Beiden artikelen uit het AD.
quote:
‘Bajes was beter dan een hotel’
Een ex-gedetineerde heeft dankzij zijn studiebeurs een gouden tijd gehad. Onderwijsinstellingen zijn minder enthousiast.
De 26-jarige ex-gedetineerde kijkt heel tevreden terug op zijn verblijf in de Zoetermeerse gevangenis. ,,Echt, het was beter dan een hotel. Ik kwam er dikker uit dan ik er in ging, want elke dag maakten mijn Surinaamse afdelingsgenoten het heerlijkste eten.’’
Door de extra inkomsten van de studiefinanciering hadden de 24 gedetineerden het goed. ,,Onze koelkasten puilden uit. Elke week bestelden we zo vijf kippen en soms kocht ik een slof shag.’’
De man ontving zijn studiefinanciering op zijn girorekening. Via de telefoon van de gevangenis sluisde hij maandelijks een bedrag over naar zijn gevangenisrekening waar niet meer dan duizend euro op mocht staan. ,,Het verhaal ging al snel door de hele inrichting. Bewaarders vroegen aan mij of ik voor andere gedetineerden ook de formulieren wilde invullen.’’
Volgens eigen zeggen hielp hij zo vijf medegedetineerden aan extra geld. ,,Van één weet ik dat hij echt wilde studeren, de rest deed het alleen voor het geld.’’ De man, die voor oplichting vastzat, kreeg acht weken voor zijn vrijlating speciaal begeleid verlof om bij het postkantoor zijn OV-jaarkaart af te halen.
Onderwijsinstellingen als LOI bieden het gesubsidieerde afstandsonderwijs altijd aan in samenwerking met instellingen voor hoger onderwijs. Studenten betalen er jaarlijks iets meer dan 1500 euro collegegeld. De bron van deze krant volgde zijn lerarenopleiding via het LOI bij de Hogeschool Windesheim in Zwolle. Ook daar was de ‘gedetineerdenconstructie’ onbekend. ,,Als gedetineerden zich massaal inschrijven, maar weinig of geen studieprestaties leveren, kan dat ons veel geld kosten. Dan moet er wat aan het systeem veranderen,’’ meent woordvoerder Jelle Belksma.
De Landelijke Gedetineerdencommissie vindt het ‘fantastisch’ dat gedetineerden een beroep kunnen doen op een studiebeurs. ,,Dit is een geweldige motivatie. Ook is het fijn dat ze wat geld overhouden voor als ze vrijkomen,’’ stelt voorzitter M. Taheri.
Justitie moedigt gedetineerden aan een opleiding te volgen, zegt woordvoerder Hans Janssens. Of de regels voor studiefinanciering worden misbruikt, is volgens hem geen zaak van Justitie
quote:
Studiebeurs spekt bajesklant
Gedetineerden gebruiken studiefinanciering om in de bajes een luxe leventje te leiden.
Via instellingen als het LOI schrijven ze zich in voor een erkende opleiding. Zo krijgen ze bovenop hun maandelijkse gevangenisloon van 52 euro maximaal 752,82 euro studiefinanciering. Ook ontvangen ze een OV-jaarkaart. Dat blijkt uit onderzoek van deze krant.
Een 26-jarige man die in 2005 en 2006 in de gevangenis van Zoetermeer zat, bevestigt dat hij zo zijn rekening spekte. Hij kreeg in de bajes een beurs voor uitwonenden. Ook hielp hij vijf afdelingsgenoten aan een goedbetaalde opleiding. ,,Het was een feest. Opeens was ik rijk. De hele afdeling genoot mee.” Omdat zij zijn ingeschreven via het LOI, hoeven bajesstudenten niet te voldoen aan de normale prestatie-eisen. Ze lopen daardoor nauwelijks kans dat de studiebeurs tussentijds wordt stopgezet. Voor het leningdeel dat overblijft, rekenen ze op kwijtschelding.
Staatssecretaris Bruins (Onderwijs) reageert geschokt. ,,Dit is van de gekke. Ik ga alle feiten op een rijtje zetten, en als dit volgens de regels is, ga ik kijken hoe we dit gaan aanpakken.’’ De Informatie Beheer Groep, die verantwoordelijk is voor studiefinancieringen, erkent dat gedetineerden een volledige studiebeurs kunnen ontvangen. ,,Wij registreren niet of mensen in een gevangenis wonen. Als hun aanvraag aan de eisen voldoet, keren wij uit,” zegt een woordvoerder.
Ook de ministeries van Justitie en Onderwijs en de onderwijsinstellingen houden niet bij hoeveel gedetineerden studiefinanciering krijgen.
Het wordt steeds debieler joh