Napalm | vrijdag 2 februari 2007 @ 10:59 |
quote:Urban CultureYo Yo. Of iets dergelijks. Urban culture is een mooi woord voor rap, hiphop en z.g.n getto culture. Al meer dan een decennium geleden overgewaaid uit de Verenigde Staten. Naar aanleiding van een dodelijke schietpartij bij de Maassilo kwam urban culture vandaag aan de orde in de gemeenteraadsvergadering. Mijn mening over deze muziek cultuur is simpel: zij verdiend niet mijn voorkeur en ik ben van mening dat ze een subversieve werking heeft op de jeugd. De muziek propageert over het algemeen openlijk het discrimineren van vrouwen, dealen van drugs en anderhande crimineel gedrag. Ivo Opstelten herhaalde echter vandaag nog eens de wens van het huidig college: “Het is staand beleid om urban culture te bevorderen.” Ook zei hij: “het hoort in deze stad thuis” en dat hij wel hield van “straatmuziek.” Het liefst zou ik willen dat de overheid actief ghetto rap zou bestrijden, maar ik weet dat ik dat niet moet willen en zou dat dus ook niet willen doen. Iedereen heeft het recht te luisteren naar de muziek die hij zelf wil beluisteren. Echter! Dit college wil zover gaan om 15 miljoen te stoppen in promotie van urban culture muziek en “cultuur”.Het is uberhaupt verderfelijk in mijn mening dat de overheid bepaalt welke muzikale subcultuur gepromoot moet worden en welke niet, maar om nou ook nog de meest dubieuze stroming te gaan promoten is niet slim. Ik ben er van overtuigd dat er een relatie is tussen ghetto rap muziek en criminaliteit en asociaal gedrag. De rest van de raad geloofde mij niet en mevrouw Verwijs van Groen Links daagde me zelfs uit om met bewijs te komen. Bewijs? Phoei.. nou ik zal dat dan maar moeten vinden. Ik weet zeker dat er al wetenschappenlijk onderzoek gedaan moet zijn hiernaar. Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)uit_woede.html?p=1,1 & http://www.leefbaarrotter(...)ictor/urban_culture/ Het matige rap filmpje dat Ronald gemaakt heeft: http://www.leefbaarrotter(...)ald/urban_cultureii/ of http://www.youtube.com/watch?v=tnCTMsn2pgQ
Al met al een beetje vreemde gang van zaken in Rotjeknor; eerst alweer tonnen in de bodemloze put van Nighttown (en Waterfront) en nu weer 15 mln voor "Urban Culture"... Als je dan zaken leest als de armoede in de stad en Antillianen weer crimineler lijken de prioriteiten in Rotterdam toch flink verkeerd te staan..
 |
Hathor | vrijdag 2 februari 2007 @ 11:17 |
Groen Links wil bewijs ? Lezen die nooit geen buitenlandse kranten of zo. Die hele rapscene is juist gebaseerd op geweld, zonder geweld zou er ook geen gangster rap zijn geweest. Maar ja, tis Groen Links he, die denken waarschijnlijk dat het een stuje multicultuur is en daarom gekoesterd moet worden.
Laat ik er aan toevoegen dat ik eerst en bovenal hiphop/rap gigantische pleurismuziek vind. |
Radonir | vrijdag 2 februari 2007 @ 11:19 |
Hahaha, berichten als deze werken op mij uitermate motiverend om de gemeentepolitiek in te gaan. Als Rappende Ronald meer van dit soort juweeltjes weet te produceren tijdens raadsvergaderingen, zou ik er bijna voor naar Rotterdam verhuizen. Nou ja, bijna dan.
Een heerlijke instelling. Ik vind iets, ik kan het niet onderbouwen met bewijzen, maar omdat ik het vind is het waar en moet het beleid erop worden aangepast. Ik wens hem veel succes met het zoeken naar bewijzen, in de stille hoop dat hij tijdens het zoeken een mooie tool voor spellings- en grammaticacorrectie tegenkomt. |
Napalm | vrijdag 2 februari 2007 @ 11:19 |
Hoho (YoYo) de bovenstaande tekst is van Victor Reijkersz. Ronald heeft naar aanleiding daarvan het filmpje gemaakt.
Opvallend toch ook dat rap, wat toch bekend staat als zeer vrouwvriendelijk, wel subsidie krijgt maar de SGP niet... SGP krijgt weer geen subsidie ! |
sigme | vrijdag 2 februari 2007 @ 11:42 |
quote:Op vrijdag 2 februari 2007 11:19 schreef Napalm het volgende:Hoho (YoYo) de bovenstaande tekst is van Victor Reijkersz. Ronald heeft naar aanleiding daarvan het filmpje gemaakt. Opvallend toch ook dat rap, wat toch bekend staat als zeer vrouwvriendelijk, wel subsidie krijgt maar de SGP niet... SGP krijgt weer geen subsidie ! Ja Napalm, een internationaal verdrag dat inspanningsplichten oplegt aan de overheid over politieke rechten, is niet geheel toepasbaar voor subsidietjes die over heel andere zaken gaan.
En over die meneer in de OP: hij heeft groot gelijk, Er is inderdaad nogal wat onderzoek gedaan naar relatie geweld en <vul in: tv, muziek, games, stripverhalen>. Wetenschappelijk kan het nooit aangetoond worden. Raar he? Zou het komen doordat het verband er niet is? Zou kunnen.. |
w8jij17 | vrijdag 2 februari 2007 @ 17:30 |
¤15 miljoen voor deze "muziek"? Allemachtig.
Ik hoop heel erg dat hij hier wat mee bereikt, want van mij mag deze muziek worden naar nachtelijke uurtjes ipv overdag als de kids het kunnen zien. Het is toch van de gekken dat tieners elkaar tegenwoordig aanspreken met bitche's en hoe's! Ik snap ook totaal niet waarom deze "artiesten" zo vaak om respect schreeuwen... dat is wel het allerlaatste dat ze verdienen. |
icecreamfarmer_NL | vrijdag 2 februari 2007 @ 21:44 |
quote:Op vrijdag 2 februari 2007 11:17 schreef Hathor het volgende:Groen Links wil bewijs ? Lezen die nooit geen buitenlandse kranten of zo. Die hele rapscene is juist gebaseerd op geweld, zonder geweld zou er ook geen gangster rap zijn geweest. Maar ja, tis Groen Links he, die denken waarschijnlijk dat het een stuje multicultuur is en daarom gekoesterd moet worden. Laat ik er aan toevoegen dat ik eerst en bovenal hiphop/rap gigantische pleurismuziek vind. idd
belachelijk 15 mln voor zulks troep |
Daniel.J | vrijdag 2 februari 2007 @ 23:09 |
Groenlinks heeft ook weer lekker debiele uitspraken, maar dat zijn we nu wel gewend van groenlinks. voor mijn mening over dit bericht lees: De urban cultuur. (pijptopic) |
LXIV | zaterdag 3 februari 2007 @ 16:47 |
Deze zogenaamde urban culture staat haaks op, en is zelfs ondermijnend aan, de oorspronkelijke Nederlandse cultuur. Het subsidieren van "urban culture" met vele miljoenen staat daarom volstrekt in lijn met het al jarenlang gevoerde beleid op cultuurgebied.
Door de wortels van de Nederlandse bevolking kapot te slaan en haar sociale banden te verbreken wordt er een nieuw soort bange, eenzame en radeloze mensen gemaakt. Dit soort mensen kan niet meer op zichzelf of zijn omgeving terugvallen, en wordt dus volkomen afhankelijk van de staat, waardoor de macht hiervan steeds weer groter wordt.
Nu het effect van ontaarde kunst uitgewerkt is wordt het op deze manier geprobeerd.
[ Bericht 1% gewijzigd door LXIV op 03-02-2007 16:56:54 ] |
Pappie_Culo | zaterdag 3 februari 2007 @ 16:55 |
Die zogenaamde urban is één grote opgeblazen grap, verzonnen om domme pubertjes geld uit de zak te kloppen.
Het is allemaal nep, nep en nog eens nep. Of het is echt, maar kan werkelijk niks en drijft op een sterk marketingapparaat (bv 50cent).
Dus om wat voor subsidie hebben we het precies? Als je met dat geld jongeren leert zelf creatief bezig te zijn, ze toegang geeft tot fatsoenlijke apparatuur, etc. Dan lijkt dat me prima. Maar dan niet alleen voor urban. |
Pappie_Culo | zaterdag 3 februari 2007 @ 16:56 |
quote:Op zaterdag 3 februari 2007 16:47 schreef LXIV het volgende:Deze zogenaamde urban culture staat haaks op, en is zelfs ondermijnend aan, de oorspronkelijke Nederlandse cultuur. Het subsidieren van "urban culture" met vele miljoenen staat daarom volstrekt in lijn met het al jarenlang gevoerde beleid op cultuurgebied. Door de wortels van de Nederlandse bevolking kapot te slaan en haar sociale banden te verbreken wordt er een nieuw soort bange, eenzame en radeloze mensen gemaakt. Dit soort mensen kan niet meer op zichzelf of zijn omgeving terugvallen, en wordt dus volkomen afhankelijk van de staat, waardoor zijn macht steeds weer vergroot wordt. Nu het effect van ontaarde kunst uitgewerkt is wordt het op deze manier geprobeerd. Welke oorspronkelijke Nederlandse cultuur?
Net zo goed een verzinseltje als de urban cultuur. |
LXIV | zaterdag 3 februari 2007 @ 16:58 |
quote:Op zaterdag 3 februari 2007 16:56 schreef Pappie_Culo het volgende:[..] Welke oorspronkelijke Nederlandse cultuur? Net zo goed een verzinseltje als de urban cultuur. De cultuur zoals eigen aan het Nederlandse volk.
Of gaan we nu in het kader van cultuurrelativisme de "cultuur bestaat eigenlijk niet, en de Nederlandse al helemaal niet"-discussie voeren? |
Yildiz | zaterdag 3 februari 2007 @ 17:22 |
quote:Op vrijdag 2 februari 2007 11:42 schreef sigme het volgende:[..] En over die meneer in de OP: hij heeft groot gelijk, Er is inderdaad nogal wat onderzoek gedaan naar relatie geweld en <vul in: tv, muziek, games, stripverhalen>. Wetenschappelijk kan het nooit aangetoond worden. Raar he? Zou het komen doordat het verband er niet is? Zou kunnen.. Hopla. |
Pappie_Culo | zaterdag 3 februari 2007 @ 17:25 |
quote:Op zaterdag 3 februari 2007 16:58 schreef LXIV het volgende:[..] De cultuur zoals eigen aan het Nederlandse volk. Of gaan we nu in het kader van cultuurrelativisme de "cultuur bestaat eigenlijk niet, en de Nederlandse al helemaal niet"-discussie voeren? Dat ligt er aan wat jij 'Nederlandse cultuur' noemt. Er zal zeker zoiets zijn, maar ik wil gewoon weten wat je daar precies mee bedoelt. Een voorbeeldje ofzo misschien. |
LXIV | zaterdag 3 februari 2007 @ 17:43 |
quote:Op zaterdag 3 februari 2007 17:25 schreef Pappie_Culo het volgende:[..] Dat ligt er aan wat jij 'Nederlandse cultuur' noemt. Er zal zeker zoiets zijn, maar ik wil gewoon weten wat je daar precies mee bedoelt. Een voorbeeldje ofzo misschien. Welnu, in ieder geval geen tulpen, molens of kaasdragers. Dat is enkel de manier waarop Nederland zijn cultuur naar het buitenland toe presenteert maar heeft weinig meer te maken met de normen, waarden en gebruiken zoals die hier gewoon zijn. Natuurlijk is er geen eenduidige cultuur aan te wijzen, en zijn er regionale, leeftijds- en klasseverschillen. Toch kun je zeggen dat de Elfstedentocht meer Nederlands (en zeker meer Fries) is dan het Kwaku, dat Sinterklaas ons meer eigen is dan de kerstman en de gewoonte om bezoek één koekje aan te bieden en vervolgens de trommel te sluiten ook typerend genoemd mag worden. |
icecreamfarmer_NL | zaterdag 3 februari 2007 @ 17:52 |
quote:Op zaterdag 3 februari 2007 17:43 schreef LXIV het volgende:[..] Welnu, in ieder geval geen tulpen, molens of kaasdragers. Dat is enkel de manier waarop Nederland zijn cultuur naar het buitenland toe presenteert maar heeft weinig meer te maken met de normen, waarden en gebruiken zoals die hier gewoon zijn. Natuurlijk is er geen eenduidige cultuur aan te wijzen, en zijn er regionale, leeftijds- en klasseverschillen. Toch kun je zeggen dat de Elfstedentocht meer Nederlands (en zeker meer Fries) is dan het Kwaku, dat Sinterklaas ons meer eigen is dan de kerstman en de gewoonte om bezoek één koekje aan te bieden en vervolgens de trommel te sluiten ook typerend genoemd mag worden. Doen ze dat dan in Holland |
LXIV | zaterdag 3 februari 2007 @ 17:54 |
quote: Niet allemaal, niet altijd, maar Nederland is toch wel een van de weinige landen waar dit kán gebeuren! |
heiden6 | zaterdag 3 februari 2007 @ 18:07 |
Op zich is het onzin om dit te subsidiëren, maar ik zie niet in waarom de inhoud relevant is.
Bovendien maakt Ronald vooral een punt wat tegen hem spreekt, namelijk dat rappen een kunst is, en niet zo makkelijk als het lijkt.  |
LXIV | zaterdag 3 februari 2007 @ 18:25 |
Toevallig vandaag in het AD een bericht uit dezelfde stad:quote:Geheime seksverhalen shockeren Door ANTTI LIUKKU
ROTTERDAM - ’Schokkend,’ noemt theatermaker Paul Röttger de honderden persoonlijke verhalen van Rotterdamse scholieren over seksualiteit.
„Zeventig procent van de verhalen gaat over bedreigende situaties. Ruilseks, groepsverkrachting, problemen met loverboys. Het is echt schokkend hoe sterk dit speelt bij de Rotterdamse jeugd. Of ze hebben het zelf meegemaakt, of ze hebben het uit de omgeving.’’
Het theaterstuk Seks in de Stad loopt nu bijna een half jaar. Zo’n zeventig klassen met middelbare scholieren hebben een bezoek gebracht aan het Rotterdams Centrum voor Theater aan de Mathenesserdijk. Daar krijgen de leerlingen – van praktijkonderwijs tot vwo – van de amateur acteurs persoonlijke verhalen te horen. Verhalen over seks, in een intieme ruimte. Een vrouw die vertelt over de eerste tongzoen met haar beste vriendin. Een oude man die met veel te jonge meisjes op het internet chat. Een vrouw die is verkracht. „Een mix van het positieve en het negatieve,’’ aldus Röttger. „Iedereen krijgt een persoonlijke benadering. Dat moet wel, als je voor een grote groep pubers een theaterstuk over seks maakt, breken ze de boel af.’’
Maar Seks in de Stad is niet afgelopen na de voorstelling. Vaak komt een week later een speldocent naar de scholen om de leerlingen, tussen 14 en 17 jaar, zelf hun verhaal te laten vertellen. Inmiddels heeft Röttger zo’n 600 verhalen verzameld, waarvan hij er 50 in een boek gaat bundelen. „Er is veel meer zorg over en angst voor seksualiteit dan ik had vermoed. En ze kunnen er niet over praten, niet met hun ouders, niet met vrienden, niet op school. Terwijl ze er juist wel over wíllen praten.’’
Zo las Röttger tot zijn verbijstering een relaas van een 15-jarig meisje dat regelmatig wordt verkracht. ‘Ik dacht dat ik een geheim had, maar nu niet meer,’ schreef ze. „Het was anoniem geschreven, maar we hebben toen wel de mentor van de school ingelicht dat ze moeten opletten.’’ Over groepsverkrachting heeft hij een tiental verhalen gelezen. „Ook van jongens die zich schaamden om wat ze hadden gedaan.’’
Het belangrijkste probleem is volgens hem dat maar weinig jongeren ‘nee’ durven zeggen. „Zoenen of ruilseks – als een jongen zijn vriendin aan vrienden uitleent – veel gebeurt onder groepsdruk.’’ Ook opvallend: pijpen wordt niet al seks gezien. En hij heeft weinig homo-onvriendelijke verhalen gelezen. „Het maakt de meeste jongeren eigenlijk niet zo veel uit,’’ vermoedt Röttger.
