abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45935635
Beiden artikelen uit het AD.
quote:
‘Bajes was beter dan een hotel’

Een ex-gedetineerde heeft dankzij zijn studiebeurs een gouden tijd gehad. Onderwijsinstellingen zijn minder enthousiast.

De 26-jarige ex-gedetineerde kijkt heel tevreden terug op zijn verblijf in de Zoetermeerse gevangenis. ,,Echt, het was beter dan een hotel. Ik kwam er dikker uit dan ik er in ging, want elke dag maakten mijn Surinaamse afdelingsgenoten het heerlijkste eten.’’

Door de extra inkomsten van de studiefinanciering hadden de 24 gedetineerden het goed. ,,Onze koelkasten puilden uit. Elke week bestelden we zo vijf kippen en soms kocht ik een slof shag.’’

De man ontving zijn studiefinanciering op zijn girorekening. Via de telefoon van de gevangenis sluisde hij maandelijks een bedrag over naar zijn gevangenisrekening waar niet meer dan duizend euro op mocht staan. ,,Het verhaal ging al snel door de hele inrichting. Bewaarders vroegen aan mij of ik voor andere gedetineerden ook de formulieren wilde invullen.’’

Volgens eigen zeggen hielp hij zo vijf medegedetineerden aan extra geld. ,,Van één weet ik dat hij echt wilde studeren, de rest deed het alleen voor het geld.’’ De man, die voor oplichting vastzat, kreeg acht weken voor zijn vrijlating speciaal begeleid verlof om bij het postkantoor zijn OV-jaarkaart af te halen.

Onderwijsinstellingen als LOI bieden het gesubsidieerde afstandsonderwijs altijd aan in samenwerking met instellingen voor hoger onderwijs. Studenten betalen er jaarlijks iets meer dan 1500 euro collegegeld. De bron van deze krant volgde zijn lerarenopleiding via het LOI bij de Hogeschool Windesheim in Zwolle. Ook daar was de ‘gedetineerdenconstructie’ onbekend. ,,Als gedetineerden zich massaal inschrijven, maar weinig of geen studieprestaties leveren, kan dat ons veel geld kosten. Dan moet er wat aan het systeem veranderen,’’ meent woordvoerder Jelle Belksma.

De Landelijke Gedetineerdencommissie vindt het ‘fantastisch’ dat gedetineerden een beroep kunnen doen op een studiebeurs. ,,Dit is een geweldige motivatie. Ook is het fijn dat ze wat geld overhouden voor als ze vrijkomen,’’ stelt voorzitter M. Taheri.

Justitie moedigt gedetineerden aan een opleiding te volgen, zegt woordvoerder Hans Janssens. Of de regels voor studiefinanciering worden misbruikt, is volgens hem geen zaak van Justitie
quote:
Studiebeurs spekt bajesklant

Gedetineerden gebruiken studiefinanciering om in de bajes een luxe leventje te leiden.

Via instellingen als het LOI schrijven ze zich in voor een erkende opleiding. Zo krijgen ze bovenop hun maandelijkse gevangenisloon van 52 euro maximaal 752,82 euro studiefinanciering. Ook ontvangen ze een OV-jaarkaart. Dat blijkt uit onderzoek van deze krant.

Een 26-jarige man die in 2005 en 2006 in de gevangenis van Zoetermeer zat, bevestigt dat hij zo zijn rekening spekte. Hij kreeg in de bajes een beurs voor uitwonenden. Ook hielp hij vijf afdelingsgenoten aan een goedbetaalde opleiding. ,,Het was een feest. Opeens was ik rijk. De hele afdeling genoot mee.” Omdat zij zijn ingeschreven via het LOI, hoeven bajesstudenten niet te voldoen aan de normale prestatie-eisen. Ze lopen daardoor nauwelijks kans dat de studiebeurs tussentijds wordt stopgezet. Voor het leningdeel dat overblijft, rekenen ze op kwijtschelding.

Staatssecretaris Bruins (Onderwijs) reageert geschokt. ,,Dit is van de gekke. Ik ga alle feiten op een rijtje zetten, en als dit volgens de regels is, ga ik kijken hoe we dit gaan aanpakken.’’ De Informatie Beheer Groep, die verantwoordelijk is voor studiefinancieringen, erkent dat gedetineerden een volledige studiebeurs kunnen ontvangen. ,,Wij registreren niet of mensen in een gevangenis wonen. Als hun aanvraag aan de eisen voldoet, keren wij uit,” zegt een woordvoerder.

Ook de ministeries van Justitie en Onderwijs en de onderwijsinstellingen houden niet bij hoeveel gedetineerden studiefinanciering krijgen.
Het wordt steeds debieler joh
  zaterdag 3 februari 2007 @ 03:54:55 #2
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_45935670
Het wordt waarschijnlijk minder riant als hij over een jaar of 4 de hele som met rente moet terugbetalen.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
pi_45936129
LOL Nederland
Free people own guns! Slaves do not!
  zaterdag 3 februari 2007 @ 07:35:23 #4
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_45936135
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 07:31 schreef Vampier het volgende:
LOL Nederland
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_45936375
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 03:54 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
Het wordt waarschijnlijk minder riant als hij over een jaar of 4 de hele som met rente moet terugbetalen.
En van welk geld denk je dat hij dat terug gaat betalen? .
  zaterdag 3 februari 2007 @ 09:05:12 #6
67385 ROG
Go on, say it.
pi_45936400
StuFi bij de LOI, hm-okay..
pi_45936493
Kan niet waar zijn heh.

Langleven Holland
pi_45936527
Bezopen
Ouderen laten we wegkwijnen in bejaarden tehuizen, terwijl dat soort tuig zich vet loopt te vreten en ook nog de stufi op loopt te lichten.
Wat dat betreft ben ik voor vergaande versobering van de gevangenis.
Are you nuts??
  zaterdag 3 februari 2007 @ 09:28:41 #9
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_45936535
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 03:54 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
Nee dat is een wereldbedrag
  zaterdag 3 februari 2007 @ 09:29:10 #10
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_45936538
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 09:27 schreef whosvegas het volgende:
Bezopen
Ouderen laten we wegkwijnen in bejaarden tehuizen, terwijl dat soort tuig zich vet loopt te vreten en ook nog de stufi op loopt te lichten.
Wat dat betreft ben ik voor vergaande versobering van de gevangenis.
Ach doe normaal, alsof "we" dit expres doen. Het is gewoon een loophole!
pi_45936624
Ik gebruik stufi voor dezelfde doeleinden, verschil is alleen dat ik niet vast zit.
pi_45936633
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 03:48 schreef BliksemSchigt het volgende:
Beiden artikelen uit het AD.
[..]
maximaal 752,82 euro studiefinanciering

[..]

Het wordt steeds debieler joh
Die 752 is wel voor een deel een lening
pi_45936646
Schitterend!

Zitten voor oplichting en dan zoiets! Mooi mooi.
pi_45936869
Ik vraag mij af hoe dat dan te werk gaat. Ik heb zelf ook wel interesse om zo een opleiding te volgen thuis maar als ik de aanvraagformulier online invul bij de IB-groep zegt die bij elke opleiding van het LOI dat er geen recht is op studiefinanciering.

Je zou dan lekker thuis kunnen leren en ook nog eens erbij werken(rekening houdend met het maximale wat je mag verdienen)
pi_45936876
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 09:45 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Die 752 is wel voor een deel een lening
En het collegegeld.
pi_45936927
Volgens mij overdrijft de media nu wel een beetje.

Als je ervanuit gaat dat ze daadwerkelijk studeren en elke maand de collegegelden betalen is er toch niets mis mee? Het enigste wat dan fout is is dat ze een uitwonende beurs ontvangen.
pi_45937570
Een gevangene met een OV-jaarkaart geweldig

Een controle systeem of ze ook daadwerkelijk een studie volgen zou wel beter zijn..
pi_45937668
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 11:06 schreef LoggedIn het volgende:
Een gevangene met een OV-jaarkaart geweldig

Een controle systeem of ze ook daadwerkelijk een studie volgen zou wel beter zijn..
Mooi he? Gewoon verlof krijgen om je OV-kaart op te halen! Ook nog effe langs de fotograaf voor nieuwe pasfoto's.
pi_45945884
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 11:11 schreef Beelzebub85 het volgende:

[..]

Mooi he? Gewoon verlof krijgen om je OV-kaart op te halen! Ook nog effe langs de fotograaf voor nieuwe pasfoto's.
begeleid verlof hé, en vast niet alleen voor de OV-kaart, er is wel meer te regelen kort voor je uit de gevangenis ontslagen wordt

maar het is idd te gek voor woorden, als ze nou nog zouden studeren zou ik het nog niet eens zo erg vinden, omdat dat inhoudt dat de kans op een baan groter wordt cq de kans op recidive kleiner, maar puur als oplichting voor de centjes .. bah ..
verbind het aan studieprestaties, probleem opgelost ?
pleased to meet you
  zaterdag 3 februari 2007 @ 17:40:35 #20
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_45946207
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 17:30 schreef moussie het volgende:

[..]

begeleid verlof hé, en vast niet alleen voor de OV-kaart, er is wel meer te regelen kort voor je uit de gevangenis ontslagen wordt

maar het is idd te gek voor woorden, als ze nou nog zouden studeren zou ik het nog niet eens zo erg vinden, omdat dat inhoudt dat de kans op een baan groter wordt cq de kans op recidive kleiner, maar puur als oplichting voor de centjes .. bah ..
Wonder.. ben het eens met moussie
mai pen rai
pi_45946583
Kun je zomaar spreken van een loophole? De regels zijn vrij duidelijk en worden zo te lezen in acht genomen.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_45946588
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 17:30 schreef moussie het volgende:
Dat is het in principe al.. Als student moet je je studie met geen maand vertraging afmaken, want dat gaat je veel geld kosten

Verbaast me ook dat het zo makkelijk gebruikt kan worden voor oplichting dan..
pi_45946646
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 17:52 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

Dat is het in principe al.. Als student moet je je studie met geen maand vertraging afmaken, want dat gaat je veel geld kosten

Verbaast me ook dat het zo makkelijk gebruikt kan worden voor oplichting dan..
quote:
Omdat zij zijn ingeschreven via het LOI, hoeven bajesstudenten niet te voldoen aan de normale prestatie-eisen.
pi_45946692
Haha, IBGowned.
[i]Doordeweeks werken, in het weekend aan de coke[/i]
The Ultimate Predictor 2011/2012 Champ!
pi_45953279
Eerder NLOwned.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')