abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45907718
quote:
Literair trainingskamp voor militairen

AMSTERDAM - De Volkskrant gaat persoonlijke verhalen te boek stellen van Nederlandse militairen in Afghanistan. Zij krijgen daarbij hulp van de schrijver Arnon Grunberg, en van journalisten.

Deze ‘literaire trainingskampen’ zijn bedoeld om soldaten, onderofficieren en officieren te stimuleren hun ervaringen in Afghanistan te delen met een groot publiek. Met de workshops hoopt de Volkskrant een befaamd literair genre nieuw leven in te blazen: berichten van het front.

De workshops worden in Nederland gehouden in samenwerking met defensie, gelden als diensttijd en bieden begeleiding bij het maken van korte verhalen, verslagen en poëzie.

Deelname kan soldaten helpen bij het verwerken van hun ervaringen. De militairen schrijven op persoonlijke titel en riskeren geen reprimande van defensie. Die stelt alleen als voorwaarde dat de veiligheid van collega’s niet in gevaar wordt gebracht.

Alle inzendingen blijven bewaard in een publiekelijk toegankelijk archief. Een selectie wordt gepubliceerd in de Volkskrant en in een boek. De opbrengst daarvan komt ten goede aan de opbouw van een onafhankelijke pers in Uruzgan. De eerste twee lichtingen ontvangen deze dagen een uitnodiging, het eerste trainingskamp is begin juni.

Elfduizend militairen voeren komende twee jaar een gevaarlijke missie uit als lid van de Task Force Uruzgan. Of ze nu als vrachtwagenchauffeur de kampen bevoorraden of als piloot op de knop weapons release drukken: hun ervaringen zijn uniek. Alle onderwerpen zijn toegestaan: van de beet van de zandvlo tot het nut van de missie.
bron

Goh. Zouden er militairen naar Afhganistan gaan die graag schrijven?

"De militairen schrijven op persoonlijke titel en riskeren geen reprimande van defensie."
Mochten er militairen zijn die zich een beetje willen inlezen in het principe van literaire soldaten, dan kan ik van harte "Frank van Wezels roemruchte jaren" van A.M. de Jong aangevelen.
Aan anderen ook trouwens, het is historisch correct (waargebeurd), en bijzonder vermakelijk.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_45925122
Stormlooptopic

Maar goed: voor wie Frank van Wezels roemruchte jaren uit heeft, is er ook nog Notities van een landstormman.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 3 februari 2007 @ 10:53:42 #3
107187 Irrwisch
Leven is het meervoud van lef
pi_45937379
Er zijn in het verleden wel meer militairen geweest die het wapen voor de pen hebben verruild. (Al dan niet tijdelijk.)
De autobiografiën Goodbye to all that van Robert Graves en De ooglogsdagboeken van Louis Barthas (tonnenmaker) 1914-1918 vind ik zeer de moeite waard.
Siegfried Sassoon is ook een schrijvende tijdgenoot van bovenstaande twee.

Heinrich Böll, de meesten wel bekend die Duits in het paket hadden op de middelbare school, heb ik ook met plezier gelezen.

Dan is er natuulijk ook nog Ernest Hemingway, hoewel ik niet zeker weet of ie nu daadwerkelijk gevochten heeft in Spanje was hij wel bezig met de oorlog.

Julius C. en Adolf H. hebben natuurlijk ook een beide een standaardwerkje geproduceerd.
De pen is scherper dan het zwaard....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')