Wegens grote belangstelling van de scholen wordt de voorstelling waarschijnlijk volgend jaar herhaald. De bundeling van verhalen verschijnt eind maart. „En we laten de talloze taalfouten gewoon staan. Dat zegt iets over het zogenaamde hoge niveau van ons onderwijs.’’ En kom niet aan met dat dit soort zaken van alle plaatsen en alle tijden is. Misschien zijn de meesten het al vergeten, maar in mijn jeugd kwam dit soort dingen écht niet voor. Scholieren die hun leraar neerpaften omdat ze te weinig R3SP3CT kregen, loverboys of harddrugs op de basisschool waren er toen gewoonweg niet. Wij knikkerden nog fanatiek totdat we dertien waren. |
Pappie_Culo | zaterdag 3 februari 2007 @ 18:33 |
quote:Op zaterdag 3 februari 2007 17:43 schreef LXIV het volgende:[..] Welnu, in ieder geval geen tulpen, molens of kaasdragers. Dat is enkel de manier waarop Nederland zijn cultuur naar het buitenland toe presenteert maar heeft weinig meer te maken met de normen, waarden en gebruiken zoals die hier gewoon zijn. Natuurlijk is er geen eenduidige cultuur aan te wijzen, en zijn er regionale, leeftijds- en klasseverschillen. Toch kun je zeggen dat de Elfstedentocht meer Nederlands (en zeker meer Fries) is dan het Kwaku, dat Sinterklaas ons meer eigen is dan de kerstman en de gewoonte om bezoek één koekje aan te bieden en vervolgens de trommel te sluiten ook typerend genoemd mag worden. Dat laatste is bijvoorbeeld iets dat hier geheel onbekend is. En we hebben hier (nou bestaat de halve familie uit ex-Bijlmerbewoners) net zo veel met Kwakoe als met de elfstedentocht. Om maar wat te noemen.
De verschillen kunnen echt heel groot zijn, vergis je niet!
Maar ik snap wel wat je bedoelt hoor. Maar cultuur, algemene opinie, de wijze waarop men het leven zélf ervaart... Dat verschilt echt per groep, maar ook per tijdsinterval. De jaren 80 waren anders dan de jaren 90, etc, etc.
Ik ben gvd 26, en echt iemand die overal midden in staat, van omhooggevallen hippe knullen tot straattuig... Maar ook ik denk bij mezelf 'die jeugd van tegenwoordig'... Ik vind ze dom en oppervlakkig. Maar dat schijnt er bij te horen.
Ik bedoel maar... Menselijke interactie is iets ultra dynamisch. Kijk alleen maar naar de wijze waarop je zelf verandert met de jaren. |
Floripas | zaterdag 3 februari 2007 @ 20:00 |
quote: Heeft die Ronald dat stukje vol spel- en stijlfouten geschreven? En die klaagt over buitenlanders die niet integreren? |
StefanP | zaterdag 3 februari 2007 @ 20:54 |
Ah, dus omdat er mogelijk ergens een d met een t verwisseld wordt is de boodschap niet meer relevant? Dan hoef je niet meer in te gaan op de inhoud? Da's makkelijk - maar zo ken ik links weer 
Oprotten met die door de burger gefinancierde ghetto-verheerlijking. Laat die wannabe thugs zelf maar 15 miljoen ophoesten om een centrum voor die rioolmuziek te bouwen. Het is natuurlijk onmogelijk te bewijzen, maar voor mij staat het als een paal boven water dat die apenmuziek -het valt gewoon niet anders te noemen- met z'n gebrul over bitches, hos, geld en anti-gevestigde orde voor een groot deel bijdraagt aan de verloedering van de jeugd. Het enige wat telt is geld, 'respect', bitches en bling. Bah. Aan zo'n 'cultuur' dient de burger geen cent bij te dragen.
