Ik vroeg het net aan Joost. Joost is een neo-nazi. Joost weet niet zo veel. Joost is een beetje vreemde vogel.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 13:47 schreef ImmovableMind het volgende:
De naam Vlaamse Gaai is met de nieuwe spelling van 2001 komen te vervallen. Tegenwoordig noemen we de beste vogels gewoon Gaai. Joost mag weten waarom.
Da's een jonge meeuw, toch?quote:Op vrijdag 23 maart 2007 18:51 schreef sanni het volgende:
[[url=http://xs113.xs.to/xs113/07125/mokumheutevogel.jpg.xs.jpg]afbeelding][/url]
bij een pier in Mokum
Ik zag zowiezo deze week een hoop vogelstelletjes, volgens mij hebben ze inderdaad het voorjaar in hun bol.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 21:22 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Da's een jonge meeuw, toch?
Toen ik vandaag door een parkje liep zag ik een paar bomen met daarin groepen kauwtjes en het viel me op dat ze allemaal in paartjes zaten, doen ze dat nou altijd of hebben ze de lente in het koppie? of was het toeval en beeld ik het me in?
ow jaaaa, hier ook overal.... gesjouw met takjes etc..quote:Op vrijdag 23 maart 2007 21:25 schreef senesta het volgende:
[..]
Ik zag zowiezo deze week een hoop vogelstelletjes, volgens mij hebben ze inderdaad het voorjaar in hun bol.
quote:Op zaterdag 24 maart 2007 16:31 schreef ImmovableMind het volgende:
Alle soorten vogels die verwant zijn aan de Kraai (Roek, Kraai, Raaf, Kauw, inclusief ondersoorten zoals Gaai, Ekster, ect.) blijven voor het leven bij elkaar. Sommigen zoeken zelfs geen nieuwe partner en blijven liever vrijgezel dan dat ze een nieuwe partner zoeken.
Ik schrok nogal toen je ik het stukje over die witte uil las. Er zijn namelijk Sneeuwuilen in Nederland waargenomen maar ik voel er weinig voor deze waarneming te missen. Gelukkig ken ik het gebied een beetje. Jouw waarneming is waarschijnlijk een Velduil (Asio Flammeus). Het leefgebied van dit dier bestat uit moerassen, graslanden en agrarisch land. De velduil is ongeveer 38 cm groot, dagactief en een grondbewoner. Deze uil tref je zelden in de nacht aan. Tenzij hij moet vluchten van zijn slaapplaats.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 21:41 schreef T_r_u_m_a_n het volgende:
ik zag vandaag in het drents friese wold een witte uil opvliegen toen ik aldaar door de heide liep te struinen.
hij vloog op van de grond toen ik een heuveltje overkwam.
misschien was hij aan een prooi aan het knabbelen, maar uilen zijn toch nacht actieve dieren?
nou was ik aan het zoeken en de enige die er op lijkt is de kerkuil.
zo dat hem geweest moeten zijn?
verder mijn lijstje van vandaag:
zilverreiger,
zwarte specht
buizerds en torenvalkjes.
en nog wat hagedisjes maar dat telt hier dan weer niet hè![]()
Een Roerdomp is al groter dan een Kleine Zilverreiger dus het moet dan wel een Grote Zilverreiger zijn. Altijd een geweldige waarneming. Enkele tientallen jaren geleden werd deze soort nog maar zelden waargenomen maar tegenwoordig is hij zelfs broedvogel. Met sommige vogels gaat het erg goed in ons kikkerlandje.quote:Op zondag 25 maart 2007 14:04 schreef T_r_u_m_a_n het volgende:
De zilverreiger had helemaal zwarte benen en was groter dan ...zeg een roerdomp.
Ik zag hem op de heenweg, dus niet in het Drents friese woud zelf.
De uil was duidelijk geen sneeuwuil, ik tijwfel nog steeds tussen kerk- en velduil.
al lijkt de eerste een andere habitat te hebben dus ik moet met jouw conclusie meegaan denk ik.
in ieder geval bedankt voor de info, je weet echt een boel geloof ik!
Van mij krijgt hij ook een tienquote:Op zondag 25 maart 2007 19:21 schreef Mirage het volgende:
Vandaag was het mijn zoontje die mij mocht vertellen wat voor vogels (en andere wezens) we tegen kwamen . Hij noemde de kokmeeuw, de roofvogel (valk), de knobbelzwaan
[afbeelding]
(en wist ook te vertellen waarom die zwaan zo heet en hij vertelde erbij dat de "roofvogel valk" wel vlees eet maar niet gevaarlijk is voor de mens, want hij is bang voor ons en als hij ons ziet als we niet zachtjes doen vliegt hij snel weg. Maar de zwaan, die eigenlijk helemaal geen vleeseter is, is wel gevaarlijk want die eet ons niet op maar die kan wel onze arm breken als hij zo gaat doen "ssssssssssshhhhhhhhhhhsssssshhhhh")
verder noemde hij het koolmeesje.
Van mij krijgt hij een dikke tien![]()
Het was weer erg gezellig wandelen.
(ik wandel iedere dag minimaal 1x met de hond en eventueel kind(eren) door een prachtig gebied waar al deze vogels te vinden zijn)
Dat zijn meestal mensen van de DBA, het zijn soortenjagers. Mensen die zoveel mogelijk verschillende soorten vogels in Nederland proberen te zien. Ze reizen heel Nederland door voor een vogeltje van een paar centimer. Hoe exotischer hoe beter.quote:Op zondag 25 maart 2007 19:29 schreef MM-Luna het volgende:
zilver reiger gezien en er was wat drukte betreft een vogeltje in Zwolle, maar kon de vogel niet zien.. wel lui die druk aan het bellen waren over wat ze zagen compleet met grote camera's en verrekijkers.
Aha.quote:Op zondag 25 maart 2007 19:33 schreef ImmovableMind het volgende:
[..]
Dat zijn meestal mensen van de DBA, het zijn soortenjagers. Mensen die zoveel mogelijk verschillende soorten vogels in Nederland proberen te zien. Ze reizen heel Nederland door voor een vogeltje van een paar centimer. Hoe exotischer hoe beter.
Kijk hier bij Recente Waarnemingen en je ziet elke dag waar er bijzondere vogels in Nederland zijn te vinden.
Die Zwarte Ooievaar vloog over een gebied in het Oosten van het land in de buurt bij Almelo. De vogel die je gezien hebt is inderdaad een Bruine Kiekendief (Circus aeruginosus). Het is de vrouwelijke versie. Vandaar dat je hem wellicht niet herkende. Een mooie waarneming.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 17:45 schreef T_r_u_m_a_n het volgende:
ik heb vandaag ook een nieuwe roofvogelsoort op mijn lijstje kunnen zetten (niet dat ik die bijhou, maar toch).
aangezien het resizen van de fotos me nog niet helemaal goed afgaat, hierbij de link.
wie weet er precies welke soort het is?
ik vermoed zelf dat het een adult mannetje van de soort bruine kiekendief is...
http://www.flickr.com/photos/kapelle/
(het gaat om de bovenste foto's)
het patroon lijkt inderdaad hetzelfde,quote:Op zaterdag 7 april 2007 17:57 schreef Jordy-B het volgende:
Lijkt een beetje op de veren van een koekoek.
http://www.werkgroepnld.nl/images/fotos/sorten/koekoek.jpg
Nou weet ik dat die beesten hun eieren bij andere vogels in het nest leggen, maar volgens mij was het de kleine koekoek die vervolgens de eieren van z'n pleegbroertjes en -zusjes uit het nest kiepert. Niet de moederkoekoek.
Wel 'n beetje groot voor een koekoek, alleen.
goeie tip !quote:Op zaterdag 7 april 2007 21:59 schreef Jordy-B het volgende:
Er zijn boekjes voor het determineren van vogels aan de hand van de veren, maar dan zou ik even naar de website van de plaatselijke bieb gaan om te kijken of ze zoiets in huis hebben.
Volgens mij is het een ei van een houtduif. Dit zijn zo ongeveer dé slechtste nestbouwers ter wereld. Je vind regelmatig eieren van deze vogels op een plaats waar ze niet horen. Het kan natuurlijk ook een kado van de paashaas zijn.quote:Op zaterdag 7 april 2007 17:29 schreef Mirage het volgende:
Het zijn wel geen vogels, maar wel vogel gerelateerd.
Ik heb een paar veren en een ei en ben benieuwd bij welke vogels ze horen.
Mag ik dat hier vragen ?
Als er een beter topic voor is mag de post gewoon verplaatst worden hoor.
het ei:
[afbeelding]
[afbeelding]
en de veren
[afbeelding]
[afbeelding]
Het ei lag helemaal in takt op de bladeren in het bos,
geen nestje boven in de bomen te bekennen. (misschien in een gat in de boom ?)
De veren lijken op de foto's kleiner dan ze zijn.
Als je de laptop waar ze op liggen als "maatstaf" gebruikt krijg je denk ik een aardig idee.
toevoeging :ja ik weet het.. het klokje geeft niet de juiste tijd weer
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |