werken.
De deuren lopen onderaan op een rails en bovenaan met rollers in de rails, maar waar zitten de linker schuine deuren vast aan de bovenkant?
Bij de systemen die we gezien hebben loopt er een extra horizontale rails over de voorkant van de legplanken, maar dit systeem (smalle rails met rollers) hebben we nog niet kunnen vinden!
En zijn de deuren met platen van 10mm dik genoeg om de deuren stabiel te krijgen zodat met name de schuine deuren een beetje recht blijven tijdens heen en weer schuiven?

Groetjes en bedankt, Chris
pi_78488475
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 16:55 schreef Chrisw46 het volgende:
Heel knap gedaan
Wij zitten in dezelfde situatie maar zijn er nog niet van overtuigd dat dit goed kan werken.
De deuren lopen onderaan op een rails en bovenaan met rollers in de rails, maar waar zitten de linker schuine deuren vast aan de bovenkant?
Bij de systemen die we gezien hebben loopt er een extra horizontale rails over de voorkant van de legplanken, maar dit systeem (smalle rails met rollers) hebben we nog niet kunnen vinden!
En zijn de deuren met platen van 10mm dik genoeg om de deuren stabiel te krijgen zodat met name de schuine deuren een beetje recht blijven tijdens heen en weer schuiven?

Groetjes en bedankt, Chris
De horizontale rails hebben we ongetwijfeld gescored bij Gamma, Praxis, Karwei : you name it.
Het doet ietwat lomp aan en het went snel.
Trouwens de geweldige deuren zitten ervoor !

En het is stabiel omdat de 2 linkerdeuren halverwege over de horizontale rails lopen.
Mogelijk als de deurpanelen hoger uitvallen, dat de horizontale geleiders dan een plank hoger kunnen komen.
Wat ik chique vind !!! dat er ook een antistof plakstrip - met haartjes- geplakt kan worden om de kieren écht stofdicht (?) te houden.
Die kwamen weer van Hornbach, denk ik. Voorverpakt.
Als je meer detals wilt, lees ik het wel.
* in de regio Utrecht shop je je zuf bij de DHZ.






pi_78854093
OK bedankt

Zal eens kijken of ik iets kan vinden in de bouwmarkt.

Vriendelijke groeten, Chris
pi_78854288
Echt heel netjes opgelost!
pi_96385467
TVP wij hebben ook zo een schuine kamer en willen ook een kastenwand bouwen.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_96406377
wel heb je straks binnen ook kerstverlichting, als je die kabel zo aan installatiedraad hangt :X
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_112830059
quote:
1s.gif Op zondag 4 februari 2007 13:57 schreef AnneX het volgende:

Elegance frame : bestaat uit onder + bovenrails; frames voor 3 deuren : 229,=
De timmerman vond de kwaliteit en gemakkelijk schuiven helemaal meevallen.
Onze - tussen aanhalingstekens die niet werken - deurpanelen van de Gamma: artikelnr. 056035 spaanplaat 10 mm 250 x 125 en 2 kanten wit : 24,50/stuk

AnneX,

oud topic, maar ik probeer het toch...

Waar heb je het Elegance frame gekocht/besteld? Gamma?

Ik zit er aan te denken om op dezelfde manier deuren te maken voor mijn inbouwkast in de slaapkamer, in plaats van complete deuren te bestellen. De inbouw ga ik van meubelpaneel in elkaar zetten.

groeten, Len
pi_112830693
dag Len,

eerlijk gezegd... weet ik het niet meer 8)7

Volgens mij kun je gewoon gaan shoppen bij de diverse DHZ.
grote kans dat het Gamma is ! zegt Mn. AnneX

Succes en laat je ons in K&W weten?
pi_112832119
Heel mooi geworden, vooral die schuine deuren tegen het dakbeschot. Echt opgeknapt en een aanwinst voro je huis. Ik vind een losse rail met allemaal oude kleren in het zicht zo armoedig staan. Maar nu is alles achter zo'n fraaie lichte wand weggewerkt. Zo'n systeem hebben wij, met 3 rechte deuren op onze slaapkamer.

Die borstelrandjes aan de deurzijkanten, zijn/lijken wel aardig, maar bij ons lieten ze snel los. En het meeste stof onstaat toch in de kast zelf. Wij (dwz ik) stofzuigen regelmatig op de kastbodem en daar komt heel wat vanaf!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_112832808
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 12:26 schreef AnneX het volgende:
dag Len,

eerlijk gezegd... weet ik het niet meer 8)7

Volgens mij kun je gewoon gaan shoppen bij de diverse DHZ.
grote kans dat het Gamma is ! zegt Mn. AnneX

Succes en laat je ons in K&W weten?
Bedankt, dan ga ik het bij de Gamma proberen.

Ik zal er wel ff een fotosessie opknallen als ik klaar ben...

Weet iemand toevallig waar je strijkband kan halen om op de zijkanten van gezaagd meubelpaneel te plakken? Ik heb namelijk al schuifdeurkasten (plaat van 250 x80 gezaagd naar deuren van 110x 80 cm hoog) onder m'n schuine dak gemaakt, en ik wil de de zaagranden van de panelen netjes afwerken. Bij mijn Gamma in Vlaardingen zeiden ze dat ze het niet meer verkopen, misschien bij andere Gamma proberen?

pi_112833619
Ik heb het laatst nog gekocht bij de Formido, was dacht ik verkrijgbaar in twee breedte maten
pi_112834842
Dank, volgens de site hebben het daar inderdaad :)
pi_112884514
Ter info:

Ik ben bij de Praxis geweest. Daar verkopen ze zelfbouwpakketten van Storemax met rails, geleiders, omlijstingen etc. ¤ 115,- voor 200cm breedte en 2 deuren en ¤175,- voor 300 cm breedte met 3 deuren. De deurpanelen zelf (8 mm) zag ik niet, kan zijn dat die besteld moeten worden. Heeft iemand suggesties voor alternatieven?

Ik zit overigens nog te twijfelen wat ik ga doen... 2 deuren of 3 deuren. De breedte die ik heb is 190 cm, maar ik zit te denken aan 3 deuren (waarvan 1 spiegel), zodat ik de binnenkant 3 compartimenten van 60 cm breed kan maken. Ik ga vanavond maar iets uittekenen.
pi_113142075
Ok ik ben eruit over de opbouw van de schuifdeuren. Ik wil 2 witte deuren en 1 spiegeldeur in het midden.

Ik ga voor:

- Zelfbouwpakket 4650 van Storemax: ¤ 175,- (rails, omlijsting etc. voor 3 deurpanelen)

- 2 witte deurpanelen van Storemax: ¤ 85,- (2 x 42,50, bestellen bij Praxis)

- Spiegel bij glashandel op maat laten maken: ca. ¤ 100,- a 125,- (voor een spiegel van ca. 235 x 63 cm, = ca 1,5 m2)

De deurpanelen en de spiegel hebben wel enige levertijd geloof ik.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')