Ik heb trouwens groot respect voor Sorensen - ik had allang m'n biezen gepakt en die stad verlaten. Een open riool is het, net als Amsterdam, en je wordt dag in dag uit tegengewerkt door struisvogels die alles zullen doen om je als de volgende Hitler te portretteren. |
Xith | zondag 4 februari 2007 @ 11:00 |
Gewone (80's) rap is geweldig en zeker niet geweldadig, maar die 50 cent shit wel imo, maar net zo geweldadig als Hardcore, TerrorCore, etc |
DaveHarris | zondag 4 februari 2007 @ 11:56 |
quote:Op zondag 4 februari 2007 11:00 schreef Xith het volgende:Gewone (80's) rap is geweldig en zeker niet geweldadig, maar die 50 cent shit wel imo, maar net zo geweldadig als Hardcore, TerrorCore, etc Ook maar 15 miljoen naar de promotie van TerrorCore dan? |
DaveHarris | zondag 4 februari 2007 @ 11:58 |
quote:Het is natuurlijk onmogelijk te bewijzen, maar voor mij staat het als een paal boven water dat die apenmuziek -het valt gewoon niet anders te noemen- met z'n gebrul over bitches, hos, geld en anti-gevestigde orde voor een groot deel bijdraagt aan de verloedering van de jeugd. Het enige wat telt is geld, 'respect', bitches en bling. Bah. Aan zo'n 'cultuur' dient de burger geen cent bij te dragen. Ik ben het hier wel redelijk mee eens eigenlijk. |
Jeanne_Darc | zondag 4 februari 2007 @ 12:35 |
Wat een onzin. Kun je elke muziekstroming wel gaan subsidieren. Bovendien is urban gewoon de zoveelste hype. Gabber en rave werden dat toch ook niet. Slaat nergens op. Het werkt ook niet. Zodra een overheid zich gaat bemoeien met muziek, dat werkt toch eerder averechts? Dan is het juist niet cool meer lijkt mij. |
icecreamfarmer_NL | zondag 4 februari 2007 @ 13:49 |
quote:Op zaterdag 3 februari 2007 17:54 schreef LXIV het volgende:[..] Niet allemaal, niet altijd, maar Nederland is toch wel een van de weinige landen waar dit kán gebeuren! ik zeg Holland en niet NL ik bedoelde meer NH en ZH |
icecreamfarmer_NL | zondag 4 februari 2007 @ 13:53 |
quote:Op zondag 4 februari 2007 12:35 schreef Jeanne_Darc het volgende:Wat een onzin. Kun je elke muziekstroming wel gaan subsidieren. Bovendien is urban gewoon de zoveelste hype. Gabber en rave werden dat toch ook niet. Slaat nergens op. Het werkt ook niet. Zodra een overheid zich gaat bemoeien met muziek, dat werkt toch eerder averechts? Dan is het juist niet cool meer lijkt mij. dan ben ik voor subsidie zo veel mogelijk |
Floripas | zondag 4 februari 2007 @ 14:59 |
quote:Op zaterdag 3 februari 2007 20:54 schreef StefanP het volgende:Oprotten met die door de burger gefinancierde ghetto-verheerlijking. Laat die wannabe thugs zelf maar 15 miljoen ophoesten om een centrum voor die rioolmuziek te bouwen. Het is natuurlijk onmogelijk te bewijzen, maar voor mij staat het als een paal boven water dat die apenmuziek -het valt gewoon niet anders te noemen- met z'n gebrul over bitches, hos, geld en anti-gevestigde orde voor een groot deel bijdraagt aan de verloedering van de jeugd. Het enige wat telt is geld, 'respect', bitches en bling. Bah. Aan zo'n 'cultuur' dient de burger geen cent bij te dragen. Ja, kapitalisme en seksisme ten top. |
JohnDope | zondag 4 februari 2007 @ 18:22 |
ik heb het filmpje al een X-aantal keer gepost hier op het forum, maar het is inderdaad ijzersterk gedaan!
Want zo werkt het wel met subsidie, je rapt even wat afschuwelijke teksten en je kan wat subsidie los krijgen.
Wel een voordeel van de R&B-culture (tegenwoordig heet het urban ) is dat het allemaal kapitalisten pur sang zijn. De linksekerk kan daar geen zieltjes winnen, ook niet als ze gaan GettoRappen op het binnenhof.
(kennen jullie die gettorap trouwens van Wouter Nos, Fem Halsema en Nebahat Albayrak (zij zat zo vet cool als een turks delletje te bouncen op die beat )? Die was zo hilarisch, een link naar die clip in dit topic zou vermakelijk zijn......) |