abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45840301
Hoi
Zoals de titel verklapt vraag ik me af of je in een recept voor koekjes en cake de boter kan vervangen door olijfolie ?
In ieder geval wel door zonnebloem olie toch?

Waarom ik het vraag, omdat ik denk dat het dan ietsjes minder slecht is voor de consumeerder
pi_45844753
Lijkt mij niet lekker.
Juist de boter geeft die lekkere smaak aan zelfgebakken cake en koekjes.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_45847225
ja mij ook, als ik olijfolie ruik, kan ik me ook niet voorstellen dat er koekjes van gemaakt kunnen worden.
zonnebloemolie misschien weer wel...

Ik wacht uwer reacties af..
pi_45847300
Het kan wel, maar of het er lekkerder van word?

Ik zou proberen wat minder koekjes te eten mét boter dan jezelf te kwellen met veel vieze koekjes.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_45847347
je trekt verkeerde conclusies....ik eet bijna nooit koekjes of cake..
pi_45847357
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 07:55 schreef ellos het volgende:
je trekt verkeerde conclusies....ik eet bijna nooit koekjes of cake..
O. Misschien kun je het (goedbedoelde) advies doorspelen dan. .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_45847463
Muffins zijn juist lekkerder met olie dan met boter, dus ik zou het gewoon een leer proberen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 31 januari 2007 @ 08:15:46 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_45847503
Ja, ik zat ook aan muffins te denken. Daar gaat volgens mij meestal zonnebloemolie doorheen, ik denk dat olijfolie te sterk van smaak is.
The love you take is equal to the love you make.
pi_45847512
Je kan ook rijstolie nemen, dat is heel erg neutraal van smaak.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_45848284
Ja cake is heel goed te doen met zonnebloem olie oid.
Dan blijft ie een beetje sappig/ nattig.
Ik vind het lekkerder, ik hou niet van droge cake.
Koekjes zou ik toch echt met boter doen, eventueel met harde margarine (maar das weer niet zo lekker)
  woensdag 31 januari 2007 @ 12:10:04 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45852178
Boter is niet ongezond, en heel lekker, en ik zou dus absoluut geen olie nemen om boter te vervangen in koekjes, gebak of taart.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 31 januari 2007 @ 13:43:50 #12
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_45854697
Je schijnt het ook met appelmoes te kunnen vervangen, maar ik heb het nog niet geprobeerd

Overigens moet je gewoon boter doen. Je gaat er niet dood aan, en de energiewaarde is hetzelfde.
Confidence through competence
  woensdag 31 januari 2007 @ 13:46:16 #13
45206 Pietverdriet
pi_45854749
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 13:43 schreef Stereotomy het volgende:
Je schijnt het ook met appelmoes te kunnen vervangen, maar ik heb het nog niet geprobeerd

Overigens moet je gewoon boter doen. Je gaat er niet dood aan, en de energiewaarde is hetzelfde.
Je kan ook banaan gebruiken, of koekjes alleen met water, suiker en meel maken, of ei, suiker en amandelmeel, er zijn zat recepten voor koekjes zonder toegevoegt vet, maar niet altijd even lekker.
pi_45854767
Ik maak ook altijd cake en koekjes met zonnebloemolie.
Gaat prima!
Nou ben ik ook wel een tiepetje die er flink wat specerijen en andere smaakmakers (met name cacao) er door gooit dus dan mis je de boter al niet meer.

Olie is wel beter voor je cholesterolwaardes dan boter en meer veganistisch verantword.
---Grtz---------Spacehamster-->
Waarschuwing: Posts van deze user kunnen een hoog gehalte aan cynisme bevatten.
pi_45854997
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 13:46 schreef Spacehamster het volgende:
Ik maak ook altijd cake en koekjes met zonnebloemolie.
Gaat prima!
Nou ben ik ook wel een tiepetje die er flink wat specerijen en andere smaakmakers (met name cacao) er door gooit dus dan mis je de boter al niet meer.

Olie is wel beter voor je cholesterolwaardes dan boter en meer veganistisch verantword.
Dan zijn veganistische receptensites vast ook wel een goede bron voor recepten van gebak zonder boter
Trust me, I know what I'm doing.
  woensdag 31 januari 2007 @ 14:25:43 #16
45206 Pietverdriet
pi_45855881
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 13:46 schreef Spacehamster het volgende:

Olie is wel beter voor je cholesterolwaardes
Dat is niet waar trouwens.
Als je Cholesterolwaardes te hoog zijn krijg je die zelfs met het strengste dieet (en das meer dan wat dierlijk vet mijden) niet meer dan een procent of 5 omlaag, en een te hoog cholesterol is veel meer dan 5 %.
Het vermijden van dierlijk vet is gezondheidsmatig nergens voor nodig.
pi_45860053
Uit het farmacotherapeutisch kompas:
quote:
Bij de behandeling van een te hoog cholesterol vormt een voeding conform de 'Richtlijnen Goede Voeding' de basis. In de richtlijn wordt aanbevolen de opname van verzadigd vet (incl. onverzadigde transvetzuren) te beperken tot < 10 energieprocent.

De belangrijkste determinant van de cholesterolconcentratie in het bloed vormt namelijk niet de totale hoeveelheid vet, maar de hoeveelheid verzadigd vet in de voeding. Een dieet met maximaal 10 energieprocent verzadigd vet en laag in voedingscholesterol kan gepaard gaan met een gemiddelde daling van de totale-cholesterolconcentratie van 10%.

Een stijging van 10% in de totale-cholesterolconcentratie gaat gepaard met een circa 20% meer kans op hart en vaatziekten.
Moet ik eerlijk zeggen dat al die alternatieven voor boter in koekjes en dergelijke mij niet echt lekker lijken. Olie in cake lijkt me nog wel een optie, maar water of banaan....hm, nee, dat lijkt me niks.

Laat je nog weten of je het hebt geprobeerd, ellos?
  woensdag 31 januari 2007 @ 20:02:06 #18
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_45860671
Ofwel, als je niet elke dag boterkoek eet is er niks aan de hand
Confidence through competence
pi_45861774
Banaan in de cake is juist zo ontzettend lekker. Geeft een heerlijk volle smaak.
Trust me, I know what I'm doing.
pi_45863343
ik zou het neit doen, afgezien van het feit dat je heel nat deeg/beslag krijgt, zit je ook nog met het smaak aspect.

boter geeft een veel vollere smaak, en ondersteunt de rest van de smaken. als je het gaat vervangen door olie, dan vergeet je imo de smaak, en gebruik je alleen olie, omdat je vet nodig hebt in je recept.
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')