Ik haat schoonmaken. Of beter gezegd: ik haat het feit dat je nooit eens klaar bent met schoonmaken en rustig kan gaan zitten en genieten van je schone huis.
Het is hier gewoon ALTIJD een kutzooi. Ik studeer, en ik heb een baantje en werk hard. Kom ik thuis, liggen overal kleren. Stop ik ze in de wasmachine, wil ik ze ophangen, regent het weer buiten zodat de was niet droog wordt. Kunnen we weer hier in huis allemaal waslijnen ophangen zodat de was wel droog wordt, maar ik word dan hysterisch van die kutwaslijnen overal. Dat je niet normaal kan lopen in je eigen huis zonder gewurgd te worden door de natte onderbroeken.
En ondertussen liggen overal boeken, papieren, halflege koffiebekers en wat al niet meer. In de keuken vieren de fruitvliegjes vrolijk feest. Hoe schoon het ook is, zodra het enigszins warm is komen die kutbeesten weer uit hun schuilplekken. En gaan dan vrolijk de hanggroepjongere uithangen in mijn keuken. Kortom, alles afwassen, alles afnemen en schoonmaken en overal lokbakjes neerzetten zodat ze misschien eindelijk oprotten.
Dan heb je al een hele dag lopen klungelen en keihard staan schoonmaken en met de stofzuiger tussen de natte sokken doorslingeren, kan je alle boeken terug gaan zetten in de kast, alle papieren in de la enzovoort. Nou, tegen de tijd dat ik daar mee klaar ben is de eerste was droog en kan ik die weer gaan opvouwen, en dan moet ik alweer koken en is er weer afwas, en als de afwas klaar is kan de volgende was weer opgehangen worden enzovoort.
En aan het einde van het weekend het hele huis schoon is, en de fruitvliegen overwonnen, dan valt opeens op dat de vier tweedehands stoelen nu toch ECHT wel een nieuwe bekleding moeten, en dat we het rommelhok eens moeten gaan uitzoeken. Ook moet er nogsteeds een nieuwe lamp boven de eettafel. Enzovoort, enzovoort.
Ik heb het harstikke druk, ik word er gewoon gek van dat ik zo'n slaaf ben van mijn eigen huis. Het is gewoon NOOIT schoon en af. Je kan wel iets doen, maar zodra je ermee klaar bent zijn er weer vijf andere dingen die ook moeten gebeuren.
Ik word er een beetje gek van. Als ik thuiskom ben ik gewoon te MOE voor die eindeloze schoonmaakhel.
![]()
.
![]()
.
![]()
.