Jaquote:Op woensdag 18 april 2007 22:17 schreef livelink het volgende:
E.T., is Saskia nu uiteindelijk meegegaan naar de crematie?
oooo wat herkenbaar, dat deed mijn zoontje (3.5) ook bij het afscheid van zijn overgrootvader (verder niet heel emotioneel beladen want die was erg oud en had een mooi leven gehad etc.). De hele dienst vond hij vooral fascinerend (hij wilde van elke spreker weten wanneer die dood ging, met zo'n kleuter-fluisterstem die je tot achterin de zaal kon horen), maar hij raakte geheel ontredderd toen iedereen aan het eind ging huilen, en zette het op een brullen terwijl hij zelf niet wist waarom, waar hij nog harder om moest huilen, et cetera. Een beetje zielig, een beetje schattig. Hij zei wel dat het was omdat hij niet wilde dat Overopa dood was, maar het was echt overduidelijk dat hij puur meevibreerde op de heersende emotie op dat moment.quote:Op woensdag 18 april 2007 22:40 schreef E.T. het volgende:
Alleen aan het einde van de dienst werd al dat verdriet om d'r heen te veel en deed ze hartverscheurend mee.
hoe we het aan gaan pakken vind dan weer een probleem voor laterquote:Op vrijdag 11 mei 2007 04:36 schreef frederik het volgende:
Krijg je door te zeggen dat er kinder sterretjes en volwassene sterretjes zijn geen problemen later?
Dat past niet in het gangbare geloof (hemel-hel verhaal, of reincarnatie), danwel de atheist (er is niets na de dood).
Wil je die scheiding volwassene - kind blijven volhouden? Want wanneer Kyllian iets anders te horen krijgt (al is het op school) kan dat wel eens een hele grote vertrouwensbreuk richting jullie opleveren.
(vooral als hij het gevoel heeft dat jullie maar wat verzonnen hebben om hem nu beter te laten voelen in deze moeilijke tijden).
Vraag is dus, hoe pakt die het op op het moment dat die gaat geloven dat er geen onderscheid is tussen kind en volwassene sterretjes (wat die dan verder wel of niet gelooft even buiten beschouwing gelaten)
Mijn post ging ook niet zozeer over hoe uitgebreidt je alles moest zeggen (het sterretjes verhaal maakt wel veel aanvaardbaar, vind ik op zich dus niet eens zo'n slechte).quote:Op vrijdag 11 mei 2007 23:45 schreef babyfeet het volgende:
[..]
hoe we het aan gaan pakken vind dan weer een probleem voor later
Je moet toch iets verzinnen om hem beter te laten voelen en dat was eigelijk het eerste wat in ons opkwam.
Moet je een kind van bijna 5 dan alles maar haarfijn uit gaan leggen hoe het in elkaar steekt?
Ik vind dat dus niet kunnen het is nog maar een kind en hoord daar nog niet zo intensief mee bezig te zijn ,
maar ieder zijn mening natuurlijk .en als ouders het wel helemaal uit leggen vind ik dat ook goed
wij vinden het op dit moment wat we vertelde het beste voor hem.
Maandag heb ik een dubbele afspraak met de huisarts en we zien wel hoe het verder loopt .
Ik hoop dat het gaat helpen het enigste wat we willen is onze zoon terug![]()
Ten eerste is het gemis bij ons ook nog heel erg groot en nog steeds heel onwerkelijk dat hij er niet meer is en er word nog dagelijks aan hem gedacht en gesproken.tranen staan ook nog steeds heel hoog.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 07:07 schreef frederik het volgende:
[..]
Mijn post ging ook niet zozeer over hoe uitgebreidt je alles moest zeggen (het sterretjes verhaal maakt wel veel aanvaardbaar, vind ik op zich dus niet eens zo'n slechte).
Waarom ik eigenlijk poste was het verzinnen van een kinder ster en een volwassen ster.
Daarmee stel je een kind voor de keuze:
1. wil ik altijd alleen zijn (papa en mama zijn ook oud, dus worden ook geen kindsterretjes meer, door nu dood te gaan zal die al zijn dierbaren dus altijd moeten missen)
2. zal ik toch maar bij papa en mamma blijven, dan ben ik maar "half eenzaam" .
Waar zit hier het luisterende oor, en het erkennen van her verdriet wat heel gewoon gevonden wordt als het volwassenen met verdriet betreft?
Ik zag dit alles een beetje als egoisme van jullie uit (je gaat mij toch niet verlaten zeg), iets wat je ook heel vaak hoort wanneer er iemand uit psychische nood zelfmoord heeft gepleegd. Dan is de zelfmoordenaar meestal de egoist omdat die mij heeft achtergelaten.
Terwijl de achterblijvende juist de egoist is omdat die alleen aan zijn eigen verdriet als achterblijver denkt, terwijl de zelfmoordenaar en met de achterblijvers zit, en met zijn eigen problemen daarboven op.
Net als bij kyllian is zo'n uitlating geen erkenning van de problemen van de ander, maar alleen van je eigen problemen.
Dat jullie professionele hulp zoeken lijkt me zeer handig, en kan jullie julie zoon wel eens terug geven
(mijn post lijkt misschien wat aanvallend, maar is niet zo bedoeld,het was meer gericht op jullie schok van het feit dat hij graag bij opa zou willen zijn, iets dat jullie nooit gehad hebben, of niet meer voelen, en hoe jullie in eerste instantie zijn gevoel "ontkent" hebben).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |